איבחון דידקטי...

2 1 2

New member
איבחון דידקטי...

הפרוצדורה של ניצן די מעצבנת אולם היום עשיתי אותה עד סופה והגשתי את כל הטפסים ומחר אקבל תור לאיבחון עצמו. מי יכול להסביר לי את תהליך המבחן עצמו? עם ההורים?בלי? כמה זמן? וכו'...
 
האבחונים הדידקטיים שונים ומגוונים.

הם יכולים להיות מורכבים ממבחנים רבים ושונים. פורסם ספר בשם 'מיפוי אבחונים' שעוזר להתמצא בהם. אני תקוע ב 3/4 שלו ולא קראתי עדיין איך מורכב המבחן השלם. הבשורה הטובה בכל זה היא שאם התוצאות לא יואילו לך מבחינה טיפולית, תוכלי להיבחן בדרך שונה שאולי כן תשיג את המטרה. (המטרה אינה סחיטת הקלות אלא מציאת אסטרטגיות והתאמות רלוונטיות).
 

דליה.ד

New member
אבחונים דידקטיים

נורא תלויים בגיל הילד. ילדים בגיל הרך ואפילו בכיתה א' - ההורים יכולים להיות נוכחים (למרות שלפי דעתי זה לעתים יכול לפגוע בתפקוד הילד...כן! כן! הורים אל תכעסו, אבל לנו, הם עושים את כל ה"קונצים" ואם יש קהל....מה טוב!). בגיל בית ספר בדרך כלל הם נכנסים לבד לחדר הבוחן/ת, שם הם עוברים מבדקי קריאה (קולית ודמומה), הבנת הנקרא, כתיבה (העתקה, כתיבה חופשית, לענות תשובות על שאלות פתוחות ו"אמריקאיות"), חשבון, אנגלית (תלוי בגיל ואם זה בוקש במפורש). כל תתי המבחנים נבדקים מבחינת זמן, איכות הביצוע, התנהגות, שמים לב לתגובות הילד (מה שיכול להעיד על חרדת בחינות, תנועתיות יתר, בעיות בהפרדדת תנועה וכו'). כל המבחנים הם תלויי גיל ונורמה - כך שתפקוד הילד נבדק בהתאמה לממוצע כל שהוא וכך רואים האם הוא מתפקד מתחת לממוצע בדבר מסויים, בממוצע או מעל הממוצע. כך מוצאים יכולות וקשיים ואפשר יהיה להמליץ על דרכי טיפול ספציפיות והתאמת דרכי הבחנות. אבחונים בגיל הגן או למטה מזה שונים כי יתבקשו דברים כגון השחלת חרוזים, העתקת דגם, ציור דמות, מוטוריקה גסה תבדק וכו'....אבל, זה אולי לתשובה אחרת! הכי חשוב לומר לילד שבודקים את התפקוד שלו, כיצד הוא פועל ולא אותו! חיבוקים, חיזוקים וים של אהבה וסבלנות! עזרתי? מקווה שכן! בהצלחה!!
 

2 1 2

New member
בוקר טוב..אז...

מה את מציעה דליה , להיכנס איתו או לא? הוא ילד שדי קשה לו עם זרים. איך הוא יהיה יותר רגוע או מרוכז? האם לתת לו ריטלין בזמן שתישאר השפעה בשעת במבחן או עדיף ללא ריטלין?
 

דליה.ד

New member
בוקר טוב! מה את עושה בבית??

לי זה היום החופשי ויום העיון התבטל.... בקשר לריטלין: אבחון עושים על ריטלין, אם הילד מקבל ריטלין! צריך לציין זאת בפני המאבחנת (כל ילדי עברו אבחונים על ריטלין)! בנוסף, שוחחי איתה קודם ושאלי לדעתה ולדעת הילד. אם הוא ירצה שתכנסי איתו...לפי דעתי דעתו קובעת. תוכלי אולי, אחרי שירגיש יותר נוח עם המאבחנת לצאת (את יכולה לומר שאת הולכת לשתות כוס קפה בחדר הסמוך ושאם יש בעיה הוא יוכל לקרוא לך). אני לא מאמינה שמאבחנת תתנגד, אלא אם כן היא מאוד נוקשה ויש לה איזה מטרה בכך שלא תהיי נוכחת. אני מקווה שאם תסבירי לה שקשה לו עם זרים היא תבין.
 

פרחבר

New member
שלום 2 1 2 - דעתי האישית הינה

כי את יכולה להיכנס איתו לתחילת האבחון ע"מ להרגיע את החששות שלו, את יכולה להבטיח לו כי את יושבת בחוץ (להראות לו היכן), ולהגיד לו כי במידה וירצה את תמיד תוכלי להיכנס בחזה לחדר הבחינה. עם בני - כאשר עשה את האבחונים - התחלנו בלי הריטלין, ולקח אותו כמה דקות לאחר תחילת האבחון, כך יכלו למאבחנות לראות אותו עם ובלי. התגובה שלהן היתה כי ההבדל הינו "שמיים וארץ" עד כדי כך. אנחנו לו יודעות איך הילד מתנהג תחת הריטלין (לפחות אני לא כי הוא לא לוקח את הריטלין בבית (ADD). הן אף ציינו בתוצאות האבחון כי הריטלין משפיע עליו לטובה.
 

דליה.ד

New member
רעיון טוב, פרח!

אני שאלתי לפני האבחון אם הילד צריך לקחת ריטלין והתשובה היה חיובית, אבל בהחלט ניתן לתת לו ריטלין רק בתחילת האבחון (כי עד שהוא משפיע לוקח כמחצית השעה) ואז הם יוכלו להתרשם על התפקוד עם ובלי!
 

2 1 2

New member
האם גם ה SR מתחיל להשפיע...

אחרי חצי שעה? אני חושבת שלוקח לו יותר. בכלל כמה זמן המבחן?
 

דליה.ד

New member
גם לפי דעתי לsr לוקח כ40 דקות עד

50 דקות להשפיע, יכול להיות שזה בגלל הציפוי המיוחד שהוא מנגנון ההשהיה של שחרור התרופה (שאלה מצוינת לד"ר מנור). משך זמן האבחון - תלוי בגיל! לילד קטן כשלושה ארבעה מפגשים בני 40 דקות עד שעה. בגיל ביה"ס היסודי בדרך כלל שני מפגשים בערך כשעה וחצי כל מפגש, בגיל תיכון: אם הילד מצליח - אז מפגש אחד בן שעתיים וחצי עד שלוש שעות. במקום בו אבחנו את ילדי, האבחון הפסיכולוגי לקח מפגש בן שעתיים בערך, האבחון הדידקטי בעברית בן שעתייים, האבחון באנגלית כשעתיים במפגש נוסף, קבלת סיכום האבחון עוד מפגש בערך בן שעה.
 

זהבה נ

New member
ל 212 לא נותר לי מה להוסיף

מלבד מילה אחת: בהצלחה באבחון ואל תשכחי לספר לנו על התוצאות. אנו נמתין בסבלנות לחדשות.
 
למעלה