איזה דת הכי נפוצה בעולם?

הגדרות...

אין לי נתונים מדוייקים אבל זכור לי במעומעם שיש כאן בעיה של הגדרות. קודם כל היום כבר אין מקום להתייחס לנפוצותה של דת במונחים של האזורים בהם היא מיוצגת כי בתרבות המודרנית ניתן למצוא כמעט בכל מקום אנשים כמעט מכל דת. מבחינת מספר מאמינים כנראה שהנצרות מובילה אבל זו הרי מחולקת לפלגים בעלי מרכזי דת שונים (כמו הקתולים והיוונים אורתודוכסים) או חסרי מרכזים (כמו הפרוטסטנטים). הפלג הגדול ביותר הוא הקתולים אבל האם הם לבדם מונים יותר מהסונים, מההינדואיסטים או מהקונפוציאניים? מסובך מספיק? לא? טוב, כי קיימים גם ויכחוים אם הקונפוציאניזם הוא דת, שכן אין בו אמונה באלוהים, וכנ"ל לגבי הבודהיזם והדאואיזם והשינטו. יש גם גישות הכוללות את הקומוניזם והאתאיזם במסגרת הדתות. מסובך מספיק? כן? גם אני חושב ככה. בקיצור, אין לי מושג.
 
תודה תודה

אין ספק שזה מסובך. בעצם התכוונתי לשאול בחיתוך גס של הדתות אם באמת יש יותר נוצרים ממוסלמים, למשל. הכללה גסה. כאילו הכל שחור ולבן בעולם וכיו"ב (הדת שלי, אגב, היא לא לעשן ביולי).
 

magic goldfish

New member
שינטו? תמהתני....

שינטו אינה דת? המשמעות של המילה שינטו היא "דרך האלים", השינטו היא דת שמתבססת על כוחות הטבע, והאלים הם דמויות חשובות מאוד בדת השינטו הקדומה. התועיל להסביר למה שינטו איננה נחשבת דת?
 
קטונתי מלהכריע

הטענות כנגד ראיית השינטו כדת (ואנא תקן את הפרטים אם הם חסרים או בלתי נכונים) מתבססות על כך שהיא לא בבחינת דת במובן המערבי של המילה שכן במרכזה לא עומד האל (או האלים) אלא הקאמי שהוא רוח הדברים: רוח העץ, רוח האבות, רוח המקום וכך הלאה, כאשר האמונות באלים, שכן מתקיימות ביפאן, הן בבחינת אמונות עממיות אך לא בשר מבשרה של השינטו.
 
הגדרות

מהו התנאי ההכרחי להיות מערכת אמונה מסוימת דת? ראשית (וללא כל ספרות וסימוכין) היא צריכה להתקיים כמערכת אמונה (גם האמנה פילוסופית, גם אם אין היא מערכת שלמה). שנית, קבעתם כאן את קיום האלוהות כתנאי לדת. האם משנה אם מאמינים באל אחד, כמה אלים או כמה אלפי אלים? אבל תנאי חשוב לא פחות (לדעתי) להגדרת דת הוא קיומה של הבטחת הגאולה. בבודהיזם מתקיים התנאי הזה. קונפוציוניזם אינו דת גם במובן הזה. הוא שיטה.
 
לא פשוט לחשב

בהודו יש מעט מאוד בודהיסטים, דוקא במולדת הבודהיזם לא נשאר ממנה הרבה, כמה מליונים בודדים (הודו, מליונים בודדים, אוקיי?) ביפאן ובסין יש אוכלוסיה של מאות מליוני בודהיסטים אבל זה מספר מטעה בגלל שרובם מחזיקים בדתות נוספות. בניגוד למוסלמי שהוא רק מוסלמי הבודהיסט הסיני הוא בד"כ גם קונפוציאני ולעתים גם נוצרי או דאואיסט, וביפאן הוא כמעט תמיד שינטו. הריכוז הגדול ביותר של בודהיזם בלעדי הוא בדרום מזרח אסיה: ויאטנם, תאילנד, לאוס, קמבודיה ובירמניה.
 
אין מניעה שיחזיקו יותר מגישה אחת

קונפוציאניזם טהור (יש חיה כזו?) להבנתי הוא דרך להנציח היררכיה חברתית ומוסר עבודה כדרך חיים. דאואיזם אני עדיין לא מבין, למרות שנחשפתי למעט מזעיר. דאואיזם עממי (הפולחנים והטקסים שהתנתקו מהפילוסופיה המקורית) אני כלל לא גורק, אך זה רק אני. אז כמה בודהיסטים יש בעולם, כולל בודהיסטים יהודים ובודהיסטים קתולהואיסטיים?
 
