בוב דילן - האלבומים / חלק ב'

Chocoholic

New member
בוב דילן - האלבומים / חלק ב'

החלק השני מכסה את שנות השבעים. 1)Self Portrait - 1970 זה לא סוד שבמהלך השנים האחרונות של שנות השישים שמר בוב בקנאות על פרטיותו ועל משפחתו, מפני לחצה הגובר של התקשורת, שהמשיכה לתלות על צווארו תארים מכבידים כמו ה"דובר" או ה"מצפון" של הדור והאומה, ומפני הלחץ מצד המעריצים והתעשייה, שציפו לעוד עליית מדרגה, טקסטואלית ומוסיקלית, מצד בוב. שנים לאחר מכן, בספרו Chronicles שיצא ב 2004, בו מגיב בוב בפעם הראשונה בצורה גלויה וברורה על כל מה שעבר עליו באותם זמנים, הוא מציין כי הוא הגיע למצב שבו הוא הקליט בכוונה אלבומים חלשים, במטרה לנער מעליו את כל התארים החונקים ולאפשר לו קצת חופש פיזי ובעיקר נפשי. חובבי דילן, בעת קריאת השורות הללו בוודאי העלו במוחם, בין היתר, את האלבום הכפול הזה, הנושא את השם "פורטרט אישי". בעת יציאתו, הוא נחשב לדבר הגרוע ביותר שהוציא בוב; ואכן, אוסף השירים הזה (שהוא גם הארוך ביותר – 24 שירים) הוא החלש ביותר שיצא עד אז. מה יש לנו כאן? גרסאות כיסוי לשירים של זמרים אחרים (‘The Boxer’ של פול סיימון, ‘Take A Message To Mary’ של האחים Everly), גרסאות כיסוי לשירים של עצמו (‘She Belongs To Me’ , ‘Like A Rolling Stone’), ביצועים חדשים לשירים עממיים ושירי קאונטרי ישנים (‘Blue Moon’, ‘Belle Isle’) וגם שירים מקוריים, שברובם הם המשך לסגנון הקאונטרי ששלט באלבום הקודם. בוב מצרף להקה של זמרות ליווי בחלק מהשירים כאן, ואולי בגלל זה נוצר הרושם שזה לא בוב האופייני והמוכר. גם המוסיקה היא פחות עשירה מקודם, אך המלודיה עדיין קיימת ומורגשת. האווירה באלבום הזה היא אינה אחידה (במיוחד בחציו השני), לעיתים בוב נשמע כאילו הוא נאלץ לשיר, מלית ברירה, ולא פעם המאזין תוהה מה בדיוק התרחש שם באולפן, או בראשו של בוב, כשעבד על האלבום הזה. למרות זאת, האלבום הוא לא גרוע ויש בו כמה רגעים טובים, בעיקר בשירי קאונטרי שהם ההמשך (אם כי לא ישיר בדיוק) למה שבוצע בקודמו Nashville Skyline. שירים בולטים: 'Alberta' (שתי הגרסאות), 'Days Of 49', 'Early Morning Rain' , 'Living The Blues' , 'Gotta Travel On'. 2)New Morning - 1970 האלבום החביב הזה בא כמעיין תיקון (מכוון או לא, זאת לא נדע) לנפילה של האלבום שקדם לו. נינוח, רגוע , שלם עם עצמו. כך נשמעים בוב, המוסיקה שמלווה אותו ו 12 השירים המקוריים שבאלבום. הרוק אמנם שולט כאן מבחינה מוסיקלית, אך אין כאן קטעי גיטרה בולטים או אורגן מילל ודומיננטי. רוק בסיסי של גיטרה וחטיבת קצב, בלוז, ואף ג'אז נותנים את הטון; הקצב יותר איטי, האווירה הרבה יותר משוחררת; אין לאן למהר, לא צריך להספיק שום דבר (Time Passes Slowly). מחאה ? לשם מה... תראו כמה החיים יפים, הבה ננצל את המיטב שבהם (‘One More Weekend’). כעת, תיאורי טבע תופסים מקום נכבד בשיריו (‘Day Of The Locusts’, ‘If Dogs Run Free’), האופטימיות נשפכת (‘New Morning’) וכמובן שתמיד יהיה מקום לאהבה (‘Winterlude’ , ‘If Not For You’ ). באופן בלתי מוצדק, אלבום זה אינו נמנה בין הקלאסיקות הידועות והמקובלות של בוב, אולי בגלל שהכיוון שנלקח כאן הוא די שונה ממה שנעשה עד עכשיו, אך יכולתו של בוב לגוון ולשנות ללא התרעה או הכנה היא גם חלק מגדולתו. שירים בולטים: 'If Not For You', 'New Morning','The Man In Me', 'If Dogs Run Free', 'Winterlude' ,'One More Weekend'. 