אפשר סקר?
חוג הכנה לכיתה א'

מירי,

New member
בעיה בעיה....

בעיה לא חייבת להיות משהו מוגדר- אפילו "סתם" קושי... הרי הרוב הם גווני ביניים.
 

S r 35

New member
מירי היקרה ... (וגם כל האחרות כאן)

אני לא מומחית גדולה בחינוך. לא מורה ולא אשת מקצוע - כמו אחדות מהכותבות כאן. אני גם לא מחשיבה את עצמי לגאונת הדור. אני "רק" אמא שרוצה את הטוב ביותר עבור הילד שלה - אני מאמינה שכמו כולנו כאן - ומשתדלת מאוד לפעול בכיוון הזה. אז לאור ההודעה האחרונה שלך - אליה אני מתייחסת ועוד הודעות קודמות רוצה להבהיר. לא! לילד שלי אין בעיה. הוא אמנם נולד עם קושי התפתחותי אבל היום הוא ילד רגיל בגן-חובה שרוב האנשים לא מבחינים ולא מאמינים שהוא התחיל לזחול בגיל שנה וארבע וללכת בגיל שנתיים. אבחונים אובייקטיביים שנעשו לילד שלי קבעו שהוא ילד נבון מאוד. אבל, כן, מה לעשות? יש לו קשיים רגשיים מסוימים. הוא ביישן, הוא שקט, קשה לו בדר"כ עם מעברים. תסכימי איתי שאלו לא קשיים של סוף העולם ויש ילדים רבים שחווים אותם. על סמך קשיים כאלה בלבד לא משאירים שנה נוספת בגן - כמו שהצעת לי בהודעה קודמת שלך בתחילת השרשור- וגם לא מביאים ילד לכיתה א' בגיל 8 כמעט רק כי הוא קצת ביישן (הוא גדול בשנתון - יליד ינואר). אבל - וכאן האבל הגדול - חוג הכנה מתאים עם מורה אמפתית שמעניקה לו את חווית הלמידה של כיתה א' בקבוצה קטנה ועובדת בעיקר על היבטים רגשיים כן מחזקת אותו וכן מקלה עליו. אני רואה את זה. אני מרגישה את זה ואני מאמינה שהכנה כזו תנטרל לפחות חלק מהקשיים, אם לא את כולם. אי אפשר להשוות את הכניסה לכיתה א' אל שום דבר אחר לפניה. נאמר לי (ע"י אנשי מקצוע מוסמכים שהתייעצתי איתם) שחוסר הצלחה בכיתה א' עשוייה לגרור קשיים, תסכולים ואפילו כשלונות עד שש שנים קדימה. מה עוד שסביר מאוד שילד עם ביטחון גבוה יותר ישיג גם הישגים לימודיים טובים יותר. אז בבקשה אל תטיפי, אל תתנשאי ואל תלעגי (אני מוצאת את ההודעה שלך צינית מאוד). גם אם אני טועה, תני מקום גם לדעה נגדית. עד כמה שאני מבינה את המושג "סקר" הוא קורא לביטוי דעה אישית. בשרשור הזה ראיתי, לצערי, מעט מאוד מקום לדעות אישיות. הכללות צורמות מאוד מצד כותבות שונות כאן והרבה מאוד לגלוג. חוזרת על הדברים שכבר אמרתי. כל אחד ואחת כאן מכירים את הילדים שלהם בצורה הטובה ביותר והם אלה שיחליטו מה טוב עבורם. עם או בלי הכנה לכיתה א', מאחלת הצלחה רבה לכל הילדים כאן
 

NewH

New member
במקרה שלנו- הבן הגדול (זה שבי')

לא קבל עזרה לפני כיתה א'. לפני 10 שנים זה היה פחות מקובל ואולי גם לא היה צורך. אני שמחה שהאח הצעיר שלו יכול היה לקבל את העזרה שהיה צריך (לפני שנה, לפני שעלה לכיתה א'), בזכות המודעות והאפשרויות שקיימות היום בצורה הרבה יותר חופשית. אז אולי יש בעלי מקצוע שמזהים את הצורך- ומשחקים עם רגשות ההורים. אבל כל אחד אחראי על הילד שלו, ועל מה שהוא חושב שהוא צריך ויכול לחשוב בצורה עצמאית על הנושא ולשמור את נפשו מפני שרלטנים.
 

