אספרנטו כדרך חיים

דדיחתם

New member
אספרנטו כדרך חיים

יש בעולם כאלה שזוהי שפת הדיבור העיקרית/שפת האם שלהם?
 

DoronModan

New member
יש לא מעט דוברי אספרנטו כשפה עיקרית

יש אנשים שעובדים באספרנטו, עם דוברי אספרנטו אחרים. יש קומונות א-ו במדינות חבר העמים. יש פנימייה בברזיל שמנוהלת באספרנטו (שמה "Bona Esperro") יש משפחות שמדברות אספרנטו, בדרך-כלל כשפה מגשרת בין בני המשפחה. ויש אנשים שסתם נושמים אספרנטו כל היום, או שמדברים עם חבריהם באספרנטו, קוראים בשפה זו וכו'. להלן קטע מאנציקלופדית ויקיפדיה דוברי אספרנטו מלידה תופעת דוברי אספרנטו מלידה מדגימה בין השאר את היותה של שפה זו שפה טבעית, שכן, לפי ההגדרה הבלשנית המקובלת, שפה נחשבת לטבעית (לעומת שפת מחשב, שפה מלאכותית, או קודים, למשל) אם יש לה דוברים ילידיים. הדוברים הילידיים מתחלקים לארבע קבוצות מבחינת המקור לידע שלהם: ילדים להורים דוברי שפות שונות, שמצאו את התקשור באספרנטו היעיל ביותר בחוג המשפחה, וכך רכשו הילדים שפה זו. ילדים להורים החפצים להקנות לילדיהם את השפה כדי להשתתף יחד איתם בפעילויות אספרנטו בין-לאומיות לכל המשפחה (כגון קונגרסים, פסטיבלים וטיולים בין-לאומיים), וכן את היכולת לתקשר עם ילדים מתרבויות שונות. ילדים להורים המעוניינים, מסיבות אידיאולוגיות, לקדם את אספרנטו (והרעיון העומד בבסיס השפה) פשוט באמצעים "דמוגרפיים". ילדים להורים המעוניינים להקנות לילדיהם שפה נוספת, מסיבות חינוכיות-אינטלקטואליות, וכדי לקדם את יכולת הילדים לרכוש שפות זרות בעתיד. דוגמה מפורסמת לסוג זה היא שלוש האחיות אלופות השחמט, בנות למשפחת פולגאר היהודיה מהונגריה, שאביהן לימדן אספרנטו על מנת לקדם את יכולתן האינטלקטואלית. בישראל 4 ילדים שספגו אספרנטו מלידתם באינטנסיביות זו או אחרת, משתי משפחות. שתי ילדות מתוכם דוברות את השפה באופן שוטף, ולא שכחו את השפה לאחר גיל הינקות, מאחר שהן מקיימות קשר רצוף עם ילדים דוברי אספרנטו בחו"ל, ולעיתים מדברים עם הוריהן בשפה, בנוסף לשפת האם האחרת, עברית.
 

דדיחתם

New member
תודה, ועוד שאלה

בארץ או לפחות בפורום, דוברי האספרנטו ספגו השפעה זו בביתם ע"י הוריהם שנולדו באירופה, או סתם שמעו על זה ונכנסו? האם אספרנטו כדרך חיים מלווה בהשקפת עולם פוליטית ספיציפית כלשהי? אגב, סבתי ז"ל ילידת 1913 ידעה בצעירותה את השפה אך שכחה.
 

Eldad S

New member
ברוך הבא, דדי! ../images/Emo140.gif

אני מניח שנסיבות שונות גרמו לכך שאנשים שונים למדו אספרנטו בארץ. אני, למשל, קראתי על זה פעם באנציקלופדיה (היה שם מאמר בשם "זמנהוף ויצירתו, שפות אספרנטו"), וכאשר גיליתי שבת דודה שלי לומדת את השפה בהתכתבות (היא הייתה בשיעור הראשון), רציתי גם אני להצטרף ושלחתי מכתב למורה הקורס, יוסף שמר (חברנו יוסי שמר), שישלח גם לי את השיעור הראשון. כיום אנשים בארץ מגיעים ללימוד השפה בעיקר כאשר הם נתקלים בה ברשת (ובשנים קודמות היו מודעות שפרסמנו, הן על לוחות המודעות והן במקומונים); נראה לי שאין כל כך השפעה להורים (ילידי אירופה או לא) - מה שעשוי למשוך את האנשים הוא העובדה שמדובר בשפה בינלאומית, או בשפה קלה ביותר, שיש בה סממנים משפות אירופיות שונות; האפשרות ליצור קשרים מצוינים עם אנשים מתרבויות וארצות שונות, לטייל בעולם בקלות ולהתארח אצל חברים, וכו'. השקפת עולם פוליטית ספציפית? לא, לא נראה לי - לפחות לא כעניין שבחובה. אני מניח שרוב האספרנטיסטים הם פלורליסטיים, מקבלים השקפות שונות וכו' (ייתכן גם שתמצא לא מעט פציפיסטים בקרבנו). אספרנטו אינה מחייבת השקפת עולם מסוימת, אולם היא מחייבת פתיחות, קבלה של הזולת, ורצון להרמוניה בין בני האדם.
 

