אקדמאים במכתב פתוח לטרודו: לא לחבילת חילוץ לחברות הנפט

Tetrahedron

New member
זהירות - חפירה (אבל חשוב)

אני לא יודע כמה מקוראי הפורום מתעניינים בתעשיית האנרגייה הקנדית, אבל יש כאן לא מעט שמתעניינים במה קורה לכספי המיסים שאתם משלמים. אז קחו בחשבון שבשנים האחרונות התעשיה הזו הפסיקה בהדרגה להיות מנוע כלכלי, והפכה למנוע פוליטי ששואב מכם הון עתק.

באלברטה מחכים ומקווים לחזור לימי הזוהר, כשחבית נפט נמכרה ב-100 דולר. אין סיבה לחשוב שהמצב הזה יחזור - לעולם. כרגע הנפט שלהם נמכר בכ-7 דולר, ובגלל חוסר ביקוש וחוסר קיבולת אגירה יש חשש שייאלצו לשלם ללקוחות כדי שייקחו אותו, כדי לא להפסיק את ההפקה חס וחלילה.

הפקת הנפט הזה כבר מזמן לא הגיונית מבחינה כלכלית. החברות הבינ"ל נטשו את אלברטה בזו אחר זו. הדרך היחידה לגרום למישהו להשקיע בתעשייה הזו היא לפוצץ אותו בכסף של משלמי המיסים. כך למשל אלברטה נתנה לאחרונה 7.5 מיליארד דולר לחברה שמקימה את צינור Keystone XL.

בתנאים שנוצרו, רגולציה סביבתית הפכה למותרות.
בגלל המגיפה הנוכחית, אין מספיק כח אדם בשביל לוודא שאין דליפות (אבל יש מספיק כח אדם להפיק את הנפט שאף אחד לא רוצה).
הרבה לפני המגיפה, ויתרו להם למעשה על הדרישה לטהר מתקני נפט שייצאו משימוש. יש כ-100,000 כאלה באלברטה. לנקות את כולם יעלה עשרות מיליארדי דולרים. נחשו מאין יבוא הכסף.

ה"דאוס אקס מכינה" של התעשייה הוא למכור נפט לאסיה דרך בריטיש קולומביה (פרוייקט TMX), כדי להסיר את התלות המוחלטת שלהם בארה"ב. כבר שנים מוכרים לנו כל הדוברים (לא רק מהתעשיה, אלא גם בממשלות השונות, ובתקשורת) שברגע שהנפט יגיע לאסיה, נוכל לקבל סוף סוף מחיר הוגן, והכל יהיה סבבה. רק שהרעיון הזה הוא 30% פנטזיה ו-70% שקר. אף אחד באסיה לא רוצה את הנפט של אלברטה.
TMX הוא לא חיבור לאסיה אלא לקליפורניה, וזאת על פי החברה שיזמה אותו במקור, ובינתיים נטשה את הפרוייקט ומכרה אותו לנו (משלמי המיסים) תמורת 4.5 מיליארד דולר. כדי אשכרה לבנות את הצינור יהיה צריך להשקיע עוד כ-12 מיליארד דולר מכספינו, ובסוף עוד נקבל פיל לבן (או שחור) שלא יחזיר את ההשקעה לעולם.

במערב קנדה (ביטוי שאגב לא כולל אותנו כאן על החוף, כמסתבר) עדיין לא ויתרו על הצעצוע האהוב עליהם, אפילו שכבר מזמן הגיע הזמן לקחת להם אותו ולזרוק לפח. בפוליטיקה הקנדית אין אף אחד שאפילו מתיימר לעשות את זה, פרט לירוקים.
זה חבל מאוד, כי כל עוד לא תהיה התנגדות ציבורית גורפת במרכז קנדה להמשך הביזיון הזה, הכסף שלכם ימשיך להישפך שם כמו מים.

אגב, אם הגעתם עד כאן, שימו לב שלא כתבתי מילה אחת על שינויי האקלים.
 
וזה גם אחד הדברים שכותבי המכתב אומרים

אם כי בזהירות הפוליטית המתבקשת. כפי שהם מציעים, עדיף להשקיע בהכשרת עובדים מתעשיית הנפט לעבודות אחרות. הרושם הוא שאלברטה, במיוחד תחת ממשלה פרובינציאלית קונסרבטיבית, מתקשה מאד להשתחרר מהתלות בתעשייה הזאת למרות שכבר מזמן הגיע הזמן לגוון את הכלכלה של הפרובינציה. כאן המקום של הפדס להתערב ולעזור- ולא על-ידי חבילת חילוץ.

ובשורה התחתונה, אני חושב שמה שכותבי המכתב טוענים הוא: אל תקריבו את העתיד עבור פתרון בהול למשבר הנוכחי.
 

Tetrahedron

New member
דגשים

1. אמנם ג'ייסון קני הוא ממש קריקטורה של supervillain, אבל קודמתו בתפקיד מה-NDP היתה גם היא 100% בעד תעשיית הנפט, גם כשברור היה שהיא הולכת מדחי אל דחי. למרבה הצער, אין מה לחכות שבאלברטה יתפכחו באופן עצמאי. שאר קנדה תיאלץ להפסיק להם את האספקה. הם יודו לנו בסופו של דבר.
אגב, אלברטה היא המובילה, אבל רוב מה שאמרתי רלוונטי גם לססקצ'ואן ולחלקים מ-BC.

2. לגבי "אל תקריבו את העתיד עבור פתרון בהול למשבר הנוכחי" - שאלת 15 מיליארד הדולר היא - המשבר של מי בדיוק? אם הרעיון הוא לתמוך באזרחים שמטה לחמם נשבר, לא צריך בשביל זה פגישות חשאיות בין אוטווה, אדמונטון ונציגים של CAPP. אפשר לתמוך באנשים פרטיים ישירות, כפי שקנדה ומדינות רבות עושות עכשיו ממילא.
הסיבה לפגישות עם CAPP היא שהם רוצים שמשלם המיסים יציל את החברות המסחריות שהם מייצגים. הרעיון של bailout לחברות על חשבון המדינה הוא אמנם מכוער, אבל בתנאים מסויימים הוא הגיוני או הכרחי. הבעייה (כפי שציינו כותבי המכתב) היא שהחברות שמבקשות חילוץ כאן הן כאלו שעוד לפני המשבר היו מקרי סעד כרוניים. אז למה לעזאזל צריך לתת להן כסף עכשיו, כדי שימשיכו לחלוב מאיתנו כספים אחר כך?

זו פשוט חלוקה של כספי ציבור לתעשיינים עשירים בחסות הקורונה.
מכעיס אותי שזה לא מכעיס מספיק אנשים בקנדה בשביל לעצור את זה.
אם עוד מישהו רוצה לספר לטרודו כמה זה מרגיז אותו, אפשר לשלוח לו מכתב, למשל כאן:
https://www.leadnow.ca/dont-bail-out-big-oil/
 
למעלה