אורז פרסי עם תשתית

העליתי עכשיו לאיזו קבוצה, מתכון מסודר ומפורט לאורז פרסי עם תשתית. זה שבטלוויזיה קוראים לו טהדיג ובמשפחה שלי נקרא BON
הכמויות ויחסי הכוחות לפי הטעם.

אורז פרסי עם תשתית
מתכון בסיסי עם גיוונים
יש לקחת בחשבון שהאורז תופח יותר מהרגיל בשיטה זו. הכי מתאים אורז בסמטי או אורז אחר שהוא דק וארוך יחסית ובעיקר קשה קצת יותר מהאורז הפרסי הרגיל ואפילו מאורז יסמין. לסעודתנו השתמשתי ב- 2.5 כוסות אורז בסמטי הודי של סוגת. לפעמים אני משתמשת באורז יסמין, גם מתוצרת סוגת אבל לטעמי הוא מתאים יותר לבישול רגיל ולאורז בשיטה הזו, עדיף בסמטי.

שוטפים היטב את האורז בקערת מים ומחליפים את המים עד שהם מתקבלים צלולים ונקיים. מוסיפים לאורז קצת מלח ומכסים במים נקיים. משרים כך כמה שעות או אפילו כל הלילה, עדיף במקרר.

בסיר גדול מרתיחים מים ומלח, כמו לבישול פסטה. מכניסים פנימה את האורז המושרה והמסונן, מרתיחים שוב, מקטינים להבה, מבשלים 2 דקות (דקה אחת אם משתמשים באורז יסמין), מכבים, משאירים עוד 2 דקות ומיד מסננים ושוטפים במים קרים כדי לעצור את הבישול. משאירים במסננת עד שמתקרר קצת. עד כאן אפשר להכין מראש, לכסות היטב ולשמור במקרר.
לקראת הבישול מתבלים במלח, מוסיפים קצת שמן (לא זית), יש המוסיפים בשלב זה גרגרי כוסברה טחונים (לא הרבה) ו/או קצת תבלין קארי/טורשי/אבקת עמבה, ויש המחליפים את השמן בצימוקים עם גזר מגורר גס, שטוגנו קלות בשמן, עם שמן הטיגון שלהם. זה גם מעניק לאורז גוון צהבהב במקצת. תוספות נוספות ראו לקראת סוף המתכון. מערבבים בעדינות רבה. חשוב לעשות את הפעולה הזו בקערה די גדולה, כדי לא למעוך את האורז. גם בשלב זה אפשר לאחסן את האורז עטוף היטב, במקרר, עד לבישול.

לסיר בציפוי נון-סטיק, רחב ככל האפשר, יוצקים מעט שמן. אם משתמשים בסיר נירוסטה, חובה לפרוש על תחתיתו נייר אפיה (גוזרים עיגול שיכסה את כל התחתית) ועליו יוצקים שמן (לא זית) בכמות שתכסה את כל התחתית אבל לא כמות רבה מדי. כאילו רוצים לטגן חביתה. מסדרים בצפיפות שכבה של פרוסות תפוחי אדמה בעובי כ- 1/2 ס"מ. על זה מסדרים את האורז, מבלי להדק. אם מכסה הסיר אינו נסגר בצורה ממש אטומה היטב, מניחים בין הסיר לבין המכסה מגבת דקה או גיליון של נייר אפיה.
מבשלים 5 דקות על אש גבוהה (לא להגזים ולא להשתמש בלהבת טורבו) ואחר כך 35-40 דקות על אש קטנה, אבל משאירים את הסיר על מבער רחב.

מחכים כ- 5 דקות לאחר הבישול ואז מניחים על הסיר צלחת הפוכה, גדולה, כזו שהקוטר שלה גדול יותר מזה של הסיר. מחזיקים היטב משני הצדדים והופכים בבת אחת. אם מכינים כמות גדולה, כמו שהכנתי הפעם, עדיף להוציא בעזרת כף גדולה את האורז, לסדר בקערה ואחר כך להוציא בזהירות את פרוסות התפו"א ולהניח על האורז, כשהן הפוכות והצד המטוגן כלפי מעלה. ואפשר גם – להוציא את רוב האורז לקערה ואת האורז שנשאר בסיר להפוך על מגש וכך תפוחי האדמה מסתדרים למעלה מעצמם.

גיוונים - אפשר במקום תפוחי האדמה להניח בתחתית הסיר כנפיים, ירכיים או שוקיים, כשצד העור כלפי מטה.
במקרה של כנפיים, מבשלים 40-45 דקות, שוקיים 45-50 וירכיים 50-60.
גיוונים נוספים – אפשר להוסיף לאורז שעועית אדומה מבושלת (לא רכה מדי), גזר מגורר גס שעבר טיגון קל במעט שמן, קטניות מאש מבושלות (לא רכות מדי), צימוקים שעברו טיגון קל במעט שמן, רצועות בצל מטוגנות אך לא שרופות, אפונה קפואה + המון שמיר קצוץ (את זה אני אוהבת באופן מיוחד ולזה קוראים בפרסית פולו ברלי. זה מה שהגשתי הפעם).
(ויש המשלבים - למשל רצועות בצל עם מאש או גזר עם צימוקים ו/או עם שעועית אדומה).
 
למעלה