איך להכין את הילד לקראת בית הספר היסודי?

Admin

Administrator
מנהל
pexels-pixabay-301920.jpg צילום: Pexels


הכנת ילד לבית הספר היסודי היא שלב חשוב במסעו החינוכי ובמסעכם כהורים. אז קשה שלא לתהות מה מומלץ או לא מומלץ לעשות ועד כמה כדאי לעשות (אם בכלל), מהשלב בו הילד עוד הולך לגן ועד לרגע המרגש שבו הוא אומר (או שר) שלום כיתה א'.
אז בכדי להקל עליכם (ולו במקצת), להלן מספר טיפים שיעזרו לכם להכין את ילדכם (ואולי גם את עצמכם) לקראת המעבר החשוב והמרגש הזה:

עבדו עמו על פיתוח מיומנויות עצמאות
כדאי לעודד את ילדכם לפתח מיומנויות עצמאות שיעזרו לו לנווט בסביבת בית הספר. אם עוד לא יודע לעשות זאת, יש ללמד אותו כיצד להתלבש בעצמו, איך להשתמש בשירותים באופן עצמאי ולטפל במשימות בסיסיות כמו פתיחת קופסאות אוכל וארגון של ציוד לבית הספר. ככל שיהיו לו יותר מיומנויות עצמאות, כך הוא ירגיש יותר ביטחון, מה שיאפשר לו התחלה חלקה יותר.

קבעו שגרת יום מסודרת

מומלץ לקבוע שגרה יומית עקבית הכוללת זמני יקיצה ושינה קבועים, זמני ארוחות וזמנים ייעודיים למשחק, זמן למידה וזמן מנוחה. קיום של שגרת יום ברורה יכולה לעזור לילד להרגיש בטוח יותר ומוכן לקראת המבנה של יום לימודים.


פתחו מיומנויות חברתיות
מומלץ לעזור לילד לפתח מיומנויות חברתיות על ידי ארגון מפגשי משחק משותפים עם ילדים אחרים, הצטרפות לקבוצות קהילתיות או רישום לחוגים. עודדו אותן לקיים אינטראקציה עם ילדים אחרים, לשתף, להתחלף, לחלוק ולתקשר בצורה יעילה ונעימה. למדו אותם כיצד להציג את עצמם, להתיידד ולהתמודד עם קונפליקטים בצורה שמכבדת את כל הצדדים.

טפחו מיומנויות שפה ותקשורת
נהלו שיחות עם הילד ונסו לעודד אותו לבטא את מחשבותיו ורגשותיו. קראו ספרים ביחד, שרו שירים ושחקו משחקים המקדמים את התפתחות השפה. עזרו להם לבנות אוצר מילים רחב ועשיר יותר, לתרגל מיומנויות הקשבה וללמוד לעקוב אחר הוראות.
מדובר בכלים שיתגלו כבעלי ערך רב בתקופת הלימודים – ולכן, חשוב להתחיל ולעבוד עליהם כבר עכשיו.

למדו את הילד מונחים בסיסיים
הציגו לילד מושגים בסיסיים בהם הוא עתיד להיתקל כבר בתחילת כיתה א' כמו מספרים, אותיות, צבעים, צורות וספירה פשוטה. השתמשו במצבים יומיומיים כדי ללמד אותם על חישובים, זיהוי אותיות ומיומנויות בסיסיות של פתרון בעיות. נסו להיות יצירתיים ולהפוך את הלמידה למהנה באמצעות משחקים חינוכיים, חידות ופעילויות מגוונות.


הסתייעו בעזרה חיצונית

אם אתם לא בטוחים שהילד שלכם מוכן לכיתה א' ואתם אולי חוששים לגבי אופן ההשתלבות שלו בבית הספר, תוכלו תמיד לבחור להסתייע בעזרה חיצונית.
יש לא מעט מסגרות אשר מציעות קורסים, סדנאות ופעילויות שונות של הכנה לכיתה א'.
תוכלו לבדוק כמה שיותר מהאפשרויות המוצעות באזור המגורים שלכם ולבחור מתוך ההיצע את הפעילות שנראית לכם הכי מתאימה ונכונה בעבורכם.

לסיכום, כהורים יש לא מעט פעולות אשר תוכלו לעשות בכדי להכין את הילד שלכם בצורה טובה יותר לקראת בית הספר היסודי.
כמובן, שאין שום צורך או סיבה להכביד עליו וגם אין שום סיבה ממשית להילחץ – מכיוון שבסופו של דבר רוב הילדים מתאקלמים בבית הספר, גם אם יש חלק שזה לוקח להם מעט יותר זמן.
אתם מכירים את הילד שלכם הכי טוב ולכן, אתם גם יודעים מה החוזקות שלו ובאלו מקומות הוא עדיין זקוק לחיזוק – תוכלו כמובן, לחזק את אותם המקומות. וכאמור, במידה ואתם לא מרגישים שאתם יכולים לעשות את זה בעצמכם, תמיד תוכלו לבדוק את האפשרות למסגרת חיצונית מתאימה כמו קורס או סדנא.
 
למעלה