איליה קוגן בסרטון חדש על התחבורה הציבורית בחיפה

מיקלוש77

Well-known member
סרטון מעולה וכל כך נכון. בתור מי שמתנייד בחיפה הרבה מאוד ורק בתח"צ, והרבה בשבת, הוא קלע בול על כל הבעיות של העיר הזאת.

המדרכות החסומות והקטועות.
כפילות הקווים (1 של אגד ו 1 של המטרונית, באותה תחנה! וגם קו 3).
החציות המסוכנות של כבישים ללא מעבר חציה וההפרדות המפלסיות שפוגעות ומעכבות את הולכי הרגל.
התכנית ההזויה לשקע את המסילה בתוך חיפה ולבטל את בת גלים!
הרצון ברכבת אבל בלי עמודי חשמול.
הביטול של התחנה המרכזית בבת גלים.

ועוד הרבה דברים שהוזכרו בסרטון שהם פשוט תיאור הכי מדוייק של מציאות התח"צ בחיפה.
 

EHP12

Well-known member
סרטון מעולה וכל כך נכון. בתור מי שמתנייד בחיפה הרבה מאוד ורק בתח"צ, והרבה בשבת, הוא קלע בול על כל הבעיות של העיר הזאת.

המדרכות החסומות והקטועות.
כפילות הקווים (1 של אגד ו 1 של המטרונית, באותה תחנה! וגם קו 3).
החציות המסוכנות של כבישים ללא מעבר חציה וההפרדות המפלסיות שפוגעות ומעכבות את הולכי הרגל.
התכנית ההזויה לשקע את המסילה בתוך חיפה ולבטל את בת גלים!
הרצון ברכבת אבל בלי עמודי חשמול.
הביטול של התחנה המרכזית בבת גלים.

ועוד הרבה דברים שהוזכרו בסרטון שהם פשוט תיאור הכי מדוייק של מציאות התח"צ בחיפה.
בתור מי שגר בתל אביב, הלוואי עליה פיצול לשתי מרכזיות כמו חוף הכרמל ומרכזית המפרץ, שיגרמו לכל הבינעירוני לא להכנס לעיר. במקום מתחמי עזריאלי ורכבת מרכז שמהווים כיום תחנה מרכזית מאולתרת, היא צריכה מתקן כמו חוף הכרמל (בלב המפרץ, מודה, לא הייתי ולא מכיר). הבעיה הכי גדולה בחיפה זה שאין כמעט קווים בתדירות גבוהה, וגם קישורים מרכזיים הם פעם ב-20/30 דקות. הבעיה מחריפה בערב.
 

הנוסע הצפוני

Well-known member
בתור מי שגר בתל אביב, הלוואי עליה פיצול לשתי מרכזיות כמו חוף הכרמל ומרכזית המפרץ, שיגרמו לכל הבינעירוני לא להכנס לעיר. במקום מתחמי עזריאלי ורכבת מרכז שמהווים כיום תחנה מרכזית מאולתרת, היא צריכה מתקן כמו חוף הכרמל (בלב המפרץ, מודה, לא הייתי ולא מכיר). הבעיה הכי גדולה בחיפה זה שאין כמעט קווים בתדירות גבוהה, וגם קישורים מרכזיים הם פעם ב-20/30 דקות. הבעיה מחריפה בערב.
באמת לא מבין למה אנשים מתגעגעים למרכזית אחת בבת גלים. מספיק לעמוד 5 דק' בכניסה למרכזית המפרץ ולראות את כמויות האוטובוסים, אם כל אלו היו צריכים להיכנס לתוך חיפה העיר התחתית הייתה נסתמת בנוסף לזיהום האוויר. חוץ מזה תוספת של עוד חצי שעה נסיעה לכיוון לכל אוטובוס מה שאומר שהיה צריך עוד נהגים ואוטובוסים כדי להפעיל את אותו לו''ז.
המרכזית בבת גלים הייתה רלוונטית בשנות ה 80 וה 90 כאשר כל נסיעה מהצפון למרכז והפוך הייתה צריכה לעבור דרך חיפה. היום דפוסי הנסיעה השתנו, יש הרבה יותר קווים ישירים מהצפון למרכז דרך כביש 6 והכי חשוב יש רכבת לגליל, אז גם מי שעושה החלפה מחליף ברכבת ולא בתחנה מרכזית. עבור מי שמגיע לחיפה מהצפון או הדרום החלפה אחת בכניסה לעיר זה בסדר.
גם לתושבי חיפה הפיצול עדיף, תושב רכס הכרמל לא צריך לחצות את כל ההר והפקקים בעיר התחתית כדי לחזור חצי דרך לכיוון תל אביב.
מרכזית המפרץ לדעתי היא התחנה המרכזית הטובה בארץ היום, לפחות בין אלו שיצא לי להיות בהן. לא רק בגלל הקישור הנוח לכל אמצעי התחבורה אלה בגלל רמת תחזוקה וניקיון גבוהות מאוד, הכל מואר, ממוזג, שילוט ברור ונוח להתמצאות. יש לה גם מעט חסרונות שכתבתי עליהן, למשל תכנון זרימת תנועה לא נכון בשטח התחנה שיוצרת פקק ביציאה. אבל בסך הכל תחנה מאוד נוחה להמתנה והחלפה.
 

