איסור כיתת מחוננים

אתמול גיליתי שלפי משרד החינוך, אסור שיהיו הקבצות, או כיתות שלומדות בקצב מסוים (לדוגמא, כיתה למחוננים, כיתה למתקשים). אשמח לדעת מה ההיגיון בזה? תודה
 

nothing but the truth

Well-known member
אתמול גיליתי שלפי משרד החינוך, אסור שיהיו הקבצות, או כיתות שלומדות בקצב מסוים (לדוגמא, כיתה למחוננים, כיתה למתקשים). אשמח לדעת מה ההיגיון בזה? תודה

לא יודע היכן גילית את זה, אבל אין שום איסור על כיתת מחוננים. אבל לא בכל מקום יש כיתה נפרדת למחוננים. יש מקומות בהם הילדים נשלפים יום בשבוע למסגרת מחוננים, אך בשאר הימים ממשיכים ללמוד בכיתה הרגילה, ויש מקומות בהם יש כיתה למחוננים בלבד.
 

דיברגנט חדש

Well-known member
לא יודע היכן גילית את זה, אבל אין שום איסור על כיתת מחוננים. אבל לא בכל מקום יש כיתה נפרדת למחוננים. יש מקומות בהם הילדים נשלפים יום בשבוע למסגרת מחוננים, אך בשאר הימים ממשיכים ללמוד בכיתה הרגילה, ויש מקומות בהם יש כיתה למחוננים בלבד.
יש איסור, צריך אישור מיוחד וסף מינימלי של תלמידים בכדי לפתוח כיתה.
אגב, הקבצות אסור בכלל.
 

nothing but the truth

Well-known member
יש איסור, צריך אישור מיוחד וסף מינימלי של תלמידים בכדי לפתוח כיתה.
אגב, הקבצות אסור בכלל.

לא דיברתי על הקבצות.
ברור שצריך כמות מינימלית כדי לפתוח כיתת מחוננים , אבל במידה ולא מדובר בישוב קטן זה לא קשה להגיע אליו (הרי פר הגדרה מדובר ב 3% מהאוכלוסיה).
כל פתיחת מוסד חינוכי כרוכה ברגולציה ואישורים. בשביל זה יש את האגף למחוננים במשרד החינוך.
אבל לומר שיש איסור (קטגורי) על כיתת מחוננים זה פשוט לא נכון.
 
נערך לאחרונה ב:

דיברגנט חדש

Well-known member
לא דיברתי על הקבצות.
ברור שצריך כמות מינימלית כדי לפתוח כיתת מחוננים , אבל במידה ולא מדובר בישוב קטן זה לא קשה להגיע אליו (הרי פר הגדרה מדובר ב 3% מהאוכלוסיה).
כל פתיחת מוסד חינוכי כרוכה ברגולציה ואישורים. בשביל זה יש את האגף למחוננים במשרד החינוך.
אבל לומר שיש איסור (קטגורי) על כיתת מחוננים זה פשוט לא נכון.
יש מכרז על כיתת מחוננים ויכול להיות רק אחד בכל עיר.
אני מכיר עיר מאוד גדולה שלקח 3 שנים בין הרצון לפתוח כיתת מחוננים לבין העשייה בפועל בגלל שלא עמדו בסף המינימלי הנדרש לכיתה.
 

nothing but the truth

Well-known member
יש מכרז על כיתת מחוננים ויכול להיות רק אחד בכל עיר.
אני מכיר עיר מאוד גדולה שלקח 3 שנים בין הרצון לפתוח כיתת מחוננים לבין העשייה בפועל בגלל שלא עמדו בסף המינימלי הנדרש לכיתה.

הכל סבבה, רק שזה לא סותר את מה שאמרתי.
בשום מקום לא כתבתי שכל בית ספר יכול לפתוח כיתה כזו (מן הסתם גם אין צורך כזה).
בעיר שאני גר (שהיא אפילו לא מופיע בחמישיה הפותחת מבחינת גודל) יש בית ספר אחד בו בכל שכבה אחת הכיתות היא כיתת מחוננים . המצב קיים עוד מהתקופה שאני הייתי ילד.
זה לא שיש איסור על הקמת כיתת מחוננים, זה דורש תנאים מסוימים, וזה בסדר.
 

