בונוס לידידנו Ccyclist: תוכנית חיבור נבון-מלחה

Ccyclist

Well-known member
תודה. טוב לראות שאושר. אראה במחשב.

מסיבה כלשהי הקבצים לא עולים בסמארטפון. &nbsp הקריאה שלי לחיבור כזה התבססה על קיומם של פרוזדורים דומים המחברים תחנות רכבת במקומות אחרים ולפני שנתחיל עם דוגמאות מחו"ל יש אפילו את דוגמאת האיילון שחיבר את תחנת הקצה תל אביב מרכז למסילות שיצאו בעבר מתל אביב דרום ויצר את השדרה הרכבתית העיקרית של גוש דן. &nbsp הטבע הרכבתי אוהב לסגור שני דברים, שלוחות ופערים בין מסילות סמוכות. &nbsp טוב לראות שהתוכנית אושרה. קצת חבל שה TBM לא המשיכה 4 ק"מ לתוואי הישן בעת בניית הקו החדש אבל טוב לראות שהקו מוארך. &nbsp ושתי שאלות, בגלל שהמסמכים לא עלו: &nbsp - מה שיטת הבנייה המוצעת מתחת לתוואי הישן ? (לפני פארק המסילה היה אפשר לעשות שם C&C, כיום זו הפרעה לפארק עירוני ודרך אופניים די חשובה) &nbsp - מה התחנות המתוכננות והאם מתוכננות להן יציאות מרובות שימקסמו את הכיסוי ? (וכן האם נזנח הרעיון המיותר בעיניי של תחנה בת כ 10 רציפים מתחת למרכז העיר) &nbsp תודה.
 

Ccyclist

Well-known member
בסעיף הראשון - ללא ענף הכותל !!! ותוך הדגשת החשש לנזק מהענף

(אני בשלבים של קריאת התוכנית והמסמכים, אבל הדבר החשוב ביור הופיע ראשון במסמך ההחלחטות).
 

Ccyclist

Well-known member
תודה, את זה ראיתי באתר :)

האם תוכל להעביר את תת השירשור הזה לשירשור חדש משלו, החל מהפוסט של Luckydude ? חבל שחגיגות לולאת ירושלים יעיבו על דימונה. &nbsp &nbsp
 

Ccyclist

Well-known member
הדבקת ארבעת קטעי התוכנית לקובץ JPG אחד (לא וקטורים)

אמנם אי אפשר לעשות זום ברמה של קובץ PDF אבל הצמדת ארבעת הגיליונות מאפשרת מבט מפורט יותר ממבט העל שבאתר. &nbsp יש שני סימונים - קיווקוו שחור וקיווקוו אדום - שיתכן שהם מייצגים תחנות. אני מקווה שיבחרו באדומים שמצפון מודרום לחאן ולא בתחנה בחאן, מיקום שנכשל כבר בעבר. &nbsp המיקום האדום הצפוני מאפשר יציאה בממילא ("שער יפו" / "העיר העתיקה") ויציאה "בחאן". &nbsp המיקום האדום הדרומי נמצא מתחת לצומת אורנים, נקודת מיזוג של 5 רחובות המחברים אזורים נרחבים בדרום העיר והוא מקום אידאלי להחלפה בין תח"צ עירונית לבינעירונית. &nbsp אני מאוכזב מכך שאין תיכנון לתחנה בתלפיות ליד גשר ברעם. תחנה במיקום כזה היתה יכולה להיות תחנת חנה וסע אידאלית עם קישורים לדרך חברון תוך קידום אזור התעשייה תלפיות וכן להתחבר למסוף תלפיות של אגד.
 

Ccyclist

Well-known member
כל התחנות הן על תוואי הקווים הכחול והירוק.

לא שזה צריך להיות השיקול היחיד כי בהרחבת הקו הבינעירוני לתוך העיר ניתן לשלב קווי אוטובוס שיזינו את התחנות בנסיעות קצרות, 5-15 דקות מהשכונות לתחנות הרכבת. &nbsp עדיף לחשוב על תחנות הרכבת כשווות ערך לתחנת הרק"ל הר הרצל ולתחנות הרק"ל בפסגת זאב שנהנות ממערך קווים מזינים. ירושלים אינה הגריד הפשוט של כפ"ס ורעננה אלא מבנה מסובך של שכונות - שכונות תוך השארת עמקים ריקים ביניהן. חלק מהגאוגרפיה מוכתב ע"י טופוגרפיה ולכן מערכת כמו הרק"ל שתפקידה להוביל למרכז העיר לא תוביל בהכרח לתוואי הוותיק. כך קו הרק"ל בדרך חברון יאריך מאד את הנסיעה מהשכונות לחאן בהשוואה לנסיעה ישירה לתחנה אפשרית בתלפיות, וקווים ישירים לתחנה בבקעה יהיו מהירים יותר מקווים מזינים לאותה הנקודה ואז רק"ל לחאן.
 

