הזכות לעצלות
New member
MotoGP: והשילדה חייבת להיות גמישה!
לפני כמה ימים עלתה הכתבה הזו בדו"גיגים ובה כמה דברים שלא ברורים/מסתדרים לי. פרשנות מישהו?
***
" על שלדת האופנוע, בניגוד לשלדת רכב, פועלים מלבד הכוחות הגרביטציוניים – הפועלים מלמעלה למטה ובעצם שומרים את כולנו על הקרקע – גם כוחות פיתול (כפיפה). בעת פניה, כל האופנוע כולל הרוכב משתתף בהטיה בשעה שברכב רק הגלגלים משתתפים בסיבוב בעוד השלדה נשארת ניצבת לקרקע. אי לכך ובהתאם לזאת השלדה באופנוע חייבת להיות בו בעת קשיחה מספיק על מנת לעמוד בעומסים המופעלים עליה אבל גם להיות גמישה מספיק כדי להמשיך ולשמר את אחיזת הצמיג באספלט בשעה שהבולמים נכנעים גם הם לכוחות הכפיפה עקב זויות ההטיה הקיצוניות אליהן מגיע האופנוע כיום."
בהתייחס לשלדה, מה ההבדל המהותי בין פנייה באופנוע לפנייה ברכב? מה הקשר בין גמישות השלדה לאחיזה?
***
" הסגנון השני הוא של בלימה מאוחרת וחזקה ככל האפשר, פניה מהירה והדוקה ומיד האצה חזקה החוצה מה שנקרא 'פוינט אנד שוט' או כפי שקאל קראטשלאו קורא לו 'קווי הפניה בצורת V של הונדה'. בסגנון זה הדומה לדירט-טראק, ושהגיע למוטו ג'יפי על ידי קני רוברטס האב, הרוכב מבלה כמה שפחות על הצד ובעצם מנצל את התכונה החזקה ביותר של האופנוע והיא האצה מהמקום. אם בעבר סגנון זה התאפיין על ידי בלימה מאוחרת והחלקה של האחורי ליישור הפניה על ידי שליטה במצערת, כפי שהפליא לעשות קייסי סטונר, הרי שכיום בזכות התיבה הרציפה אנו רואים כיצד מארק מארקז וגם פדרוסה בולמים מאוחר מאוד וחזק מאוד, עד כדי הרמת הגלגל האחורי, שוברים אל תוך הפניה ומאיצים החוצה ממנה כמה שיותר מהר."
מה בדיוק ההבדל בין שני הסגנונות? איך מחליקים אחורי ע"י שליטה במצערת?
***
"...ימאהה נאלצה להעביר משקל אחורה ולהגביה את מרכז המסה באופנוע על מנת לקבל יותר משקל על הקדמי בעת בלימה."
לא ניתן לקבל יותר משקל על הקדמי בעת בלימה מבלי להגדיל את המסה (ולא רק להזיז אותה), הלא כן? אם כך למה בכל זאת יתרום שינוי שכזה (הזזה של מרכז המסה אחורה ולמעלה)?
לפני כמה ימים עלתה הכתבה הזו בדו"גיגים ובה כמה דברים שלא ברורים/מסתדרים לי. פרשנות מישהו?
***
" על שלדת האופנוע, בניגוד לשלדת רכב, פועלים מלבד הכוחות הגרביטציוניים – הפועלים מלמעלה למטה ובעצם שומרים את כולנו על הקרקע – גם כוחות פיתול (כפיפה). בעת פניה, כל האופנוע כולל הרוכב משתתף בהטיה בשעה שברכב רק הגלגלים משתתפים בסיבוב בעוד השלדה נשארת ניצבת לקרקע. אי לכך ובהתאם לזאת השלדה באופנוע חייבת להיות בו בעת קשיחה מספיק על מנת לעמוד בעומסים המופעלים עליה אבל גם להיות גמישה מספיק כדי להמשיך ולשמר את אחיזת הצמיג באספלט בשעה שהבולמים נכנעים גם הם לכוחות הכפיפה עקב זויות ההטיה הקיצוניות אליהן מגיע האופנוע כיום."
בהתייחס לשלדה, מה ההבדל המהותי בין פנייה באופנוע לפנייה ברכב? מה הקשר בין גמישות השלדה לאחיזה?
***
" הסגנון השני הוא של בלימה מאוחרת וחזקה ככל האפשר, פניה מהירה והדוקה ומיד האצה חזקה החוצה מה שנקרא 'פוינט אנד שוט' או כפי שקאל קראטשלאו קורא לו 'קווי הפניה בצורת V של הונדה'. בסגנון זה הדומה לדירט-טראק, ושהגיע למוטו ג'יפי על ידי קני רוברטס האב, הרוכב מבלה כמה שפחות על הצד ובעצם מנצל את התכונה החזקה ביותר של האופנוע והיא האצה מהמקום. אם בעבר סגנון זה התאפיין על ידי בלימה מאוחרת והחלקה של האחורי ליישור הפניה על ידי שליטה במצערת, כפי שהפליא לעשות קייסי סטונר, הרי שכיום בזכות התיבה הרציפה אנו רואים כיצד מארק מארקז וגם פדרוסה בולמים מאוחר מאוד וחזק מאוד, עד כדי הרמת הגלגל האחורי, שוברים אל תוך הפניה ומאיצים החוצה ממנה כמה שיותר מהר."
מה בדיוק ההבדל בין שני הסגנונות? איך מחליקים אחורי ע"י שליטה במצערת?
***
"...ימאהה נאלצה להעביר משקל אחורה ולהגביה את מרכז המסה באופנוע על מנת לקבל יותר משקל על הקדמי בעת בלימה."
לא ניתן לקבל יותר משקל על הקדמי בעת בלימה מבלי להגדיל את המסה (ולא רק להזיז אותה), הלא כן? אם כך למה בכל זאת יתרום שינוי שכזה (הזזה של מרכז המסה אחורה ולמעלה)?