אילו קולטים עדיפים?

אילו קולטים עדיפים?

דוד השמש הפסיק לחמם ואנו לפני ביקור איש טכני לטיפול בקולטים (ניקוי אבנית). האיש נשלח ע"י חברת עוצמה בת"א שהומלצה לנו ע"י חברת כרומגן. הם ביקשו שנאמר מראש לאיזה קולט נרצה להחליף במקרה הצורך: של כרומגן או של ירדן. ההבדל בין השניים עומד על 500 ש"ח בערך. מה עדיף? יש המלצות/דיס המלצות?
 
עד כמה שידוע לי, כרומגן, חברה גדולה

מוכרת, ידועה ועדיפה, על ירדן לא שמעתי.

תמיד עדיף לרכוש מוצר שיש לו "אבא" כמו שאומרים.
 
לדעתי כרומגן, היחידה ששמעתי עליה.

אני חושבת שאצלי זה כרומגן אבל לא בטוחה. אוכל לומר לך מחר באור יום..
 

רוני1955

Active member
קצת על קולטי שמש

דבר ראשון, גם אני לא שמעתי על חברת "ירדן". זה לא אומר שהם לא טובים, אלא לא נפוצים ולא מוכרים כמו למשל "כרומגן" אן "נמרוד".
יש בעקרון שני סוגי קולטים. עם צנרת נחושת (קוראים להם "קולטי נחושת"), ועם צנרת ברזל (שנקראים "קולטי סקדיול"). (סקדיול זה איזשהו מדד לחוזק וסוג הצנרת, ויש לו מספרים. לא טורחים לציין את המספר כשקוראים לקולטים בשם הזה).
קולטי נחושת: הם יעילים מאד מבחינה אנרגטית, ומעבירים הרבה אנרגית חום למים. הבעיה עם חום גבוה של המים, היא הצטברות מואצת של אבנית, וסתימת הצנרת. בעיה נוספת, חלשים מבחינת חוזק. זה מתבטא בסיכוי לפיצוצים של הצנרת כשיש קרה בחורף (לפני שנתיים או שלוש, התפוצצו בארץ אלפי קולטי שמש בגלל קרה).
קולטי סקדיול: יעילים פחות מבחינה אנרגטית, ולכן יש צורך ביותר שטח של קולטים לחימום המים. עקב טמפרטורה נמוכה יותר של המים, הם רגישים פחות לסתימת הצנרת מאבנית. הם חזקים יותר, ואינם מתפוצצים עקב קפיאת המים בצנרת.
עוד משהו לגבי סיכוי לקרה: יש כאלה שפותחים בלילות עם חשש לקרה את המים החמים בבית בזרזיף דק, למניעת קפיאת המים בצנרת של הקולטים. חבל על המים ועל החשמל שחימם אותם. בלילה, כשהמים בקולט לא מתחממים מהשמש, אין סחרור של מים בין הקולט לדוד. המים שם לא זזים, ולכן זרזיף המים החמים, גורם רק לכניסת מים קרים לדוד, ולא יותר מזה.
לגבי המלצה, אני תמיד נוטה להמליץ על כרומגן.
 
למעלה