חודש טוב לכולנו!

גנימדס

New member
חודש טוב לכולנו!

חודש טוב!
כמו כל א' בחודש גם היום נשות הכותל נאספו כדי להתפלל בכותל בדרכן.
מי שחונך על פי היהדות האורתודוקסית קצת מתפלא ברגע הראשון שהוא רואה אותן, הן נראות שונות ומזורות ופרובוקטיביות.

א-ב-ל....

אחרי כמה רגעים הבנתי שהן אוהבות מאד את ה' ורוצות להתקרב אליו כמו שהגברים מתקרבים אליו. לא להתחבר מאחורי מחיצה בבית כנסת, אלא להוביל את התפילה, הלרגיש את התפילין והטלית. להכיר את ספר התורה....
להיות חלק מהיהדות, לא נספחות.
מה שאנחנו רוצים.

ומה אתם חושבים?
 

רiאיש

New member
אחד המהלכים החשובים בדור האחרון

כבר כמה שנים שאני הולך להתפלל בשמחת תורה (ובעוד מועדים ושבתות) במניין שוויוני קטן בירושלים. לאחר פעם אחת שראיתי נשים רוקדות עם ספר תורה, עולות לתורה וקוראות בתורה לא הבנתי איך יכול להיות אחרת.
לפני שנתיים אחותי (שהיתה בת 22 באותו זמן), הצטרפה, ועלתה לתורה בפעם הראשונה בחייה. זה היה בהחלטה של הרגע, ולא נראה לי שהיא הספיקה לעכל את זה, ובכל זאת אמרה את הברכות בביטחון וברהיטות. היה מרגש לחגוג איתה סוג של בת מצווה 10 שנים באיחור, והיה לי חבל ששאר המשפחה לא היתה כדי לחזות באירוע. יחד איתה עלו נערות צעירות, בנות מצווה ואפילו פחות, והדבר היה נראה להן הכי טבעי בעולם. כולי תקוה שהניצנים הקטנים הללו, שהתחילו עם נשות הכותל והמניינים השוויוניים, יפרחו, ובעוד דור לא נוכל להבין איך יכול היה להיות אחרת.

ואין לי אלא לחזק את הסיפא של דבריך - לדעתי, המאבק הלהטב"י והפמניסטי קשורים בעבותות, והאחד לא יוכל להצליח ללא השני.
 
אירוני ופרובוקטיבי כאחד

לדעתי חלק מהיחס השלילי כלפיהן נובע ממסע היח"צ התקשורתי המשומן שהם השיקו, בחבירתן של חברות כנסת ממרצ להן אין דבר עם תפילה ודת (רוזין וזנדברג כדוגמה) ועם התנועות הלא אורתודוקסיות. בכך האם הריחיקו את הסימפטיה או ההזדהות של רוב הציבור הדתי לאומי שממנו הם מגיעים ואולי עליו ניסו להשפיע

מאידך, החרדים פעלו כנגדם באלימות ובביריונות, סימנו אותן כאיום וכסכנה והפיחו רוח של מלחמה עם הגעתן.

אני חושב שהשפעתם ומקומם ייבחן במאת רק לאחר שתשקוט הרוח הציבורית.

הישג אחד שנרשם על שמם הוא פתיחת עזרת ישראל. זה פתרון דמוקטרי שמכבד את כולם בעיניי
 

גנימדס

New member
אומרים עלינו אותו דבר?

שחלק מהיחס השלילי נובע מיחסי הצבור שלנו, במצעדי גאוה ובחבירה לחברי מר"צ ?

נקודה מענינת.

ונשות הכותל קיימות מ1988, אין לי מושג איך שמענו על קיומן רק בשנתיים האחרונות...
 
לכן עלינו ללכת בדרך האמצע

כיאה לדרכה של הו"ד...אסור להקל ראש בכלל ביחסי ציבור. במיוחד כשמדובר על מהלכים חברתיים
 

גנימדס

New member
גם לדעתי

וכשרואים את זה- זה אחרת....
אני ראיתי את זה בקריאת מגילה מעורבת. פתאם הבנתי איזה שינוי זה כשנשים הן חלק מהתפילה. ועד כמה "זה לא זה" כשהן מצונפות בפינתן.
ואם מדברים על אחיות...אחיותי שונאות ללכת לבית הכנסת מסבה זו, אין להן מקום שם. ותמיד חשבתי שזה מוזר שמישהי יכולה לא להתפלל כלל-ועדיין להחשב כדתיה לכל דבר.
 
לא חושב שיש מה להשוות

נשות הכותל רוצות להתריס נגד היהדות שנותנת לנשים מקום משני. זו זכותן, אבל זהו מאבק אידיאולוגי. הומואים דתיים אינם נאבקים על אידיאולוגיה. הם נאבקים כדי שיוכלו לנהל חיים נורמליים שבהם יקבלו את המינימום ההכרחי לאושר ולא ייאלצו לחיות בשקר, בתרמית ובבדידות איומה.
 