מיקלוש77

Well-known member
באמת לא מבין למה אנשים מתגעגעים למרכזית אחת בבת גלים. מספיק לעמוד 5 דק' בכניסה למרכזית המפרץ ולראות את כמויות האוטובוסים, אם כל אלו היו צריכים להיכנס לתוך חיפה העיר התחתית הייתה נסתמת בנוסף לזיהום האוויר. חוץ מזה תוספת של עוד חצי שעה נסיעה לכיוון לכל אוטובוס מה שאומר שהיה צריך עוד נהגים ואוטובוסים כדי להפעיל את אותו לו''ז.
המרכזית בבת גלים הייתה רלוונטית בשנות ה 80 וה 90 כאשר כל נסיעה מהצפון למרכז והפוך הייתה צריכה לעבור דרך חיפה. היום דפוסי הנסיעה השתנו, יש הרבה יותר קווים ישירים מהצפון למרכז דרך כביש 6 והכי חשוב יש רכבת לגליל, אז גם מי שעושה החלפה מחליף ברכבת ולא בתחנה מרכזית. עבור מי שמגיע לחיפה מהצפון או הדרום החלפה אחת בכניסה לעיר זה בסדר.
גם לתושבי חיפה הפיצול עדיף, תושב רכס הכרמל לא צריך לחצות את כל ההר והפקקים בעיר התחתית כדי לחזור חצי דרך לכיוון תל אביב.
מרכזית המפרץ לדעתי היא התחנה המרכזית הטובה בארץ היום, לפחות בין אלו שיצא לי להיות בהן. לא רק בגלל הקישור הנוח לכל אמצעי התחבורה אלה בגלל רמת תחזוקה וניקיון גבוהות מאוד, הכל מואר, ממוזג, שילוט ברור ונוח להתמצאות. יש לה גם מעט חסרונות שכתבתי עליהן, למשל תכנון זרימת תנועה לא נכון בשטח התחנה שיוצרת פקק ביציאה. אבל בסך הכל תחנה מאוד נוחה להמתנה והחלפה.
נקודה מעניינת, תודה. במיוחד על כביש 6 וקישוריות עם הרכבת. אני מסתכל על זה אחרת עכשיו ומבין גם את היתרונות
 

הנוסע הצפוני

Well-known member
קודם כל סרטון מעולה שמצליח להסביר בעיות תכנוניות בשפה פשוטה לצופה הלא מקצועי. הבעיה העיקרית שחוזרת על עצמה בסרטון היא שחיפה התפתחה כ 2 ערים נפרדות שמנסים לקשר ביניהן. חיפה תחתית שהתפתחה בצורה ''טבעית'' וחיפה שעל הר הכרמל שהתפתחה בצורה מלאכותית בדיוק כמו פרברי שינה בכל עיר אחרת רק עם טופוגרפיה הררית.
כמה הערות לגבי דברים ספציפיים שרואים בסרטון:
קו 136 - מניסיון שימוש אישי, קו בעיתי מאוד. או שיש 2 אוטובוסים אחד אחרי השני או מרווחים שמגיעים לפעמים לכמעט חצי שעה, יש לא מעט קטעים שמעקבים את הנסיעה, גם הכניסה לשכונות בקטע בין חורב לגרנד קניון, גם העלייה לכרמל בין המושבה הגרמנית לשדרות הנשיא ולא פעם גרם לי לפספס נסיעות המשך ממרכזית המפרץ. קו כזה עדיף שיפוצל לשני קווים האחד שיתחיל בגרנד לכיוון העיר התחתית, והשני שיתחיל באזור מרכז הכרמל לכיוון מרכזית המפרץ.
קו לשכונות בועה - הדוגמא הכי מעניינת לדעתי היא קו 39 המחבר בין האוניברסיטה לשכונת דניה, סוג של שכונתית, הקו תמיד נוסע ריק מה שמעיד על שילוב של מסלול לא אטרקטיבי לאף אחד, זה קו מחייב החלפה כי הוא לא מקשר לשום יעד שתושב ממוצע ירצה להגיע אליו. ושימוש גבוהה ברכב הפרטי בקרב תושבי השכונה.
הכניסה למרכזית המפרץ - התזמון הממוצע בין צומת הצ'יק פוסט למרכזית המפרץ עם ריבויי הרמזורים וחוסר התיאום בניהם עומד על 6-7 דק' לנסיעה של אולי 500 מ', הזויי.
תח''צ בשבת - סוג של יש ואין בו זמנית. מצד אחד יש קווים שעובדים ויתכן שהם מתאימים לחלק מהאנשים, חלק מהזמן. מצד שני אין רשת מסונכרנת של קווים שבאמת מאפשרת להתנייד בעיר ללא הגבלה. כמו למשל קישור בין הכרמל לציר המטרונית.
 