דאואיזם וקונפוציאניזם

קונפוציאניזם הוא תורה עתיקה שאמנם כוללת מרכיב מרכזי של גיבוש סדר חברתי, מדיני ומשפחתי, אבל אין לי בסיס לקבוע אם קונג פו דזה כתב אותה מתוך כוונה להנציח סדר כזה. שמעתי כבר גישות שמדברות על בסיס מאגי מאחורי התורה. קטונתי מלפסוק בנושא הזה. דאואיזם במקורו הוא תורה הסובבת סביב תפישת המציאות כשילוב של ניגודים משלימים (זה תיאור פשטני), ובכתבים של המייסדים לאו דזה וג'ואנג דזה אני לא רואה אזכור לאלים או אלוהות.לגבי היחס שבין הדאואיזם הזה לבין הדאואיזם הפופולרי אין לי מושג אני מניח ש-renjintso ו-Fa jing יוכלו להרחיב מעבר למעט שאני יודע
 

renjintso

New member
הנחה מרחיקת לכת מעט ../images/Emo3.gif

אני יודעת מעט מאד על דאואיזם או קונפוציוניזם, ואין לי שום נתונים סטטיסטיים. מה שאגיד כאן מסתמך על התרשמות אישית שלי מצפייה וקצת קריאה. הקשר בין הפילוסופיה של לאו-דזה והדת העממית הנקראת דאואיזם הוא רופף למדי. בדאואיזם בהחלט יש אלים, והרבה, ויש גם היררכיה ביניהם. הכהנים הדאואיסטיים, באופן מסורתי היו אחראים על הקשר בין עולם החיים לעולם המתים (וזה מתקשר בהחלט לתפיסה הבסיסית שטל הגדיר יפה כשילוב בין ניגודים משלימים), ולכן הם נתפסו כבעלי כוחות כישוף, וגם כמסוכנים משהו. באשר לשאלת הכמויות. לא כ"כ ברור לי למה היא חשובה, ולדעתי אין לה תשובה ברורה. בארצות שאנחנו מכירים כ"נוצריות" הרבה אנשים לא היו מעולם בטקס כנסייתי, ובכלל לא ברור כמה עדין מגדירים עצמם כנוצרים. השאלה "כמה בודהיסטים יש" תלויה כמובן בשאלה "כמה בודהיסטים יש בסין". העניין הוא, שאם תשאל סינית ממוצעת: "האם את בודהיסטית\ האם את דאואיסטית"? היא לא תדע מה לענות, וספק אם תבין בכלל את השאלה. אנחנו חוזרות כאן לנושא של פערי תרבות, כי ההגדרות האלה פשוט לא מסתדרות כ"כ עם התפיסה הסינית. אם להיות מעשית יותר: כל ה"דתות" בסין ספגו מכה אנושה בזמן מהפכת התרבות. המדינה מוגדרת כאתאיסטית, ולא תראה הרבה אנשים שהדת היא מרכיב מרכזי בחייהם. לעומת זאת, לא מעט סיניות תגענה בשלב כלשהו בחייהן למקדש בודהיסטי להציע מנחה, רבים יותר מחזיקים פסלוני בודהה בבית, וכמעט כולם יתלו על הדלת פוסטר של קיסר הירקן (האל העליון בדאואיזם) עם פרוש השנה החדשה. זה הופך אותן לבודהיסטיות? לדאואיסטיות? לאיודעת. הערה: כל האמור לעיל נכון, בהכללה, לגבי הסינים החאניים. המיעוטים בסין הם סיפור אחר לגמרי.
 

fa jing

New member
לאו טסה....