0 אור 0

New member
את צריכה להבין דבר אחד

אני מניחה שאין פה אף אחד שאומר שילד אשר יש לו קושי אישי מיוחד לא צריך עזרה, מכאן ועד להתחיל אופנה של קורסי הכנה, שכל הורה שלא שלח את הילד שלו לקורס יוצא לא בסדר, יש מרחק גדול. כשאני עשיתי פסיכוטכני לאוניברסיטה (עוד לא קראו לזה פסיכומטרי) ההנחיות הרשמיות והלא רשמיות היו שזה מבחן שאסור להתכונן אליו, וגם נאמר שהכנה לא עוזרת. היום למעשה נוסף שלב שכל אחד חייב לעבור וזה קורס ההכנה לפסיכומטרי. אני חוששת מאד שאם הגל הזה של קורסים להכנה לכיתה א', חטיבה ותיכון יתחיל להתפשט, המורים במהרה יתחילו להסתמך על כך שרוב הילדים עברו את הקורס, ובמקום המצב היום שזהו תפקידה של המורה בכיתה, יווצר מצב שמתחילים לרוץ, ומי שלא היה בקורס כזה ישאר נחשל. מכאן ועד הלחצים שיש על ילדים ביפן הדרך קצרה ...
 

NewH

New member
הכיוון כאן הפוך בדיוק

יש כאן הקצנה לכיוון של- "לא צריך/ מה פתאום/ אלה רק הורים השגיים/ כולם שרלטנים" ובטח ובטח ובטח לא ההקצנה שאת הבאת- "מכאן ועד הלחצים שיש על ילדים ביפן הדרך קצרה" הקורס שאנחנו מדברות עליו הוא לא קורס לימודי שמטרתו להביא את הילד לרמה של סוף כיתה א'... המורה בכיתה א' מתעסקת עם 35-40 ילדים, ולא יכולה (גם אם היא מאוד רוצה) לתת יחס אישי לכל קושי. יש קורסים כאלה, הם מאוד נחמדים ומעשירים לילד שזה מתאים לו. הוא לא חייב להיות נחשל, או לקוי או כל דבר אחר. מספיק שהוא לא יהיה בשל שהורה ירגיש שזה יתרום לו.
 

