אלימות- מאיפה זה מתחיל- א'
זו דעתי על מקורות האלימות: אתחיל ואומר שאני לא מאמין ברוע. אני לא מאמין שהאדם רע ומושחת מיסודו. מה שנראה לנו כגורמים שליליים בנפש האדם הם למעשה גורמים חיוביים מאוד חזקים שפשוט נמצאים במקום הלא נכון שלהם, וכך מתחיל העיוות (הדבר דומה לצינור מים שנוצר בו קשר, וכך זרימת המים נחסמת). הדרך לרפא אותם היא פשוט להחזירם למקומם הנכון וכך להביא לאיזון מחדש. מצב חיובי ורצוי הוא מצב מאוזן. אז מה השתבש? כשתינוק נולד, בהתחלה הוא לא יודע להבדיל איפה או נגמר והעולם סביבו מתחיל, הוא עסוק בשנות חייו הראשונות בהגדרת זהותו והגדרת הגבולות בינו לבין סביבתו. הוא מגדיר את עצמו תחילה באמצעות החוויות שעוברות עליו אישית ("לי"- כואב לי, טוב לי, טעים לי, קר לי וכו') ואז, דרך זה, את גופו בתור הממשק המגשר בינו לבין העולם ומסנן עבורו את תחושות העולם שמסביב, ובהמשך את רכושו או את מה ששיך לו שאותם הוא תופס כהרחבה של גופו, כולל האמא או בני המשפחה שמעניקים לו ביטחון ("שלי"- זה הגוף שלי, אלה הצעצועים שלי, זאת האמא שלי וכו'). לאחר מכן הוא מגדיר את כל מה שהוא לא "שלי" ואת מה שיכול להוות איום פוטנציאלי על מה ששיך לי ("אתה"- אתה מפריע לי, אתה מפחיד אותי, אתה מצחיק אותי, אתה אוהב אותי וכו'). כאן מתחילה הבעיה, כאן חושי ההשרדות שלו מתחילים לשדר לו שיש לו מתחרים פוטנציאלים על אמצעי הקיום או גורמים שיכולים לפגוע בו. לאחר שהוא תופס אותם כישויות זרות ונפרדות ממנו, הוא תופס לבסוף, במין ראייה מהופכת, גם את עצמו כישות נפרדת בעולם ("אני"- אני חזק, אני שמח, אני פוחד, אני עצוב, ובהמשך גם- אני חושב, אני מאמין וכו') והתהליך הושלם- אגו חדש בא לעולם. לאגו תפקיד מאוד חשוב בעולם. הוא אחראי על השרדותינו ועל היכולת שלנו לתמרן בעולם פיזי, דרך חמשת החושים, בו אנו מתפקדים כישויות עצמאיות נפרדות. אבל גם לאגו המקום והמידה הנכונים שלו, הוא לא אמור לבלוע חלקים אחרים של האישיות אלא לפעול בהרמוניה איתם. אז שוב, איפה הבעיה מתחילה? אחרי שעוצב האגו בשנתיים שלוש הראשונים של חיינו (שלרוב, הזכרונות שלנו מהתקופה הזאת לא סדירים, הם מתחילים להיות רציפים פחות או יותר מהזמן בו האגו שלנו עוצב כמוצר מוגמר) מתחיל תהליך הפוך. אחרי שלמדנו שאנו נפרדים מהעולם, אנו לומדים לתקשר איתו ולבנות אליו גשרים. אחרי שהגדרנו את הגבולות שלנו, אנו לומדים להכיר את מה שנמצא מחוץ להם. אנו לומדים שיש עוד אנשים מסביבינו שהם דומים לנו מבחינת החוויות שעוברות עליהם ויש להם דברים משותפים איתנו, אנו לומדים שהם מרגישים כמונו, ושאם מכאיבים להם רע להם והם בוכים בדיוק כמונו, אנו לומדים שהיחס שניתן אליהם יחזור אלינו, וכך מתחיל תהליך החיברות. בתקופה זו אנו לומדים להיות יצורים חברתיים שפועלים במשותף ומסוגלים להגיע לאחר וליצור קשרים הדוקים איתו. אחד התהליכים החשובים של החיברות הוא לימוד האמפתיה. אמפתיה היא ההפך מהאגו. אגו נשען על נבדלות, האמפתיה נשענת על אחדות. אמפתיה היא היכולת לחוש ולהזדהות עם רגשות האחר. בזכות