3)Bob Dylan's Greatest Hits, Vol.2 - 1971 האוסף השני של בוב בהחלט יותר ראוי לתואר אלבום המכיל את "מיטב הלהיטים"; הוא פי שניים יותר ארוך מקודמו ועקב כך מכיל גם שירים שלא בדיוק נמנים בין המיטב של דילן, אך אין זה מוריד מערכו של האלבום שכן הם שירים שנכללו בסינגלים ולא באלבומים (‘Watching The River Flow’ ) , שירים שלא יצאו רשמית בשום פורמט לפני כן (‘Tomorrow Is A Long Time’) או שירים שלא יצאו רשמית והופצו על גבי בוטלגים לא רשמיים (‘I Shall Be Released’, ‘You Ain’t Going Nowhere’). אלבום זה גם הציג בצורה טובה יותר מקודמו את צדדיו הרבים של דילן ואת מגוון יצירותיו והיווה נקודת פתיחה מושלמת עבור כל מי שהתחיל להתעניין באמן. גם אוסף זה איבד מחשיבותו עם הזמן אך כשמתסכלים לאחור לאותה תקופה, האלבום עשה את העבודה כנדרש ואף מעבר לכך. 4)Pat Garrett & Billy The Kid - 1973 זהו אלבום המכיל את פס הקול לסרט שביים Sam Peckinpah , מערבון שהולך אחורה לשנת 1881 ועוסק ביחסיהם של שני חברים לשעבר, השריף Pat Garrett ופורע החוק Billy The Kid, אשר מוצאים את עצמם בעימות אחד כנגד השני בעקבות סכסוכים על שטחי גידול ועדרי בקר. בוב משחק בתפקיד משנה לא ממש ברור ומוגדר, אך המוסיקה שייכת לו. למרות חוסר הגיוון היחסי שבמוסיקה , המורכבת בעיקר מקאונטרי פשוט עם נגיעות ספרדיות ונעימות אינסטרומנטליות כקטעי מעבר, כיאה למוסיקת מערבונים, הצליל הוא נעים למדי. השירים כאן אינם חזקים במיוחד, אחרי הכל הם נכתבו בהשראת התסריט, למעט השיר שעושה את האלבום (ומהווה כיום את הגורם העיקרי לרכישתו) – ‘Knockin’ On Heaven’s Door’. שירים בולטים: 'Knockin' On Heaven's Door'. 5)Dylan - 1973 זוהי חזרה לתקופת Self Portrait וליתר דיוק, לגרסאות הכיסוי שדילן השתעשע עימן והקליט ללא כוונה אמיתית לפרסם. בוב באמת לא הוציא לאור את תשעת השירים שבאלבום הזה (רק אחד מהם הוא מקורי), שנחשבים לנחותים יחסית לשאר יצירותיו, בכל תקופה שהיא; מי שהוציא את האלבום הזה הייתה חברת Columbia, והסיבות לכך לא ממש ברורות. יתכן שזה בגלל שבוב לא הוציא אלבום רשמי כבר שלוש שנים ויתכן שזה בגלל שהוא "ניהל רומן" עם חברה אחרת מלבדם באותו הזמן, כך שזה היה צעד נקמה. התוכן לא שונה בהרבה מזה של Self Portrait. גם כאן יש גרסאות כיסוי לאמנים אחרים כמו אלביס (‘Can’t Help Falling In Love’) וג'וני מיטשל (‘Big Yellow Taxi’),יחד עם ביצועים לשירים עממיים (‘The Ballad Of Ira Hayes’ , ‘Spanish Is The Loving Tongue’). גם כאן הכיוון המוסיקלי השולט הוא הקאונטרי. בשורה התחתונה, אין כל ערך מיוחד לאלבום הזה והוא בעל חשיבות רק בקרב מעריצים מושבעים... שירים בולטים: ‘Lily Of The West’ , ‘Mr.Bojangles’ , ‘A Fool Such As I’
 

