פורום "יוצרים עם ילדים" מצטרף לחגיגת שבוע הספר

פורום "יוצרים עם ילדים" מצטרף לחגיגת שבוע הספר


אתמול נפתח באופן חגיגי שבוע הספר העברי.
אני אישית חובבת ספרים ומאוד אוהבת להקריא לילדים בגן, להמחיז להם את הסיפור וליצור יצירות.

לרגל שבוע הספר העברי אני פותחת שרשור מיוחד וחגיגי ובו מידי יום נעלה רעיונות ליצירות בעקבות ספרי ילדים.

אני מזמינה אותכם להשתתף בחגיגה ולהציע רעיונות משלכם או לינקים לרעיונות שראיתם באתרי האינטרנט.

תודה על שיתוף הפעולה
 
סיפור מספר 1: מעשה בחמישה בלונים
/מרים רות

סיפור ילדים שכל מי שגדל בישראל ויש לו ילדים או עובד עם ילדים יודע בעל פה.
הספר עובד בין היתר על מנייה, על צבעים ועוזר לילדים להבין את המשמעות הרגשית של פרידה.
&nbsp
רעיונות ליצירה בעקבות הסיפור:
&nbsp
לצבוע בטושטושים/גואש/צבעי מים נגזרות של בלונים.
אפשר גם להדביק נייר קרפ מגולגל או לעשות קולאז' של ריבועי נייר קרפ/משי בתוך נגזרת של בלון.
&nbsp
אפשר להכין מר גמיש מבלון- http://www.hop.co.il/גננות/יצירה/יצירה-מר-גמיש-לשרותכם/
&nbsp
אפשר לעשות בלון עם פרצוף- לצייר, לגזור מסול נעליים ולהדביק, לעשות שיער מצמר ועוד...
&nbsp
רעיונות לפעילויות בעקבות הסיפור על פי גילאים תוכלו למצוא כאן:
http://www.yeshla.co.il/content/פעילות-עם-הספר-מעשה-חמישה-בלונים
&nbsp
וכמובן שגם בפינטרסט יש שלל רעיונות:
https://www.pinterest.com/pin/543035667550502317/
&nbsp
https://www.pinterest.com/pin/410320216027735798/
&nbsp
מוזמנים להוסיף רעיונות משלכם
 
ספר מספר 2 : הזחל הרעב /אריק קארל


מי לא מכיר את הספר על הזחל הרעב שאכל ואכל עד שכאבה לו הבטן ופוף...לאט לאט הפך לפרפר יפייפה.
&nbsp
זהו סיפור מקסים עם המון פוטנציאל, הוא מספר למעשה על היווצרות הפרפר,מכיר לילד הרבה מאכלים מסוגים שונים. אפשר לקחת אותו גם בעיסוק בנושא של תזונה נכונה.
&nbsp
הנה כמה רעיונות ליצירה בעקבות הסיפור-מוזמנים להצטרף

&nbsp
הזחל הרעב- עם גואש וכדור/גליל נייר טואלט-https://www.pinterest.com/pin/543035667550185442/
&nbsp
הזחל הרעב -יצירה והמחשה-https://www.pinterest.com/pin/543035667550185447/
&nbsp
12 רעיונות מדליקים ליצירה בעקבות הזחל הרעב:
http://www.therealisticmama.com/the-very-hungry-caterpillar-12-crafts-for-kids/
&nbsp
רעיונות לפעילויות סביב הסיפור-http://www.sugarbaby.co.il/articles/theveryhungrycaterpillar
&nbsp
רעיונות מאתר ישלה-http://www.yeshla.co.il/node/1/results/taxonomy:2063
&nbsp
קראתם את הספר
עשיתם יצירה או פעילות מעניינת
שתפו אותנו
 
ספר מספר 3:האריה שאהב תות
/תרצה אתר

מי לא מכיר את סיפור הילדים הידוע- "האריה שאהב תות"

מסופר על אריה שרצה לאכול כל הזמן תות,כל פעם שאמא שלו הציעה לו לאכול משהו אחר-הוא סירב. יום אחד פגש חבורה של ילדים עם הרבה תותים. הוא אכל את כל התותים שלהם ופתאום הוא הבין שהוא כבר לא אוהב תות ולמד להקשיב לאמא שלו ולאכול את מה שהיא מציעה לו.
&nbsp
מסייגת ואומרת שהסיפור הזה קצת בעייתי בעיני כי הוא מדגיש כמה חשוב שהילד יהיה צייתן וזה לא בדיוק עובד ככה

ובנוסף יש שם משפטים שאני אישית לא מקריאה לילדים בגן כי נראים לי לא לעניין.
&nbsp
רעיונות ליצירה
:
אתר ישלה-http://www.yeshla.co.il/node/1/results/taxonomy:1626
&nbsp
אתר "את זה"-http://www.etze.co.il/index.php?option=com_content&id=3727
&nbsp
בלוג פעילויות-http://meitalcaspi.blogspot.co.il/2013/11/blog-post_8728.html?spref=pi
&nbsp
מכירים
מקריאים לילדים
יש לכם רעיונות ליצירה
שתפו!