S r 35

New member
מירי אני לא יודעת למה את מקובעת על נושא הבעיה

כמו ש newH כתבה לא מוכרחה להיות בעיה אלא רק קצת ליטוש של הדברים אצל ילדים שבאמת אין להם בעיה שמונעת מהם לעלות לכיתה א' אבל הם עדיין לא כל-כך בשלים, בעיקר רגשית. אני בסך הכל רוצה לתת לבן שלי נקודת פתיחה טובה יותר בספטמבר ולהביא אותו לחווית כיתה א' עם קצת יותר ביטחון. אני מאמינה שהחוג הספציפי שהוא עושה מסייע לו בכך. אני לא רואה בזה שום דבר רע. גם אני נגד התעשייה הנלווית לדבר, כמו שקודמתי תארה אותה ואני מודעת לזה שיש גם הרבה חוגים גרועים בתחום אבל באותה מידה, כמו בכל שוק, יש גם כאן חוגים נהדרים ולדעתי היא תארה מצב של הקצנה. תראי, אני מכירה מקרה של חבר של הבן שלי: ילד "תקין" לחלוטין (כמו שאת אומרת, מי מאיתנו תקין לחלוטין), אבל בכל אופן ילד שלא אובחן כלוקה בשום בעיה. והוא הגיע לכיתה א' של כמעט 40 ילדים, בלי כל הכנה מוקדמת. והטראומות שהשנה הזו עשתה לו הן טראומות שלא הייתי מאחלת לאף אחד כאן או בכל מקום אחר. אז נכון, יש גורמים סובייקטיבים שקשורים לילד עצמו, למורה, לילדים בכיתה וכו'... נכון שזה לא מצב שיקרה לכל ילד ואולי הוא אפילו די נדיר ונכון שלא בטוח שהכנה מתאימה הייתה מונעת את הקשיים שלו (אם את שואלת אותי, אני חושבת שהיא הייתה לפחות מקלה), אבל הילד הזה - עד כמה שעצוב לי לומר את זה כי הוא באמת חבר טוב של בני וקשה לי לראותו אותו במצב הזה - משמש לי כמו תמרור אזהרה. מאוד לא הייתי רוצה לראות את בני במצב כזה ואם יש משהו שאני יכולה לעשות במחשבה למנוע את זה - כן גם בשימוש של כלי הכנה לסיטואציה בית-ספרית - אני בהחלט אשתמש בו. בפעם האחרונה באמת, אני אומרת שכל אחד יעשה מה שהוא מוצא לנכון ומה שנראה לו הכי נכון עבור הילד/ה שלו. ואני יורדת מהשרשור הזה כי דיייי
 

מירי,

New member
מצטערת שלקחת את הדברים אישית.

אני לא מטיפה ולא לועגת- אני הקצנתי את הדברים כדי להראות את קו המחשבה שלי..... גם אני בסה"כ אמא.....
 
הגעתי להודעה דרך העמוד הראשי של תפוז -

אישית אני ממליצה בחום זו זכות להיות בפרוייקט הכנה לכיתה א' לא מיותר בכלל הלואי והיו מכניסים בחוק שכל העולים לכיתות א' יעברו כזו הכנה. 3 בנותיי - היום כבר ממש גדולות - את שלושתן שלחתי להכנה - הגדולות כי היו צריכות להתרגל להיפרד {הן תאומות ומיום לידתן תמיד היו יחד} ובגלל שכ"כ נהנתי מהפרוייקט דחפתי גם את הקטנה לשם. ההכנה מקנה הרגלים המעבר לכיתה א' מהגן עובר בצורה חלקה מתרגלים לשבת מול לוח ומול מורה ועל הכיסא מבלי לקום מתי שרוצים הכל נעשה בצורה של משחק זה הרבה יותר קייטנה מאשר לימודים ממליצה בחום לכל מי שיכול לא להסס בכלל לא להסס
 

NewH

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif../images/Emo45.gif

ובטח ובטח לא- "מכאן ועד הלחצים שיש על ילדים ביפן הדרך קצרה "
 

0 אור 0

New member
אם כבר "הלואי והיו מכניסים בחוק"

מאחר שהסיבה היחידה לקיומם של הקורסים האלו הוא אי תקינות של המערכת (מורה שלא מצליחה לתת את היחס הנדרש ל 35-40 ילדים), אז אולי במקום להתפלל או ללחוץ או להשקיע כסף בקיומם של הקורסים האלו, תתארגנו/תתפללו / תשקיעו כסף בכף שהכיתות יהיו בגודל סביר והמורים יהיו טובים - כשכיתה א' תהיה בגדול של 25-30 תלמיד, ועם מורה מסייעת שבאה לעזור לחלק לקבוצות בפעילות מסויימת , לא תצטרכו את כל הקורסים האלו (זה לא חלום - ככה זה אצלנו, ונראה לי ששווה יותר להשקיע את תוספת התשלום בבית ספר טוב יותר מאשר לשלם אותו אותו תוספות והכנות חיצוניות למערכת)
 

NewH

New member
גם בכיתה עם 20-30 ילד

זה לא היה משנה שום דבר. המשמעות של ההכנה היא עבור החודש הראשון. היא לא כדי ללמד את הילד ולתגבר אותו, אלא לעזור לילד שיש חשש לגבי הראייה שלו את המקום החדש. להמשך הדרך- אין ספק שחייבים כיתות קטנות יותר- אבל זה לא קשור.
 