Chocoholic

New member
חלק ב' / 2

6)Planet Waves - 1974 בוב שב להקליט עם להקת הליווי הטובה ביותר שהייתה לו אי פעם, The Band. הלהקה, היא אכן להקה בזכות עצמה, שהוציאה מספר אלבומי מופת וזוהי כבר התחלה טובה עבור אלבום. קצב העבודה והיצירה של בוב הואט בשנים האחרונות ובאלבום הזה הוא למעשה ממשיך מהיכן שעצר, מאלבום האולפן הרשמי האחרון שלו – New Morning מ 1970. הצליל שמתקבל כאן אינו שונה בהרבה מ New Morning, אך יש כאן משהו שגורם לאלבום הזה להיות יותר מלא, עם יותר "בשר". חלק יאמרו שזו הלהקה שתרמה את רוב המשקל לאלבום, ואכן אין עוררין על הצד המוסיקלי (למעט מצד אלה שממש לא סובלים את הלהקה), אשר כבר הוכיח את עצמו בעבר, וגם כאן אנו זוכים לתערובת מושלמת של מוסיקה אמריקאית שורשית ורוק. חלק יאמרו כי אלו הלהיטים אשר קידמו את האלבום, ביחס למה שנעשה בארבעת השנים האחרונות, וניתן להבחין באיזו מגמת "קאמבק" של בוב לעצמו וליצירתו האופיינית. בוב אכן התחיל במידה מסוימת לחזור לעצמו, ע"י נטישה של עולם הקאונטרי וגרסאות הכיסוי השונות והמשונות; אך אי אפשר שלא לשים לב לכיוון שכעת הוא לקח, חזרה לכיוון הרומנטי, אך מהצד המריר, אולי כמעט נואש. בוב עמד בפני תקופה לא קלה בכלל: הוא חזר להופיע (לאחר מספר שנים שבהן בקושי עשה זאת) ובמקביל, נישואיו עלו על שרטון והחלו בתהליך ממושך וכואב של פירוק, תהליך שקיבל ביטוי בשיריו החל מהאלבום הזה. בוב נשמע מפויס וסלחן יותר מאי פעם והשירים משקפים זאת. הוא אמנם ניחן ביכולת כתיבה יוצאת דופן, אך הוא מעדיף להציג את מה שבליבו בצורה יחסית פשוטה, ישירה וכנה. שירים בולטים: 'On A Night Like This' , Forever Young', 'Dirge' ,'Something There Is About You', 'The Wedding Song', 'Never Say Goodbye'. 7)Before The Flood - 1974 1974 סימנה את חזרתו של בוב ל “show business” וההופעות היו כעת חלק ניכר מעיסוקו. האלבום הכפול הזה תיעד את אחת ההופעות שנערכו במהלך הסיבוב הרחב; לא ידוע אם ההופעה הזו הייתה מיועדת להקלטה אך התוצאה היא טובה למדי. יש כאן 21 שירים, 14 מתוכם הם מה"להיטים" הקלאסיים של בוב מכל שנות יצירתו כאמן, ו 7 הנותרים שייכים ללהקה. דילן וה"להקה" הקליטו גם בנפרד, ומאחורי להקת הליווי הגדולה הזו עומדים שלושה אלבומי מופת, כך שגם להם לא חסר חומר ראוי ומוניטין (‘The Weight’, ‘Up On Cripple Creek’, ‘Stage Fright’). לא רק שהשירים כאן הם מהמובחרים של דילן, גם העיבודים שבוב בוחר עבורם מעניינים וטובים לא פחות מהמקור, ברוב המקרים. בוב מעולם אינו משחזר על הבמה את מה שעשה באולפן. הוא אפילו לא מנסה. אי