יוסי גרפינקל
New member
התייצבות האותיות
אחד הדברים הבולטים בכתובת היא שהאות אלף מופיעה בשלוש תנוחות שונות. כך גם אולי אותיות נוספות. כלומר, אין לנו צורה אחת סטנדרטית לכתיבה "נכונה". הכל הולך. מתי הדברים מתקבעים? כשיש בית ספר לסופרים, ושם מלמדים אותם לכתוב בצורה אחת מוגדרת. דבר זה מופיע לראשונה בכתובות גבל, שבלבנון. משם הרעיון עובר ומתפשט לשאר חלקי האיזור. בכתובת תל זית, גם היא מאיזור השפלה, מופיע כבר כתב המכונה פיניקי, ולא כתב פרוטו-כנעני. כאן צורת האותיות כבר כמקובל. ואכן, הקראמיקה מתל זית מאוחרת לזו של חירבת קייאפה. בתל זית, כמו בשכבה 5 בלכיש מופיע מירוק פרוע וכן מירוק פרוע המאורגן בצורה גיאומטרית על קערות. עיטור זה כלל לא מופיע בחירבת קייאפה. אנו רואים שניתן לחלק את הקרמיקה של האיזור לתחילת מאה עשירית (קייאפה) וסוף המאה העשירית (לכיש 5, תל זית).
אחד הדברים הבולטים בכתובת היא שהאות אלף מופיעה בשלוש תנוחות שונות. כך גם אולי אותיות נוספות. כלומר, אין לנו צורה אחת סטנדרטית לכתיבה "נכונה". הכל הולך. מתי הדברים מתקבעים? כשיש בית ספר לסופרים, ושם מלמדים אותם לכתוב בצורה אחת מוגדרת. דבר זה מופיע לראשונה בכתובות גבל, שבלבנון. משם הרעיון עובר ומתפשט לשאר חלקי האיזור. בכתובת תל זית, גם היא מאיזור השפלה, מופיע כבר כתב המכונה פיניקי, ולא כתב פרוטו-כנעני. כאן צורת האותיות כבר כמקובל. ואכן, הקראמיקה מתל זית מאוחרת לזו של חירבת קייאפה. בתל זית, כמו בשכבה 5 בלכיש מופיע מירוק פרוע וכן מירוק פרוע המאורגן בצורה גיאומטרית על קערות. עיטור זה כלל לא מופיע בחירבת קייאפה. אנו רואים שניתן לחלק את הקרמיקה של האיזור לתחילת מאה עשירית (קייאפה) וסוף המאה העשירית (לכיש 5, תל זית).