איטליה - צפון ודרום

איטליה - צפון ודרום

עניין המתח בין הצפון לדרום באיטליה ידוע, עד אמצע המאה ה-19 היה הדרום בשליטה נפרדת בידי ממלכת נפולי וההבדלים ניכרים עד היום. המתח בין הצפון ("סנובים", "קרים") לבין הדרום ("גנבים", פרזיטים") הגיע לכדי הקמת מפלגה צפונית בדלנית היא ה-Lega Lombarda. במופע המשעשע ביותר של זה מבחינתי היה בביקור של זוג חברים שלנו ממילנו, הוא איטלקי מלידה והיא ישראלית במקורה. הסתובבנו ברחובות תל אביב כאשר עברה בסמוך לידנו משפחה שדיברה איטלקית, פניתי אל החבר שלי ושאלתי אותו בשקט: חברים למולדת? הוא נעצר להקשיב לאופן הדיבור שלהם ואז ענה לי: לא, הם מהדרום.
 

Mנטה

New member
רק באנגליה זה הפוך ?

באנגליה לא פלא שהדרום עשיר מהצפון, סך הכל בצפון קור כלבים ובדרום יש שמש וים. יש עוד ארצות שהסנובים שלהם דרומיים ?
 
כל מקום שצפוני מהולנד ../images/Emo6.gif

קנדה (בצפון זה ערבות יוקון בדרום מונטריאול ואוטווה) שבדיה (מלמו וגטבורג בדרום, לאפים וסנטה קלאוס בצפון) פינלנד נורווגיה רוסיה בכל אחד מהמקומות הללו היחס אל הצפוניים נע בין התנשאות לפאטרנליזם עם התעניינות פולקלוריסטית... דרך אגב, בדרום כדור הארץ גם יש תפופעה דומה אך מסיבות הפוכות: אוסטרליה עם הערים הגדולות בדרום, ארגנטיה וצ,ילה עם מחוזות האינדיאנים בצפון (הגם שבדרום יש פטגוניה ומישורים סחופי רוח... סנוביזם של המרכז?)
 

מילי33

New member
גם שיקגו

רוב הלבנים גרים באזורים המבוססים בצפון העיר ואילו השחורים בדרומה ויש קו גבול בלתי נראה אך בלתי עביר בין שני חלקי העיר. לבן לעולם לא יסע דרומה (מלבד אוניברסיטת שיקגו שנחשבת איזור ניטרלי).
 

renjintso

New member
וגם דבלין

החלק שמדרום לנהר ליפי הוא העשיר, הסטייליסטי והמתוכנן למופת. השכונות הצפוניות הן הDirty old town מהשיר, ונחשבות לאיזור של מעמד הפועלים. בסין, אגב, החלוקה היא יותר מזרח-מערב.
 

ler

New member
בריו, Zona Sul - דרום העיר

הרבה יותר נחשב. שם לא ייחשב מישהו למשו אם הוא "צפוני"...
 

מור ד

New member
לא רק זה!! גם סיצילי'ה!!!

הם חלק נפרד מ"איטלי'ה"... (אגב גם סרדיני'ה...) אם כבר בסצילי'ה עסקנו- מי י'ודע למה קורים לסיצילי'ה בשמה? (מה מקור שמה?) את התשובה אתן מחר בערב אם אף אחד לא ידע
 
סיציליה

סקילה וכריבדיס היו, על פי האודיסיאה, שתי מפלצות ששכנו במיצרי מסינה שבין המגף האיטלקי לסיציליה, והיו מטביעות אוניות שעברו בהם. אני תוהה אם יש קשר בין השם "סקילה" ל"סיציליה" מן הסתם אין קשר ל-Cecilia של סיימון וגרפונקל:
Celia, you’re breaking my heart You’re shaking my confidence daily Oh, cecilia, I’m down on my knees I’m begging you please to come home Come on home Making love in the afternoon with cecilia Up in my bedroom (making love) I got up to wash my face When I come back to bed Someone’s taken my place​
 

shellyland

New member
יש לכם סיבות גיאוגרפיות-היסטורית

עד לפני כמה עשרות שנים היה קושי גדול להגיע לאזור הדרום, שהיה חסום בצוקים גדולים ובלתי עבירים. מגע שהתפתחה הטכנולוגיה והצליחו לפרוץ את המנהרה המפורסמת החוצה את הקורקובדו, עברה האריסטוקרטיה לשכונו החדשות שנבנו (בעיקר איפנמה ולבלון) והותירה את פשוי-העם בצפיפות של מרכז וצפון העיר. מאז, התמקד הפיתוח העירוני בעיקר בכיוון דרומה, ושכונות חדשות נבנות בעיקר בכיוון הזה, שיש בו הרבה מאוד אזורים בלתי-נגועים שאפשר לבנות בהם ושהחופים שבו נחשבים ליפים יותר , שכן הם פתוחים אל האוקיינוס ולא "כלואים" במפרץ גוואנאבארה כמו חופי הצפון.
 

