אי אונה קוזה קי מה

רותי ב.

New member
אי אונה קוזה קי מה

אקודרו די ל"ג בעומר. וגם שאלה לאנשים מהחוטר הבולגרי ב´ספניוליותם´. אני זוכרת, בעודי ילדה, גרנו בקיבוץ, אם תסלחו לי, המשפחה ה´מוזרה´ היחידה בין ייקים ופולנים, ובעיקר, בין הצברים, ילידי הארץ. אני זוכרת שאמא שלי נהגה לספר לי על מנהג שרווח אצלם, בבולגריה, שקשור לל"ג בעומר. האמהות היו לוקחות אבטיח, חותכות שני משולשים משני צידיו בחלקו העליון, כך שנוצרה מעין צורת "סל", ומוציאות מתוכו את התוך. בקרקעית הקליפה מבפנים הן היו משקיעות נר, וככה הילדים היו הולכים אל המדורות. עם פנס-אבטיח. בל"ג בעומר הראשון שלי בקיבוץ, גם לי היא יצרה כזה פנס-אבטיח, ואיתו הלכתי אל המדורה, בפעם הראשונה בין בני המשק. מיותר לציין את מנות הלעג שספגתי בערב ההוא, כמו גם את הקנאה של כל הילדים, על הפנס הנפלא שסחבתי איתי. והרבה חשבתי על המנהג הזה, ונדמה לי ששאוב הוא מחגי הנוצרים ששם. רציתי לדעת אם עוד מישהו זוכר משהו דומה.
 

gingit1

New member
ל"ג בעומר

אכן רותי את צודקת, כשהיינו ילדים אבא שלי היה מכין לנו כאלה אבטיחים עם נרות והיינו מקשטים את המרפסת.היינו עושים פרצופים מצחיקים על האבטיח. קצת מזכיר את האלווין של הנוצרים.
 
את לא לבד בקטע הזה

רותי אמא שלי ספרה לי שבהיותה ילדה הם היו עושים פנסים כאלה. וכזכור ספרתי קודם שמוצאה מיגוסלאביה. כך שנראה כי מנהג זה היה נפוץ בין יהודי הבלקן. האם יש עוד מישהו שזוכר מנהג כזה?
 
למעלה