תפילה ותפילה לנשים -בהלכה ובחסידות

הרב סגל

New member
תפילה ותפילה לנשים -בהלכה ובחסידות

הגמרה במסכת ברכות דף כ"ו אומרת שאנשי כנסת הגדולה תיקנו את נוסח התפילה שהתפללו האבות אברהם יצחק ויעקב וקבעו אותה 3 פעמים ביום כנגד שני קורבנות תמיד וכנגד אברים שמתעכלים על המזבח כל הלילה , ונחלקו הראשונים : הרמב"ם סובר שחיוב התפילה הינו מצווה מן התורה ואין לה זמן קבוע , ואנשי כנסת הגדולה תיקנו רק הנוסח והזמנים , ולכן לפי דעה זו נשים (שפטורות ממצוות התלויות בזמן) יצאו ידי חובת תפילה גם אם מתפללות איזו תפילה בלשון שלהם במשל ה24 שעות . אך הרמב"ן חולק ואומר שעיקר מצוות התפילה שלנו הינו מדברי סופרים שהם אנשי כנסת הגדולה , והם חייבו גם את הנשים בתפילת שחרית ומנחה בגלל שתפילה היא בקשת רחמים (כלומר לא פטרו את הנשים מכך אף שזו מצווה שהזמן גרמה ,בגגל שזה בקשת רחמים) ולכן העיקר הוא שנשים מתפללות שחרית ומנחה כדי לצאת לכל הדעות , ומתפללות לפחות משמע-ישראל עד אחרי תפילת שמונה-עשרה כדי שיקיימו גם מצוות קריאת-שמע . ואלו שהקהילה שלהם או שהם לא "קיבלו על עצמם" להתפלל שחרית ומנחה , צריכות על כל פנים להתפלל תפילה אחת במשך המעת לעת ביום או בלילה (ויכולה התפילה אפילו להיות בסגנון שלהם). בכלל עשו עניין גדול מאוד מתפילה , שכן על מצווה זו נאמר : "ולעובדו בכל לבבכם" - "איזו עבודה שבלב ? - זו תפילה" ובמשנה כתוב : "אין עומדים להתפלל , אלא מתוך כובד ראש " ומפרש רש"י : "הכנעה ושפלות" "חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת קודם התפילה" כדי שיתפללו בכובד ראש והכנעה ושפלות , ובתורת החסידות כפי שגילה הבעל-שם-טוב , האריכו מאוד בגולד הפלאת התפילה , ואמרו : תפילה מלשון "התופל כלי חרס" כלומר מדבק את הכלי , כך בתפילה אנו נדבקים בהשם יתברך. ושאלו ,עבודה שבלב זו תפילה , איך נעבדהו בלב שלם , כלומר עם אהבה להשם ויראת השם ? ע"ז הסבירו שכבר כתוב "דע את אלוקי אביך ועבדהו בלב שלם" שעל ידי שהאדם לומד ויודע (דעת מלשון התחברות) את אלוקי אביך , שזה על ידי לימוד אלוקי בפנימיות התורה - אז הוא יכול להגיע ללב שלם שזה אהבה ויראה . והביא אדה"ז בספר התניא שהאהבה היא שורש לקיום כל מצוות עשה והיראה שורש לכל מצוות לא תעשה , שכן כאשר הוא אוהב ה´ - הוא מקיים את מצוותיו בבחינת "לאהבה את ה´ אלוקיכם ולעובדו" וכשהוא ירא מה´ - הוא נמנע מלחטא בלא תעשה . וגם הביא שהאהבה ויראה נקראים כנפים , ועל ידם התפילה עולה ללמעלה .. ולכל יהודי יש את האהבה טבעית לה´ ! וזאת בירושה לנו מאבותנו אברהם שהיה "מרכבה לאלוקות" וזכה להנחיל לבניו אהבה טבעית לה´ אך אהבה זו מסותרת ומכוסה , ובכדי להביאה אל הלב שתהיה בגילוי שירגיש בליבו את האהבה , לזה צריך להתבונן בשכלו בגדולת השם טובו וחסדו עימנו (כפי שמוסבר באריכות בתורת החסידות) שאז על ידי ההתבוננות תרד האהבה אל הלב , כמו שאנו רואים בדברים גשמיים שקודם האדם מתבוננן שדבר מסויים נעלה וטוב עבורו וכו ואז הוא גם רוצה חושק ואוהב את הדבר ההוא , כך גם באהבת השם שבאה על ידי ההתבוננות . ויהי רצון שיתקבלו תפילותינו אכי"ר
 

