אפשר לעשות משהו בקשר לזה...
האלימות הגואה בקרב בני הנוער אינה גזרה משמיים – אפשר לשנות את המצב מאת :עוזי מירון מרצה בכיר בנושא "לא לאלימות". המורים מפחדים להיכנס לכיתות הרצח הנורא של הנערה מרחובות על ידי נער בן 16 גרם לרבים מאיתנו לאבד את הביטחון ביכולתנו לנהל חיים נורמלים. מידי יום אנו מזדעזעים מחדש מעלייה נוספת ברמת האלימות בקרב בני נוער - רצח, דקירות, התעללויות מיניות, איומים, שימוש בסמים, והטלת טרור ופחד על ידי בריונים, הפכו לדבר שבשגרה. כשבוחנים את נתוני המשטרה בנושא זה התמונה עגומה למדי - כ-8700 תיקים נפתחו במהלך 2004 בנושא אלימות נוער. כ-4600 תיקים נוספים נפתחו בנוגע לשימוש וסחר בסמים בקרב בני נוער. כיום גם ראשי מערכת החינוך כבר מודים כי עשרות אלפים משתמשים בסמים בבתי הספר. האלימות של בני הנוער גולשת רחוק מתחומי בית הספר וכ- 1850 מקרי אלימות הכוללים דקירות התרחשו במועדונים בהם מבלים בני הנוער, חלקם הגיעו לרצח. האלימות של בני הנוער כוללת מאות תיקים בנושא תקיפת מורים שרבים מהם מודים בפה מלא כי הם מפחדים להיכנס לכיתות. אלו נתוני המשטרה וכולנו יודעים שחלק הארי של המקרים אינו מגיע כלל לידיעתה... אפשר למגר את האלימות לנוכח המספרים המזעזעים הללו עולה השאלה – האם ניתן לעשות משהו בקשר לכך? והתשובה היא כן! מידי יום מתקיימות בבתי ספר ברחבי הארץ פעילויות המוכיחות באופן חד משמעי כי ניתן למגר את האלימות ולהחליף אותה בשיקום הערכים החברתיים הבסיסיים של בני הנוער. מזה מספר שנים פועלת בבתי הספר בארץ עמותת מתנדבים הפועלת לצמצום מימדי האלימות בבתי הספר. על פי דיווחים המתקבלים ממנהלי בתי הספר בהם התבצעה הפעילות – התוצאות הנן חד משמעיות – ירידה של עשרות אחוזים במימדי האלימות!!! 'העמותה לשגשוג וביטחון במזרח התיכון', מפעילה בבתי הספר תוכנית בשם 'הדרך אל האושר', המבוססת על חוברת הנושאת שם זה. חוברת זו נכתבה על ידי הפילוסוף והמחנך האמריקאי ל. רון האברד, מי שאחראי גם לפיתוחה של אחת מטכנולוגיות הלמידה המוצלחות בעולם, לתוכנית גמילה מסמים הנחשבת ליעילה בעולם ולתוכנית שיקום אסירים מצליחה שאומצה על ידי מדינות רבות בעולם כולל ישראל. גם הילדים 'המופרעים' מוצאים את מקומם כמי שמתנדב בעמותה ומקיים לפחות פעם בשבוע פעילות באחד מבתי הספר בארץ, אני יכול להעיד באופן אישי על הצלחתה של התוכנית. היכולת להמחיש לתלמידים בכיתה את חשיבותם של ערכים אוניברסאליים כמו – שמירה על הבריאות, הימנעות מסמים ואלכוהול, מיניות שפויה, יחסי הורים ילדים, דוגמא טובה, אמת ושקר, אלימות, חוק ומשמעותו, תמיכה באנשים חיוביים, שמירה על הסביבה, אמינות, חריצות, השכלה, סובלנות דתית, יחס של כבוד הדדי ועוד... סוללת להם דרך לחיים שבהם הביטחון איש