שיח סלימאן

Well-known member
מנהל
אתמול גיליתי שלפי משרד החינוך, אסור שיהיו הקבצות, או כיתות שלומדות בקצב מסוים (לדוגמא, כיתה למחוננים, כיתה למתקשים). אשמח לדעת מה ההיגיון בזה? תודה
סוג של טמטום שרווח במשרד החינוך כבר לא מעט שנים.

בכיתה מעורבת הרי ברור שהמורה לא מסוגל ללמד את כולם באותו קצב אז יוצא שאו שהוא מלמד בקצב של הממוצע ואז החלשים מפסידים או שהוא מלמד לפי המכנה המשותף הכי נמוך ואז כמעט כולם מפסידים.

הרציו הדפוק מאחורי ההחלטה היא הקביעה שכל בני האדם נולדו שווים מה שכמובן לא נכון עובדתית.
 
נערך לאחרונה ב:

ai27

Well-known member
אתמול גיליתי שלפי משרד החינוך, אסור שיהיו הקבצות, או כיתות שלומדות בקצב מסוים (לדוגמא, כיתה למחוננים, כיתה למתקשים). אשמח לדעת מה ההיגיון בזה? תודה
באיזה גיל?
ביסודי אין הקבצות. יש כיתות חינוך מיוחד, ויש שיעורי תגבור למתקשים.
מכיתה ז' יש הקבצות, ויש חלוקה למצטיינים בחשבון ואנגלית, בהתאם לגודל בית הספר ומספר המתאימים.
בשאר המקצועות - זה מגיע חלקית ומאוחר יותר.

לגבי מחוננים - שיעורם באוכלוסיה הוא 1%, ולכן לכאורה בכל עיר/קבוצת יישובים של 100 אלף ניתן לפתוח כיתה כזו, ויש נוהל מתאים.
בפועל זה אפילו פחות, כי חלק מהתלמידים חרדים/דתיים/ערבים, ולהם בטח שלא תמיד תהיה מסגרת מתאימה.
וחלק מהתלמידים פשוט לא מגיעים לשם, כי זה הרבה יותר טרחה מלהגיע לבית הספר שליד הבית.

לכן יש מרכזי מחוננים עם העשרה של יום או חצי יום בשבוע, שמכלילות גם מצטיינים (3% מהאוכלוסיה).
לגבי הילדות שלי ביסודי, אני יודע שהן ענו על הצורך שלהן בלימודים מאתגרים יותר.
התוכניות האלו מאפשרות לייצר מסה קריטית של מחוננים ומצטיינים - ומעבר לכך זו שאלה של ביקוש.
 

nothing but the truth

Well-known member
באיזה גיל?
ביסודי אין הקבצות. יש כיתות חינוך מיוחד, ויש שיעורי תגבור למתקשים.
מכיתה ז' יש הקבצות, ויש חלוקה למצטיינים בחשבון ואנגלית, בהתאם לגודל בית הספר ומספר המתאימים.
בשאר המקצועות - זה מגיע חלקית ומאוחר יותר.

לגבי מחוננים - שיעורם באוכלוסיה הוא 1%, ולכן לכאורה בכל עיר/קבוצת יישובים של 100 אלף ניתן לפתוח כיתה כזו, ויש נוהל מתאים.
בפועל זה אפילו פחות, כי חלק מהתלמידים חרדים/דתיים/ערבים, ולהם בטח שלא תמיד תהיה מסגרת מתאימה.
וחלק מהתלמידים פשוט לא מגיעים לשם, כי זה הרבה יותר טרחה מלהגיע לבית הספר שליד הבית.

לכן יש מרכזי מחוננים עם העשרה של יום או חצי יום בשבוע, שמכלילות גם מצטיינים (3% מהאוכלוסיה).
לגבי הילדות שלי ביסודי, אני יודע שהן ענו על הצורך שלהן בלימודים מאתגרים יותר.
התוכניות האלו מאפשרות לייצר מסה קריטית של מחוננים ומצטיינים - ומעבר לכך זו שאלה של ביקוש.


