´כופר שומר מצוות´

אלי.נ

New member
´כופר שומר מצוות´

יש מכנים את ליבוביץ ´כופר שומר מצוות´. האמת שאני משכים עם זה. ויתר על כן גם הרמב"ם, גם משה רבנו, וכל חכם אמיתי הוא כופר ושומר מצוות.וכבר אמרו בתלמוד"כל הכופר בעבודה זרה מודה בכל התורה כולה, וכל המודה בעבודה זרה כופר בכל התורה כולה.ואימרה זו הרמב"ם נתן לה ביטוי חזק במורה נבוכים. אם כן,אין לחשוש מהביטוי ´כופר´.אדרבא,יש בו גילוי עמוק של האמונה היהודית, המתגלמת בשלילת כל סגידה לדבר שאינו האל.ובאורח דומה מצאתי בדברי הרב קוק, בספרו אורות האמונה, שבו הוא כותב,בערך בלשון הזו: ´שורש היהודיות הוא כפירה בעבודה זרה´.(הספר אינו תחת ידי וצר שאיני יכול לצטט במדוייק.)למותר לציין שבדורנו,ליבוביץ הינו היחיד שעמד על שער בת רבים והתריע מפני ההיטמעות בעבודה זרה, גם כשהיא לבשה לבוש דתי ומתחסד. אם הדור היה ראוי בוודאי היה מעניק לא את פרס ישראל אלא את פרס עם ישראל ותורת ישראל.
 
סליחה לא האם הוא כופר בעבודה זרה...

אלא האם הוא כופר במציאותו של הקב"ה. כבורא כמנהיג כמשגיח בעולם. ככל שמהפכים בכתביו לא מוצאים תשובות ברורות לשאלות כאלה.
 

אלי.נ

New member
כופר רק בעבודה זרה

הטענה שלא מוצאים תשובות ברורות,אינה מוכיחה דבר.אדרבא,היא הנותנת כי ליבוביץ מהלך בדרך החמים הראשונים, וצוואתו של הרמב"ם: "ואל ידרוש ממני הנבוןואל יתלה תקוותיו שבכל מקום שאזכיר עניין מסויים שאני אשלימנו,או אם התחלתי לבאר ענין משל מן המשלים שאני אסיים כל מה שנאמר באותו המשל כי דבר זה אי אפשר לשום משכיל לעשותו בלשונו למי שהוא מדבר עמו כל שכן לקבעו בספר. מו"נ, פתיחה מהדורת הרב קאפח, ע"מ,ו.ועיין עוד שם ח"ג, פרקים יז -יח, ובפרק נא. ועיין גם בדברי המפרשים,שם טוב, אפודי,והנרבוני,במה שציינו שעינינים אלו דקים למאוד ולא ניתנים לגילוי דעת מפורש.וראה גם מה שכתב הרמב"ם בח"א פ"נ, כי הדעה אינה עניין הנאמר בפה אלא העניין שהצטייר בנפש (=השכל, אלי.נ)כאשר מאמתים אותו שהוא כך כפי שהצטייר.ושם לקראת סוף הפרק כתב: "אלא ראוי שיהיה האדם מכלל משכילי האמת ומשיגיו ואף על פי שאינו אומרו בפיו,כמו שנצטוו החסידים ונאמר להם אמרו בלבבכם על משכבם ודמו סלה.
 
האם לייבוביץ היה מאמין? זאת השאלה

המדוייקת בעצם. כי לידיעת האל איש לא זכה. כולל משה רבינו שה´ העיד עליו פה אל פה אדבר בו, ומצד שני אמר לו וראית את אחורי ופני לא יראו. וכן לא יראני אדם וחי. איש לא חייב בידיעה. אבל היכן שיש חוסר ידיעה יש אמונה שממלא את החסר, לכאן או לכאן. יש ש"הנחת העבודה" שלו היא יש, ואינני יודע להוכיח או להסביר זאת, ואחר מניח את ההפך. נשאלת השאלה האם ליבוביץ היה מאמין (כהנחה ולא כידיעה), שהקב"ה ברא את העולם ומנהיג אותו ונתן את התורה במעמד הר סיני ומתגלה לנביאיו וכו´ וכו´.
 
לא מספיק להאמין בה´?