&nbsp
 
אני מקריאה, אבל חושבת שהסיפור לא 'משהו'.

אם הסיפור מנסה 'לתקוף' בעית אכילה אצל ילדים:
ילדים בד'כ נצמדים למאכלים המוכרים,ומסרבים לנסות חדשים. בסיפור,האריה דווקא מתעקש על משהו חדש לגמרי (מעולם לא טעם)
וזה נגמר באכזבה גדולה מהמאכל החדש.
מעבר למסר ההפוך ממה שכדאי להעביר לילדים,הסיפור גם לא הגיוני:
מדוע שילד,או אריה או כל יצור 'מאונש' ספרותי אחר, יתעקש מאוד על מאכל שמעולם לא טעם?...

טוב, אני מזכירה לעצמי שזו פינת יצירה, לא ביקורת ספרים :) אז הנה משהו שראיתי עכשיו ברשת,ואולי יכול להתאים-עם שינויים קטנים- גם פה:
https://www.youtube.com/watch?v=Rd_IaNkBFv4

הוידאו מלמד הכנה עצמית של סבון בצורת אבטיח. אולי אפשר להכין בצורת תות?..
אם לילד יהיה סבון שהוא הכין בעצמו,יותר סיכוי שמלחמות על 'תרחוץ ידיים' יצאו מהרפרטואר המשפחתי.
לא ניסיתי בעצמי,ואין לי מושג אם הסבון הנ'ל אכן ממש בריא ויעיל לנקיון.
 
לא חשבתי על זה מההיבט של בעיות אכילה-נקודה טובה למחשבה!

לגבי הכנת סבון-אני מכירה חנויות יצירה בארה"ב שאפשר להכין בהם נרות,סבונים ועוד ...
נראה לי רעיון נהדר ויעיל!
 
אני תמיד הסתכלתי על זה מנקודת מבט של עקשנות

ילדים לפעמים נכנסים לעקשנות על משהו בלי שום סיבה. למשל ילד שמתעקש שהוא רוצה לערבב את הסיר למרות שזה מסוכן וובעצם זה בכלל לא כיף כי זה חם לעמוד מעל הסיר ורק כשהוא מנסה הוא מבין שזה בכלל לא משהו שהוא באמת רוצה אלא שהוא סתם התעקש בלי סיבה (טוב, לא דווקא ממש מבין את זה...)
אני תמיד במצבים כאלו הייתי מזכיר לאחיין שלי את הסיפור על התות. אבל אני לא בטוח עד כמה הוא הבין.
אולי זה בכלל יותר טוב להסברה להורים שהדרך הכי טובה שהילד יצא מהעקשנות שלו לגבי משהו זה לתת לו לנסות את הדבר.
&nbsp
מנקודת המבט של בעיות אכילה (וזה דבר שנפוץ מאוד במשפחה שלי) זה כביכול בנושא כי זה אוכל, אבל זה לא בדיוק קשור. זה לא שהספר מטיף לא לנסות דברים חדשים. אבל הוא גם לא עוסק בכן לנסות דברים חדשים.
 
זה נכון שילדים לפעמים מתעקשים בלי סיבה (שלפחות לנו המבוגרים

נראית הגיונית...).

בסיפור,אכן זה שהאריה קיבל את מה שכ'כ התעקש עליו,הביא לכך שסיים להתעקש.
לגבי הפרעות אכילה- אני חושבת שאצל ילדים,בד'כ זה דבר רגיל ולא הפרעה, כשהם מתעקשים לא לנסות אוכל חדש, או לאכול מבחר מצומצם,או לסרב לאוכל בריא וכו' וכו'...

בסיפור יש כמה בעיות:

1- מה ההגיון,שמישהו יתעקש על משהו שמעולם לא טעם אותו?... ילדים מתעקשים לאכול גלידה או פיצה במקום ארוחות 'מזינות', כי הם טעמו ואוהבים את הטעם.

2- להגיד 'פויה' על אוכל. תמיד לא נח לי עם השורה הזו (אני לוחשת את המילה הזו...)