EHP12

Well-known member
קודם כל סרטון מעולה שמצליח להסביר בעיות תכנוניות בשפה פשוטה לצופה הלא מקצועי. הבעיה העיקרית שחוזרת על עצמה בסרטון היא שחיפה התפתחה כ 2 ערים נפרדות שמנסים לקשר ביניהן. חיפה תחתית שהתפתחה בצורה ''טבעית'' וחיפה שעל הר הכרמל שהתפתחה בצורה מלאכותית בדיוק כמו פרברי שינה בכל עיר אחרת רק עם טופוגרפיה הררית.
כמה הערות לגבי דברים ספציפיים שרואים בסרטון:
קו 136 - מניסיון שימוש אישי, קו בעיתי מאוד. או שיש 2 אוטובוסים אחד אחרי השני או מרווחים שמגיעים לפעמים לכמעט חצי שעה, יש לא מעט קטעים שמעקבים את הנסיעה, גם הכניסה לשכונות בקטע בין חורב לגרנד קניון, גם העלייה לכרמל בין המושבה הגרמנית לשדרות הנשיא ולא פעם גרם לי לפספס נסיעות המשך ממרכזית המפרץ. קו כזה עדיף שיפוצל לשני קווים האחד שיתחיל בגרנד לכיוון העיר התחתית, והשני שיתחיל באזור מרכז הכרמל לכיוון מרכזית המפרץ.
קו לשכונות בועה - הדוגמא הכי מעניינת לדעתי היא קו 39 המחבר בין האוניברסיטה לשכונת דניה, סוג של שכונתית, הקו תמיד נוסע ריק מה שמעיד על שילוב של מסלול לא אטרקטיבי לאף אחד, זה קו מחייב החלפה כי הוא לא מקשר לשום יעד שתושב ממוצע ירצה להגיע אליו. ושימוש גבוהה ברכב הפרטי בקרב תושבי השכונה.
הכניסה למרכזית המפרץ - התזמון הממוצע בין צומת הצ'יק פוסט למרכזית המפרץ עם ריבויי הרמזורים וחוסר התיאום בניהם עומד על 6-7 דק' לנסיעה של אולי 500 מ', הזויי.
תח''צ בשבת - סוג של יש ואין בו זמנית. מצד אחד יש קווים שעובדים ויתכן שהם מתאימים לחלק מהאנשים, חלק מהזמן. מצד שני אין רשת מסונכרנת של קווים שבאמת מאפשרת להתנייד בעיר ללא הגבלה. כמו למשל קישור בין הכרמל לציר המטרונית.
המטרה של השכונתיות הוא להוציא אנשים מהשכונה לציר תחצ נורמלי כמו 39. שכן בשל מרחק וטופוגרפיה אי אפשר ללכת את זה ברגל.

לגבי התח"צ בשבת בבוקר ובצהריים המסלולים של קווים 18,37,40,28,14 נקבעו ב-1991 כאשר עשו את החקיקה שמסדירה את התח"צ בשבת, ולכן אף אחד לא נגע מאז בלוז ובמסלול שלהם ולא מעז לגעת. לפחות החל משבת מ-16:00 כל השנה מצטרפים 115,133,123,136 שנותנים יותר תחושת רשת.
 