צריך להבהיר שאיש לא חייב בידיעה מפני שאיש (אדם) לא יכול להגיע לידיעה, אלא רק להכרה שלא ניתן להכיר את ה´! כדי לקיים מצוות כהלכה מתוך חובת עבודת ה´ (ולא מתוך מסורת למשל), לא צריך להאמין בשאר האמונות שהעלת. לאמונות האלה אין שום חשיבות ביהדות כפי שהיא מתבטאת בחיים עצמם: הקראים, שלא ביטאו אותה כראוי (אבל האמינו בכל האמונות שהעלת!), הוצאו אל מחוץ ליהדות בגלל שכפרו בהלכה, שהיא היהדות עצמה, ולא באמונות. גם הרמב"ם, אגב, היה מאמין ללא האמונה שה´ ברא את העולם או שה´ מתגלה לנביאים (הנבואה ע"פ הרמב"ם היא תכליתו של כל אדם).
 

נריה_ה

New member
טעות בידך!

ההבדל בין הקראים לבין הרבנים (כל יהודי שאינו קראי) הוא שהקראים מקבלים רק את דברי האל ואילו הרבניים הופכים את דברי אלהים לזניחים ומאלהים בני אדם. הקראים לא נמצאים מחוץ ליהדות! הקראות היא היהדות האמיתית! השאר גובל בעבודת אלילים.
 
הרמב"ם דווקא דרש להאמין ב13 עיקרים.

אלא שבעניין הזה אני מבין שליבוביץ העדיף משום מה לקבל את דעתו של הר´ קרסקס. בכל פעולה שהאדם עושה, עושה זאת בגלל מניע כלשהו ולמה כשמדובר בדת שתובעת צייתנות מיקיצה ועד שינה, לייבוביץ מוותר על כל בקורת וחקירה ופשוט לקבל אותה ללא תנאי. מעניין האם היה ממליץ לציית כך גם למי שנולד לדת אחרת? אולי, האמונה שליבוביץ מדבר עליה פרושה בעצם נאמנות?
 

יחיאב

New member
מי אמר שליבוביץ קיבל

את דעתו של קרשקש לעניין העיקרים? עצם העובדה שיש כאלו שסוברים שיש 13 עיקרים (רמב"ם) ויש כאלו שסוברים שיש 6 עיקרים (אברבנאל) ויש כאלו שסוברים שיש רק 3 עיקרים (קרשקש) וכל אלו הם יהודים כשרים כי המכנה המשותף לכולם הוא נאמנותם ליהדותם, לתושב"ע - היא היא המעידה יותר מכל על "חשיבות" אותם עיקרים להגדרת היהודי כיהודי לעומת חשיבות אותה נאמנות לתושב"ע להגדרת היהודי כיהודי. אגב, לא מפחידה אותי האבחנה שעשית בין ´אמונה´ ל´נאמנות´, כי אם אתה שואל אותי, בסופו של דבר, זה מה שהחזיק את הרמב"ם בתוך אחיו היהודים שהיתה לו ביקורת קשה עליהם, זה מה שהחזיק את ליבוביץ בתוך אחיו היהודים שהיתה לו ביקורת קשה עליהם, וחיסרון נאמנות זו היא זו שלא החזיקה את שפינוזה בקרב אחיו היהודים שגם לו היתה ביקורת קשה עליהם. נאמנות לתושב"ע, כאמור.
 

נריה_ה

New member
נאמנות לתושב"ע.

מה חבל שאתם מגדירים יהודי כאדם הנאמן לתושב"ע, ליצירת בני אדם. הנאמנות הזאת רק מורידה, מכיוון שהיא גוררת חוסר נאמנות לתורה, שהיא מה שציווה הקב"ה.
 

יחיאב

New member
תראה, קראתי גם את דבריך

קודם, מהם משתמע כי אתה רואה את היהדות כנאמנות לתורה שבכתב. ראיה זו שלך אין לה על מה להתבסס. היא פרי מוחך בלבד. אם נרצה לבדוק מבחינה אובייקטיבית את השאלה מהי ´יהדות´ ומיהם ´יהודים´, נצטרך לעשות זאת מבחינה היסטורית-אמפירית. או אז נגלה שהיהדות היא לא קבלת התורה שבכתב בלבד, כיוון שגם הנוצרים קיבלו אותה ובכל זאת הם הוצאו מכלל ´יהודים´, וגם הקראים קיבלו אותה ובכל זאת הוצאו מכלל ´יהודים´, אלא הדבר שמחבר כחוט השני בין כל התקופות וכל הגילגולים השונים של היהדות הוא אך ורק קבלת התורה שבע"פ (ובתוכה מובנה כבר קבלת תורה שבכתב, אין צריך לומר). אתה יכול להסכים עם דרכה של היהדות, קרי, שבני אדם מפרשים את התורה שבכתב, ואתה יכול שלא להסכים איתה. אך אתה לא יכול לטעון שהיא לא היהדות, או שהיא לא היהדות האמיתית. כי אם אמרת יהדות- אמרת תושב"ע.
 
