אגרוף הזעם היהודי

אגרוף הזעם היהודי

אגרוף הזעם היהודי

באולם התעמלות תל אביבי מלמד יהושע סופר, חרדי ולשעבר סנדק הראפ הישראלי, את אבי``ר, אמנות הלחימה הסודית של 12 השבטים. מוזר? מאוד

יהושע סופר, הידוע גם בכינוייו אלוף אבי"ר או נייג´ל האדמו"ר, הוא אולי הטיפוס הכי פחות שגרתי שייצא לכם לפגוש. לבוש בבגדי ברסלב, חמוש במבטא תימני-ג´מאייקני כבד ובשפה תנ"כית מתובלת בביטויי סלנג מתחילת שנות התשעים, אלוף אבי"ר נחוש כיום להפיץ את מעיינות האבי"ר, שיטת הלחימה היהודית של שנים-עשר השבטים העבריים שלטענתו עברה במשפחתו דרך הדורות, מאז משה רבנו.

לתודעה הישראלית פרץ סופר לראשונה ב-1993, בשם נייג´ל האדמו"ר. ארבע שנים לאחר שהגיע לארץ מג´מאייקה כאלמן טרי, הוציא את אלבום ההיפ-הופ העברי "חומוס מטמטם". האלבום הפך לקאלט ישראלי, והקנה ליהושוע-נייג´ל את המעמד של סנדק ההיפ-הופ והראגאמפין הישראלי. באירוע העשור לצאת "חומוס מטמטם" שנערך שנה שעברה בהאנגר ה-11, השתתפו שב"ק ס´, פישי הגדול ואחרים. אבל מוסיקה, מסתבר לא הייתה היעד אחרון שלו.

תורת האבי"ר מבוססת על פסוקים מקראיים, סימבוליקה יהודית, מוזיקה, תלבושות, כלי נשק ייחודיים, ריקודים, סיפורים וגם האלף בית העברי.

באולם האימונים של בית מכבי תל-אביב מרוכזים כ- 20 תלמידים הלבושים בחליפות שחורות, שבצידן האחורי כתובה המילה אבי"ר באותיות עבריות קדומות, ומתחתיה חמסה. השיעור נפתח בקידה לאלוף אבי"ר, שאחריה נערך לימוד של סוגי מכות ותרגילים שונים, המבוססים על אותיות האל"ף בי"ת העברי, פסוקים מקראיים וסמלים מהמיסטיקה היהודית, ומשלבים כלי נשק יחודיים, ריקודים וסיפורים.

"אבי"ר זה ראשי תיבות של ´אדונינו, בוראנו, יוצרנו רופאינו´, שאלו מידות השם יתברך. וגם של ´אמונה, בטחון, יראה ורחמנות´ שאלו מידות הלוחם" מסביר סופר. "זו תורה שהיא מכלול כל אמנויות הלחימה של ישראל, כלומר של השבטים העבריים. קיבלתי אותה מאבי, והוא קיבל אותה מאביו, וכך היא עברה במשפחתנו במשך מאה דורות. השרשרת של האבי"ר מתחילה ביעקב, במשה. אני קרוי על שם יהושע בן נון ואבנר בן נר, ששניהם היו אבירים, אחד למשה רבינו ואחד לשאול המלך. למרות שהאבי"ר מבוססת על תורה עתיקה, יש בה גם חידוש" אומר סופר "בדור הנוכחי, האבי"ר הינה ביטוי של שלושת השלבים ההיסטוריים שלנו באחת. זוהי אמנות עברית, ישראלית ויהודית".

"זו שיטת לחימה של כל ישראל" מוסיף סופר. "אלא שהיא כמעט ואבדה במרוצת הדורות, משום שבגלות אי אפשר היה להתאמן בה מבלי שהדבר יתפרש כמרד במלכויות הגויים. המוצא של האביר כבר אצל יעקב, שברך את בניו שיהיו ´אבירי ישראל´. גם במצרים בני ישראל השתמשו באבי"ר. השבטים העבריים קיבלו את מחוזות מצרים תמורת שמירה שבוצעה על ידי יעקב אבינו, עבור ההון של פרעה. פרעה לא היה פראייר או טמבל, הוא ידע שצריך לשמור על האוצר שלו טוב. מאז השיטה עברה בחשאיות בין הדורות".