ברעהו, אינו מוטל בספק כה רב כפי שזה קורה היום. בכל בית ספר שבו בוצעה הפעילות קיבלתי תגובות אוהדות ומפרגנות על העוצמה האדירה הנובעת מכך שהמסרים המופיעים בחוברת, מבוססים כולם על ההיגיון הישר. כל כלל בחוברת נוגע לתחום אחר בחייו של התלמיד ומעודד אותו ליטול אחריות רבה יותר, תוך הסבר הגיוני כיצד שמירה על הכלל תתרום קודם כל לאושרו שלו. מניסיון בשטח הילדים מבינים זאת מהר יותר ממה שאנו מסוגלים לדמיין. בבתי הספר בהם מופעלת התוכנית ניתן לראות תלמידים העוסקים בתחרויות על שיפור סביבת המגורים, פעילויות של התנדבות ועזרה ומתן כתף ותמיכה לחבריהם המתקשים. במהלך הפעילות נוכחנו לדעת כי גם הילדים שהוגדרו כ'מופרעים' במיוחד מוצאים את מקומם בפעילות ומגלים שהם יכולים להשיב לעצמם את הערך העצמי והכבוד שנרמס. לעשות את הדבר הנכון כשמנסים לנתח את הסיבות להצלחתה של התוכנית, ניתן להצביע על מספר סיבות עיקריות. הראשונה שבהן נוגעת לעובדה שכל כלל המצוי בתוכנית מומחש על ידי משחק מצבים. משחק זה מוביל את התלמידים לגבש בעצמם את ה'כלל לחיים' תוך שהוא הופך להיות שלהם ולא משהו מטעם... סיבה נוספת נוגעת להסברים הפשוטים בחוברת, המצביעים כולם על העובדה הפשוטה - אדם המקיים חיים אתיים ומוסריים יותר, סובל פחות ממפחי נפש מיותרים. במהלך הפעילויות ניתן תמיד לראות את אותו ילד 'אבוד' שמשהו נדלק אצלו מחדש בעיניים. הרעיון של "לעשות את הדבר הנכון" נחשף אט אט וצף למעלה, והילדים המדהימים האלה, מגלים מחדש את הטוב הבסיסי שטבוע בהם ואת יכולתם לחוות אושר על ידי לקיחת אחריות על מעשיהם וחייהם. קורה להם דבר מעניין – הם פשוט אינם יכולים עוד שלא לדעת משהו שהם כבר יודעים... הבריון עם הסכין בכיס ברגע שהילדים נוכחים - דרך הצגות, משחקים והפעלות, בעוצמה הטמונה בערכים כמו "שמש דוגמא טובה" , שאף לחיות עם האמת" , "הגן על סביבתך ושפר אותה", "היה ראוי לאמון" , "היה מיומן" או "השתדל להתייחס לאחרים כפי שהיית רוצה שהם יתייחסו אליך", קורה להם משהו. פתאום, דברים אחרים נמצאים על סדר היום בבית הספר והדוגמא הנערצת אינו הבריון עם הסכין בכיס שמוכר סמים בהפסקות, אלא זה שעוזר לחלשים, אמין, חרוץ וישר. שים להם שורה של ערכים חיוביים על סדר היום, תן להם מטרות בעלות ערך ותקבל ילדים מאושרים יותר ואלימים פחות. פשוט לא יאומן כמה זה פשוט. אז אם גם אתם מעוניינים רוצים לעשות משהו בקשר לזה, ניתן לעשות שני דברים: או להצטרף לחבורת המרצים שכוללת את אנשי העסקים הכי עסוקים בארץ, שאיכשהו מוצאים גם לזה זמן, או לתרום להדפסתם של מערכי שיעור, חוברות ופוסטרים נוספים המחולקים על ידנו חינם בבתי הספר. כתובת הדואל שלי לרשותכם ולאלה שעדיין מהססים – אני אומר כן! אפשר לעשות משהו בקשר לזה! [email protected]