´הלכה עוקרת מקרא´

בנוגע לפרוש התורה שבכתב, להלן קטע מתוך "שיחות על תורת הנבואה", ישעיהו לייבוביץ ותלמידים-חברים, עמ´ 457. כפי שכבר אמרתי לכם, בתור ספורט אינטלקטואלי צברתי לי חומר רב בנושא זה של היחס בין תורה שבכתב לבין תורה שבעל-פה, והפעם אביא בפניכם משהו מן המאה ה-18 מדברי הגאון מווילנא בחיבורו: "אדרת אליהו" על התורה אתם בוודאי יודעים שלמעשה, אין שום דמיון בין ´דיני נזיקין´ המחייבים אותנו, לבין כל מה שכתוב בנושא זה בחומש "שמות", ולא רק בענין "עין תחת עין". קחו למשל את ´דין ארבע השומרים´ אותו לומדים במסכת "בבא קמא". הקורא בפסוקי סדרת "משפטים", לא יעלה בידו להבחין מתוכם בין ´שומר חינם´ לבין ´שומר שכר´ וכו´. שלוש פעמים בסדרת "משפטים" חוזר הגאון ואומר דבר שהוא נוקב ויורד עד תהום. תחילה הוא אומר זאת בענין ´עבד עברי´ בהשר לפסוק: "וְהִגִּישוֹ אֲדנָיו אל-האלהים וְהִגִּישו אל-הדלת או אל-המזוזה"(שמות, כא/ו), וזו לשונו: ´פּשָׁטָא דִקְרא (כלומר: פשט המקרא) גם המזוזה כשרה, אבל הלכה עוקרת את המקרא´. תלמיד: בזה הוא דווקא איננו מקורי שהרי זוהי לשון הגמרא! י"ל: נכון מאוד שהלשון הזו ´הלכה עוקרת את המקרא´ מובאת בגמרא, אולם דווקא על ענינים צדדיים שאינם חשובים ביותר, ואילו הגאון לוקח לשון זו ככלל גדול.
 

יחיאב

New member
החיזוק הזה שהבאת לדברי

הוא מבורך, אך לדידו של נריה זו "הבעיה" עם היהדות. הוא סובר שהיהדות צריכה להיות דבוקה לתורה שבכתב ללא הפרשנות של התורה שבע"פ. עצם זה ש"הלכה עוקרת מקרא" הוא כלל גדול ביהדות- הוא הגורם "קלקול" (לדידו) ליהדות ה"אמיתית" ה"אותנטית". אין מה לומר לו לנריה בעניין זה. או שהוא נאמן ליהדות או שלא. (ואם הוא רוצה לדעת מהי היהדות, יש רק דרך אחת לעשות זאת, אותה הסברתי לו קודם) מכאן ואילך הכל תלוי ברצונו. רוצה הוא לקבל את המתחייב ממנה- יקבל, לא ירצה- לא יקבל.
 

נריה_ה

New member
נאמן ליהדות בוודאי.

לא נאמן למה שרב זה או אחר אומר, את זה אבדוק לבדי...
 

נריה_ה

New member
תשובה לך..

