המכשפות, ביוגרפיה.

caffeine free

New member
המכשפות, ביוגרפיה.

מאוד הפריע לי שאין פה מאמר עליהן. אז קודם כל, המאמר לקוח מאתר MOOMA, www.mooma.co.il שלא יהו פאדיחות, כל הזכויות שמורות וכו'. במוסיקה הישראלית בולט חלקן הקטן יחסית של זמרות רוק שהולכות בעניין הזה עד הסוף, בשירה, בנגינה ובתכנים, ועוד יותר מכך בולט מיעוטן של להקות רוק נשיות. המכשפות הייתה אחת הלהקות הראשונות שהעזו לעשות את זה, ללא פשרות ובלי להתחשב בטעם הקהל. המכשפות קמה כשהזמרת והגיטריסטית ענבל פרלמוטר, ילידת 1971 מרחובות (שאחותה איריס ניגנה עם נושאי המגבעת), פגשה את נגנית הבס יפעת נץ (אחותו של הגיטריסט ארז נץ). ב-1992 הן הפכו למכשפות, עברו לתל אביב והופיעו (עם המתופפת גל אשכנזי) במועדונים זעירים ("קמה סוטרא", "וולווטה" ועוד). בהמשך השנה החליפה יעל כהן את אשכנזי בתופים, קורין אלאל נדלקה עליהן והחלה לתת ייעוץ, וצליל הלהקה הלך והתגבש. גם ההופעות גדלו ועברו אל "הלילה ה-12", "לוגוס" ואפילו "רוקסן", שם תועדה בדצמבר 1992 הופעה שלה בתוכנית הטלוויזיה "קול הרוק" בערוץ 2. הפריצה הגדולה של הלהקה לתודעת הקהל הייתה בתוכנית שירי כינרת בערוץ הראשון. המכשפות הופיעה בגרסה חושנית ל"קסם על ים כנרת", הדהימה את הקהל, וגם קצת את המנחה, נעמי שמר, שהגיבה בהומור: "היהפוך כושי עורו? באבוהה יהפוך!!!". הגרסה הזו הוקלטה באפריל 1993 ויצאה בתקליט שדרים, שפרלמוטר ציירה את עטיפתו. משם העניינים התחילו לרוץ. ליליאן שוץ הפכה למפיקה והמנהלת האישית של הלהקה והשיגה לה בסוף 1993 חוזה בחברת התקליטים "NMC". בתחילת 1994 הוקלט אלבומה הראשון, עד העונג הבא. פרלמוטר כתבה והלחינה את כל השירים, פרט ל"ציפור" (מ' יעל כהן) ול"מתח מיני" (מ' יפעת נץ), ביניהם "המכשפות", "פחד אמיתי", "עד העונג הבא", "עוד מעט" ועוד. בהפקה מוסיקלית של אלאל, שגם עיבדה עם הלהקה, ובהקלטה של יואב שדמה יצרה הלהקה אלבום רוק גיטרות אנרגטי, עמוס טקסטים מלאי סודות מחד ואמיצים וחושפניים מאידך. פרלמוטר הזכירה בשירתה את קורין אלאל, אך שירי המכשפות וגישתה המוסיקלית היו לגמרי מקוריות. באקט של חוסר התפשרות מסחרית, שגם הוכיח את עצמו, לא הוכנס לאלבום "קסם על ים כנרת". האלבום, שיצא באוגוסט 1994, הפך להצלחה גדולה והפך שנה אחר כך לאלבום זהב. אחרי הוצאת האלבום הופיעה הלהקה ללא הפסק בעשרות הופעות ומועדונים, חלקן בימי שישי ב-13 בחודש תחת הכותרת "ליל המכשפות", ועם זמרות אורחות, קורין אלאל ודנה ברגר. בסוף 1994 הן הקליטו לגלגל"צ חידוש ל"הלילות הקסומים" של נורית גלרון, והפכו מלהקת שוליים ללהקה מקובלת יחסית, שהופעתה בתוכנית הטלוויזיה "לילה גוב" לא מפתיעה איש. במרץ-אפריל 1995 הוקלט אלבומה השני של הלהקה, זמנים מוזרים, הפעם בעיבודים והפקה של הלהקה. פרט ל"מרדף לא ידוע", שאת מילותיו כתבה כהן, פרלמוטר כתבה והלחינה את השירים, ביניהם "קוצים של פחד", "ריקוד האלים", "Consolation", "להתעורר בבוקר ולשנוא את עצמך", "פארנויה זמנית" ועוד. האלבום זכה לפחות תשומת לב מקודמו, וגם הקליפים (שחלקם צולמו בפריז) לא סייעו להפוך אותו להצלחה. המכשפות המשיכה להופיע בתדירות גבוהה, בין השאר במופע בקיסריה, כחימום להופעתה של ביורק, וב"אמפי ווהל" עם אוהד נהרין. הלהקה גם הקליטה באותה שנה מספר שירים של אחרים: עם אלאל היא חידשה את שירה "חיה בתוך קופסא", עם אלונה דניאל את "ערפד" של טאטו, עם פרופ' מקס את "מכשפה" ששר במקור שמוליק סגל, ובלי אף אחד הפכו חברות הלהקה את "שלווה" של להקת הנח"ל ל"שלוותא". הן גם הקליטו באנגלית את "The Taking Of Peckham" של קרטר מכונת המין הבלתי נפסקת ואת "Sweet Dreams" של יוריתמיקס. השיא של ההקלטות האלה היה ביולי 1995, כשניק קייב (שבמקרה היה בהופעות בארץ) הצטרף אליהן בשירה בגרסתן לשירו "Shivers". בנובמבר 1995, בתוכנית "שיר פרידה" לזכר יצחק רבין ז"ל, שרה פרלמוטר, לראשונה לא כחלק מהמכשפות, שיר שכתבה והלחינה: "חמדת אבות 2". אמנם יפעת נץ ליוותה בקולות, אך הליווי היה של עדי רנרט בעיבוד ונגינת פסנתר וקלידים, עמוס הדני בגיטרה, אלי מגן בקונטרבס, אילן סלם בחליל ומאיר ישראל בתופים. באפריל 1996 יצא מיני-אלבום בשם מתכסות ובו כל גרסאות הכיסוי שהקליטה הלהקה מתחילת דרכה, מלבד "Sweet Dreams", שהוצאתו נאסרה על ידי אנני לנוקס מיוריתמיקס. פרלמוטר, כמחאה, הפיצה את השיר בקלטת מחתרתית שהיא עיצבה את עטיפתה וכתבה בה: "חרא זכויות". הוצאת מתכסות לוותה בהופעות עם משתתפי התקליט (חוץ מניק קייב...), ואחריהן הלכה פעילות הלהקה ונמוגה. פרלמוטר, שעברה תקופה קשה של התמכרות לסמים, פעלה בעיקר מחוץ ללהקה: היא הקליטה סקיצות לאלבום סולו, ניגנה בהופעות של קורין אלאל, הקליטה בלונדון עם רם אוריון ועוד. גם יעל כהן החלה לנגן בהרכבים נוספים (בלה דונה, קינמון), ונראה היה שהלהקה הגיעה לסוף דרכה ללא שום הודעה רשמית על פירוק. בספטמבר 1996, אחרי הפסקה ארוכה, הופיעה הלהקה ב"ליל המכשפות" (יום שישי ה-13 בחודש). זו הייתה ההופעה ה-195 של הלהקה (לפי מניינן), ולמרבה הצער, גם האחרונה. שנת 1997 הייתה קשה במיוחד בחייה של פרלמוטר. היא עברה ניסיונות גמילה ונאבקה בהתמכרות, כשהיא מעמידה פנים כאילו הכל בסדר ומשתתפת במגוון פרויקטים מוסיקליים: היא ניגנה בס ושרה בלהקת המזדיינות עם טל גורדון בגיטרה ושירה, אסי לוי בשירה וגיטרה ואיגי וקסמן בתופים. באלבומה של אלאל כשזה עמוק היא ניגנה וכתבה מילים ל"כשזה עמוק" (בו גם שרה) ו"אין לנו במלאי". לפרויקט עבודה עברית היא הקליטה גרסה נואשת ל"יש לך שמש". ב2 באוקטובר 1997 תוכננה הופעת קאמבק של המכשפות ב"לוגוס", אך יום לפני ההופעה ענבל פרלמוטר ריסקה את מכוניתה אל קיר במחלף ראשון לציון ונהרגה במקום. כך סיימה את דרכה בצורה טראגית מי שהייתה אחד הכישרונות המבטיחים ברוק הישראלי של שנות ה-90. במופע לזכרה, שהתקיים ב"לוגוס" ב-5.11.97, הצדיעו לה חברים ושותפים. המופע הסתיים עם יעל כהן ויפעת נץ, שהצטרפו בנגינה חיה אל הקלטה של ענבל פרלמוטר שרה ומנגנת את "אם זה נגמר זה חבל". כשנה לאחר מותה יצא לאור אלבום אוסף משיריה של ענבל פרלמוטר, הקלטות אחרונות. האלבום כלל סקיצות שהקליטה בשנתיים האחרונות לחייה, שאליהן הצטרפו יפעת נץ בבס וקולות, יעל כהן בתופים, יניב דדון ויוסי עזר בגיטרות וחואן שלמברג בפסנתר וקלידים. עוד באלבום היו הקלטותיה של "חמדת אבות 2" ו"יש לך שמש", ושני שירים שלה בעיבוד להקת וונוס של יעל כהן ויפעת נץ: "בתוך ערפל" (מ' ושירה יפעת נץ) ו"לילות בלי מילים" (שירה אורלי פרל). ב1999- יצא האוסף הכפול של המכשפות, ובו דיסק אחד עם מיטב להיטיהן (17 שירים ושני קליפים) ודיסק שני עם הקלטות מהופעות (13 שירים וקליפ אחד).
 
למעלה