אוף - אני בשוק! חייבת לספר לכם

רינתפ

New member
אוף - אני בשוק! חייבת לספר לכם

השבוע אמרנו לאבא של בעלי, שאם יש לנו בן אנחנו לא עושים ברית מילה! אני בחודש החמישי להריוני הראשון והחלטנו לא לדעת מראש את מין העובר כדאי שתיהיה לנו הפתעה. אבל החלטתי לידע את ההורים ליתר ביטחון. אמא שלי שבאה מבית דתי וטקסים יהודים מאוד חשובים לה 'חטפה חום' אבל אמרה תעשי מה שאת רוצה זה הילד שלך. ואבא של בעלי- קיבוצניק, שדווקא ממנו חשבתי שאפילו לא נקבל תגובה על העניין נכנס לזה בהיסטריה. הוא לא מספיק לדבר על הנושא. הוא כבר רוצה להביא לי טלפון של מוהל כדי שאני אראה איך הוא עושה ברית. הוא התחיל 'לנפח' לי את השכל בכל הדברים הרגלים- הילדים בגן יצחקו עליו, זה לא כואב, וכו'.. וכו'... אני צריכה לעבור ניתוח אחרי החג וגם ככה אני בלחץ ומקווה שהכול יהיה בסדר איתי ועם ההריון, אז בנתיים אמרתי לו שאני לומדת את הנושא הרבה זמן ואם הוא רוצה אני אדבר איתו על זה רק אחרי הניתוח ושהכול יעבור בשלום ושאני לא הולכת לראות שום ברית של תינוק, ושעד שהתינוק לא יוולד בריא ושלם ונראה בכלל שזה בן אין כלכך למה להתכונן. בנוסף- וזה הדהים אותי- אמרתי לו שאם נחליט בסופו של דבר לעשות ברית אנחנו נעשה זאת בבית חולים, בחדר סטרילי עם רופא ואילחוש. והוא היה בשוק מה פתאום רופא? זה לא יותר טוב, מוהלים הם כאלו וכאלו... מה נסגר איתו? הוא קיבוצניק! קיבוצניק! הבת שלו התחתנה ביום שישי בערב בלי רב והוא לא אמר מילה, אז עכשיו פתאום הוא יהודי דתי? על חשבון הבולבולון של הבן שלי? מה קורה פה????????????????????????????
 

אם פי 3

New member
זה לא שהוא דתי פתאום

זה הפחד משונות, שמוטבע בהרבה קיבוצניקים עמוק עמוק
(ומצד שני, יש גם הרבה קיבוצניקים שהלכו לצד השני, ויודעים להקשיב לקול שלהם, ולא (רק) לקול הסביבה). ולגבי ההעדפה למוהל - זה הרי "ידוע" שמוהלים יותר מנוסים ולכן הם עושים את עבודתם טוב יותר (עוד אחד מהמיתוסים המקובלים שאין לו שום אחיזה במציאות).
 
אותי זה דווקא לא מפתיע. גם אני, וגם

הורים אחרים שלא מלו, נתקלו בתגובות קשות, דווקא מכיוון הגרעין החילוני ה"קשה". לדעתי ההסבר טמון בכך, שהחילוני נחרד שללא ברית המילה, היהדות שלו, שגם כך היתה תלויה על חוט השערה, מאבדת את אחיזתה האחרונה. הדתי או המסורתי, לעומת זאת, מרגיש על קרקע מוצקה, שלם ובטוח ביהדותו, ולכן העובדה שמישהו בחר שלא לקיים עוד מצווה כזו או אחרת, לא מזעזעת אצלו את אמות הסיפין. לדעתי, החילוני המזועזע, טועה כמובן. ברית המילה איננה, ולא צריכה להיות השריד האחרון והיחיד של הזהות שלנו. הניחוש שלי, שאותו זעזוע בדיוק, חוו יהודים כאשר הפסיקו פתאום לשמור שבת. האם העובדה שרוב העם היהודי איננו שומר שבת עושה אותם לפחות יהודים. מביא להתפרקות העם? ממש לא. כך גם הפסקת מנהג ברית המילה.
 

רינתפ

New member
בהחלט מעניין מה שאת כותבת

דיברתי עם בעלי על זה והוא מצידו אמר שהוא שמח שזו התגובה של אביו, שנראה כלכך אדיש בכלכך הרבה נושאים ופתאום הוא מתעניין במשהו וזה חשוב לו, וכך הוא מראה גם התעניינות בבנו ובנכדו. (לכי תביני קיבוצניקים
) אם זה כך אז אני מוכנה לעמוד מול השאלות והתהיות ולהסביר שברית מילה היא לא השריד היהודי האחרון שאם לא נעשה אותו נפסיק להיות יהודים. תודה!
 

kestrel

New member
כנ"ל לגבי התגובה הקשה דווקא

מהחילונים הגמורים. ולגבי שמירת שבת- היה לנו בעל בית דתי שעלה מאירן בשנות החמישים. היא סיפר שהם היו בשוק טוטלי מזה שבארץ הקודש יהודים לא שומרים שבת (שזה, ציטוט: "ה-מאפיין של העם היהודי"). אז הם התגברו על השוק.. וגם על נושא האי-מילה יתגברו בסופו של דבר.
 