אפשר להאשים אותו, אמן לא יכול לשחזר ולמחזר את שיריו עד אין סוף. לרוב שיריו,הוא והלהקה בוחרים ביצוע רוקיסטי (‘Lay, Lady, Lay’, ‘All Along The Watchtower’, ‘Blowin’ In The Wind’) או עיבוד מעט שונה מזה שמוכר מהאלבומים (‘Rainy Day Women 12&35’ , ‘Don’t Think Twice, It’s Alright’ ,’Highway 61 Revisited’). חלק מהאנשים יתקשו לקבל באהדה את הביצועים השונים לשיריו של דילן בעוד שחלק אחר יאמץ אותם בחום ויראה זאת כגיוון חיובי; בכל מקרה, גם ההופעה של בוב וגם הליווי המעולה של The Band עושים את ההופעה לאחת הטובות ביותר של בוב שתועדו. שירים (או ליתר דיוק, ביצועים) בולטים: 'Lay, Lady, Lay', 'All Along The Watchtower', 'Knockin On Heaven's Door', 'Blowin In The Wind'. 8)Blood On The Tracks - 1975 אולי זה מוזר, ואולי לא, אך בוב דילן נוגע עם האלבום הזה בפסגה נוספת בקריירה שלו, ע"י חזרה לשירים אקוסטיים, שקטים ואישיים. הרגש שמביע בוב באלבום זה הוא חזק במיוחד ומתבטא בצורת הכתיבה והביצועים שלו; כעס, יאוש ובעיקר צער על התפרקות חיי המשפחה שלו וגירושיו הכואבים מאשתו, אירועים שהגיעו לשיאם בתקופה זו, מתבטאים בשירים כמו ‘If You See Her, Say Hello’ ,’Simple Twist Of Fate’ , ו ‘You’re Gonna Make Me Lonesome When You Go’. כיוון שבוב נהג להמעיט את הופעותיו בציבור וסלד מהתקשורת (ואפילו כתב על כך את ‘Idiot Wind’ שבאלבום), הפרטים האמיתיים על התנהלות חייו היו ספורים ולא ברורים; לכן, רוב המידע כעת הגיע בעצם משיריו, שבהן אפשר לנו הצצה אל נפשו. פרטים כמו מצב נישואיו, ואף מידע ביוגרפי על אשתו נגלים לנו באופן נדיר וחושפני בשירים כמו ‘Tangled Up In Blue’ , ובדרך יותר עקיפה ב ‘You’re A Big Girl Now’. אולם דילן לא תמיד גלוי ומפרט; כפי שראינו ברוב עבודתו עד עכשיו, הוא בד"כ מעדיף לעטוף את הרעיון שהוא מבקש להביע בסיפור, מלא בדימוים ומשמעויות. סיפור כזה מופיע בשיר ‘Shelter From The Storm’, בו הוא מציג אדם אשר איבד את מה שהיה לו וכעת הוא מחפש חום ומחסה; הוא מוצא אותם בחקיה של דמות נשית מסתורית, המוצגת באופן ערטילאי-משהו, כמעיין מלאך. הוכחה נוספת לכך ששב כוחו של דילן היא השיר ‘Lily, Rosemary And The Jack Of Hearts’ , סיפור שנראה כאילו נלקח מאיזה מערבון ומגולל את התרחשות האירועים של שוד כספות אי שם במערב הישן. למרות שה"להקה" כבר לא הייתה מעורבת באלבום, המוסיקה כאן עדיין טובה; אמנם הצליל אינו עשיר כמו בהקלטות עם ה Band אך הגיטרות האקוסטיות, האורגן והבאס יוצרים שילוב שמתאים לאווירת האלבום. שירים בולטים: כל האלבום
 