1. אולי אתה רואה את היהדות כנושא למחקרים היסטוריים ´אוביקטיבים´... אך לא אני, היהדות כוללת מצוות שיש לקיים. 2. מיותר לציין שהנוצרים לא מקבלים את התורה שבכתב - הם טוענים שהמצוות של התורה בטלות ושהעיקר הוא האמונה שבלב. (אם אני לא טועה) 3. הקראים מקבלים את התורה שבכתב - והם יהודים היהודים. אולי הם לא נחשבים יהודים על ידי הרבניים (שעשו את זה על מנת לחזק את התושב"ע), אך באותה מידה גם הרבניים לא נחשבים ליהודים ע"י הקראים. 4. בכל מקרה הקראים כן נחשבים ליהודים. וזאת בלי קשר להשקפת עולם. 5. מיותר לציין שטעות בידך. ושהתורה שבע"פ איננה מה שמחבר בין כל התקופות וכל הגילגולים השונים של היהדות. וזאת מפני שהתושב"ע חדשה - היא נכתבה בין המאות הראשונה לשביעית לספירה, וממשיכה עדיין להיכתב. 6. אין רע בזה שבני אדם יפרשו את התורה - הרע הוא בזה שמחשיבים את הפרוש של בני האדם לאלוהי - וכתוצאה מכך הופכים בני אדם למעיין אלוהים - וזה רע. בכבוד נריה
 