3- הילדים הביאו אך ורק תותים,וגם בבית כשנשאלו,רצו רק תותים. שוב- דוגמא לא ממש 'חינוכית', אבל מעבר לחינוכית-היא לא הגיונית. מעט מאוד בני אדם,רוצים לאכול מאכל בלבד אחד.(היו כמה כתבות בחודשים האחרונים,על מישהו שאוכל רק פיצה,וכו'. זה היוצא מהכלל שמעיד על הכלל,שהרי רק תופעות ממש נדירות,זוכות לסיקור עיתונאי)

4- הקיצוניות החדה,ממישהו שלא מוכן לשום מאכל,למישהו שעכשיו הוא 'ילד טוב ירושליים'. זה לא רק מגוחך,זה גם מעביר מסר של 'להיות כנוע במאה אחוז',וחשוב שילד לא ירגיש שמכריחים אותו במאה אחוז,לאכול כמות או בחירה של ההורים.

עדיף לתת כמה אלטרנטיבות 'אתה לא רוצה ברוקולי?- אוקי, יש עדשים.תחליט מה משניהם אתה רוצה'. ואם לא בארוחות חמות,אז לכל הפחות בארוחות קרות,אפשר לקחת את הילד ל'סופר',ולהציב בפניו שתייים שלוש אלטרנטיבות ,ושייבחר מתוכן.
 
לגבי הבעיות

1. זה באמת לא הגיוני כל כך עם אוכל. כמו שאמרתי לדעתי זה לא באמת קשור לאוכל אלא מייצג עקשנות של סתם. ובהחלט ראיתי שילדים קטנים מתעקשים על משהו רק כי הם שמעו עליו.
2. כן, זה עדיף לא לומר את זה עם ילדים.
3. לא ממש חשבתי על הילדים כחלק משמעותי בסיפור. זה שהם רצו רק תותים נראה לי חלק דימיוני בסיפור כמו שאנחנו לא נתלונן על ההיגיון של אריה שמדבר עם אמא שלו על אוכל.
4. יש משהו בכך שהוא הפך בסוף לבאופן מוחלט לא עקשן שזה לא הגיוני או טבעי. אבל דווקא הספר מדגיש שזה לא עניין של לאכול רק מאכל אחד שההורה מציע. האמא מציעה מגוון רחב של מאכלים ועוברים עליהם אחד אחד. בהחלט יש אלטרנטיבות שונות של אוכל, פשוט לא התות (שזה משהו שפשוט לא נמצא, ולכן זה לדעתי דוגמא של התעקשות של ילדים על דברים שפשוט בלתי אפשריים, לא דברים שההורה מחליט לא לתת להם)
 
אתה בהחלט צודק לגבי הסעיף ה 4

לא שמתי לב לנקודה הזו.
&nbsp
לגבי הילדים- אני לא יודעת... אני מאוד אוהבת סיפורי אגדות-שכמובן קורים בהם דברים מוזרים ולא הגיוניים לגמרי,אבל כאן,משום מה, זה נראה לי צורם.
 
גם אני לגמרי רואה בזה ספר על התנהגות אופיינית

לגילאים האלו 3-4-5 ולאוו דווקא קשורה ספציפית באוכל. ברור שאין שום הגיון להתעקש לאכול דווקא רק משהו שבחיים לא ניסית, שכמובן זה חייב להיות בערך הדבר היחיד שאין בבית. אבל לפי ההיגיון הלא הגיוני של גילאי הגן זה דווקא הגיוני לחלוטין... וכן לפעמים מתעקשים ומתעקשים ואז מנסים שרואים שאין בזה כלום. אני מסננת את המילה "פויה" כשאני קוראת להם את הסיפור אבל חוץ מזה לדעתי זה ספר גאוני. בן השש אצלנו מאוד בררן באוכל וכל פעם שהוא יושב מול שולחן מלא כל טוב ומתחיל ליילל "אבל אני לא אוהב! מה יש עוד לאכול??" אנחנו ישר מתחילים "יש פטל, שזיפים, סיגליות, מרק..." זה מעצבן אותו עוד יותר אבל לפחות אנחנו נהנים
 
ספר מספר 4: איילת מטיילת/רינת הופר


ספריה של רינת הופר מוכרים כמעט לכל משפחה עם פעוטות. מדובר בספרים עם חרוזים יפים ונחמדים שלילדים קל לזכור, האיורים בספריה מאוד מיוחדים. לרוב מדובר בספרים עם מחזוריות- יום אחרי יום, חיה אחרי חיה.
&nbsp
ב"איילת מטיילת" מסופר על ילדה בשם איילת שיוצאת לטיול ופוגשת בדרך בעלי חיים שהופכים להיות חבריה ומצטרפים לטיול -כל אחד יושב במקום אחר ומצחיק על גופה של איילת עד שהם מגיעים לביתה של איילת.
&nbsp
יש כל כך הרבה רעיונות ליצירה:
אפשר לעשות יצירה בעקבות כל חיה בספר ולהכין למשל מסיכה מצלחות חד פעמיות.מוסיפה לינק למסיכות שונות שאפשר להכין: http://www.yeshla.co.il/category/סיווג-חופשי/הכנת-מסכות?page=1
&nbsp
אני אישית הכנתי עם הילדים בגן משחק המחשה לסיפור:
נתתי להם לצבוע את הדמויות של החיות, גזרתי וניילנתי. נתתי להם לצבוע את הדמות ואז ניילנתי אותה ושמתי סקוצ'ים בדיוק במקומות שהחיות ישבו עליהם במהלך הטיול ואז ישבתי איתם במליאה על הריצפה במעגל וכל פעם שאמרנו איזו חיה בסיפור שהצטרפה לטיול- הם הוסיפו אותה על הלוח שלהם.
&nbsp
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/47/11/5b/47115b2cd834c22a878d6a0178b43da6.jpg
&nbsp
הפעלה מקסימה שעשו בעקבות הספר-http://ha-lool.co.il/magazine/article.asp?id=1558
&nbsp
ספר פעילות שקט של "איילת מטיילת"-http://nushi1.blogspot.co.il/2012/08/blog-post.html
&nbsp
מכירים את הסיפור
אוהבים לקרוא/להקריא
אילו רעיונות לפעילויות ויצירה יש לכם בעקבות הסיפור
 
