אמביוולנטיות

אמביוולנטיות

ובכן אמרו נא לי כיצד אתם מתמודדים עם הבעיה הבאה: עלינו להאמין בביאת המשיח ועלינו להאמין שהוא אמור לבוא בכל רגע נתון, אך דא עקא אני חושב שרובינו יודעים בבירור שהוא לא יגיע עד סוף השבוע, ראשית כיצד אתם מסתדרים עם ההתנגשות שבין הידיעה לחובת האמונה ושנית כיצד אפשר לחייב אדם להאמין בדבר מסויים האם אמונה אינה תחושה אינטואיטיבית. ואסיים במעשיה מכתבי דרויאנוב צורב בא לעשיר מפורסם לבקש מאיתו מישרה. נענה לו העשיר ואמר: במדרש נאמר: "שלושה ימים לפני שיבוא המשיח יבוא אליהו וביום השלישי יעמוד על הרי ישראל ויכריז באה ישועה לעולם" והרי זו תהא משרתך, תעמוד בצידי ההרים, וכיוון שתראה את אליהו בא, מיד תמהר ותבשר את עירנו. הסכים הצורב ושאל: מה יהיה שכרי? פסק לו העשיר עשרה זהובים לשבוע. אמר הצורב: כלום יש בשכר מועט זה כדי פרנסה לי ולבני ביתי? השיב לו העשיר: מודה אני שהשכר מועט, אבל הוא מובטח לך ולבניך ולבני בניך אחריך עד עולם...
 
הנחת יסוד שגויה

אין שום חיוב להאמין שהמשיח יכול להגיע בכל רגע נתון. לעניות דעתי מקור הטעות הנפוצה הוא מהמשפט שנהוג לומר אחרי תפילת שחרית: "אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא" חובה על כל יהודי לצפות למשיח תמיד אבל אין זה אומר שבהכרח המשיח עשוי להגיע דווקא מחר. ביהדות ישנן גישות רבות מאוד לגבי ביאת המשיח וחלקן שונות מאוד זו מזו. יש את הגישה הרציונליסטית שמייצגה הבולט הוא הרמב"ם, שהמשיח לא יבוא על חמור לבן משומקום, אלא יהיה מנהיג דתי בעל שיעור קומה תורני שיבנה את בית המקדש, יחזק את הרמה הרוחנית של העם וילחם את מלחמות ישראל. ואכן ר' עקיבא סבר בזמנו שבר כוכבא הוא המשיח. בקצה השני יש את הגישה האומרת שהישועה תבוא "משמיים" בצורה ניסית ולא טבעית; בית המקדש השלישי ירד בנוי מהשמים באש, המשיח יגיע פתאום ותהיה וודאות לכל העם שזה המשיח - אף אחד לא יפקפק במשיחיותו. לפי גישה זו אין לעם ישראל חלק מעשי בקידום ביאת המשיח, אלא רק על ידי התחזקות רוחנית. על פי מאמר חז"ל "אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי" (יש גם מאמרים הפוכים אבל לא נכנס כאן לנושא רחב זה) במשך ההיסטוריה נעשו "חישובי קץ" רבים על ידי רבנים בכל הדורות. למותר לציין שאף אחד מהם לא קלע למטרה. כאן המקום לציין שבגמרא כתוב "תיפח רוחן של מחשבי קיצין שהיו אומרים כיון שהגיע את הקץ ולא בא שוב אינו בא" הבעיה עם חישוב קץ היא שהאנשים ששומעים את חישוב הקץ עשויים לחשוב שמכיון שעבר המועד, כבר לא יבוא יותר המשיח. כך שאין בעיה עם חישוב קץ כל עוד מסייגים את חישוב הקץ ולא אומרים שבאופן ודאי בתאריך זה יבוא המשיח. לילה טוב
 
למעלה