האמפתיה אנו מבינים שלהכאיב לאחר זה לא בסדר (כי זה יכול להכאיב גם לנו) ולשמח אותו עושה גם לנו טוב. מהאמפתיה מתחיל להתפתח עם הזמן גם המצפון שהוא ראשית המוסר. אמפתיה היא טבעית מאוד לכל בני האדם. היא לא למידה של משהו חדש, היא חזרה על מצב שכבר היינו בו פעם, לפני שלמדנו שאנו נבדלים, כשהכל היה חלק מאיתנו ואנחנו היינו חלק מהכל, כשאנו וכל עולמינו היה רחם אחד חשוך וחמים, והרגשנו כל מה שאמא שלנו הרגישה. אלא שבזמן התהליך העדין הזה של החיברות, נדיר שלא מופיעים שיבושים שונים בדרגות שונות של חומרה. ולמה זה קורה? כי על הפעוט מופעלים מהסביבה לחצים של הישרדות, והשורד היעיל ביותר הוא כידוע האגו, זה שיודע לשים את הכל בצד כדי לדאוג לעצמו, להשרדותו ולרווחתו. מאיפה הלחצים האלה מגיעים? מאיפה לא. מתח בבית וריבים בין ההורים או בני המשפחה שמכניסים את הפעוט לסטרס, גננת נוקשה שכועסת ומענישה, ילדים בגן שמרביצים ונושכים, אין מספיק אוכל כשרעבים, כופים עלינו לאכול כשלא רוצים, אין מספיק יחס כשרוצים, כלב של השכנים שנובח ומפחיד, הורים מותשים שמגיבים בכעס וחוסר סבלנות, חדשות מטרידות על מחבלים ועל "אנשים רעים" שבאים כדי לחטוף ילדים ולכן אסור לדבר עם אנשים זרים, מכוניות שעלולות לדרוס, ועוד רשימה ארוכה של גורמים, וכל זה אצל ילד נורמלי. שלא לדבר מה עובר על ילד שעובר התעללות, נטישה, הזנחה או טראומה קשה. כתוצאה מלחצים אלה מהסביבה שנתפסת כעויינת ומלאת סכנות, האגו מגיב בהסתגרות ומעבר למצב מגננה, מצב בו מתחדדים הגבולות ביני לבין האחר או ביני לבין "מה שבחוץ". ההשפעה המיידית היא כפולה. מצד אחד, תהליכי הפנמת החיברות מושהים זמנית כדי לחזק את האגו ולתת לו את המרחב והכלים להגן על עצמו, ומצד שני מחפשים מרחב מוגן כדי לברוח אליו ולהסתתר בו, הגנה חיצונית שהיא חזקה יותר מההגנה שאנו מסוגלים לספק לעצמינו בשלבים הראשונים של החיים. וכך אנו מפתחים תלות בבית, בהורים, במבוגרים או מקורות סמכות כדי לשאוב מהם הגנה וביטחון כנגד "כל השאר" שמאיימים עלינו. וכך נוצרת תודעה של "הם ואנחנו". "אנחנו" זה אני ומי שאיתי ומגן עלי, והם זה כל היתר, האויבים, אלה שרוצים ברעתי ועל כן אין לי מה להתחבר אליהם או לפתח אליהם אמפתיה. כנגד ה"הם" תופעל תגובה השרדותית של להילחם או לברוח. לסלק את האיום, או אם אנו לא מספיק חזקים אז להסתלק מדרכו. היחידה הראשונה של "אנחנו" שנוצרת בחיים היא התא המשפחתי (ועל כן כשהאיומים והלחצים ההשרדותיים מגיעים מתוך התא המשפחתי עצמו, התסביכים, הפחדים, רגשות האשמה וההתקרבנות הם נושאים לדיון נפרד), מה שיתרחב מאוחר יותר לחברים, לקבוצה, לקהילה, לעם ולמדינה. ככל שהלחצים ההשרדותיים שאנו נתונים בהם בילדותינו המוקדמת הם גדולים יותר, כך תפגע היכולת שלנו לפתח אמפתיה ולקשור קשרים בונים עם הסביבה, והתגובות יהיו הגנתיות והשרדותיות יותר בבחינת "אתה איום, עד שלא הוכח אחרת". ומאחר ותהליכי האמפתיה והחיברות מתפתחים על גיל מסויים (גיל 5 או 6 אם אני לא טועה) לחצים סביבתיים מוקדמים יותירו עלינו את חותמם לאורך זמן.