יחיאב

New member
תשובות לך

1. מניין לך ש"היהדות כוללת מצוות שיש לקיים" אם לא מבדיקה היסטורית-אמפירית? לכן השתמשתי במונח "אובייקטיבי" וכך לא אני ולא אתה נחלוק על המסקנות המתחייבות, שכן הבדיקה מתבצעת על תופעות שהן בתחום של "רשות הרבים". 2. הנוצרים כן מקבלים את התורה שבכתב, הם עצמם אומרים זאת, אלא שהם הוסיפו עליה עוד תורה "הברית החדשה", שמבטלת את המצוות המעשיות, אך שוב, הם מחזיקים בשתיהן, תרצה או לא. 3.הקראים לא נחשבים יהודים אלא קראים. הגדרת היהדות (ומתוך כך היהודי) היא כפי שבדקנו ומצאנו: החזקה בתושב"ע. 6-5-4. ייתכן והתושב"ע "חדשה" כדבריך (2000 שנה, לערך, בשבילך זה כיום שלשום...), זה אינו רלוונטי. היהדות שהגיעה לידיי ושיש לי קשר אליה היא היהדות כפי שחקרתי ומצאתי שהיא (עיין לעיל), ואביא לכאן את הסברו של ליבוביץ מתוך המאמר "קדושתם של כתבי הקודש" שכמדומני עונה לך על דבריך האחרונים: ישראל ההיסטורי מעולם לא חי ולא נתכוון לחיות - ומבחינה דתית אף לא נועד לחיות - מפי המקרא, והוא חי בפועל מפי ההלכה של תושבע"פ, הדחף לקיומו, למאבקו ולסבלו בא לו מאורח-החיים ע"פ ההלכה, לא מערכים, מגמות וחזונות שניתן לדלותם מן המקרא, אם הוא מעורטל מן המשמעות ששיוותה לו ההלכה. גילוי שכינה ומעמד הר-סיני ומ"ח נביאים וז´ נביאות שעמדו לישראל לא עקרו עבודה-זרה מקרבו, ואילו תושבע"פ ומוצרה ההלכה הכשירו את העם לקידוש השם בהמונים. אף דורנו, במידה שהוא רואה את עצמו חוליה בשרשרת ההיסטורית של ישראל - והדברים אמורים הן לגבי הסקטור הדתי והן לגבי הסקטור החילוני בעם -, אינו יכול לקשור את עצמו אלא למסורת של יהדות-ההלכה - בשלמותה, בחלקיה, בשרידיה או לפחות בהדיה -, שהיא היהדות היחידה שהגיעה אלינו כמציאות חיה, ואין לנו שום קשר-בפועל ליהדות של גוילים שעליהם כתובה ספרות מלפני 3000 שנה. הפאראדוכס - שלא להגיד האבסורד - של היהדות הבן-גוריונית, השואפת ל"החייאת" היהדות, הוא שהיא מתקשרת דווקא לארכיאולוגיה ולא למה שנשאר חי-בפועל במבחן ההיסטוריה של עם ישראל. התנ"ך כשלעצמו נתקבל ע"י סקטור גדול של האנושות, ודבר זה לא עשה אותו ליהודי. משמע, שאין התנ"ך כשלעצמו מומנט קונסטיטוטיבי של היהדות - בניגוד לסידור ולהלכה. אין היהדות ההיסטורית מושתתת על תושב"כ אלא על תושבע"פ, ולא יהיה לה קיום אלא במידה שתושבע"פ תהיה מציאות חיה ולא תיהפך היא עצמה לתושב"כ. אף ראיית התנ"ך כשהוא-לעצמו כ"ספר הספרים" מבחינת שימושיותו כגורם לחינוך במובנו האנושי-הכללי, לעיצוב דמותו של אדם ולהקניית ערכים הומניסטיים-חברתיים - אינה אלא שוביניזם לאומי צר-אופק. נוסף על כך יש בביבליולאטריה זו, המעריצה את התנ"ך שלא במשמעות שהיתה לו ביהדות, צירוף משונה של כפירה דתית עם מנטליות נוצרית: של כפירה - באשר היא מרוקנת את התנ"ך ממשמעותו הדתית, ושל הנצרות - באשר זו מראשיתה נאחזת בתנ"ך דוקא כדי לנגח בו את היהדות. כשירה וכספרות ודאי יש גילויים בספרות העולם העולים על כתבי המקרא ; כפילוסופיה - אפלטון וקאנט חשובים מהם, כהיסטוריה - תוקידידס מעניין ומעמיק מהם; ואילו מתוכן מוסרי מרוקן המקרא ע"י התיאוצנטריות שלו - העמדת האדם מול האל ולא מול האדם, וכאמצעי חינוך למוסר אולי "אנטיגונה" של סופוקלס או תורת-המידות של קאנט עולות עליו. משמעותו של התנ"ך אינה באה לו אלא מצד היותו "כתבי-קודש". אולם מניין לי שעשרים-וארבעה ספרים אלה "כתבי-הקודש" הם, אם לא מפי ההלכה שפסקה כך? לא בערפלי מיתולוגיה או פרה-היסטוריה אלא לאורה של ההיסטוריה - כשכבר היה קיים עם יהודי ששבק ולחם במסירות-נפש למען היהדות - הוכרע במשאה-ומתנה של תושבע"פ מה הם הספרים הזוכים היקבע כתושב"כ; ואין נפקא מינה אם היתה כאן הכרעה חד-פעמית או כמה הכרעות של גוף רפרזנטאטיבי מסויים או התגבשות אטית והדרגתית של דעת-הציבור במשך דורות רבים - כזה וכזה בגדר תושבע"פ הוא, ומנהג שנהגו בו כל ישראל אף הוא הלכה. דת ישראל כעולמה של ההלכה, של תושבע"פ, לא נוצרה ע"י כתבי-הקודש, אלא כתבי-הקודש הם אחת האינסטיטוציות של דת ישראל. כמו שההלכה קובעת - ע"פ לוח-שנה שהיא עיבדה והכשירה לפי שיקול-הדעת האנושי - איזהו היום הקדוש בשנה שנועד לכפרה ושעיצומו מכפר, כך היא קובעת - לפי שיקוליה - איזהם הכתבים שמגיע להם תואר של קדושה, וכשם שהיהודי המאמין מקבל את יום הכיפורים, שעליו החליטו שליחיו - יהודים כמוהו - ברוב-דעות, כיום המקודש, כך הוא מקבל את קדושת המקרא ע"פ ההחלטה שהחליט עם ישראל המתכוון לקיים את התורה. מבחינה רעיונית-דתית, אך גם מבחינה הגיונית-סיבתית, תושבע"פ - שהיא עולם ההלכה - קודמת לתושב"כ על חזונה וערכיה. הדת האינסטיטוציונלית יוצרת את האמונה שעליה היא מושתתת. מכאן, שאין קדושת המקרא אלא הקדושה ששיוותה לו ההלכה, ואין קדושה זו נופקת מתכנם של כתבי-הקודש ולא מהערכת תוכן זה. תושבע"פ לא קידשה את התושב"כ כתעודה היסטורית, או כתעודה ספרותית, או כספר-לימוד למדעים או כמורה-דרך למוסר, ואפילו לא כספר-חוקים - שהרי הלכה עוקבת או עוקרת מקרא בכל מקום שתושבע"פ מוצאת זאת לנחוץ; היא קידשה את התושב"כ כהתגלות אלוהית. היהודי חי מפי תושבע"פ, אך הוא משווה ה´ לנגדו תמיד כפי שהתגלה בתושב"כ. כתעודה אלוהית לא בא המקרא להשמיע לאדם לא אמיתות מדעיות ולא אמיתות היסטוריות, שהן בגדר הערכים האנושים שאותם חייב האדם לדלות ממקורות אנושיים. כל מה שהמקרא אומר אינו אומר אלא כדי להביא את האדם לידי יראה ולידי אהבה.
 

