אחריות מוסך להרס מנוע לאחר תיקון

אחריות מוסך להרס מנוע לאחר תיקון

ברשותי שברולט קפטיבה דיזל 2009. בזמן נסיעה נוצר קרע בצינור הגומי המחובר לרדיאטור, המנוע איבד מים והתחמם. עצרתי בצד הדרך, הוספתי מים, ונסעתי תוך כדי הוספת מים ככל שצריך למוסך מורשה של שברולט. במוסך החליפו את הצינור, בדקו ומצאו שהמנוע תקין, ושחררו את הרכב.
ארבעה ימים לאחר מכן שוב התפוצץ צינור מים (אחר) באמצע הנסיעה אבל הפעם הרכב הושבת לחלוטין. במוסך נמצא שהיתה דליפת לחץ מהמנוע לרדיאטור וזליגת מים מהרדיאטור למנוע, וכתוצאה מכך המנוע ניזוק באופן שלא ניתן לתיקון (יותר נכון, זול יותר לשים מנוע משומש במקום לתקן). במוסך טענו שהם אינם אחראים לנזק שכן הרכב ניזוק כבר בתקלה הראשונה (בגלל התחממות המנוע) אך שלא ניתן היה לגלות את הנזק (זליגת לחץ מהמנוע לרדיאטור) בבדיקת המוסך. (נדרשתי לשלם 17,000 ש"ח עבור התקנת מנוע משומש חילופי ועוד, לפני עבודה.) השאלה שלי היא מה מידת האחריות של המוסך להרס המנוע, לדעת מומחי האתר.
נקודה מעניינת: כששאלתי את המנהל מדוע לא נאמר לי דבר על הנזק הפוטנציאלי למנוע לאחר התקרית הראשונה (שאז הייתי מעמיד את הרכב מיד למכירה ולא משתמש בו כרגיל), טען המנהל שממילא לא הייתי יכול למכור את הרכב שכן בקומפיוטסט היו מגלים את הבעיה (בבדיקת לחץ המנוע ישירות בצילינדרים). כששאלתי מדוע אם כן המוסך עצמו לא ביצע את אותה בדיקה ואבחן על זליגת הלחץ לרדיאטור לפני הכשל הקטסטרופלי, אמר המנהל שלהבדיל מקומפיוטסט, בדיקה זו אינה חלק מהבדיקות שנעשות במוסך בנסיבות אלה...
 

jony stekino

New member
התקנת מנוע סילון ?

פעם אחרונה שחבר החליף מנוע שילם 3500 ש"ח לשברולט איפלה
 

חן 1111

Active member
בוא נתחיל מזה שהמוסך לא אשם בזה

שנסעת עם מנוע שמתחמם.
שנית, קשה לקבוע מתי בדיוק קרה הנזק למנוע וגם לא כל כך משנה. נניח שהיו בודקים אחרי התיקון הראשון ומגלים את הנזק למנוע? אז היו חוסכים לך להיתקע בדרך, אבל להחליף מנוע עדיין היית צריך.
מה שכן, נראה לי שהמחיר ששילמת עבור המנוע גבוה מאוד.
 
אם היו מגלים את הנזק, ניתן היה לתקן אותו

בעלות קטנה יחסית (החלפת אטם ראש, למשל) ומונעים את הכשל הקטסטרופלי שחייב את החלפת כל המנוע!
 

חן 1111

Active member
אני לא חושב שהיה אצלך כשל קטסטרופלי

הייתה פריצה של אטם הראש ואולי נזק קטן לראש המנוע, ואני מניח שהיה אפשר לסיים את זה בהחלפת אטם ראש ושיפוץ ראש מנוע. אבל הרבה מוסכים לא אוהבים להתעסק בשיפוצים, ומעדיפים להמליץ ללקוח בכל מקרה להחליף מנוע. זה פחות עבודה בשבילו, פחות אחריות, ויותר כסף, במיוחד במחיר שהוא לקח ממך.
 