זו דעתי על מקורות האלימות: אתחיל ואומר שאני לא מאמין ברוע. אני לא מאמין שהאדם רע ומושחת מיסודו. מה שנראה לנו כגורמים שליליים בנפש האדם הם למעשה גורמים חיוביים מאוד חזקים שפשוט נמצאים במקום הלא נכון שלהם, וכך מתחיל העיוות (הדבר דומה לצינור מים שנוצר בו קשר, וכך זרימת המים נחסמת). הדרך לרפא אותם היא פשוט להחזירם למקומם הנכון וכך להביא לאיזון מחדש. מצב חיובי ורצוי הוא מצב מאוזן. אז מה השתבש? כשתינוק נולד, בהתחלה הוא לא יודע להבדיל איפה או נגמר והעולם סביבו מתחיל, הוא עסוק בשנות חייו הראשונות בהגדרת זהותו והגדרת הגבולות בינו לבין סביבתו. הוא מגדיר את עצמו תחילה באמצעות החוויות שעוברות עליו אישית ("לי"- כואב לי, טוב לי, טעים לי, קר לי וכו') ואז, דרך זה, את גופו בתור הממשק המגשר בינו לבין העולם ומסנן עבורו את תחושות העולם שמסביב, ובהמשך את רכושו או את מה ששיך לו שאותם הוא תופס כהרחבה של גופו, כולל האמא או בני המשפחה שמעניקים לו ביטחון ("שלי"- זה הגוף שלי, אלה הצעצועים שלי, זאת האמא שלי וכו'). לאחר מכן הוא מגדיר את כל מה שהוא לא "שלי" ואת מה שיכול להוות איום פוטנציאלי על מה ששיך לי ("אתה"- אתה מפריע לי, אתה מפחיד אותי, אתה מצחיק אותי, אתה אוהב אותי וכו'). כאן מתחילה הבעיה, כאן חושי ההשרדות שלו מתחילים לשדר לו שיש לו מתחרים פוטנציאלים על אמצעי הקיום או גורמים שיכולים לפגוע בו. לאחר שהוא תופס אותם כישויות זרות ונפרדות ממנו, הוא תופס לבסוף, במין ראייה מהופכת, גם את עצמו כישות נפרדת בעולם ("אני"- אני חזק, אני שמח, אני פוחד, אני עצוב, ובהמשך גם- אני חושב, אני מאמין וכו') והתהליך הושלם- אגו חדש בא לעולם. לאגו תפקיד מאוד חשוב בעולם. הוא אחראי על השרדותינו ועל היכולת שלנו לתמרן בעולם פיזי, דרך חמשת החושים, בו אנו מתפקדים כישויות עצמאיות נפרדות. אבל גם לאגו המקום והמידה הנכונים שלו, הוא לא אמור לבלוע חלקים אחרים של האישיות אלא לפעול בהרמוניה איתם. אז שוב, איפה הבעיה מתחילה? אחרי שעוצב האגו בשנתיים שלוש הראשונים של חיינו (שלרוב, הזכרונות שלנו מהתקופה הזאת לא סדירים, הם מתחילים להיות רציפים פחות או יותר מהזמן בו האגו שלנו עוצב כמוצר מוגמר) מתחיל תהליך הפוך. אחרי שלמדנו שאנו נפרדים מהעולם, אנו לומדים לתקשר איתו ולבנות אליו גשרים. אחרי שהגדרנו את הגבולות שלנו, אנו לומדים להכיר את מה שנמצא מחוץ להם. אנו לומדים שיש עוד אנשים מסביבינו שהם דומים לנו מבחינת החוויות שעוברות עליהם ויש להם דברים משותפים איתנו, אנו לומדים שהם מרגישים כמונו, ושאם מכאיבים להם רע להם והם בוכים בדיוק כמונו, אנו לומדים שהיחס שניתן אליהם יחזור אלינו, וכך מתחיל תהליך החיברות. בתקופה זו אנו לומדים להיות יצורים חברתיים שפועלים במשותף ומסוגלים להגיע לאחר וליצור קשרים הדוקים איתו. אחד התהליכים החשובים של החיברות הוא לימוד האמפתיה. אמפתיה היא ההפך מהאגו. אגו נשען על נבדלות, האמפתיה נשענת על אחדות. אמפתיה היא היכולת לחוש ולהזדהות עם רגשות האחר. בזכות האמפתיה אנו