דדיחתם

New member
אבל לא ברור לכם שהנסיון די נכשל

ושדי ברור שזה נסיון נחמד אך שכבר ברור שנכשל, ושהשפה הבינ"ל היא אנגלית ורק אנגלית? (אני מקווה שלא פגעתי במישהו)
 

Allon 8vD

New member
../images/Emo6.gifברור לך שאנגלית הצליחה?

אנגלית שברה את שיא כל הזמנים! היא השפה הבינ"ל היחידה במשך הזמן הארוך ביותר בהיסטוריה של שפות בינ"ל!! יש לה את אחוז הדוברים הגבוה ביותר בעולם!!! לאדם ממוצע נדרשים שלושה חודשים בלבד להגיע לדיבור שוטף!!!! אחוז אי ההבנות באנגלית הוא הנמוך ביותר!!!!! אני לא יודע מה לדעתך אספרנטו ניסתה לעשות שהיא נכשלה בו, אבל אני משתמש באספרנטו לתקשורת בינלאומית כמעט כל יום. זה ש"השפה הבינלאומית" היום (ולנצח נצחים, כמובן) היא אנגלית זה אולי כשלון של האנושות, לא של אספרנטו.
 

דדיחתם

New member
לא הבנתי משהו

אולי היתה פה ציניות כלשהי, אבל אם אתה מונה כ"כ הרבה יתרונות של האנגלית, למה אתה כותב בסוף שזהו כשלון של האנושות?
 

Allon 8vD

New member
אכן היתה פה ציניות כלשהי

לא חשבתי שאפשר לקחת הכרזות כל כך מטופשות ברצינות...
אתה מכיר מישהו שלמד אנגלית בשלושה חודשים?! הנקודה היא שבלי קשר לאספרנטו, אנגלית ממלאת תפקיד זמני באופן גרוע כמו קודמותיה וכמו הבאות אחריה.
 

דדיחתם

New member
השאלה אם אתם באמת מאמינים

שתצליחו לשכנע את העולם בשלב זה או אחר להחליף את השפה הבינ"ל. אגב, יש בתי"ס בהם השפה היא חובה/רשות, או מדינות שזוהי שפה רשמית בהן? יש מדינות עם תפוצה גבוהה יחסית של דוברי השפה?
 

Allon 8vD

New member
אם אתה תצליח לשכנע

את האנושות להפסיק עם כל המלחמות, אני אצליח לשכנע אותה להחליף את השפה הבינלאומית. אתה לא מנסה לשכנע? גם אני לא. לגבי מדינות עם תפוצה גבוהה יחסית (יחסית למה? יחסית לאתמול?) העלנו השערות פה בפורום לא מזמן. נדמה לי שסגרנו על ברזיל, צרפת, גרמניה, סין ואירן.
 
איפה השפה היא רשות ../images/Emo70.gif

אני לא יודע היכן אספרנטו היא חובה, אבל אני יודע על לפחות מקום אחד, ואפילו כאן בישראל שהיא רשות - הטכניון בחיפה. שם אני למדתי אספרנטו בקורס רשות, ואפילו קיבלתי על זה קרדיט אקדמי. מלבד זאת אני יודע שבחטיבת ביניים בהרצליה היתה לתלמידים פעם אפשרות לבחור בקורס אספרנטו.
 

motorist

New member
איזו חטיבה אם אתה זוכר?

ומתי זה היה? כהרצלייני אני מוכרח לדעת:)
 
סמדר ../images/Emo70.gif בהרצליה פיתוח

זה היה בחטיבת סמדר. אני לימדתי שם אספרנטו בשנת 96 או 97. מכיר
 
לא ידעתי שהעבירו את הרצליה

הצצתי בכרטיס האישי שלך, ומסתבר שמישהו העביר בלילה את הרצליה לדרום הארץ
 

motorist

New member
אני גר בדרום הרצליה:)

בכל מקרה, חבל שלא לימדת באותה שנה ברעות.
 
למעלה