אף לא בעוד 500 שנה ../images/Emo42.gif
הדברים שנכתבו פה עוררו בי תגובה אינסטינקטיבית של אי אמון ופסימיות, ואני מנסה לתת לה ביטוי במילים. מה שאנסה לטעון הוא, שמקומו של י"ל בארון הספרים היהודי לא יהיה דומה למקומו של הרמב"ם, גם לא בעוד 500 שנה. אני יודע שזו ספקולציה ותו לא, אבל בכל זאת תרשו לי. עלינו לזכור, שההתקבלות של הרמב"ם בציבור הרחב נובעת בעיקר מעבודתו כפוסק הלכה וכמנהיג פוליטי של בני דורו. להערכתי, אלמלא נכתב "היד החזקה", ספק אם היה "מורה נבוכים" מוצא את דרכו לספריה הביתית של בתים רבים בישראל, קל וחומר לספריות בבתי הכנסת. י"ל לא השאיר אחריו ספרי הלכה, ולכן לא יגיע לדרגת ההתקבלות של הרמב"ם. ולאיזה דרגה הוא עשוי להגיע? כאן מגיע תור השאלה, שיחיאב רמז עליה: האם תיסלח לי"ל עמדתו בעניין השטחים (שהיא כיום המידה ה-14 לפיה בוחנים מי לנו ומי לצרינו) ? אם תיסלח, יוכל י"ל להתקבל באותו אופן שבו התקבלו אבן עזרא ואברבנאל, כפרשן מקרא מקורי, שבזמנו הפנוי התעסק גם בחוכמות של גויים (במילעיל). אם לא תיסלח, יתקבע מקומו של י"ל בדומה למקומו של יהודי גדול אחר: ברוך שפינוזה. המשכיל המערבי (יהודי או לא) יישא אותו על כפיים, ייקרא בו ויכתוב עליו פרשנויות, אבל אצל שלומי אמוני ישראל – יוק.
הדברים שנכתבו פה עוררו בי תגובה אינסטינקטיבית של אי אמון ופסימיות, ואני מנסה לתת לה ביטוי במילים. מה שאנסה לטעון הוא, שמקומו של י"ל בארון הספרים היהודי לא יהיה דומה למקומו של הרמב"ם, גם לא בעוד 500 שנה. אני יודע שזו ספקולציה ותו לא, אבל בכל זאת תרשו לי. עלינו לזכור, שההתקבלות של הרמב"ם בציבור הרחב נובעת בעיקר מעבודתו כפוסק הלכה וכמנהיג פוליטי של בני דורו. להערכתי, אלמלא נכתב "היד החזקה", ספק אם היה "מורה נבוכים" מוצא את דרכו לספריה הביתית של בתים רבים בישראל, קל וחומר לספריות בבתי הכנסת. י"ל לא השאיר אחריו ספרי הלכה, ולכן לא יגיע לדרגת ההתקבלות של הרמב"ם. ולאיזה דרגה הוא עשוי להגיע? כאן מגיע תור השאלה, שיחיאב רמז עליה: האם תיסלח לי"ל עמדתו בעניין השטחים (שהיא כיום המידה ה-14 לפיה בוחנים מי לנו ומי לצרינו) ? אם תיסלח, יוכל י"ל להתקבל באותו אופן שבו התקבלו אבן עזרא ואברבנאל, כפרשן מקרא מקורי, שבזמנו הפנוי התעסק גם בחוכמות של גויים (במילעיל). אם לא תיסלח, יתקבע מקומו של י"ל בדומה למקומו של יהודי גדול אחר: ברוך שפינוזה. המשכיל המערבי (יהודי או לא) יישא אותו על כפיים, ייקרא בו ויכתוב עליו פרשנויות, אבל אצל שלומי אמוני ישראל – יוק.