נריה_ה

New member
תשובות ../images/Emo37.gif ../images/Emo37.gif

1. בוודאי שלא מבדיקה היסטורית מגיעים למסקנה שהיהדות כוללת מצוות שיש לקיים. זה לא מעניין אותי אם קיימו או לא קיימו בעבר מצוות, או עשו את עצמם מקיימים (וכך גם בנוגע להווה ולעתיד). אני יודע זאת מתוך התבוננות בתורה - הבנת הנקרא. 2. הנוצרים מקבלים את התורה (או כפי שהם קוראים לה, הברית הישנה) כפי שאני מקבל ספר של ש"י עגנון. זה שהם מקבלים את התורה לא מוסיף ולא גורע כי מימלא הם לא עושים עם התורה כלום. מכיוון שהם לא מקבלים את המצוות שהם שורשה של התורה, ניתן לאמר שהם לא מקבלים את התורה. 3. א. אף פעם לא בדקנו ומצאנו שהגדרת יהודים כוללת החזקה בתורה שבעל פה. ב. הקראים כן נחשבים יהודים בין השאר מפני שהם בני העם היהודי. *. כמה שלא תחבב את התושב"ע וכמה שלא תרגיש קשור אליה - זה לא משנה את העובדה שאין לה כל סמכות מעשית. א. התורה ניתנה כדי שיקימו אותה, ולא כדי שיעמידו אותה על מדף. ב. עד לכפיית התורה שבעל פה על עם ישראל (ע"י תנאים שנתמכו ע"י השלטון הרומאי ששלט ברוב העולם העתיק) תמיד נהג עם ישראל ע"פ התורה. ואם חטא הרי שהיה זה חטא שנבע מתוך הגדרה של עברה מהתורה. ג. אני מסכים ^אין לנו שום קשר-בפועל ליהדות של גוילים שעליהם כתובה ספרות מלפני 3000 שנה^ הומצאה דת חדשה שאין לה קשר לרצון האל. בכבוד, נריה
 
התורה שבכתב לא חיכתה עד שיגיעו התנ

התנאים והאמוראים ויגאלו אותה. על זה כתוב בפרקי אבות משה קבל תורה (שבע"פ) ומסרה ליהושע ויהושע לנביאים עד לחכמי התלמוד. אתה ודאי מכיר את הפתגם "מה עניין שמיטה בהר סיני". משמעותו המקורית של פתגם זה, שמצוות שמיטה נתנה בצורה מפורטת ביותר בתורה שבכתב, למרות שבמדבר סיני לא היה שייך לקיים מצוות שמיטה. לעומת זאת שאר המצוות שצריך לקיימם כבר באותו זמן נתנו סתומות ולא ברורות. על מצוות תפילין למשל כתוב: "והיה לך לאות על ידך והיו לטוטפות בין עיניך" מה תוכל להבין מזה? וכן הלאה. מכאן חז"ל מביאים ראיה, שכשם שמצוות שמיטה נתנה בהר סיני עם כל הסבריה ודקדוקיה (גם כשלא היתה אקטואלית) על אחת כמה וכמה שגם שאר המצוות נתנו מפורטות בהר סיני, כתורה שבעל פה. שהיא בעצם הפירוט והיישום של המצוות שנתנו בכתב.
 
ועוד על אמונה ונאמנות.

אני שמח שההבחנה הזאת מקובלת עליך. והיא מיישבת הרבה טענות כלפי ליבוביץ. מושג "אמונה" כמו בי"ג עיקרים וכד´ פותח צוהר לידיעת ה´. לעומת מושג הנאמנות שהוא הרבה יותר "רזה". ומוריד צפיות. במתכונת הזאת אני לא רואה את "עוזה ועוצמתה" של האמונה. כלשונו של ליבוביץ. האם יתכן שליבוביץ לא התעסק בשאלת מציאותו של הקב"ה? ואם כן היכן?
 
שומר מצוות להרגיז

סיפר לי פעם פרופסור יעקב לוינגר כי שמע מגרשון שולם שפעם הלכו ליבוביץ ושולם ברגל בירושלים פתאום נחה הרוח על גרשון שולם והוא אמר לליבוביץ אני יודע למה אתה מקיים מצוות- כי כך אתה יכול להרגיז את הקדוש ברוך הוא.
 
למעלה