גנימדס

New member
אני לא רואה אותן כמתריסות

אלא בנשים שרוצות להתפלל ולעבוד את ה׳. לא רק להיות צנועות , אלא בקשר ישיר שכולל דברים שגברים מקבלים כמובן מאליו, הן רוצות בקשר עם ה׳ לא כאשתו של-, ואני מאד מעריך את הדרך שלהן בעיקר כי אני רואה שאצל הרבה בנות דתיות המונח ״דתיה״ אומר שאת בפיג׳מה כל שישי-שבת.
ובדומה להן גם אנחנו , כל הומו דתי בדרכו שלו רוצה את הקירבה לאל ומרגיש שיש משהו שמגביל אותו. שמנדה ומדיר אותו , בשם הלכה שאי אפשר לא לקשור אותה לשמרנות וחשיבה בכיוון מאד מאד מוגדר.
 

פורטי40

New member
שחור/לבן או גם צבעים אחרים?

בארץ נוטים לסווג את היהודים לשתי קטגוריות בלבד: דתי או חילוני. בשאר העולם היהודי ישנם גוונים שונים של יהודים, של בתי כנסת, של חתונות, של חגיגות בר מצווה ושל ציון חגים יהודיים, והם אינם מחרימים זה את זה, אינם נוזפים זה בזה, ואינם מזלזלים זה בזה.
עכשיו, כשאני בארץ, אני צריך לעשות את ה"סוויץ'".

לדעתי אי אפשר לשנות את הדת האורתודוקסית. היא חקוקה בספרים, ולפיה, מקומה של האשה הוא בעזרת נשים.

אם יהודי ישראל רוצים לאמץ גם גוונים אחרים של היהדות, אז וודאי, יש מקום להכיל (למדתי להשתמש במילה החדשה הזאת, פעם אמרו "לקבל") גם את נשות הכותל.
 

פורטי40

New member
ואני מסכים עם אויר חדש

האורתודוכסיה לא מונעת מאיתנו כמעט שום טקס או קיום מצווה. המאבק שלנו הוא שונה - המאבק שלנו הוא למען הכרה בקיומנו בתוך הקהילה האורתודוכסית והפסקת השנאה כלפינו.
 

גנימדס

New member
אי אפשר לשנות את התורה

כל השאר- נתון לדיון
ולפי דעתי,גם מקומה של האשה נתון לדיון.

פעם "כל המלמד ביתו תורה כאלו למדה תיפלות" והיום אפילו החרדים המחמירים ביותר שולחים את בנותיהם ל12 שנות למוד ,ואף מאשרים להן ללמוד משנה . (מה שלפני 500 שנה לא היה עולה על הדעת).
פעם היו בונים בתי כנסת ללא מקום לנשים כלל, היום ברוב בתי הכנסת יש עזרה או לפחות מחיצה שמאלתרת מקום לנשות ישראל.

הבעיה היא שברגע שהוכרז שכאשר יהדות נותנת לנשים להשתתף בטקסים היא "רפורמית" או "קונסרוטיבית" , היהדות האורתודקוסית נאלצת להסתגר ולהתגונן כדי לא להידמות לזרמים האחרים.
 

פורטי40

New member
טוב, אני פולני בריבוע

אני יודע שישנם ספרדים שרוכבים על אופנים בשבת חבושי כיפה. אבל אין בארץ מוסד שנקרא "רבנות מסורתית" שתואמת ישראלים מסורתיים. בעיני מוסדות הדת (גם רבנים ספרדים וגם אשכנזים) אתה או אורתודוקסי או חוטא. אני זוכר שבדרך מבית הכנסת למנוחה בין מוסף למנחה של יום כיפור נפגשתי עם ספרדים שטענו שאין לעזוב כלל את בית הכנסת ביום כיפור ושזה ביזיון ליום הקדוש...
על זה אני מדבר, על זלזול ונזיפה ביהודי שאינו כמוך.
 

פורטי40

New member
ובנוסף, מה לעשות שחצי מהישראלים הם אשכנזים

וכך הם חושבים. זה חלק מספיק גדול באוכלוסיה כדי להשפיע על כלל ציבור הדתיים - ספרדים כאשכנזים.
שבת שלום.
 
אתה מדבר מנקודת מבטך

ואני מדבר מתוך עולמי.

שנינו חובישם משקפיים שונות, ואולי זה גם מה שהשפיע על הבחירות שלנו.

במקרה הזה, ברור איזה מודל עדיף בעצם לעניין הומואים דתיים
 
למעלה