מאיפה אתה יודע שהתורה הזו באמת עתיקה כל כך?
"הכל עובר במשפחה".

עובר במשפחה? אבא שלי בקושי ידע לספר לי איך קראו לסבא שלו.
"אנחנו מורשת רבנית משבט יהודה, וגם שומרים מאוד על ספרי יוחסין. לפי המסורת המשפחתית אנחנו סופרים שאספו מידע וכתבו בשביל עזרא ונחמיה את דברי הימים.

קשה להשיג מהאבי"ר הוכחות חותכות למקורות שיטת הלחימה שלו ולעתיקותה. הוא מרבה לצטט פסוקים מזכרונו, ולפרש אותם כמוכיחים את שיטת הלחימה. אבל אולי, כמו שאומר סופר בעצמו, לא ההוכחות הן מה שחשוב, ומה שחשוב הוא שהאבי"ר היא שיטה לחימה יהודית חיה ובועטת.

ומדוע דווקא עכשיו נחשפת תורת האבי"ר לציבור? לְמה חיכיתם כל השנים?
"עד לפני חמש שנים אבי כלל לא אישר לי ללמד. הסיבה שהתחלתי ללמד עצובה: אשתי נפטרה, ולי יש רק בת אחת, אח לא נשוי ואח ואחות שהלכו לעולמם ללא ילדים. אבי, שהתעוור בזקנתו, החליט שצריך לפתוח את האבי"ר לציבור, לפני כל מיני סימנים של התקופה הנוכחית והגאולה המתקרבת. מאז אנחנו חושפים בהדרגה יותר ויותר".

איזה סימנים של הגאולה המתקרבת?
"לא יודע, לא שאלתי אותו. אני, התפקיד שלי מקטנות, זה החלק של הלחימה, אחי הוא הרב של השיטה. אבא שלי הושיב את אחי ואותי לפני ואמר לנו שברצונו שנפיץ את התורה הזו".

האביר היא לא רק שיטת לחימה פיזית. "לוחם זה אותיות חולם", אומר סופר, ומסביר את הקשר בין התנועות והמכות, לעולם המחשבה והרוח היהודי: התנועות בתורה מבוססות על האל"ף-בי"ת העברי, כשלכל אחת מ-27 האותיות – כולל הסופיות – יש שבעה אופנים שונים של פעולה - יוזמתי, תגובתי, חניקה, הורדה, נעילה, הטלה או ערבוביה. יחד, אלו 189 סוגי מכות, שעם 176 טכניקות נוספות מהוות 365 תנועות, שמשולות לשס"ה הגידים, ומצוות אל תעשה.

365 הטכניקות הללו מרכיבות את הרמה הראשונה של האבי"ר. הרמה השניה מורכבת ממכות אלו, ומ-248 סוגי מכות נוספות, שביחד מסתכמות בתרי"ג מכות, על משקל תרי"ג המצוות.

מבחינה עמוקה יותר, האבי"ר היא שיטה קבלית. הקבלה עוסקת רבות באופן שבו נבנה העולם מהאל"ף בי"ת העברי. לפי הקבלה, האלפבית נתפס כ"קוד" שממנו בנוי העולם. כמו במטריקס, שבו ניאו הופך ללוחם בתוך עולם של קודים זורמים, גם שיטת האבי"ר עוסקת בלחימה בתוך הקוד של העולם. הקשר לשפה מגיע עד לרמה שבה, בעזרת התרגילים של האבי"ר, ניתן לאיית פסוקים תנ"כיים.