Ccyclist

Well-known member
ירושלים עיר גדולה, בקו לאילת תיכננו מנהרות.

הארכת הרכבת לתוך ירושלים תהפוך נסיעות של חצי שעה עד שעה מהשכונות לכניסה לעיר לנסיעות קצרות של עד 10-15 דקות לתחנות בקו הפנימי. הקו יכסה מאות אלפי תושבים בשכונות הגובלות בו ובאלו הנמצאות 5-15 דקות נסיעה ממנו. &nbsp התיכנון שהוצג לקו לאילת באזור דימונה מראה מנהרה שאורכה יהיה כ 15 ק"מ כחיבור שיגשר על עיקול צין. מנהרות יהיו בשני המקרים.
 

luckydude

Active member
תוכנית יש לאשר בכל מקרה

במיוחד בירושלים כדי לשריין רצועות קרקע נדרשות כדי להוציא לפועל את התוכנית בעתיד כך שלא יהיה מצב שפיתוח עתידי יחסום אפשרויות של יישום החיבור בין נבון למלחה. לשם כך ר״י נמצאת כרגע במשא ומתן עם יזמי תוכנית ״מתחם בנין״ הענק שיוקם באיזור שבין כיכר האיקסים לכיכר הדוידקה כך שתחנת ירושלים מרכז תשולב בתוכו. אותו דבר גם לגבי התוכנית לפיתוח מסיבי של איזור החאן שם גם יש משא ומתן עם היזמים. חשוב שהתכנון של כך המבנים והתוכניות האלו ייעשו בהרמוניה אחד עם השני. באיזור החאן אמורה גם לקום תחנה תפעולית תת קרקעית עם מספר רב של מסילות דיור (עקרונית התחנה התפעולית היא דרישת חובה לתפעול ההארכה ותחנת נוסעים שם היא בגדר אופציה). בקשר לקטע שמן החאן למלחה... כרגע רק מדובר בשריון תוואי כך שמי שיירצה לבנות בתוואי יחוייב קודם לבדוק עם הרכבת שזה לא יפריע למעבר רכבת עתידי.
 

Ccyclist

Well-known member
החאן היה כישלון. חבל אם יפספסו את הפרברים

המיקום של החאן הוא בטבעת פנימית מדי לפרברים וחיצונית מדי למרכז העיר. הוא נמצא בנקודת התנקזות צירים פנימית שאין לה עורף מזרחי ומצפון וממערב לתחנה יש פארקים שמנתקים אותו מהרצף העירוני. חלק מהחולשה של התחנה היה בגלל זמן הנסיעה הארוך בקו הישן אבל היתה לו חולשה גאוגרפית שנבעה ממיקומו בעיר. &nbsp בהצעות שלי ויצרתי עליו "תמורת" תחנה באורנים (צומת בן זכאי, ע. רפאים, פ. קנינג, אלעזר המודעי ויהודה) שיש לה "עורף" של שכונות מכל צדדיה. &nbsp השכונות שיחוברו בצורה טובה יותר לתחנות באורנים ובתלפיות כוללות את: חומת שמואל, גבעת המטוס, גילה א' (כגיבוי למלחה), ארמון הנציב, ארנונה, תלפיות, מקור חיים, קטמונים ב', א' ג', ו', קטמון הישנה, בקעה, המושבה היוונית והמושבה הגרמנית. &nbsp תושבי טלביה שהם היחידים שהחאן איכשהו עדיף להם יוכלו להגיע לתחנות אלו בקווים שנוסעים ממרכז העיר החוצה או לנסוע לתחנת מרכז העיר בקו הכחול של הרק"ל.
 