שוגי193

New member
גם אותי זה לא מפתיע

דווקא תגובות קיצוניות מגיעות מחילונים גמורים. אני לא חושבת שזה קשור לדת. אני חושבת שזה נובע מכך שמשהוא שתמיד נראה להם ברור מאליו פתאום מניב ספק. אל לנו לשכוח שאנשים בגילאי ה 50-60 הרבה פעמים גדלו בחברה שדרשה איזשהו מיזוג והיתה תחושה שצריך להיות כמו כולם וש"לא נעים" (לא נעים לא להזמין את דוד טוביה לחתונה, לא נעים שלא תתחתנו ברבנות, לא נעים שאתם לא עושים חנוכת בית, לא נעים לא להזמין את ינקלה לסדר...). דווקא הדור שלנו הוא יותר פתוח וחשוף לשונות, אנחנו רואים הרבה משפחות אחרות (לא משפחה אטומית של אמא אמא בן ובת), אנחנו חשופים להרבה יותר מידע ומבינים שדברים שלימדו אותנו כעובדות לא תמיד מתגלים כנכונים (ראו מקרה "אבא עשיר אבא עני" שמתפרסם היום ב"ימים"). אמא שלי מאוד כועסת שאני לא מתכוונת למול את הממזר שלא רוצה לצאת עדיין לאויר העולם (נו, מה יהיה...) אבל אמרתי לה פשוט שהיא ילדה גדולה וצריכה להתמודד עם זה. זו החלטה שלי ולא שלה ואין לה ברירה אלה לקבל אותה.
 

valeta

New member
אני מסכימה עם כל מה

שכתבו לך. תזכרי שברית המילה היא בבחינת טאבו בחברה הישראלית, ולגבי היותו קיבוצניק - זה נכון שחיי הקיבוץ היו מעשה חלוצי וחדשני, אבל יש במעשה הזה באופן מובנה משהו מאוד יוניפורמי. מדובר על חיי קהילה, על קומונה אידאולוגית, שהושם בה דגש חזק על אחידות, שיתוף, שוויון, האדם הנשפט לפי הקבוצה וכו'.
 

רינתפ

New member
אין ספק שברית מילה היא טאבו

ואני נתקלת בתגובות הללו כמעט מכל מי ששמוע שאנחנו לא מעוניינים לעשות ברית. כשאני אומרת קיבוצניק- אני מתיחסת לכך שהם עשו כמעט הכול בשביל להתרחק מהכפייה הדתית (אני לא אומרת מהדת או מהיהודות) אבל כמעט כל סממן רבני/דתי בחיים שלהם לא קיים- ההלויות הן ללא רב, המת נקבר בארון וללא תכריכים. החגים הם בעלי אופי חקלאי תרבותי משפחתי ולא דתי, ההגדה של פסח היא בנוסח "ארץ ישראלי" לחתונות אם יש רב אז הוא רב "לייט" ויש טקס קיבוצי נוסף. אבל ברית מילה- כולםםםםםםםםם עושים! וזה מה שמדהים אותי, שאף אחד לא חשב שניה לפני שהניפו א הסכין ואמר רגע אם אני לא, ולא, ולא אז למה זה כן? אין ספק שכל מה שכתבתם כאן נכון, וכנראה זה הסימן היחיד שמבחינתם הוא הקשר האחרון. מה שאותי לא מטריד, כי אני כאשה יהודיה- שגדלה בבית חילוני מסורתי, לסבים דתיים, שכל החגים נחגגים "ע"פ הספר", שבשבת לא מדליקים אש, בפסח לא אוכלים חמץ ובכיפור צמים- ואת הכול היום אני עושה מתוך בחירה ולא כפייה, מתוך כבוד לדרך ולמסורת בה גדלתי, ובעיקר כי זה עושה לי טוב (אני למשל מאוד מאוד שמחה שפסח מתקרב ויש את כל עניין המשפחולוגיה, ואצלנו אין ריב איפה עושים את הסדר, המשפחה של בעלי מוזמנת אל הורי ונסגר העניין), אני לא מוכנה לעשות ברית לילד שלי, מתוך בחירה ולמידה של הנושא. אני לא חושבת שהוא יהיה פחות יהודי. ואת זה אני יעביר לסב הגאה לעתיד בתקווה שהוא ירגע. תודה על ההקשבה ועל הדברים שכתבתם. רינת
 

ayala26

New member
לא זכור לי שסיפרת כבר על ההריון..

אז המון המון
הריון קל ותקין וכמובן רפואה שלמה! בקשר לשאר, אין לי מה להוסיף. הכי חשוב שבעלך איתך כי אחרי הכל אתם ההורים המיועדים!
 