giingiit

New member
בעדות ספרד נהוג

שנשים מחוייבות להתפלל פעם אחת ביום בלבד, בעוד שבעדות אשכנז מחוייבות לשתי תפילות. אם אינני טועה, זה כתוב בספר "הליכות בת ישראל" שם הוא מביא גם את המקורות לפסיקות הנ"ל. אין לי כרגע מחשב בבית, כך שלא יכולה להביא מקור בבית וצריכה להתיחס לכך מזכרוני. אם לכבוד הרב יש את הספר, ייתכן ושם זה מופיע. ייתכן שבהנהגות בנות ספרד נוספו שיקולים שלא מופיעים במקורות הכבוד הרב הביא. ויישר כוייח גדול על המקורות שהבאת. באמת מאד מאד מענין.
 
ג´ינג´ית, הוא שהרב אמר:

"ואלו שהקהילה שלהם או שהם לא "קיבלו על עצמם" להתפלל שחרית ומנחה , צריכות על כל פנים להתפלל תפילה אחת במשך המעת לעת ביום או בלילה (ויכולה התפילה אפילו להיות בסגנון שלהם)." הקהילות שלא קיבלו על עצמם = הספרדים.
 
כבוד הרב, תודה רבה על הדברים

אבל, אני חייבת להגיד משהו אחר לגמרי שלא נוגע לתפילה. כבוד הרב וחברים יקרים, חששתי מאוד להכניס רב לפורום בגלל שלכל קבוצה יש המנהגים שלה - שוב, מדובר במנהגים ולא בהלכות מכיוון שהלכה יש רק אחת שהרי משה רבינו קיבל הן את התורה שבכתב והן את התורה שבעל פה. הוא לא קיבל תורה אחת לספרדים ותורה שנייה לאשכנזים שנוהגים לפי מנהגי החסידים ותורה שלישית לאשכנזים שנוהגים לפי מנהגי הליטאים. בגלל ירידת הדורות, אנחנו לא זוכרים כיצד העביר משה רבינו - שהעביר ליהושע שהעביר לזקנים וכו´ - את דרך ביצוע ההלכה. לכן, קיימים חילוקי הדיעות לגבי הדרך לביצוע ההלכה. כיום, לדעתי האישית, שמים האנשים יותר מידי דגש לגבי חילוקי הדיעות על הדרך לביצוע ההלכה ושוכחים שבפועל ניתנה הלכה אחת בלבד. חילוקי הדיעות האלה גורמים שפוסלים רב זה או אחר רק על סמך שייכותו לקבוצה זו או אחרת ואת זה עוד שהבנאדם פתח את הפה. לעיתים זה גרוע יותר, לעיתים למרות שהאדם יהיה גדול הדור ויודע בעל פה את כל הש"ס והפוסקים אבל בגלל שהוא לא מהצד שלי אני מרשה לעצמי לזלזל בו ולעיתים לפגוע בו פיזית (כמו שעשו לא ממזמן לרב שטיינמן שליטא). נתקלתי בזה לא אחת ולכן אני מרשה לעצמי להביע את הדברים. זה מרגיז אותי חברים כל פעם שאני נתקלת בתגובה מעין זו ולאו דוקא כלי רב אלא כלפי כל יהודי: לאיזה זרם הוא שייך? בעלזא??
ליטאי????? אאהההה (מכירים את ה- אהה הזה שמביע זלזול? ) אני, ברוך השם, לא נגועה בזה - אבל אני לא יכולה לקחת את הקרדיט לעצמי. אצלי זה גירסה דינקותא. ככה אבא שלי חינך אותי. צריך לכבד כל אדם באשר הוא יהודי ולא משנה מיהו, למה הוא וכמה הוא. אבל, מכיוון שאני מנהלת הפורום וכאן בפורום ישנם שמשייכים את עצמם לכל מיני זרמים - חששתי מאוד מאיך יקבלו את הרב לפורום בגלל עניין הזרמים ובגלל הנטייה של האנשים לעקם פרצוף. חששתי שיעשו לרב פרצוף וירטואלי אחרי שיגלו שהרב לא מאותו הזרם כמו שהם. החלטתי לתת להקב"ה להנחות אותי ומכיוון שאני מנהלת פורום אני סומכת על הקב"ה שיעזור לי לעשות את הבחירה הנכונה מכיוון שאנשים אחרים תלויים בזה וזה לא עניין שלי פרטי. אבל, אתם יודעים מה, חברים יקרים, קראתי עכשיו את ההודעה של כבוד הרב ואני חייבת להגיד לכם - התרגשתי נורא. למה? מכיוון שקיבלתי הארה: אריאלה, הקב"ה עזר לך לעשות את הבחירה הנכונה בשביל האנשים כאן בפורום. וגבירותי ורבותי הגעתי למסקנה שמה שהכי חשוב זה לא שחברי הפורום יגיעו למסקנה שהרב הזה טוב והרב ההוא לא טוב - אלא שאני אהיה שקטה ורגועה לגבי הבחירה שלי. מכיוון שאחרי מאה ועשרים - ישפטו אותי על הבחירות שאני עשיתי בחיים שלי ולא על הבחירה שחברי הפורום עשו. לכן חברים יקרים, עם כל תשובה שהרב נותן אני מרגישה שאני צריכה להודות להקב"ה ששוב פעם עזר לי ובסיעתא דשמיא גדולה מאוד - עזר לי שוב פעם למצוא בדיוק את מה שחיפשתי. אז - ריבונו של עולם: תודה רבה
 