רציתי להבהיר כמה דברים חשובים

א. תפקידי במערכת החינוך הוא לתגבר ילדים שאובחנו כילדים בעלי קושי מסוים, אך הם מבקרים בגן חובה רגיל. ב. ילדים בגיל חובה, מאובחנים כבעלי צורך מיוחד לא רק על ידי הגננת, אלא בשיתוף צוות מקצועי כגון פסיכולוג הגן, מרפאה בעסוק, קלינאית תקשורת וכו... ג. כל הצוות מלווה את הילד במהלך כל השנה ומתפקידו להכין את הילד על כל תפקודי הלמידה שלו, כדי שיגיע מוכן לבית הספר. ד. הגננת עושה את כל הנדרש כדי לשפר את תפקודי ילדי החובה לקראת למידה כגון: חברתי, קוגנטיבי, רגשי, תפקודים אקדמים כגון אחיזת עפרון, גזירה הדבקה, התארגנות וכו.... ה. קורס הכנה לקראת כתה א' הוא טוב ומועיל בעיקר לילדים הנורמטיניים ולא לילדים שהתקשו במהלך השנה וזוהו כבעלי צרכים מיוחדים כלשהם. ו. קורסים אלה, לצערי מתבצעים לרוב על ידי אנשים שנסיונם אינו הולם את מילוי הצרכים המיוחדים. ז. לשבת מול דף עבודה בקבוצה קטנה ולראות כיצד הילד ממלא אותו לאחר הסבר יכולה גם האם. ובחינם!!! ח. כגננת שילוב, איני ממליצה על קורס המתיימר לעשות בכמה פגישות את מה שהיה צריך לעשות בגן במהלך שנת לימודים מלאה. ט. הורים יקרים, בדקו היטב ושקלו את ההחלטה. אי התאמה לילדים מתקשים יכולה לקלקל יותר מלהועיל. שתהיה לכל הילדים העולים לכתה א' שנת לימודים מהנה ומוצלחת. לוו אותם בתבונה.
 

NewH

New member
אז את לא ממליצה

זכותך כמובן, אבל את לא חייבת להתיימר להיות הפוסקת בנושא הזה. כנראה שיש סוגים שונים של קורסים (שלא יושבים בהם וממלאים דף) שאת לא מכירה ולכן לא בדיוק יכולה לשפוט. אנחנו "דווקא" היינו לקראת סוף השנה במשך 12 פגישות מוצלחות מאוד.
 

מירי,

New member
מעניין היה לשמוע בעלי מיקצוע שכן ממליצים

למה ולמי... אתם קיבלתם המלצה? ממי? ולמה? (מסכימה לשמוע מצד שלישי...)
 

NewH

New member
אצלינו במסגרת שיתוף פעולה עם הגננת

שלו, היא הציעה לי לנסות והמליצה לי על מישהי שהיא מאוד מעריכה. בגן כפי שכתבתי הוא העדיף לעבוד על כישורי החיברות שלו, לא אהב לשבת ולעשות משימות, הגננת של הבן שלי אפשרה לו את זה (שזו אחת הסיבות שאני כל כך מעריכה אותה. העובדה שהיא קלטה מה יותר חשוב ולא הכריחה אותו לשבת ו"לעבוד" או כפי שגננת השילוב כאן כותבת- "הגננת עושה את כל הנדרש כדי לשפר את תפקודי ילדי החובה לקראת למידה כגון: חברתי, קוגנטיבי, רגשי, תפקודים אקדמים כגון אחיזת עפרון, גזירה הדבקה, התארגנות וכו...."...) ניסינו ונדלקנו- היתה כימיה מיידית, סגנון העבודה שלה היה מעניין ולדעתי היא תרמה לו המון.
 