אני חושב אחרת, תחנת החאן היא מקום החלפה מעולה לדרום העיר
שם מתפצלים האוטובוסים שנוסעים לגילה תלפיות והר חומה לאלו שנוסעים למושבה הגרמנית\קטמונים ולקניון מלחה.
בנוסף המתחם קרוב להרבה איזורי מסחר ובילוי, כך שימשוך גם תושבים מחוץ לירושלים.
מכיוון שזאת רכבת כבדה מי שלא הולך לבלות יכול להמשיך באוטובוס הבייתה בדיוק כמו היום שתחנת האומה לא קרובה לרוב התושבים ברגל.
 

Ccyclist

Well-known member
זה ההבדל בין הקפצה לנסיעה.

מחומת שמואל למשל הנסיעה לחאן היא 5 ק"מ מול 3 לאומן / ברעם. למרות שקווי ה 7X מגיעים לשכונה אין תיכנון להכניס אליה שלוחת רק"ל אז הנסיעה לחאן תצריך כנראה החלפה לעומת אוטובוס מזין לאומן / ברעם שישרת הן את הרק"ל והן את הרכבת. &nbsp מארמון הנציב מתוכנן קו רק"ל סגול שיגיע לאומן / ברעם וימשיך לאורך דרום העיר עד הדסה. &nbsp מגילה מתוכננים שני קווי רק"ל, כחול בדרך חברון וירוק בדב יוסף, אך החיבור המהיר ביותר מהשכונה חרכבת יהיה באוטובוסים לתחנת מלחה עצמה בדרך לקניון. &nbsp כתושב גילה בעבר לא הגיוני בעיניי לנסוע עד החאן למשהו שאפשר לעלות עליו במלחה, ואני חושב שזה נכון גם לשכונות האחרות בטבעת החיצונית של דרום מזרח העיר. &nbsp הלונה פארק בחאן אינו מתקרב בחשיבותו לעמק רפאים (תחנה בצומת אורנים תצדיק יציאה באזור בריכת ירושלים) או לאזור התעשייה תלפיות שיש בו גם מסוף אוטובוסים חשוב. &nbsp הבשורה של חיבור מלחה היא יצירת פרוזדור רכבת עירוני שמאפשר לבזר את תחנות הרכבת הארצית אל קרבת השכונות במקום להכריח את תושביהן להגיע למקומות מרכזיים בעיר.
 
אתה חושב על הרכבת בשביל קרבה רגלית למגורים
ואני חושב עליה יותר בתור קרבה רגלית לאזורי המסחר והבילוי במושבה הגרמנית, מתחם התחנה, ויס פלנט. להעביר מסילה שם ולשים תחנה באיזור מגורים חבל, במקום באיזור התיירות והבילוי.
במתחם התחנה מאות מבלים בכל יום כולל ביום השביעי.
 

Ccyclist

Well-known member
יציאה בע.רפאים / רחל אמנו מרכזית יותר.

הנפקתי את הדרכון הבריטי פעמיים בקונסוליה בכנסיית סט' אנדרוז. אני יודע בדיוק איפה נמצא החאן. נחמד שחידשו אותו אבל שום דבר מהיריד הנחמד שביקרתי בו לפני שנה לא משכנע אותי שמדובר במקום מרכזי יותר מהמושבה הגרמנית עצמה. כמו כן המושבה היא התפתחות עירונית אורגנית בעוד שמתחם התחנה הוא מתחם מלאכותי ולך תדע מה יהיה בעתידו ארוך הטווח. &nbsp תחנה עם רציפים של 300 מטר מסוגלת לכסות כ 400 מטר פלוס אם בונים לה שתי יציאות. אני חושב שיציאה באזור צומת אורנים ויציאה בעמק רפאים פינת רחל אמנו (בבניה החדשה שתהיה על בריכת ירושלים, לא על חשבון בית הקברות הטמפלרי, וכן אני יודע שזה פרוזדור תת קרקעי קצר) תשרת את המרכז האזורי האורגני במושבה הגרמנית בצורה טובה יותר. תושבי ופוקדי המושבה יוכלו להגיע לתחנה ברגל, אך מבחינת תחבורה משלימה צומת אורנים היא מקום מושלם הן לחיבור לקו הכחול (שלוחת מלחה) המתוכנן לה והן לאוטובוסים משלימים ברחובות החוצים את הצומת. &nbsp אצטרך לשבת מול המחשב וליצור מפת צירים ורדיוסים, אבל החשיבה שלי היא בהחלט חשיבה על תחבורה משלימה מהשכונות לתחנות שאני מצדד בהן ולא עניין של הליכה ברגל. &nbsp בתיכנון שלי ויתרתי על העיקול החד מהחאן לתוואי הישן והנחתי שהפורטל בין קטע ה TBM לקטע ה C&C יהיה בגן יאן סמאטס / גן יעל. מהסיבה הזו ויתרתי על תחנה בחאן שתהיה לדעתי תחנה עמוקה ויקרה לטובת תחנת תת שטח זולה יותר שניתן לחפור מלמעלה ולכסות בתוואי הישן ורחוב הרכבת. &nbsp מבחינתי החאן זו רומנטיזציה של ההיסטוריה. אין שום הגיון להצמד דווקא למיקום שהיתה בו תחנת רכבת לפני 22 שנה. התוואי לעומת זאת הוא זכות דרך שאפשר להשתמש בה. &nbsp האזור האדום הצפוני מאפשר כנראה תחנה שאפשר לכסות איתה את ממילא ואת ימין משה. &nbsp &nbsp
 