סופר רואה חשיבות מיוחדת בעובדה שאמנות הלחימה אבי"ר היא יהודית למהדרין. "יש הרבה יהודים שמתחילים ללמוד אמנויות לחימה זרות, אבל מרגישים שלמשהו בתוכם קשה להתחבר. באיקידו, לדוגמה, יש יצוג של עבודה זרה ושינטואיזם. האבי"ר מותאמת לנשמה היהודית. לכן יש גם כל מיני בעלי תשובה שהפסיקו להתאמן באמנויות לחימה, ועכשיו הם שמעו על זה שיש אמנות לחימה יהודית משלנו ויוצאים מכל החורים ללמוד אותה".

איך באמת מגיבים הדתיים לאמנות הזו?
"היו חרדים שאמרו לי ´אתה לא יכול ללמד אביר´. אמרתי להם, אתם לא יכולים להגיד את זה, כי אביר הוא של כלל ישראל ואם אני חוסם אותו, אני מעכב את הגאולה".

באתר שלך אתה כותב שאמנות הלחימה יכולה לתת מענה לבעיות היום בישראל.
"כן, וואלה. היום אין הרבה סוגי פעילות שבתרבות ודת ישראל שלא יוצרות קרע. אבי"ר היא מעל אשכנזים, ספרדים, שמלאנים, ימנים, חרדים וחילונים. כולם פה בשיעורים, כולם יכולים להיכנס לרקוד וזה עושה להם טוב".

בין אם האבי"ר מביא אחדות גאולה לישראל או לא, את הראפר פישי הגדול שלומד אצלו מזה שלושה חודשים הוא כבר עשה מבסוט. פישי, שקורא לסופר בשם מאסטר, הכיר את האבי"ר כילד, לפני 11 שנים, בימי "חומוס מטמטם", האלבום שגרם לו-עצמו לנסות כוחו בראפ.

כשיהושע סופר שומע על פישי, עולה על פניו חיוך שובב. "כשהוא היה ילד קראו לו בשכונה פישנזון, והעידוד החיובי היחיד שהוא קיבל היה כשהיה מבצע את השירים שלי בעל פה. מאז שהוא הגיע לשיעורים, הוא מורעל על אבי"ר, ראשון להגיע ואחרון לעזוב. עכשיו פישי מתבריין, ואנשים נותנים לו כבוד מסוג חדש. הוא גם הולך להוציא שיר על האבי"ר".

פישי נלהב לא פחות. בעוד הוא מדבר הוא מקפץ במקומו, שולח זרועות באוויר, מדי פעם הוא שולח בעיטה אימפולסיבית אל הקיר וכמעט מפצח את פרקט העץ. "אני יכול להגיד לך שהפסקתי לעשן בזכות האבי"ר. זה מביא המון בטחון עצמי, לא רק ברחוב כי אף אחד לא תקף אותי ברוך השם, אבל הרעיון שכל הפיצוצים האלה מחשלים את הגוף".

פישי נותן עוד בעיטה חזקה לקיר. "אתה רואה יש לי סימנים פה ושם. זה כואב, אבל שבוע הבא" כף רגלו היחפה פוגעת שוב בפרקט העץ "אני כבר לא ארגיש את זה. אז אתה לומד שהסימנים הכחולים, תוך שבוע הם נעלמים. וגם בחיים אתה מקבל נפילות בקריירה, או אנשים שעושים לך קטעים. האבי"ר נותן לך כוח פנימי וחיצוני. אנחנו לומדים גם את מעלות הקב"ה, סיפורים מהתורה ומוסרי השכל, אבל גם לתת מכות. זה משפר את הביטחון העצמי ועוזר להתמודד מול אנשים בצורה טובה יותר. מאז האבי"ר נהייתי אתלטי בהופעות. היום בערב אני עולה לתקלט עם חליפת אבי"ר."

מה פתאום?
"באבי"ר יש גם מין עיגול ג´מאיקני שמשפר את הזרימה של הראגה והראפ שאני עושה. הרי גם אלוף אבי"ר בילה חלק מימיו בג´מייקה. אבל זה גם ריקוד יהודי לחלוטין, בוא נדגיש את זה. קח לדוגמה את צעדי שלמה".
 
למעלה