shellyland

New member
ועוד משהו:

בברזיל עצמה, יש הבדל מעמדי-כלכלי משמעותי בין הדרם (ריו, סאו-פאולו) לבין הצפון וצפון-מזרח, שהם אזורים יבשים יחסית ועניים הרבה יותר.
 
נכון

צריך לברר את פשר הכפילות עד כמה שאי זוכר השם Lega Nord הופיע כשהתנועה התמסדה לכלל מפלגה, אבל אני לא סגור על זה. מישהו יודע דברים מבוססים?
 
קרלו לוי: ארץ שכוחת אל

הספר יצא לפני המון זמן ועוסק בדיוק בהבדלים בין הצפון לדרום. במקור הספר נקרא " כריסטוס נעצר באבולי". אבולי זה ממש הדרום הרחוק, דרומית לסלרנו. אגב, עוד קצת דרומה, קיים אתר ארכיאולוגי מדהים ( שלושה כוכבים במישלן) שנקרא פסטום, שווה נסיעה , אם כבקר מטיילים בנופים של דרום איטליה.
 

yehuda winer

New member
ובכל זאת נוע...

תנוע! אם יש תרבות באיטליה היא בודאי נולדה בדרום!!! אם אנחנו מדברים על תרבות איטלקית ועל השפעתה על התרבות הים תיכונית(אני מדבר על המאה שנים האחרונות, בערך)היא מהדרום ולא מהצפון. שני נובל לספרות (פיראנדלו ושאאשא)הם מהדרום. נאפולי בדרום. ומה ענין נאפולי? השפעתה עצומה כשפה (יש להם "חלונות" בנאפולטנית שזה למות!), מטבח, מוזיקה עממית, צבע ושמחת חיים. אלה לא באו לאיטלקים מוֵרונה או "מהצפון האוסטרי"...שלא להגיד גרמני, אבל אז אנחנו כבר לא מדברים על איטליה, דרום/צפון, ובלי להעליב אף אחד. כל סגנון ה baroc האיטלקי התפשט מהדרום צפונה (הגיע עם שלטון ספרד על סיציליה).נובל לרפואה (ריטה לוי מונטלציני) היא מהמרכז-דרום(דרומית לרומא). סופרים ומשוררים אחרים מוצאם מהדרום. שלא לדבר על החום האנושי של הדרומיים. אני חי בצפון "הדרומי"(גנואה) ואם ה lega nord יזכו בכוח נוסף, אני לא בטוח אם יכללו אותנו במדינתם הצפונית כי אנחנו מדי דרומייים ולא חשוב שנולד כאן פאגאנני...בטוח שלדרום יש בעיות. כבר המים בדרום זו בעייה. 2000 km של אורך במדינה, אינו מקל על אינטגרציה מוחלטת ואני לא יודע אם היא בכלל חובה. אני נהנה לראות את הבדלי השפה, התרבות, הלבוש, רקודי העם השונים וכו' לאורך המגף האיטלקי - מה שלא עושה תרבות אחת עליונה על האחרת. מְשהו מהדרום היה מקשיב לאיטלקית ששמעתם ברחוב בתל אביב והיה אומר שהם חברים למולדת. אני בטוח נאמנה.בעיות מסוג זה קיימות בכל מקום. אני מכיר מעט את היחס של המרכז-צפון כליל כלפי הבאים מבאר שבע למשל... חשוב לי שתדעו, שאיטליה היא הדרום. הייתי אומר מטוסקנה דרומה. האיטלקית נולדה בטוסקנה, והשימוש היותר נכון בה (אני מדבר על רמה סבירה של הכרת שפה על ידי האזרחים) הוא בדרום! אגב lega nord אכתוב בנפרד. זו חגיגה של גזענות כלפי כל מי שרק אפשר. אפילו ה ex פשיסטים מסתייגים. האמינו.
 
למעלה