ביופסיה של הערמונית

  • פותח הנושא Admin
  • פורסם בתאריך

Admin

Administrator
מנהל
freepik.png
צילום: Freepik

סרטן הערמונית הוא הסרטן הנפוץ ביותר בגברים, בישראל מאובחנים כל שנה כ-2,500 גברים עם סרטן ערמונית, מרביתם מעל גיל 50.

האבחון של סרטן הערמונית נעשה בדרך כלל כשהמחלה עוד בשלביה המוקדמים בעקבות ביצוע בדיקות לסרטן הערמונית. לרב סרטן ערמונית שמאובחן בשלביו המוקדמים פחות אגרסיבי, מתפתח לאט ובעל פרוגנוזה טובה, כך שהרב המכריע של החולים (97%) נפטרים מסיבות אחרות שאינן קשורות כלל לגידול בערמונית.

בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית

הבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית כוללות בדיקת DRE, שהיא בדיקה רקטלית על ידי אורולוג, ובדיקת PSA שהיא בדיקת דם לחלבון ייחודי המופרש מהערמונית. עם זאת, תוצאה חריגה בכל אחת מהבדיקות הללו אינה בהכרח מעידה על גידול סרטני בערמונית אלא שיש צורך להמשיך בבירור.

בדיקות בירור נוספות כוללות בדיקות דימות כדוגמת MRI ערמונית ובמידת הצורך ביופסיה מהערמונית.

ביופסיית ערמונית

היום מרבית הביופסיות מהערמונית מבוצעות בשילוב עם 2 שיטות דימות – אולטרסאונד ו MRI ומכונות ביופסיות fusion. בצורה זו, רמת הדיוק של דגימת הגידול במהלך הביופסיה גבוהה יותר והרופא דוגם חומר ישירות מאזור החשוד הנצפה בבדיקת ה MRI.

סרטן הערמונית יכול להופיע במוקדים שונים בערמונית בו זמנית, כשכל מוקד בעל מאפיינים שונים. בשל כך, בחלק מהמקרים מקובל, בנוסף לדגימת החומר מהאזור החשוד, לדגום גם מאזורים אחרים בערמונית בצורה אקראית.

במהלך הביופסיה בערמונית, הרופא דוגם חתיכות רקמה קטנות שנשלחות למעבדה הפתולוגית, שם מתבצעת אנליזה פתולוגית של הרקמה והתוצאות מתקבלות בצורת סיכום המכונה דו"ח פתולוגי. הדו”ח הפתולוגי כולל מידע על מדד הגליסון של הגידול, גודל הגידול ומידת התפשטותו לאזורים סמוכים.

מדד הגליסון הוא מספר הנע בין 1-5 ומייצג את מידת האגרסיביות של הגידול. מספר גבוה מייצג גידול אגרסיבי יותר. כאמור, סרטן הערמונית עשוי להופיע באזורים שונים ולהיות בעל דירוג שונה. בשל כך, הפתולוג יקבע את הדירוגים הנפוצים ביותר ויחבר אותם לקבלת מדד הגליסון הכולל. מקובל לרשום את מדד הגליסון כחיבור של 2 הדירוגים הנפוצים למשל 3+3 או 3+4 וכו'.

חשוב לדון בדו"ח הפתולוגי עם הרופא המטפל.

סרטן הערמוני - קביעת רמת הסיכון

שקלול הנתונים הקליניים, הכוללים את גיל המטופל, מצבו הבריאותי, תוצאות של בדיקות הדם והבדיקה הרקטלית בשילוב עם הנתונים המתקבלים בדו"ח הפתולוגי קובע את דרגת הסיכון של הגידול. בנוסף לכך, כיום ישנן בדיקות גנומיות מתקדמות, כדוגמת בדיקת GPS (Genomic prostate score), המאפשרות לקבל מידע אישי ומדויק יותר על מידת האגרסיביות של הגידול וכך לסייע בקבלת ההחלטות הטיפוליות המתאימות באופן אישי לכל מטופל.

בדיקת GPS היא בדיקה גנומית המבוצעת על דגימה שנלקחה בביופסיה של הערמונית. בבדיקה מודדים את רמת הביטוי של 17 גנים ברקמת הגידול שהוכחו כמשפיעים על התנהגות הגידול.

תוצאות הבדיקה בשילוב עם המדדים הפתולוגים והקליניים של המטופל מאפשרים לחזות את מידת האגרסיביות של הגידול וכך לאפשר קבלת החלטות טיפוליות בצורה מדויקת ומושכלת יותר עבור כל מטופל.

טיפול בסרטן הערמונית

אחת מאפשרויות הטיפול בסרטן ערמונית המאובחן בדרגת סיכון נמוכה- בינונית היא מעקב פעיל. כאשר על פי המאפיינים הקליניים, פתולוגיים ו/או תוצאות הבדיקה הגנומית נראה כי הגידול אינו אגרסיבי ניתן לשקול מעקב פעיל. במסגרת המעקב הפעיל מבצעים בדיקות PSA, DRE , MRI וביופסיות אחת לתקופה לפי הצורך.

מנגד, כאשר עפ"י המאפיינים הקליניים, פתולוגיים ו/או תוצאות הבדיקה הגנומית נראה כי הגידול בעל מאפיינים יותר אגרסיביים ייתכן ויומלץ על טיפול מיידי של ניתוח לכריתה רדיקלית של הערמונית או קרינה.

חברת אונקוטסט מציעה עזרה בביצוע בדיקות גנומיות באופן פרטי תוך ליווי מקצועי, עזרה בבדיקת זכאות מול חברות הביטוח וכמובן תוך שיתוף פעולה מלא עם הרופא המטפל – בדיקות אלו יכולות להיות ההבדל בין קבלת החלטה נכונה לגבי הטיפול או אפילו השמטה של טיפול שאינו נחוץ. חשוב תמיד לבחון את כל הגורמים שיכולים לעזור בבחירת הטיפול ולהתייעץ עם הרופא המטפל על התקדמות בתהליך שכזה. ניתן ליצור עמנו קשר טלפוני בטלפון מספר: 072-271-3444 או לבקר באתר האינטרנט שלנו בכתובת: https://oncotest.co.il/.
 
למעלה