Chocoholic

New member
חלק ב' / 3

9)The Basement Tapes - 1975 לאחר נקודת השיא עם האלבום Blonde On Blonde מ 66', דילן נעלם. בקיץ של אותה שנה הוא הפסיק להופיע, הפסיק להקליט ובקושי נראה בציבור. שמועות על תאונת דרכים מסתורית התפשטה, והיה חשש כי הוא בכלל לא בין החיים. האלבום הבא שהקליט, John Wesley Harding, היה שונה לחלוטין מקודמו, ולא הייתה כל עדות או רמז לשינוי בכיוון שבוב לקח; אף לא אלבום ביניים שמראה על שינוי הדרגתי. התשובה על סימן השאלה שנוצר עקב הרווח הגדול יחסית, הגיעה לעולם ב 1975 בצורת אלבום כפול המכיל 24 שירים. בוב אכן נעלם מעיני הציבור ומתעשיית הבידור, אך הוא המשיך ליצור מוסיקה, גם אם היא לא נועדה במקור להופיע באלבומים. מה שקרה הוא, שלאחר השיא היצירתי של 65'-66' , בוב קטע את עבודתו ופנה כעת להקדיש את הזמן הראוי למשפחתו הטריה. הוא לא ניתק קשר עם ה Band להקת הליווי שלו; להיפך , הוא ניצל את הזמן הפנוי ובילה ביחד איתם שעות על גבי שעות בביתם, “The Big Pink” כך הוא נקרא, שנמצא בעיירה פריפריאלית במדינת ניו יורק. הלהקה הייתה כבר בשלבי התהוותה האחרונים, הצליל כבר פחות או יותר גובש וחמשת חבריה עמדו בפתחה של קריירה מזהירה, שעתידה להיפתח עם אלבום המופת “Music From Big Pink” ב 1968. הנושאים שעליהם שרה הלהקה, אופי השירים וסגנון המוסיקה שיצרו היה יוצא דופן משאר הדברים שנעשו באותה התקופה; הם אמנם ניגנו רוק, אך במוחם וברוחם הם חיו באמצע המאה התשע-עשרה, בסביבות תקופת מלחמת האזרחים, בזמן שהארץ הענקית הזו עברה תהליך קשה וארוך של התהוות. דילן נמשך מאז ומתמיד לנושאים אלה, ואין זה מפתיע שבשיתוף הפעולה הבלתי-מכוון הזה נוצרו עשרות שירים ברוח התקופה ההיא. אין זה אומר כלל שהמוסיקה נשמעת "ישנה" ולא מעודכנת; האווירה הלא מחייבת, שלעתים נשמעת כאילו השירים הוקלטו במקרה, כדרך אגב, עושה את האלבום לידידותי,גם אם רוח האלבום לא מתאימה למגוון רחב של מאזינים. האלבום הכפול הזה הוא למעשה ה"מיטב" של מספר לא קטן של הקלטות ביתיות שהתרחשו בעיקר בחצי השני של 1966; הם הקליטו את עצמם בעזרת מכשיר הקלטה שעבד על סלילים, ללא כל סידורי אקוסטיקה וצליל מיוחדים. קרוב ל 120 שירים הוקלטו שם (ויתכן שמספר השירים שלא הוקלטו הוא אף יותר גדול), רובם שירים עממיים ורק חלק קטן מהם הם שירים מקוריים, של דילן או של הלהקה. כמעט כל השירים שנכללו באלבום הם מקוריים. סלילי ההקלטות החלו להסתובב והופצו לכל עבר ו ב 1968 יצא אוסף ראשון (בוטלג) שאיחד כמה מהם; מאז, יצא מספר לא קטן של בוטלגים באיכויות שונות (לפני שיצא האלבום הרשמי נעשו מעט "שיפוצים" לצליל), גם לאחר שיצא האוסף הרשמי, והאחרון שבהם כולל כ 118 שירים ונחשב לגדול ביותר. חלק מהשירים כאן בוצעו שוב ע"י The Band ודילן בהקלטות רשמיות וגם בהופעות. שירים בולטים: 'Yazoo Street Scandal', 'Apple Suckling Tree', 'Bessie Smith', 'Please Mrs.Henry', 'Tears Of Rage', 'Ain't No More Cane' , 'Crash On The Levee', 'You Ain't Goin Nowhere' 'This Wheel's On Fire'. 