האלימות הגואה בקרב בני הנוער אינה גזרה משמיים – אפשר לשנות את המצב מאת :עוזי מירון מרצה בכיר בנושא "לא לאלימות". המורים מפחדים להיכנס לכיתות הרצח הנורא של הנערה מרחובות על ידי נער בן 16 גרם לרבים מאיתנו לאבד את הביטחון ביכולתנו לנהל חיים נורמלים. מידי יום אנו מזדעזעים מחדש מעלייה נוספת ברמת האלימות בקרב בני נוער - רצח, דקירות, התעללויות מיניות, איומים, שימוש בסמים, והטלת טרור ופחד על ידי בריונים, הפכו לדבר שבשגרה. כשבוחנים את נתוני המשטרה בנושא זה התמונה עגומה למדי - כ-8700 תיקים נפתחו במהלך 2004 בנושא אלימות נוער. כ-4600 תיקים נוספים נפתחו בנוגע לשימוש וסחר בסמים בקרב בני נוער. כיום גם ראשי מערכת החינוך כבר מודים כי עשרות אלפים משתמשים בסמים בבתי הספר. האלימות של בני הנוער גולשת רחוק מתחומי בית הספר וכ- 1850 מקרי אלימות הכוללים דקירות התרחשו במועדונים בהם מבלים בני הנוער, חלקם הגיעו לרצח. האלימות של בני הנוער כוללת מאות תיקים בנושא תקיפת מורים שרבים מהם מודים בפה מלא כי הם מפחדים להיכנס לכיתות. אלו נתוני המשטרה וכולנו יודעים שחלק הארי של המקרים אינו מגיע כלל לידיעתה... אפשר למגר את האלימות לנוכח המספרים המזעזעים הללו עולה השאלה – האם ניתן לעשות משהו בקשר לכך? והתשובה היא כן! מידי יום מתקיימות בבתי ספר ברחבי הארץ פעילויות המוכיחות באופן חד משמעי כי ניתן למגר את האלימות ולהחליף אותה בשיקום הערכים החברתיים הבסיסיים של בני הנוער. מזה מספר שנים פועלת בבתי הספר בארץ עמותת מתנדבים הפועלת לצמצום מימדי האלימות בבתי הספר. על פי דיווחים המתקבלים ממנהלי בתי הספר בהם התבצעה הפעילות – התוצאות הנן חד משמעיות – ירידה של עשרות אחוזים במימדי האלימות!!! 'העמותה לשגשוג וביטחון במזרח התיכון', מפעילה בבתי הספר תוכנית בשם 'הדרך אל האושר', המבוססת על חוברת הנושאת שם זה. חוברת זו נכתבה על ידי הפילוסוף והמחנך האמריקאי ל. רון האברד, מי שאחראי גם לפיתוחה של אחת מטכנולוגיות הלמידה המוצלחות בעולם, לתוכנית גמילה מסמים הנחשבת ליעילה בעולם ולתוכנית שיקום אסירים מצליחה שאומצה על ידי מדינות רבות בעולם כולל ישראל. גם הילדים 'המופרעים' מוצאים את מקומם כמי שמתנדב בעמותה ומקיים לפחות פעם בשבוע פעילות באחד מבתי הספר בארץ, אני יכול להעיד באופן אישי על הצלחתה של התוכנית. היכולת להמחיש לתלמידים בכיתה את חשיבותם של ערכים אוניברסאליים כמו – שמירה על הבריאות, הימנעות מסמים ואלכוהול, מיניות שפויה, יחסי הורים ילדים, דוגמא טובה, אמת ושקר, אלימות, חוק ומשמעותו, תמיכה באנשים חיוביים, שמירה על הסביבה, אמינות, חריצות, השכלה, סובלנות דתית, יחס של כבוד הדדי ועוד... סוללת להם דרך לחיים שבהם הביטחון איש ברעהו, אינו