NewH

New member
במקרה הזה (לדעתי)

הגננת מדברת על ההבדל בין ילדים עם קושי לבין ילדים בלי קושי. והיא למעשה מחזקת את התועלת שבקורס הכנה לכיתה א' לילדים נורמטיביים (כדבריה). "קורס הכנה לקראת כתה א' הוא טוב ומועיל בעיקר לילדים הנורמטיניים ולא לילדים שהתקשו במהלך השנה וזוהו כבעלי צרכים מיוחדים כלשהם." (אני רק לא מסכימה איתה לגבי חוסר התועלת בקורס שלא מתפרש על כל השנה. לא אהבתי את הפסקנות שבדבריה, ואת דעתי אני מבססת על אנשי מקצוע שאני מעריכה מאוד) לסיכומו של דבר, המסר החשוב לדעתי לענינינו - כמו בכל דבר שקשור לילדינו, לבחור בעל מקצוע טוב.
 
החלק הראשון של ההודעה שלה אכן מתייחס להבדל

בין ילדים עם קושי לאלו ללא, שעה שמהחלק השני יכולתי להסיק את המסקנות שלי. א'. שקודם כל יש לבדוק את החוג הזה כמו שאר החוגים כדי לא ליפול על מישהו/י חבבן/ית, ב. שחלק ניכר מהעבודה שנעששת שם ניתן לעשות אחד על אחד בתנאים ביתיים. וזה רק מחזק את המסקנה שלי שאין טעם לעשות זאת באופן שרירותי, אלא לראות מה קורה במהלך שנת החובה, להתייעץ עם הגננת ולהחליט אם יש צורך עם מספר מוגבל של מפגשים לקראת סוף השנה. (אני שוב מסייגת למען הסר ספק שפתחתי את השרשור כדי לקבל רושם כללי בלבד וכל ההודעות, בעד ונגד, הועילו לי ועזרו מאוד. תודה
)
 

NewH

New member
נקודה חשובה לדעתי למחשבה

המשמעות של ההכנה היא עבור החודש הראשון. היא לא על מנת ללמד את הילד חומר של שנת הלימודים. ולכן, מאחר ואני חושבת שתהליך הקליטה בבית ספר הוא מאוד חשוב- כמו שאומרים רושם ראשון עושים רק פעם אחת
לכן, אם יש חשש קל שבקלים, לדעתי אין מה להסס הילד רק ירוויח מהכנה כזו. וזו הסיבה גם שאני מאוד לא מסכימה עם גננת השילוב לגבי קורסים ארוכים. הילדים עצמם מאוד משתנים במהלך השנה ולפעמים רק לקראת סוף השנה את מרגישה שאת רוצה לחזק אותם קצת. אז לא תעשי את זה כי מישהי אמרה ש"צריך" כל השנה? לדעתי בעל מקצוע שמתבטא ככה- בכזו צרות מוחין, הוא בעל מקצוע שלא הייתי מתייחסת יותר מדי לקביעותיו (הנחרצות מאוד).
 
אבל זאת בדיוק המסקנה שהסקתי מהשרשור כולו

שאין טעם להרשם לחוג מהסוג בראשון לספטמבר (כמו שחלק מההורים בגן שלנו מתכוונים לעשות - זאת בדיוק הסיבה שהתחלתי לברר כאן), אלא שהכי הגיוני לראות מה קורה עם הילד במהלך השנה האחרונה של הגן, להתייעץ עם הגננת שלו ואז מקסימום לחפש קורס כזה לקראת סוף השנה... (ושוב תודה לכולם, השרושר הזה עזר לי מאוד!)
 
למעלה