10)Desire - 1976 דילן ממשיך להישאר בפסגת היוצרים של שנות השבעים והפעם הוא שב עם אחד האלבומים היותר מגוונים ומעניינים בכל הקריירה שלו. במקביל לסיבוב ההופעות האגדי “Rolling Thunder Revue” ,בוב הקליט את שיריו החדשים ששולבו במסע זה; התוצאה הייתה מדהימה. לא רק תוכנם של השירים התרחב, יחסית לכתיבתו בשנים האחרונות, אלא גם המוסיקה כאן לבשה צורה שונה, חדשה ומעניינת. הוא צרף אליו את הכנרית Scarlet Riviera ונתן לה ולכינור שלה להוביל; הכלי הדומיננטי כאן הוא כינור, במקום גיטרה חשמלית. בשירה, הוא צרף זמרת קאונטרי בשם Emmylou Harris בתור זמרת ליווי, אשר תורמת המון עם קולה ולפעמים אף מורגשת יותר מדילן עצמו. אפילו בכתיבה הוא מביא הפעם שחקן חיזוק, בשם Jacques Levy, מחזאי (ולימים מרצה בחוג לדרמה), אשר התווה את הבסיס לשירים (למעט השיר האחרון) ובוב היה משלים אותם. אמנם אלבום זה אינו ממוקד כמו קודמיו, אך יש שרואים זאת כיתרון; קשה להתייחס בהרף עין לאלבום מגוון כמו זה, שגם מכיל ברובו שירים קלאסיים. בוב שב אל מחוזות המחאה עם השיר הפותח ‘Hurricane’, שיר-סיפור בן 8 וחצי דקות המציג את השתלשלות האירועים שהובילו למעצרו והרשעתו הכוזבת של המתאגרף Rubin Carter למעלה מעשור לפני כן; בוב נפגש אישית עם קארטר בכלא, שמע ממנו את סיפורו והתרשם עמוקות. בוב מזדהה עם גיבור נוסף , הפעם זה ‘Joey’, מעיין גיבור מעמד הפועלים שהיה מעורב בעולם הפשע, עובדה שעוררה תהייה לגבי הסיבה לכתיבת שיר בן 11 דקות המפאר ועושה צדק עם טיפוס כה מפוקפק. בשיר כמו ‘Mozambique’ בוב מביע את הצד הרומנטי בצורה אוורירית, ע"י לקיחת המאזין למקומות אקזוטיים, ללא "תנאים" מוקדמים או דרישות מורכבות שיקשו עלינו להנות מהחוויה; ב ‘Romance In Durango’ ו ‘Black Diamond Bay’ הוא משפר זאת ע"י הוספת עלילה המשתלבת היטב בנוף המתואר ומוסיפה מעט מתח וציפייה תוך כדי התקדמות הסיפור. את כאבו שנגרם מגירושיו עם אשתו הוא עדיין לא נוטש, ונדמה שכאן הנושא הזה מגיע למעיין שיא, בשיר החותם את האלבום – ‘Sara’. דילן מעולם לא היה, לפני ואחרי האלבום הזה, כל כך ישיר, אמיתי, גלוי וכואב; בשירים קודמים הוא דיבר אל אשתו וציין אירועים משותפים, אולם בשיר זה הוא פונה ישירות אליה ונדמה כאילו שליבו שופך את כל הצער שהצטבר במשך זמן לא קצר, עד כדי השפלה עצמית. גם השיר ‘Isis’ מתקשר לנושא, אם כי בדרך עקיפה ומעורפלת הרבה יותר. שירים בולטים: כל האלבום
11)Hard Rain - 1976 סיבוב ההופעות הרחב ‘Rolling Thunder Revue’ של 75-76 היה מורכב, מסובך ולעיתים כאוטי, בדיוק כמו דילן וחייו האישיים בנקודה זו. האלבום הזה הינו הקלטה של הופעה בטקסס, הקלטה המתעדת בצורה טובה את בוב וההרכב הנוכחי שלו במהלך אותן הופעות, ואת רוח ה"קרקס" ששרתה בסיבוב זה. נכון שזה לא אלבום שהוקלט באולפן, אך גם כאן מצליח בוב לחדש משהו לאוזניי מאזיניו; הוא נשמע חי יותר מתמיד, תקיף, סגנון השירה שלו הוא מהיר ומתגלגל, והוא שר בקול ברור ורם, לעתים כמעט צועק. זה כבר ידוע, מהאלבום החי הקודם שיצא רק שנתיים קודם לכן, שבוב לא נוהג לשחזר בהופעות את מה שעשה באולפן, ולכן גם כאן אנו זוכים לעיבודים חדשים לשירים שכבר יצאו בעבר; זה אמנם לא נשמע כה מוצלח כמו ההופעות שלו עם ה Band, יש כאן כמה רגעים מעט מביכים ולא ברורים, אך בסה"כ, היצירתיות של בוב, שזכתה בשנים אלה לתחייה מחודשת, אינה מאכזבת כלל ורוב השירים נשמעים טוב בעיבודם החדש. המוסיקה היא לא בדיוק מה שהכרנו ב Desire; הצליל מותאם להופעה חיה ול"אגרסיביות" של דילן, ולכן הוא יותר מחוספס, הדוק ו"עם קוצים בישבן". ישנה נטייה להתעלם מהאלבום הזה; איכות הסאונד היא לא בשמיים (אך בהחלט סבירה) ורבים פשוט אינם יכולים להסתגל לעיבודים החדשים, לכן האלבום הזה נתפס יותר כמסמך תיעודי וכרכושם של מעריצים, אך הוא בהחלט ראוי להאזנה, אם לא לרכישה. שירים בולטים: 'Maggie's Farm', 'Oh Sister', 'Lay,Lady,Lay', 'Shelter From The Storm'.
 