רק הרחבה קטנטנה. לאנשים המתעסקים בהיסטוריה ודת הן במחקרים בסין והן מחוצה לה קיימות כמה דעות המקובלות על כולם אם כי עדיין לא נמצאה התאוריה או הסברה שמקובלת על 100% מהחוקרים( שהרי הכל תלוי גם היוקרה ופירסומים וכל אחד רוצה להיות מפורסם בתחומו). בכדי להבין קצת יותר לעומק נשאל כמה שאלות וננסה לענות עליהן(לא אני עונה אלא עפ"י מאמרים ומחקרים בנושא שקראתי בזמנו): מי זה לאו טסה
- ובכן נתחיל משמו המצויין בשתי (או שני....סילחו לי) סימניות הראשונה לאו ובתעתיק PIN YIN נכתבת כ-LAO (טון שלישי למי שמתעקש) משמעותה "זקן" או "זיקנה" משמשת בד"כ כמילת כבוד והערכה לאלו שנולדו לפנינו ומבוגרים מאיתנו ושניתן ללמוד מהם כמו לדוגמא המילה ל"מורה" (LAO SHI) מכילה גם את המילה לאו. ההסימניה זי(ההגיה) ZI הנכתבת בעברית לעיתים כ"טסה" או כ"דזה" בסינית הקלאסית הינה סיומת לאנשים מכובדים חכמים ומשכילים לדוגמא: לאו טסה(החכם לאו) קונג טסה(החכם קונג=קונפוציוס) סון טסה(החכם סון שהיה גנרל גדול וכתב את מה שידוע כ"אמנות המלחמה"). עפ"י סברות שונות לא ידוע על אדם או דמות היסטורית שזה היה שמה ולה מיוחס כתיבת הספר"DAO DE JING" שהינו הנדבך הראשי בדאואיזם, מסופר על האדם הזקן שרכב למערב על גבו של שור ולפני הגיעו לשער המוביל להימלאיה נתבקש הלה להשאיר הד לחכמתו.....אך זה אינו אלא מיתוס פופולרי ויפה. מי כתב את הספר
-אחת הגירסאות טוענת כי היה זה אדם אחד שריכז חכמת רבים לפניו לספר אחד וקרא לו "DAO DE JING". גירסא נוספת טוענת כי היתה זו קבוצה שלמה של חכמים שהעלו את הגיגיהם הפילוסופיים על הכתב לספר אחד , הספר המוזכר לעיל. גירסא שלישית והיא הפופולרית ביותר גורסת כי ספר זה נכתב בהמשכים עפ"נ שנים רבות ע"י מחברים שונים שהמשיכו את קודמיהם. מה זה דאואיזם
- קשה לי באמת לומר מהו הדאואיזם מכיוון שאיני עוסק בדאואיזם ומכיוון שמעולם לא למדתי. ההתעסקות היחידה שלי עם דאואיזם באה מהאמנות בא אני עוסק והשורשים והמקורות הדאואיסטים שבה ולכן אוכל לנסות להסביר כפי שאני מבין אות הדאואיזם ממה שהובהר לי והוסבר לי. ה"דאו" או בתרגום ישיר ופשוט ה"דרך"( יש שיסכימו ויש שלא.....). בעקרו בא להעביר מסר מסויים והינו העקרון של השינוי הטבעי שחל כל הזמן סביבנו, אין דברים קבועים ואין דבר קבוע הכל מצוי בדינמיקה( מה שמזכיר לי חוק פיסיקלי שאומר שבכל היקום אין שני ארועים המתרחשים באותה נק' זמן-לפחות בתחילתם), ישנם חילופי צ'י( לא ניתן לתרגום כפי שנאמר בעבר..ולתרגם את המושג לאנרגיה יעשה לו רק עוול ויגביל אותו) וזרימת צ'י בין כל הדברים ביקום, הצ'י משנה את צורתו בהתאם לסביבתו ובכל דבר בו הוא נמצא.... רק אסיים במשפט בלקוח מה"DAO DE JING" ולצערי איני יכול לכותבו בסימנית סיניות כאן( המחשב במעבדה אינו מכיל פונט סיני). DAO KE DAO, FEI CHANG DAO MING KE MING ,FEI CHANG MING או בקצרה: הדרך שאינה הדרך, היא הדרך. השם שאינו שם, הוא השם. או יש המתרגמים זאת כ: הדרך שלא ניתן להגדירה כדרך, היא הדרך האמיתית. זה שיש לו שם אך לא ניתן להגדירו בשם, הוא השם האמיתי. יש עוד אפשרויות אבל עייפתי והלאתי אתכם....... מי שמתענין אני מניח ידע היכן לרכוש את הספר או לעיין ברשת. תהנו.
 
ספר הדרך והסגולה

(כך תורגם לעברית ה"דאו דה ג'ינג") תורגם על יד דוד דאור הבעייתיות של התרגום מסינית שמשתקפת בלבטים שהביע fa jing מחייבת לדעתי קריאה משני ספרים במקביל לפחות, וזאת על מנת לקבל מקצת מרוחב אפשרויות ההבנה של הטקסט. על מנת לסבר את האוזן אציין שאת משפט שהוזכר לעיל, שהוא המשפט הפותח של הדאו דה ג'ינג, אני מכיר כ"הדרך שניתן להגדירה אינה הדרך האמיתית, השם שניתן לבטאו אינו השם האמיתי", כלומר שאת אותו מפשט ניתן גם לתרגם בדרך השלילה...
 

Mנטה

New member
נורא בעיה הקטע הזה

יצא לי לקרוא את האיי צ'ינג בשלושה תרגומים לעברית ובעוד שנים לאנגלית וכל פעם נדמה שזה ספר אחר.
 
אי ג'ינג ודאו דה ג'ינג

שני ספרים נפרדים, כמובן לאיזה מהם את התכוונת? לא ידוע לי על תרגום של האי ג'ינג לעברית. מישהו מכיר?
 

Mנטה

New member
ספר התמורות התכוונתי

יש לו איזה שלושה תרגומים לעברית וכמו שכתבתי קראתי גם שני תרגומים שונים לאנגלית. בספר התמורות שיש לי בבית מופיעה גם ההקדמה של יונג. (בדאו דה צ'ינג הסתפקתי בתרגום העברי הרגיל...)
 

Mנטה

New member
שאלה בענין לאו טסה

מי שלומד תרבות עברית על בוריה יכול לומר ש"אברהם" הוא דמות מיתולוגית מכיוון שפירוש שמו הוא "אב המון גויים" ולכן זהו "תפקיד" ולא דמות ממשית שהיתה. אבל מבחינת היהדות אברהם היה אדם בשר ודם. אפשר להגיד את זה בעצם על כל שפה שבה יש לשמות משמעות. לכן, אני תוהה, אם זה משנה מה פירוש שמו ומה חושבים על כך הסינים.
 
למעלה