מוטל בספק כה רב כפי שזה קורה היום. בכל בית ספר שבו בוצעה הפעילות קיבלתי תגובות אוהדות ומפרגנות על העוצמה האדירה הנובעת מכך שהמסרים המופיעים בחוברת, מבוססים כולם על ההיגיון הישר. כל כלל בחוברת נוגע לתחום אחר בחייו של התלמיד ומעודד אותו ליטול אחריות רבה יותר, תוך הסבר הגיוני כיצד שמירה על הכלל תתרום קודם כל לאושרו שלו. מניסיון בשטח הילדים מבינים זאת מהר יותר ממה שאנו מסוגלים לדמיין. בבתי הספר בהם מופעלת התוכנית ניתן לראות תלמידים העוסקים בתחרויות על שיפור סביבת המגורים, פעילויות של התנדבות ועזרה ומתן כתף ותמיכה לחבריהם המתקשים. במהלך הפעילות נוכחנו לדעת כי גם הילדים שהוגדרו כ'מופרעים' במיוחד מוצאים את מקומם בפעילות ומגלים שהם יכולים להשיב לעצמם את הערך העצמי והכבוד שנרמס. לעשות את הדבר הנכון כשמנסים לנתח את הסיבות להצלחתה של התוכנית, ניתן להצביע על מספר סיבות עיקריות. הראשונה שבהן נוגעת לעובדה שכל כלל המצוי בתוכנית מומחש על ידי משחק מצבים. משחק זה מוביל את התלמידים לגבש בעצמם את ה'כלל לחיים' תוך שהוא הופך להיות שלהם ולא משהו מטעם... סיבה נוספת נוגעת להסברים הפשוטים בחוברת, המצביעים כולם על העובדה הפשוטה - אדם המקיים חיים אתיים ומוסריים יותר, סובל פחות ממפחי נפש מיותרים. במהלך הפעילויות ניתן תמיד לראות את אותו ילד 'אבוד' שמשהו נדלק אצלו מחדש בעיניים. הרעיון של "לעשות את הדבר הנכון" נחשף אט אט וצף למעלה, והילדים המדהימים האלה, מגלים מחדש את הטוב הבסיסי שטבוע בהם ואת יכולתם לחוות אושר על ידי לקיחת אחריות על מעשיהם וחייהם. קורה להם דבר מעניין – הם פשוט אינם יכולים עוד שלא לדעת משהו שהם כבר יודעים... הבריון עם הסכין בכיס ברגע שהילדים נוכחים - דרך הצגות, משחקים והפעלות, בעוצמה הטמונה בערכים כמו "שמש דוגמא טובה" , שאף לחיות עם האמת" , "הגן על סביבתך ושפר אותה", "היה ראוי לאמון" , "היה מיומן" או "השתדל להתייחס לאחרים כפי שהיית רוצה שהם יתייחסו אליך", קורה להם משהו. פתאום, דברים אחרים נמצאים על סדר היום בבית הספר והדוגמא הנערצת אינו הבריון עם הסכין בכיס שמוכר סמים בהפסקות, אלא זה שעוזר לחלשים, אמין, חרוץ וישר. שים להם שורה של ערכים חיוביים על סדר היום, תן להם מטרות בעלות ערך ותקבל ילדים מאושרים יותר ואלימים פחות. פשוט לא יאומן כמה זה פשוט. אז אם גם אתם מעוניינים רוצים לעשות משהו בקשר לזה, ניתן לעשות שני דברים: או להצטרף לחבורת המרצים שכוללת את אנשי העסקים הכי עסוקים בארץ, שאיכשהו מוצאים גם לזה זמן, או לתרום להדפסתם של מערכי שיעור, חוברות ופוסטרים נוספים המחולקים על ידנו חינם בבתי הספר. כתובת הדואל שלי לרשותכם ולאלה שעדיין מהססים – אני אומר כן! אפשר לעשות משהו בקשר לזה! [email protected]