רק תיקון קטן - ההגדרה של מחוננים לפי משרד החינוך הוא 3% , ומצטיינים 5%-7%.
ומסכים איתך לגבי הטרחה - אצלנו זה היה אחד השיקולים שבעטיים בסופו של דבר לא העברנו את הבת שלנו בית ספר (בנוסף לכך שגם היא פחות התלהבה להתנתק מהחברות שלה).
 
אכן קיימת החלטה של משרד החינוך, לא לפתוח כיתות מחוננים חדשות בבתי ספר יסודיים. במקום זה הכריזו על תכנית בשם "המחונן בכיתתו". התוכנית חסרת משמעות בפועל, וסתם כסת"ח של האחראים לעניין.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
מנסיוני האישי (הלא קצר) בהוראת מחוננים אני בהחלט יכול לומר שילדים מחוננים זקוקים לשיטת למידה שונה מהלמידה הסטנדרטית המקובלת במערכת. מי שמדגיש את נושא השוויון המחויב במערכת, חוטא ומחטיא. שוויון הוא משהו בסיסי ביותר שחייב להיות לכולם אבל כל ילד שונה מהאחרים באופן אישי וכך גם קבוצות שונות של תלמידים. אני רוצה לראות שיאמרו על ספורטאי מחונן שיש לו עתיד בעולם הספורט ש"הוא אינו זקוק למסגרת מיוחדת לאימוניו מפני שזה פוגע בשוויון בין כל האחרים שלא יקבלו זאת". כמובן שאף אחד לא יאמר זאת. אז במה שונה אותו ילד מחונן בתחום המדעים (המדוייקים וההומניים) מאותו ספורטאי? כשילד מחונן לומר בכיתה רגילה ממוצעת, הוא בדרך כלל, משתעמם בשיעורים - כמות תלמידים גדולה מידי בכיתה והבדלי יכולות חשיבה של התלמידים - ואז, או שיקבל חומר מתקדם וילמד לבד ללא הדרכה או, שיתחיל להפריע מרוב שיעמום. לא מעט מורות מתייחסות למחונן כאחד שאינו זקוק להדרכה/הנחייה/תמיכה מפני ש"הוא מחונן אז הוא יכול לעשות זאת לבד" ואז, אפילו מטלות שמתאימות לו הוא אינו מקבל והוא בעצם מפסיד את כל נושא התרגול שמאוד חשוב ולאחר שנים, זה מתנקם בו בהמשך הדרך.
 

ofir0601

New member
לדעתי, כיתות/ הקבצות הלומדות בקצב מסויים בתוך מערכת החינוך הינן חשובות וחיוניות.
התלמידים המגיעים לבתי הספר שונים ומגוונים, לכל תלמיד כאינדיבידואל קיים מכלול שלם של תכונות/הרגלים/לקויות המכתיבים את צרכיו, את הקצב שלו ואת יכולות הלמידה שלו ולכן לכל תלמיד קצב שונה ויכולת שונה.
לקבץ מגוון תלמידים לכיתה שלומדת בקצב מסויים ואחיד יכול לגרום לתסכול התלמיד ולפגוע בלימודיו, תלמיד שמרגיש שהוא לא מצליח להדביק את הקצב ומרגיש שהוא ״נשאר מאחור״ יפתח ייאוש ותסכול וצורת למידה זו תפגע במוטיבציה שלו. או לעומת זאת תלמיד שמרגיש שחומר הלימוד לא מתאים לרמתו או לקצב שלו- ישתעמם ויאבד עניין בלמידה מה שגם יפגע במוטיבציה שלו ללמוד.
לכן לדעתי שימוש במודל של שיוויון מוחלט במערכת החינוך יוביל לתוצאה של החלשת תלמידים מסויימים ואילו שיוויון המתייחס לכל אחד לפי צרכיו הוא הנכון והנחוץ לתלמידים.
 

יורה נחושתן

Member
מנהל
השוויון בית התלמידים חייב להיות בסיסי, כלומר התנאים הבסיסיים יהיו שווים ומכאן, תהיה התפצלות לפי יכולות התלמידים כשהחלוקה תתבסס על סוגי כיתות שונות. רק כך כל קבוצה/כיתה תלמד בהתאם ליכולות שלה ללא צדדים בעייתיים.בכל אופן, זו דעתי.
 
למעלה