הנוסע הצפוני

Well-known member
המטרה של השכונתיות הוא להוציא אנשים מהשכונה לציר תחצ נורמלי כמו 39. שכן בשל מרחק וטופוגרפיה אי אפשר ללכת את זה ברגל.

לגבי התח"צ בשבת בבוקר ובצהריים המסלולים של קווים 18,37,40,28,14 נקבעו ב-1991 כאשר עשו את החקיקה שמסדירה את התח"צ בשבת, ולכן אף אחד לא נגע מאז בלוז ובמסלול שלהם ולא מעז לגעת. לפחות החל משבת מ-16:00 כל השנה מצטרפים 115,133,123,136 שנותנים יותר תחושת רשת.
הבעיה היא ששילוב של לוח זמנים בתדירות של כל 20 דק' עם החלפה ארוכה בציר הראשי ועוד נסיעה הופך את כל העניין ללא אטרקטיבי, במיוחד לתושבים בשכונה כמו דניה שמצבם הסוציאו-אקונומי בהחלט מאפשר להחזיק רכב ואפילו שניים.

לגבי שירות אחרי 16 במוצ''ש זה כבר לא תח''צ בשבת ולא שונה מהרבה ערים אחרות, גם בכרמיאל השירות העירוני מתחיל ב 16.00
 

EHP12

Well-known member
הבעיה היא ששילוב של לוח זמנים בתדירות של כל 20 דק' עם החלפה ארוכה בציר הראשי ועוד נסיעה הופך את כל העניין ללא אטרקטיבי, במיוחד לתושבים בשכונה כמו דניה שמצבם הסוציאו-אקונומי בהחלט מאפשר להחזיק רכב ואפילו שניים.

לגבי שירות אחרי 16 במוצ''ש זה כבר לא תח''צ בשבת ולא שונה מהרבה ערים אחרות, גם בכרמיאל השירות העירוני מתחיל ב 16.00
בגוש דן למעט מיזמי תחבורה עירוניים, וקווים בינעירוניים ארוכים לצפון ולדרום, אין שום תחבורה ציבורית בשבת לפני 18:00. ומעט קווים עירוניים יחסית לחיפה, בתל אביב עובדים בין 18:00 לצאת השבת (19,247,55,104,61,66,18,51,9)

אלו רחובות עם תחבורה ציבורית בשבת קיץ ב-18:00 בחיפה (מימין) לעומת גוש דן (משמאל): בה יש הרבה יותר מקומות עם תחצ לפני צאת שבת מאשר בגוש דן.
1760692733311.png 1760692818454.png
 

toto9

Active member
הבעיה היא ששילוב של לוח זמנים בתדירות של כל 20 דק' עם החלפה ארוכה בציר הראשי ועוד נסיעה הופך את כל העניין ללא אטרקטיבי, במיוחד לתושבים בשכונה כמו דניה שמצבם הסוציאו-אקונומי בהחלט מאפשר להחזיק רכב ואפילו שניים.
לדניה יש פתרון פשוט וזה חיבור לטירת הכרמל,
זה יאפשר קווים לטירת הכרמל, חוף הכרמל
וגם קווים מיעדים אלו לאוניברסיטה ולמרכז הכרמל דרך דניה
וככה יותר יעדים ויותר תדירות.

אבל אנחנו יודעים מה הסיבה שזה לא יקרה
 

הנוסע הצפוני

Well-known member
לדניה יש פתרון פשוט וזה חיבור לטירת הכרמל,
זה יאפשר קווים לטירת הכרמל, חוף הכרמל
וגם קווים מיעדים אלו לאוניברסיטה ולמרכז הכרמל דרך דניה
וככה יותר יעדים ויותר תדירות.

אבל אנחנו יודעים מה הסיבה שזה לא יקרה
אפשר להבין את ההתנגדות, מדובר בשכונה בעלת אופי כפרי, זה ישתנה מאוד אם תעביר שם ציר תנועה ראשי ועשרות אוטובוסים. הקישור שאתה מציע כבר קיים דרך ציר פרויד. אז כל עוד ההתנגדות פוגעת רק בתושבי דניה עצמם אין לי בעיה עם זה.
מה שכן אפשר לעשות הוא לבטל את תחנת המוצא של קו 39 באוניברסיטה שממילא אף אחד מדניה לא נוסע אליה ולהעביר אותה לאיזור מרכז הכרמל עם מסלול זהה בשכונה. זה לפחות יאפשר חיבור ללא החלפה לכל ציר המוריה.
 
למעלה