Chocoholic

New member
חלק ב' / 4

12)Street Legal - 1978 אלבום זה נחשב כאחד ה"פספוסים" הגדולים של דילן , בשנות השבעים ובכלל. יש לו עדיין כוח לכתוב וליצור, אך זה נראה כאילו שהוא איבד את הדרך,איבד את ההשראה בעשיית האלבום הזה, שכולל שירים מעולים לצד שירים שנראים ונשמעים אבודים וללא מטרה. חומר הסיכה, שהיה בשפע באלבומיו הקודמים וגרם לשיריו להשתלב באופן מושלם כמעט במוסיקה, קצת חסר כאן. דילן תמיד חידש ושינה, ואי אפשר להאשים אותו על כך שהוא לא ניסה, כי הוא בהחלט ניסה, גם אם התוצאה היא מעט חיוורת לעומת העבר. הבעיה העיקרית כאן היא העיבודים, שנראים מעט מנופחים ודילן, מנסה עם קולו להישמע מלודי ככל האפשר, אך לא תמיד מצליח. הוא צרף להקת זמרות מלוות בשירה, מה שנותן לרוב השירים אווירת "גוספל" , שלא תמיד מתיישבת עם המילים העשירות והדימויים. בנוסף, הוא גם צרף כלי נשיפה וע"י כך הוסיף עוד לעיבוד המורכב. יש כאלה שהיו מעדיפים את האלבום הזה כאלבום אקוסטי, מאשר עם תזמורת שלמה, כי באמת יש כאן כמה שירים ראויים מבחינת התוכן. בכ"ז, לא חסרים כאן רגעים טובים, שבהם המוסיקה והעיבוד "מתלבשים" היטב על השיר ויוצרים הרמוניה אחידה, שגם נשמעת היטב באוזני המאזין. הביקורות מאז ועד היום הן חלוקות, כאשר צד אחד נוטה לכיוון "מה לעזאזל הוא חשב לעצמו" ואילו הצד השני נוטה לשבח את רוב האלבום; אחרי הכל, זהו דילן שמשתנה כל הזמן, ולא תמיד לפי טעמו של רוב הקהל. שירים בולטים: 'Changing Of The Guards', 'We Better Talk This Over', 'Where Are You Tonight', 'Senor (Tales Of Yankee Power'. 13)At Budokan - 1979 אלבום הופעה שלישי, בתקופה של חמש שנים. הרחק מהזעם והאנרגיה שהתפרצו בתקופת ב ‘Rolling Thunder Revue’ ותועדו באלבום ‘Hard Rain’ , בוב מופיע בהופעה כמעט חד פעמית (שהוקלטה בטוקיו בתחילת 1978) המאחדת את המיטב שבשיריו עם כמה משיריו האחרונים, סה"כ 22 שירים במשך מעט יותר משעה וחצי. שיריו הקלאסיים מקבלים כאן עיבודים כל כך מגוונים ומשונים, שגם מעריצי דילן ותיקים הרימו גבה כששמעו אותם: ‘Don’t Think Twice, It’s Alright’ מגדל ראסטות ומקבל עיבוד רגאיי; ‘Maggie’s Farm’ מקבל מקצב דיסקו ומתקרב לגבול הפארודיה; ‘I Want You’ מופשט לחלוטין מהמקצב העשיר והסוחף כאשר בוב מאט אותו והופך אותו לשיר נשמה; ‘Shelter From The Storm’ מבוצע במונוטוניות משעממת; ‘The Times They Are A-Changin’ מתנפח לממדי שיר-אצטדיון במופע התרמה ענקי... כל השירים כאן, במיוחד הקלאסיים והיותר מוכרים, מקבלים עיבוד שונה ו...