איך מאלפים כלבים

איך מאלפים כלבים מתלבטת איפה כדאי ללמוד אילוף כלבים. כל בית ספר מספר שהגישה שלו הכי טובה. מאי דוג מבטיחים ללמוד בכל השיטות (www.my-dog.co.il) אבל בסוף יצאתי מבולבלת מכל השפע. מה עדיף באמת?
 
צאי מנקודת הנחה...
שלא ייתכן ללמד אילוף בכל השיטות,
מהסיבה הפשוטה שאילוף חיובי הוא גישה כוללנית ומקיפה,
שלא מאפשרת כל שימוש כוחני שהוא.
מסיבה זאת לא ייתכן, למשל, להשתמש בשיטת "המקל והגזר"
כי המקל משבש את פעולת הגזר.

מעיון בקישור שהבאת, לא ניתן להבין בודאות האם נוקטים בגישה החיובית,
(מדובר על free force) שמכוון לכוון הרצוי, אבל יש לוודא זאת.

ככלל יש שני בתי הספר בגישת האילוף החיובי: מארק טריינינג, כפי שהוצע לך פה או מרכז אנימה http://www.anima.org.il/front/showcategory.aspx .

ממליצה בחום כ"סמן דרך" ללמוד על האילוף החיובי ולבחור באחד מבתי הספר הפועלים כך (בעולם מתרחבת המגמה של התחייבות לשימוש בגישה החיובית בלבד). הנה עוד מאמר בנדון: http://www.spca.org.il/אילוף-בשיטות-חיוביות

בהצלחה
 

trilliane

Active member
מנהל
תהייה: איך מלמדים בעל חיים לא לעשות משהו בצורה חיובית בלבד?
למיטב הבנתי אפילו עם בני אדם זה לא עוזר...
 

trilliane

Active member
מנהל
בשני המקרים זה לא אחד כנגד אחד. יש דברים שפשוט אסור לעשות
ואין מה שצריך לעשות במקומם.
 

trilliane

Active member
מנהל
להכניס את האצבע לשקע, לרוץ לכביש אחרי כדור...
ויש הרבה מקרים שאין זמן לחנך חיובי, חייבים לאסור ברגע נתון כי מדובר בסכנת חיים.

או למשל במקרה של הארנבון שלי, להפוך את הפח (פח אשפה).

או להשתין על הספה. ולפני שתגידי לי שזה במקום להשתין בארכז הצרכים שלו, זה לא. אין לי דרך לתגמל אותו על משהו שהוא עושה בלאו הכי. זה משרת אצלו צרכים שונים. אני גם לא יכולה לתת לו אוכל כשהוא סתם עולה ולא משתין כי גם זה קורה בלאו הכי...

או למשל להיכנס לחדר שהוא יודע שאסור לו להיכנס אליו (אבל אין לו דלת). נפתר רק ע"י חסימה פיזית כי כל דבר אחר לא באמת עוזר.

והוא לא מקבל "מקל" (או משהו שלילי קונקרטי) אבל הוא כן יודע מה זה "לא" והוא יודע כשהוא עושה משהו שאסור לו לעשות. אני לא רואה בזה שום בעיה. בכל חינוך צריך לדעת להציב גבולות (גם בלי להעניש או להכות).
 
נתחיל בזה שאילוף חיובי...
לא נוגד את המילה לא.
כן נוגד הענשה או הכאבה.

בהמשך - המגמה היא (כמו - איך לא, עם בני אדם / ילדים)
לאתר את הגורמים לבעיה ולהקדים תרופה למכה .
בדוגמאות שהבאת - ילדים - לסתום שקעים, כלבים -
אורח חיים שונה שיוכל לפתור את הבעיה.
 

trilliane

Active member
מנהל
מצד שני לפעמים המילה "לא" בפני עצמה לא עובדת (אצלנו למשל)
כי ילדים (וגם בעלי חיים, וגם מבוגרים...) עושים גם מה שאסור, בפרט אם הם יודעים שלא יהיה לכך מחיר. לא לחינם קיימת הרתעה, כדי להבהיר I mean business. אין פירוש הדבר שצריך להכאיב או להרעיב או כל דבר דומה, אבל כן למצוא את הדרך להבהיר גם מה אסור ולא רק מה מותר. חיזוק חיובי לא תמיד מספק את כל טווח התגובות.

