אקורדים סולם סול מזור ומי מינור

DANEAR

New member
אקורדים סולם סול מזור ומי מינור

רציתי לדעת אילו מהאקורדים נכנסים בסולמות? תודה
 

handlessman

New member
בבקשה...

האקורדים בסולם סול מז'ור הם (משמאל לימין): G, Am, Bm, C, D, Em, Fdim האקורדים של סולם מי מינור הם אותו אקורדים מכיוון שזהו המינור המינור לסולם סול מז'ור, רק שבסול מז'ור הטוניקה היא G, ובמי מינור הטוניקה היא Em.
 

DANEAR

New member
טוניקה מי זאת?

אפשר אולי הסבר קצר או קישור להסבר לגביה. תודה
 

DANEAR

New member
ועוד שאלה

אם זה ככה אז אפשר בעצם לאלתר במידה ושיר מורכב מאחד מה2 גם על סולם סול מזור וגם על מי מינור, או שאני עושה סלט?
 

handlessman

New member
אחי, אני לא על המחשב כל היום...

טוניקה = הדרגה הראשונה בסולם. הטוניקה בסולם מי מינור היא הצליל מי, ואקורד הטוניקה הוא Em (מי מינור, כשם הסולם). לעומתו, בסולם מי מז'ור, צליל הטוניקה גם הוא מי, אבל אקורד הטוניקה הוא E (גם פה כשם הסולם), ולא Em. מאחר והסולמות מי מינור וסול מז'ור הינם סולמות מקבילים, כלומר הם בעלי אותם סימני התק ובעלי אותם אקורדים, אקורד הטוניקה של כל אחד מהם מופיע בין האקורדים שמרכיבים את הסולם השני. ובקשר לשאלתך השנייה - כאשר יצירה כתובה בסולם מינור או מז'ור, ניתן להבין די בקלות באיזה מהם היא כתובה ע"י הקשבה לצבע ולאווירה שהיצירה מעניקה... כאשר ישנה יצירה שלדוגמא סימני ההיתק שלהם הם פה# בלבד, שתואם גם לסול מז'ור וגם למי מינור, אפשר להבחין באיזו מהשניים כתובה היצירה, וזאת ע"י כך ששומעים לכיוון איזו טוניקה היצירה נמשכת - לכיוון הטוניקה של הסולם המז'ורי בעל אותו סימן היתק או המינורי. ניתן יהיה להבחין בטוניקה ע"י כך שהיא חוזרת הרבה, ובמקרים רבים היא גם תסיים את היצירה. כמובן שניתן לכתוב יצירה בסולם מז'ור כלשהו למשל, ולהעניק לה ווריאציות מינוריות, כלומר תחושה שהיצירה נמשכת לכיוון הטוניקה של הסולם המינורי המקביל, אבל למעשה היא כתובה בסולם מז'ור. וכנ"ל גם לגבי ההיפך.
 

DANEAR

New member
תודה על ההסבר רק עוד שאלה

כתבת שניתן "להעניק לה ווריאציות מינוריות, כלומר תחושה שהיצירה נמשכת לכיוון הטוניקה של הסולם המינורי המקביל" איך זה מתרחש בפועל (שימוש באקורדים דומיננטים יותר לדוגמא?). תודה
 

handlessman

New member
אמממ אני אנסה להסביר...

ניקח שוב את הדוגמא של סול מז'ור - מי מינור: כבר הסכמנו על זה שסימני ההיתק של שניהם הסולם הללו זהים, ועל כן כל הצלילים שלהם משותפים. אבל מה - כל צליל משמש תפקיד אחר בסולם בו הוא נמצא. למשל, הצליל פה# משמש במי מינור כסופרטוניקה (הדרגה השנייה) שעשויה ויכולה להיפתר לטוניקה - מי (לרדת בטון. מהלך של II ---> I ). לעומת זאת, אותו צליל משמש בסול מז'ור כטון מוביל (הדרגה השביעית) שעשוי ויכול להיפתר לטוניקה שלו - סול (לעלות בחצי טון. מהלך של VII ---> I). אז נגיד שהיצירה נכתבה בסולם מי מינור. ישנו מהלך כלשהו שבשלב מסוים המאזין מרגיש שהוא מגיע לשיא, שבו ניתן לשמוע פה#. מכיוון שלאורך היצירה ישנה אווירה מינורית, האוזן של המאזין "דורשת" את הפיתרון לטוניקה של הסולם - מי. אך אז מתבצע פיתרון לטוניקה של המז'ור המקביל, מה שמפתיע את המאזין, ומתבצע בניגוד לאווירה שהעניקה היצירה למאזין עד לאותו רגע (אלא אם כן כבר היו ווריאציות של המז'ור המקביל לפני כן, למרות שזה יכול להפתיע בכל פעם). וזאת רק דוגמא בודדה...
 
למעלה