Ccyclist

Well-known member
וסיפא לא תח"צית לגבי יס פלאנט כעוגן

קולנוע בירושלים זה משענת קנה רצוץ. כל האולמות של רחוב הלל נסגרו כבר בשנות התשעים. הקולנוע בבניין כלל לא עזר למרכז המסחרי שם להחזיק ונסגר באמצע שנות התשעים כשהמרכז הידרדר לחנויות חלקי מחשב. הקולנוע בקניון מלחה נסגר לפני כעשור. אי אפשר להסתמך על קולנוע מסחרי כעוגן עיקרי בירושלים. &nbsp בתי הקולנוע של אזור המושבה הם הסינימטק (מימון עירוני + ואן ליר) וכן קולנוע סמדר ששרד בזכות מעורבות חברתית. הם ישרדו הרבה יותר מיס פלאנט.
 
מציע לך להכיר יותר טוב את מתחם התחנה
בדיון לא נכריע מה יותר טוב. ואפשר לרצות יותר תחנה בשכונות.
מה שכן מציע להכיר יותר טוב את מתחם התחנה שבו מבקרים מעל 1000 כל יום לעיתים אף יותר במרחק קצר ממנו היס פלנט שהוא לא רק קולנוע אלא גם 5 מקומות לאכול ולבלות, וגם גן הפעמון עם אלפי מבקרים במזג אוויר נעים, ליד זה מרכז מורשת בגין עם מאות מבקרים, וגם החאן והסינמטק שאתה מכיר. בנוסף תחנת רכבת תנגיש את המקום ללא ירושלמים שפחות נוח להם להסתדר בתחץ רגיל, אלא ברכבת ישירות מהמרכז.
מול זה תחנות שכונתית בעיקר אם כמה עסקים קרובים פחות טובה לדעתי.
ממליץ בחום תסתכל על אירועים ומקומות במתחם התחנה, יס פלנט ומרכז מורשת בגין
 

Ccyclist

Well-known member
ביקרתי שם. שוק קמדן מינוס מינוס.

לכשעצמו מקום נחמד אבל לא מקום שמצדיק הזזת מוקד תחבורתי מצומת בין 5 רחובות ואוכלוסייה נרחבת בקילומטר שסביבה: הפלח"ח / עגנון, התנופה / הפרסה (כלומר כל דרך בית לחם וחלק מבן זכאי),רחוב בית"ר שממזרח לדרך חברון ובצפון - רחוב דובנוב של תאטרון ירושלים וכן הכניסה הדרומית למתחם החאן. &nbsp זה דומה לויכוח על תחנת הכותל - לא יקרה כלום אם המבקרים בירושלים יסעו תחנה או שתיים ברק"ל כדי להגיע לאטרקציות למיניהן. תחנת רכבת פרברית צריכה להתבסס על מאסה מסויימת של יוממים המתגוררים סביבה. תחנה עם יציאות בצומת אורנים ובבריכת ירושלים נהנית מעורף של תושבים המקיף אותה מכל עבריה. תחנת החאן סובלת מכך שהחצי המזרחי של הקילומטר שמקיף אותה אינו עורף ישובי רלבנטי ליוממות לתל אביב. &nbsp כרטיס הנסיעה היומי המשתלם ביותר עבור ירושלים הוא "יומי X-ירושלים" שכולל לא רק את ההלוך חזור אלא גם נסיעות בתוך העיר. &nbsp
 
למעלה