אני לא נגד הענשת ילדים במידת הצורך; לגבי בעלי חיים זה לא תמיד עובד, אבל כשכן, אני לא נגד (בלי להכאיב). למשל אם ילד (או כלב) משתולל, לקחת אותו הביתה, לחתוך את הבילוי בחוץ, במידת הצורך לשלוח אותו לחדר שלו. אפשר לקרוא לזה עונש ואפשר לא, אבל יש בזה אלמנט שלילי שלפעמים הוא נחוץ וחיוני כדי לקשר בין הפעילות להתנהגות אסורה, להבין שזה לא מקובל. הקדמת תרופה למכה אינה אילוף או חינוך אלא פשוט חסימת הזדמנויות... והבעיה שהיא לא תמיד אפשרית.
 
מחדדת...
ראשית, שוב - מבהירה שאילוף חיובי כולל מגוון גישות כשהמשותף להן הוא היעדר
שימוש באמצעים פוגעניים - כואבים.
להבנתי הדיון פה עונה לצורך הזה, הן מבחינת הגישה שאת מציגה, והן בגישה
שאני מציגה (ויש עוד הרבה מאוד באמצע).
אז ראשית חינוך טוב הוא בהחלט בראש ובראשונה מניעה ! את לא מחכה לטנטרום, כדי להגיד "לא / אסור" ,אלא מוודאת לפני שאת נכנסת לסופר שהילד
לא מאוד רעב, עייף, מותש (כמובן במידת האפשר). בדוגמא שהבאת:
תצאי עם הילד לגינה במידת האפשר כשהוא שבע ונינוח. בגינה תנסי לוודא לפי היכרות שלך איתו שלא יחווה הצפה, תאמרי לו שהולכים הביתה לא בדקה התשעים אלא קצת קודם. תאפשרי לו עוד כמה דקות לצורך פרידה מחברים , תתמללי את רגשותיו (נכון, לא כיף להפסיק, מחר וכו'...). כנ"ל פחות או יותר לגבי הכלב. עם הכלבה שלי כולל תמלול הרגשות, כפי שיכולים להעיד שכני
. את מרגילה את הכלב שאת קוראת לו מדי פעם, כאשר באחת הפעמים את תופסת לקחת הביתה. כשאת תופסת את נשארת איתו קשור ואז הוא ממשיך לשחק עם החברים. כשהוא מבקש לשתות בברזייה את נעצרת. כך גם כשנזכר שצריך עוד פיפי ועוד. קרוב לודאי שכך הטנטרום הכלבי שלו ימנע. כל התהליך הזה הוא ממש אבל ממשלא חסימת הזדמנויות, אלא חינוך. ושוב - מותר להגיד לא, מותר להגיד אסור אבל דוקא זה מצמצם את האפשרויות שלך. מביאה עוד דוגמא בתגובה
נוספת, בגלל האורך הכולל ילדים וכלבים :)
 
המשך - נביחות...
מביאה כדוגמא נביחות כלבים - הקלאסי הוא להגיד לא כשהכלב נובח.
מתבקש. איזו אלטרנטיבה תתני לו, לשיר?
בעבר הכלבה היתה נובחת הרבה מאוד ומיד אנחנו היינו נובחים עליה "לא" /"אסור"
במקהלה. צופה מהצד בודאי היה מבין שזה רחוק מחינוך או אילוף.
כיום למדנו להבין את השפה: היות וכלבים (בדומה לסוסים) לא מדברים עברית ,
אנחנו רואים שהכלבה נובחת כשהיא רעבה / צמאה / רוצה לצאת (וגם לפעמים כשהשמיכה שלה לא ישרה :) ). הרבה פעמים אפשר מיידית להיענות לה. גם
כאשר היא נובחת בשביל הכיף, כאשר הכיף לא הדדי לנו ולשכנים, אנחנו לא
נובחים חזרה, אלא קוראים לה "בואי" ולפעמים נותנים חטיף. ולא - כלבים
לא מספיק חכמים לנבוח ולחכות לקריאה/ חטיף. היא פשוט נובחת הרבה פחות,
והיא הרבה יותר רגועה. לטעמי - זה חינוך.
 

trilliane

Active member
מנהל
ארנבון. וכן, אפשר לאלף אותם במידה מסוימת, כמו כל בעל חיים
מבחינת ארגז צרכים, סימון טריטוריה, הפיכת פח וכו' הם דווקא דומים יותר לחתולים. הסירוס עזר, אבל לא לחלוטין.
 
למעלה