KIA PICANTO 1L

New member
מה היקף הנזק?

אמנם הוא לא מסר פרטים על הנזק הספציפי במנוע אבל מה האפשרויות?
האם החליפו לו רק את המנוע ולא חלקים אחרים?
1. הרכב התחמם ומעברי הנוזל קירור בראש המנוע הותכו/נפרצו.
2. נוזל קירור חדר למנוע? האם התערבב עם השמן. האם נוצר נזק למנוע תחתון? בזמן כל כך קצר? עד כמה זה סביר? האם יש דרך אחרת להסביר נזק נרחב במנוע התחתון בסצינריו שקשור למה שהוא תיאר [התחממות]?
3. מהו הנזק לתאי השריפה/חללי הצילינדר
4. האם סביר שהמנוע העליון כלומר אזור השסתומים יינזק בהתחממות כזאת? או שמדובר על אזור הצילינדר בלבד?

לפותח השרשור כנראה לא מסרו מידע מפורט והסתפקו בזה שמדובר בנזק קטסטרופלי שמחייב החלפה של כל המנוע אבל תלמד אותנו מה האפשרויות הסבירות וגם מה ההסבר לנזק האפשרי.
 

חן 1111

Active member
רוב הסיכויים שהנזק הוא רק בראש המנוע.

נדיר שמשהו ניתך בהתחממות מנוע. בדרך כלל אטם הראש נפרץ, נוזל הקירור בורח וזה מחמיר את ההתחממות שגרמה ממילא לבעיה. אם ממשיכים לנסוע ככה אז בדרך כלל תהיה פריצה של קומפרסיה והמנוע לא יפעל. אם איכשהו תצליח להמשיך לנסוע ככה, ייתכן שייגרם נזק לבוכנות, או שהמנוע "ייתפס" כלומר יהיה נזק לצילינדרים, אבל זה ממש נדיר במנועים מודרניים.
 

KIA PICANTO 1L

New member
נוזל הקירור בורח...

אני רוצה לבדוק אם אני מבין את מנגנון היווצרות הנזקים. האם הבנתי נכון ש:

בשורה ראשונה רשמת שכשיש פריצה אז נוזל הקירור בורח. האם התכוונת שהוא בורח לתוך ראש המנוע, חלקו מתאדה שם, וחלקו [בכל זאת למרות שמורכב ממים] נשרף בתאי השרפה [עשן לבן מהאגזוז?] וחלקו מגיע למנוע התחתון ומתערבב שם עם שמן המנוע שהופך להיות כמו "טחינה" ?

אח"כ רשמת פריצה של הקומפרסיה: האם הכוונה שחלק מהאנרגיה והלחץ משתחרר מתאי הבעירה אל מערכת הקירור וגם החוצה, וכלומר מאבדים מנצילות המנוע. ורשמת גם שבסוף בסוף, המנוע לא יפעל עוד כי כל אנרגיית הבעירה והפיצוץ תאבד לכיוון צידי הצילינדר הפרוצים ואנרגית הדלק לא יתרמו לכוח בכיוון התנועה של הבוכנות כלפי המנוע התחתון

שהמנוע ייתפס זה אם הבוכנות יתפסו לדפנות חללי הצילינדר ולא יזוזו עוד.

ממה שרשמת אני מבין שבמנועים המודרניים כשהמנוע מתחמם הנזק מוגבל לפריצה של אטם ראש המנוע וכלומר יש דקומפרסיה של לחץ מהצילינדר החוצה. מה הסיבה שהנזק לא מתקדם? האם הפריצה כל כך גדולה שמיד אנרגית הפיצוץ אובדת ברובה המכריע והרכב כל כך נחלש שאין כוח שיניע את המנוע שמתכבה וגם המכונית כמובן נעצרת? וזה עוד לפני שהבוכנות ממש "נתפסו"?
 