מבינים שלהכאיב לאחר זה לא בסדר (כי זה יכול להכאיב גם לנו) ולשמח אותו עושה גם לנו טוב. מהאמפתיה מתחיל להתפתח עם הזמן גם המצפון שהוא ראשית המוסר. אמפתיה היא טבעית מאוד לכל בני האדם. היא לא למידה של משהו חדש, היא חזרה על מצב שכבר היינו בו פעם, לפני שלמדנו שאנו נבדלים, כשהכל היה חלק מאיתנו ואנחנו היינו חלק מהכל, כשאנו וכל עולמינו היה רחם אחד חשוך וחמים, והרגשנו כל מה שאמא שלנו הרגישה. אלא שבזמן התהליך העדין הזה של החיברות, נדיר שלא מופיעים שיבושים שונים בדרגות שונות של חומרה. ולמה זה קורה? כי על הפעוט מופעלים מהסביבה לחצים של הישרדות, והשורד היעיל ביותר הוא כידוע האגו, זה שיודע לשים את הכל בצד כדי לדאוג לעצמו, להשרדותו ולרווחתו. מאיפה הלחצים האלה מגיעים? מאיפה לא. מתח בבית וריבים בין ההורים או בני המשפחה שמכניסים את הפעוט לסטרס, גננת נוקשה שכועסת ומענישה, ילדים בגן שמרביצים ונושכים, אין מספיק אוכל כשרעבים, כופים עלינו לאכול כשלא רוצים, אין מספיק יחס כשרוצים, כלב של השכנים שנובח ומפחיד, הורים מותשים שמגיבים בכעס וחוסר סבלנות, חדשות מטרידות על מחבלים ועל "אנשים רעים" שבאים כדי לחטוף ילדים ולכן אסור לדבר עם אנשים זרים, מכוניות שעלולות לדרוס, ועוד רשימה ארוכה של גורמים, וכל זה אצל ילד נורמלי. שלא לדבר מה עובר על ילד שעובר התעללות, נטישה, הזנחה או טראומה קשה. כתוצאה מלחצים אלה מהסביבה שנתפסת כעויינת ומלאת סכנות, האגו מגיב בהסתגרות ומעבר למצב מגננה, מצב בו מתחדדים הגבולות ביני לבין האחר או ביני לבין "מה שבחוץ". ההשפעה המיידית היא כפולה. מצד אחד, תהליכי הפנמת החיברות מושהים זמנית כדי לחזק את האגו ולתת לו את המרחב והכלים להגן על עצמו, ומצד שני מחפשים מרחב מוגן כדי לברוח אליו ולהסתתר בו, הגנה חיצונית שהיא חזקה יותר מההגנה שאנו מסוגלים לספק לעצמינו בשלבים הראשונים של החיים. וכך אנו מפתחים תלות בבית, בהורים, במבוגרים או מקורות סמכות כדי לשאוב מהם הגנה וביטחון כנגד "כל השאר" שמאיימים עלינו. וכך נוצרת תודעה של "הם ואנחנו". "אנחנו" זה אני ומי שאיתי ומגן עלי, והם זה כל היתר, האויבים, אלה שרוצים ברעתי ועל כן אין לי מה להתחבר אליהם או לפתח אליהם אמפתיה. כנגד ה"הם" תופעל תגובה השרדותית של להילחם או לברוח. לסלק את האיום, או אם אנו לא מספיק חזקים אז להסתלק מדרכו. היחידה הראשונה של "אנחנו" שנוצרת בחיים היא התא המשפחתי (ועל כן כשהאיומים והלחצים ההשרדותיים מגיעים מתוך התא המשפחתי עצמו, התסביכים, הפחדים, רגשות האשמה וההתקרבנות הם נושאים לדיון נפרד), מה שיתרחב מאוחר יותר לחברים, לקבוצה, לקהילה, לעם ולמדינה. ככל שהלחצים ההשרדותיים שאנו נתונים בהם בילדותינו המוקדמת הם גדולים יותר, כך תפגע היכולת שלנו לפתח אמפתיה ולקשור קשרים בונים עם הסביבה, והתגובות יהיו הגנתיות והשרדותיות יותר בבחינת "אתה איום, עד שלא הוכח אחרת". ומאחר ותהליכי האמפתיה והחיברות מתפתחים על גיל מסויים (גיל 5 או 6 אם אני לא טועה) לחצים סביבתיים מוקדמים יותירו עלינו את חותמם לאורך זמן.