אומרים שמשקיעים בנדלן

suuseksi

New member
אומרים שמשקיעים בנדלן

לא יימכרו כי אין להם מה להפסיד מהמחיר הגבוה, והם לא ייכנסו לסיכון של מכירה. ואומרים גם שהקונים רואים שהמחירים כל הזמן עולים אז כל הזמן יש ביקושים במחירים גבוהים הולכים וגדלים. ואומרים שגם הגדלת ההיצע לא תעזור בגלל שטוב למחזיקים המחירים הגבוהים והם מסרבים למכור וגם לקבלנים זה טוב המחיר הגבוה כי אחרת במחיר נמוך הם לא ייבנו כלום, ואז יהיה מחסור והכל יחזור למחירים הגבוהים שהולכים וגדלים. מה דעתכם על כך ? מהי ההסתברות לדעתכם שמחירי הדיור יירדו ?
 

suuseksi

New member
העסקות שנעשות הן ספקולציה (על הנייר)

אם אפשר לקרוא לעסקאות על הנייר (מקבלן שעדיין לא נבנו) כספקולציה. אף אחד לא יודע, זה אומר הקונים לא יודעים אז הם מוכנים לשלם את המחיר הגבוה כי הם חושבים שהמחיר ימשיך לעלות וחבל להם כביכול להפסיד את הזדמנות. הקבלנים מושפעים מהמשקיעים שהם נהנים מהמחיר הגבוה, וגם הם לא רוצים למכור בזול ואח"כ לחפש דירה ביוקר. יוצא שמחירי הדיור רק עולים ועולים וימשיכו לעלות, אלא אם כן, בנק ישראל יעלה את הריבית ל 30% ובנקים מסחריים יתנו פקדונות בפריים + 9% ואז לא יהיה משתלם להחזיק דירה להשקעה אם אפשר לקבל מהשקעה פיננסית חסרת סיכון תשואה גבוהה בהרבה. המסקנה - מי שאשם במצב זה היצע נמוך של דירות + הגירה (ביקוש) שהתחילה משנות התשעים + ריבית נמוכה במשק ונטיה לחוסר התערבות של ריבית מוניטרית. מסקנה - כדי להוריד את המחיר, צריך להגדיל את ההיצע בקצב של 300,000 יחידות דיור לשנה + לעודד הגירה שלילית קרי ירידה של תושבים מהארץ + להעלות את הריבית במשק פי 20 ממה שהיא כיום. הבעיה שכדי לממן את הבניה, תצטרך המדינה לשלם לקבלנים את הרווח הקבלני שלהם וגם את הגולמי כנראה.
 
יש דרך יותר פשוטה להשפיע על מחירי הנדל"ן

הדרך שאני מציע לדעתי תהיה טובה יותר לכלכלה, תעזור לקבלנים וגם לזוגות הצעירים והדרך היא פיתוח של דרכי תחבורה מהירות מצפון ועד דרום ייצר פעילות כלכלית נרחבת, ייתן לאנשים אפשרויות לגור במרחקים שההגעה למקומות עבודה יהיו סבירים מבחינת זמנים וכ"ו. לדעתי זה הפתרון ושום דבר אחר הגדלת היצע קרקעות זה פתרון נקודתי שלא יפתור את הבעיה לאורך זמן, העלאת מיסים יוצר מצב של סיכוי לפגיעה בפעילות הכלכלית וכ"ו לכן רק דרכי תחבורה יפתור את הבעיה, לפחות כך אני חושב.
 
ממש לא מסכים עם מה ש-"אומרים"

כל הסיפור הזה שלא ימכרו כי אין להם מה להפסיד הוא קשקוש אחד גדול. יהיו רבים שימכרו גם בהפסד, בין אם כי לא תהיה להם ברירה (עלויות משכנתא גבוהות ונכס שעלול לעמוד ריק משוכרים) ובין אם כי השקעות חלופיות ייראו טוב יותר. גם בצד הקונים הביקוש ממש אינו קשיח - מספיק שנתח סביר של זוגות צעירים רק ידחו ב-2-3 שנים את תוכנית הרכישה שלהם ויגורו אצל ההורים או בשכירות כדי שהמחירים ירדו. לא צריך אבל להפליג בתחזיות - מספיק להסתכל על 9 שנים שבהם מחירי הדירות צנחו ריאלית ב-22%, בין 1996-2004. רק צריך להזכר באותם ימים קשים לנדל"ן כדי להבין שהם בקלות עשויים/עלולים לחזור. בשורה התחתונה אני מעריך שכבר בחודשים הקרובים נראה ירידת מחירים ואם קראת גלובס לאחרונה יש לכך סימנים ראשונים מנתוני ינואר. עם זאת אני לא צופה ירידה דרמטית במחירים בשנה שנתיים הקרובות - בהמשך אולי כן, אבל תלוי מאוד בריבית ופרמטרים נוספים.
 
למעלה