הפעלה: לפי מספר הילדים,

מחלקים את החיות,והילדים מנסים ללכת במסלול קצר בחדר עם בובת החיה (כמובן,משהו לא חד או כבד) על חלק הגוף המסויים. זה יצחיק את הילדים הצופים בילד המסתובב עם הבובה, וזה עושה את הסיפור 'אקטיבי',יותר מהקראה שבה רק יושבים ומקשיבים.
 
ושכחתי עוד הפעלה: השיר 'קיפוד על הזקן' (כמדומני דתיה בן דור)

מתאים לקונספט של 'סחיבה לא קונבציונאלית'. אני עשיתי עם הילדים את השיר עם תנועות מתאימות.
 
הילדים אצלי בגן מאוד אוהבים את המחזוריות של השיר

ועושים את כל התנועות

זה יוצא כל כך חמוד ולהורים שרובם אינם דוברי עברית היה מאוד קשה להבין בהתחלה את פשר התנועות
 
רעיון להעברת הפרנציפ למי שלא דובר עברית:

להכין כמה תמונות מפתח,שמישהו- אחד הילדים או הגגנת- ירים בקטע הרלוונטי.
למשל- קיפוד על זקן. אפשר אפילו לעשות מזה עבודת יצירה שמקדימה את ההופעה לפני ההורים :)
 
ככה עשיתי בשלב מתקדם של השנה

אבל במקום תמונות אני הצבעתי על המקום והם עשו את התנועה ושרו את השיר בהתאם.
 
ספר מספר 5: חנן הגנן/רינת הופר

"חנן הגנן" הנו ספר נוסף של רינת הופר שמציג בפני הילד פירות וירקות שנמכרים לילדים שחנן הגנן פוגש בדרכו. יש מחזור חוזר שלילד קל להשלים והסיפור עצמו מהנה וקליל.
&nbsp
הנה רעיונות בעקבות הספר:
&nbsp
הנה הכנתי את זה עם הילדים: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/95/ef/78/95ef784ccb713f6c543cc3d4f5cd91d8.jpg
&nbsp
הכנו עץ מגליל נייר טואלט שהילדים צבעו, שידכתי לתוכו בריסטול ירוק שהם הדביקו עליו מדבקות של ירקות ופירות ויצא לנו העץ של חנן הגנן.
&nbsp
מאתר "ישלה"-http://www.yeshla.co.il/content/פעילות-לטו-בשבט-בעקבות-הספר-חנן-הגנן
&nbsp
עוד עץ-https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/1c/4f/86/1c4f86b4c1f30b38fb281624ad0a608f.jpg
&nbsp
רעיונות שעלו בשרשור פה בפורום-http://www.tapuz.co.il/forums/viewmsg/1467/162382867/משפחה/יוצרים_עם_ילדים
&nbsp
מכירים את הספר
אוהבים לקרוא/להקריא
אילו רעיונות יצירה אפשר לעשות עוד בנושא הספר
 
להכין מראש גלעיני פירות .

להדביק אותם על נייר,(לא את כולם על דף אחד...)
הילדים יציירו את הפרי מסביב לגלעין המודבק.


אם מדובר בילדים קטנים יחסית, אז הופכים את הסדר- ראשית הם צובעים את הפרי,ואח'כ אנחנו מדביקים במרכז את הגלעין.
להצל את ההזדמנות להביא גם גלעינים של פירות שלא מוזכרים בסיפור,כדי לדבר קצת על עצים ועל ה 'דור הבא' שלהם. (אבוקדו זה טכנית פרי,עם ילדים גדולים יחסית, אפשר להסביר שלא כל מה שקוראים לו 'ירק', הוא בעצם ירק. לפעמים זה פשוט פרי לא מתוק...)
 
למעלה