יחודי. אולם זו התמצית של דילן בהופעותיו, שם הוא תמיד ממציא את עצמו מחדש; יש כאלה שימצאו את עצמם מרותקים להופעה, מצפים בכיליון עיניים ומנחשים מה יהיה השיר הבא ואיך הוא ישמע, ויש כאלה שקולטים את הרעיון לאחר שלושה-ארבעה שירים ומתחילים לפהק מחוסר עניין מעט לאחר מכן, במקרה הטוב. עם האלבום הזה, עיבודי ה"מלונות לאס-וגאס" שנמצאים כאן לרוב מקשים גם עבור מעריצים יותר נאמנים, כך שאחרי הכל, זה הטעם המוסיקלי של כל אחד ואחד שיקבע אם הוא אוהב את מה שיש כאן או לא. בשורה התחתונה, זהו מסמך שמתעד את דילן בהופעותיו בסוף העשור, ערכו אינו עולה יותר מזה. שירים בולטים: ‘I Shall Be Released’, ‘Just Like A Woman’ , 'It's Alright,Ma (I'm Only Bleeding)' , Simple Twist Of Fate' 14)Slow Train Coming - 1979 הללויה, דילן נולד מחדש. הפעם, כנוצרי אדוק. זה לא סוד שבוב חיפש השראה במהלך השנים האחרונות; הוא חיפש תוכן חדש עבור שיריו, משמעות חדשה שלפיה יוכל לנתב את כשרונו העצום. בסוף העשור, הוא מצא השראה, כמו רבים אחרים, בדת ובאל; אך לא מדובר בדת המקורית של שבתאי זיסל צימרמן (שמו היהודי), אלא בנצרות. רבים תהו והתווכחו מדוע דווקא הנצרות; היו כאלה שטענו כי בוב מאז ומעולם התכחש לדתו המקורית, בין היתר ע"י שינוי שם משפחתו. בכל מקרה, ההתקרבות לנצרות עשתה לדילן וליצירה שלו רק טוב. התוצאה היא אלבום אחיד ומגובש, שנעים לשמוע, ואפילו כולל מספר להיטים. התוכן הוא כאמור בעל אופי דתי, אם כי לא בצורה יבשה או מאיימת, של הטפה והחזרה בתשובה; דילן כבר מנוסה ומיומן מספיק בהעברת מסרים בצורה ציורית, אפילו תת-הכרתית. אמנם השירים כאן קשורים במכנה משותף אחד, אך הם מספיק מגוונים ועשירים כך שכל אחד יוכל למצוא כאן משהו להזדהות עמו. ‘Gotta Serve Somebody’ ו “When You Gonna Wake Up’ הם שירים שבהם הוא מדבר אל מצפונו של האדם כדי לעורר בו אמונה דתית (לאו דווקא נוצרית); ‘Precious Angel’ , ‘Slow Train’ ו ‘When He Returns’ מביעים את החיפוש אחר ישועה, ו ב ‘Man Gave Names To All The Animals’ בוב לוקח נושא מהתנ"ך ומשלבו עם סיפור פשוט, כמעט שיר ילדים. הגישה המוסיקלית השולטת היא רוק; נינוח, לא מורכב או מעובד מדי, בלי יותר מדי כלים והתחכמויות. שירים בולטים: ‘Gotta Serve Somebody’ , ‘Precious Angel’, 'Gonna Change My Way Of Thinking', 'Man Gave Names To All The Animals'.
 

Chocoholic

New member
הערה קטנה

את 'One More Cup Of Coffee' שבאלבום 'Desire' כתב דילן לבד, בנוסף ל 'Sara', ללא שיתוף עם ז'ק לוי.
 

Jflyaway

New member
ניו מורנינג אלבום פואטי נהדר

עם שיתוף פעולה מ AL KOOPER הגדול. השירים האהובים עלי IF DOGS RU FREE ו THREE ANGELS (לפחות נדמה לי שכך הם נקראים...) ושוקו - כל הכבוד על ההשקעה AMAZING
 
למעלה