שתי נקודות שטוב לזכור בהקשר זה

1) על פי ההלכה (היהודית דתית) יהודי הוא מי שאמו יהודיה או שהתגייר. מי שאמו יהודיה הינו יהודי גם אם לא נימול. 2) את מצוות הברית קיבל אברהם מאלהים ("להכניסו בבריתו של אברהם אבינו"). כדאי לזכור שאברהם אבינו מלבד זה שהיה מוכן לחתוך חלק מגופו של בנו, גם היה מוכן להקריבו כקרבן אדם (עקידת יצחק). אלו שמנסים לחברת את כל הישראלים בעניין הטאבו של ברית מילה, מעניין מה דעתם על נכונותו של אברהם, שעל שמו נקראת המילה, להרוג את בנו בציווי אלהי.... נקודה בונוס שגם אותה לא יזיק לזכור: אותה תורה שמצווה על ברית המילה גם מצווה על ג'נוסייד. השמדת העם העמלקי. * יש הרבה דברים יפים בתורה, כנו הציווי לאהוב את הרע, וכן הציווי על יום מנוחה שבועי ועוד. אך יש שם גם הרבה עניינים פגומים מוסרית. על פי התפישה המוסרית המקובלת במחוזותינו.
 
מאד טיפוסי לחילוניים כופרים.

מוסיפה על דבריה של חתולה עוד סיבה חשובה: אי-מצווה (לא למול) שגוררת שוני גופני. ואז אי מילה כבר מקפלת בתוכה שפע של הכחשות ודיסוננסים (לא פגעו בי, לא פגעתי בבני ועוד..). להיות קיבוצניק זה אומר למרוד את המרד שבאופנה. הפרט לא ימרוד בקולקטיב. הפרט לא יעשה מה שבא לו. להיפך אפילו, לדעתי.
 
מקשרת לכאן את הערך המילוני לדיסוננס

דיסוננס קוגניטיבי. מי יכול להציע תרגום עיברי צח למושג המעניין הזה? בתרגום חופשי מהמילון יצא לי :"תצרם הכרתי" (או תודעתי) המילה תצרם שייכת בעברית בעיקר לתחום המוזיקה, בעוד שהלועזית (דיסוננס) מוכללת להמון תחומים כנראה. והמילה קוגניציה, איך הייתם מתרגמים אותה?
 

doron1955

New member
לפי בבילון

דיסוננס קוגניטיבי חוסר איזון הכרתי, מצב פסיכולוגי של קונפליקט בבחירה מתוך מספר אפשרויות
 
גם אני התברכתי באבא קיבוצניק.

והאבא הקיבוצניק שלי מגדיר את עצמו אתאיסט. ושונא את הממסד הרבני ואת ה"שחורים" סליחה על הביטוי. ונחשו מי היה הראשון והיחיד במשפחה שפיקפק בכוונה שלי להתחתן בטקס רפורמי? כמובן שהוא. הוא חשש ממה שיקרה למעמד של הנכדים שלו. לך תבין קיבוצניקים... נושא המילה לא הועלה עד כה בפני אף אחד במשפחה, אבל אין לי ספק שאבא שלי לא יאהב את הרעיון של אי-מילה. מצד שני הוא חושב עד היום שלינה משותפת זה רעיון טוב...
 
ממש לא מפתיע

החילוני הממוצע עושה את מה שההורים שלו עשו, בלי לחשוב פעמיים אם זה טוב או רע. הוא גם מל את הבנים שלו בלי לחשוב שיש אפשרות אחרת. עכשיו, כשהוא נתקל באפשרות של אי מילה, הוא נכנס למגננה. אם הוא יסכים לאפשרות הזאת ניתן יהיה להבין שהוא גרם עוול לבן שלו בכך שמל אותו לפני כך וכך שנים וזה קשה לו מאוד. לכן עדיף למצוא כל סיבה ותרוץ ולהמשיך למול תינוקות. אצלינו בעבודה הזכרתי לא פעם שנעם לא נימול. השומעים לפעמים מקשיבים ולפעמים מתווכחים. שמתי לב לכך שהמקשיבים הם הרווקים, הנשואים בלי ילדים או ההורים לבנות. כל ההורים לבנים (נימולים, כמובן) נכנסים לויכוח אינסופי, חוזרים על אותם טיעונים שחוקים ולא מקבלים את האפשרות הזאת. וזה לא מפתיע אותי כי הם עומדים בפני השאלה - למה אני עשיתי את זה לבן שלי בלי לחשוב פעמיים? והם חייבים להצדיק את המעשה בכל דרך אפשרית.
 

Sailorgirl

New member
השירשור הזה עזר לי סוף-סוף להבין

את אבא שלי: יהודי בריטי שלא יודע מה זה דת ואפילו אחרי 30+שנה בארץ לא טרח ללמוד קרוא וכתוב בעברית! כשהתחתנתי עם בעלי (הלא יהודי) על סירה, בטקס שכתבנו אנו והונחה ע"י "minister" אלטרנטיבית כאן בסקוטלנד כל מה שהוא דאג זה שאולי יהיה לו קר.... אבל כשזה מגיע לנושא הברית חבל"ז אין בכלל עם מי לדבר!! עכשיו התחלתי להבין קצת את הדיסוננס שלו ואת צורת החשיבה ה(לטעמי) מוזרה ביותר שלו. מעניין.......
 
למעלה