חן 1111

Active member
זה לא קורה בהכרח לפי הסדר.

בדרך כלל התחממות יתר גורמת לראש המנוע להתעקם קצת, ואז בנקודה מסויימת הוא לא לוחץ מספיק על אטם הראש ונוצרת פריצה. עכשיו יש כל מיני אפשרויות. לדוגמה נוזל קירור בורח לתאי השריפה, ואז יש לך איבוד נוזל קירור, או שהקומפרסיה בורחת לנוזל הקירור, וגם אז יש איבוד נוזל קירור, די מהיר. ואז זה גורם להתחממות גם אם בינתיים תיקנת את הסיבה להתחממות המקורית שהתחילה את הכל.
עוד אפשרות זה שנוזל הקירור בורח לשמן, ואז נוצרת לך טחינה, ואפשר גם הכל ביחד.
בדרך כלל בריחה מוגזמת של קומפרסיה תגרום לפחות לירידה בביצועים או קשיי התנעה, אם לא לחוסר פעולה של המנוע. כך גם במקרה של חדירת עודף נוזל קירור לתאי השריפה. בגלל זה הנזק לא יכול להמשיך להתקדם.
לגבי היתפסות מנוע, מנוע נתפס כשהוא מתחמם כל כך שהבוכנות מתפשטות יותר מהצילינדרים ונתפסות בצילינדרים. זה היה נפוץ יותר בעבר, כשהבלוקים והראשים היו עשויים מברזל, ונדיר יותר היום.
עוד נזק שיכול לקרות בהתחממות זה שהחלקים בתוך תא השריפה יהיו לוהטים כל כך, שזה יגרום לדטונציה, כלומר פיצוץ של התערובת בתאי השריפה. זה יכול לגרום לנזקים לבוכנות.
 
מה שנאמר לי זה שהייתה דליפת לחץ מהמנוע שפוצצה

את הצינור וכניסת מים לתוך המנוע שגרמו לאובדן הסיכה ולסריטת הצילינדרים באופן שחייב את חריטתם מחדש (וזול יותר היה להחליף את המנוע). נאמר לי גם שהמנוע התעוות מהחום דווקא בגלל שמדובר במנוע חדיש העשוי אלומיניום (יציקת ברזל לא הייתה מתעוותת).
 

enigo

New member
מנועים מיוצרים מאלומיניום כבר 30 שנה לפחות

ואני מדבר על מנועי מאסה, לא על איזו אקזוטיקה איטלקית. אז ההגדרה כ"חדיש" די משעשעת. בטח גם המוסכניק שלך "חדיש" - מודל 48...
 

חן 1111

Active member
אבל יש עדיין גם מנועים עם בלוק ברזל

במיוחד בדיזל.
ולפורד היה עד לא מזמן אפילו ראש מנוע מברזל. בעצם אולי עדיין יש.
 

enigo

New member
אמרת "אבל", שמרמז שמה שאתה אומר מתקן

או סותר את מה שאני אמרתי...
 

חן 1111

Active member
חס וחלילה שאני אסתור את מה שאתה אמרת

אבל המשפט שלך "מנועים מיוצרים מאלומיניום כבר 30 שנה" יכול היה להתפרש כאילו כל המנועים או כמעט כל המנועים היום הם מאלומיניום, ורציתי לחדד שזה לא ככה.
 

enigo

New member
מחדדים עפרונות!

 

KIA PICANTO 1L

New member
זה עסק לא פשוט...

אני לא יודע איך לשפוט.

האם אתה זוכר האם היו בעיות במשך ה4 ימים שבין התיקון הראשון לתקלה השנייה?
הפעם הראשונה זיהית שהרכב מתחמם ע"י שעון החום, ואז התנהלת נכון: הרמת את מכסה המנוע, בדקת והוספת מי קירור עד ההגעה למוסך.
האם בפעם השנייה התנהלת באופן זהה?
 
למעלה