הרב סגל

New member
למאמי האחד

קיבלו על עצמם - תראה , הדבר מובא בהלכה פעמים רבות , כמו למשל בעניננו מצות תפילה : תקנת אנשי כנסת הגדולה הייתה שתפילת ערבית - רשות ולא חובה , אך נפסק להלכה שבימינו ,כיוון שקיבלוה כל ישראל עליהם כחובה - תפילת ערבית חובה ! בכלל ידוע שבד"כ בקהילות אשכנז קיבלו את פסקי הרמ"א ובקיהילות ספרד הלכו לדעת השו"ע וכך גם בפוסקים שאחריהם היו שהלכו לדעה זו והיו שנהגו לדעה השניה אך ב100 שנים האחרונות השתנו כמה מנהגים בקהילות שונות ובפרט בקהילות ספרד שהצד השווה בזה : שקיבלו עליהם להחמיר מה שלא החמירו קודם , כדי לצאת כל הדעות , ולכן : אחרי שקיבלו עליהם וזה נעשה מנהגם , הרי שמנהג ישראל תורה היא !!! מטעם זה תראה בספרים "לדעת המגן אברהם... לדעת כף החיים... לדעת שו"ע הרב...וכו", ולא "לדעת האשכנזים ולדעת הספרדים" - מכיון שבמקומות רבים קיבלו אלו את דעת אלו (וכמובן שברוב הדברים מלכתחילה אין שינוי וחילוק) ולכן כאשר מביאים את הדברים בשם אומרם - האדם צריך לדעת מי רבותיו שלאורם הוא הולך ... (ואם ירצה לצאת ידי כולם - לא הפסיד ...) כך גם בנוגע לאדם עצמו : קח לדוגמה את המשנה ברורה או את שו"ע הרב תראה שהוא מביא בסעיף אחד שני דעות , אלא שעל הדעה השניה (המחמירה) הוא מוסיף "וכן עיקר" או "ובעל נפש יחמיר לעצמו" כעת אם אתה הולך לפי פוסק זה , מה תעשה ?... נראה שגם כאן תלוי אם "קיבל על עצמו" או לא קיבל על עצמו ... שבת שלום
 
כב´ הרב.........במחילה.

ישר כח גדול, אשריו ואשרי חלקו על מילותיו - תשובותיו. דומני שאהיה לפה לרבים אם אבקש ממע"כ בקשה צנועה. לאחר הפירוט וההרחבה, יועיל מע"כ לתמצת ולומר בכן ולא, היינו: לדוגמה, אשכנזים חייבים ספרדים פטורים, או אין חיוב אבל בעל נפש יחמיר, וכדמ´. כי למען האמת, בשורה התחתונה לא הבנתי. אם אשתי אשכנזיה יוצאת לודג´ שבפולין, חייבת להתפלל שחרית ומנחה, או מאחר ואמא שלה (אינני יודע למה) אינה מתפללת, אז זה נכלל ב"לא קבלו על עצמן"?.
 

הרב סגל

New member
למאמי האחד

צריכה להתפלל שחרית ומנחה או לפחות תפילה אחת ביממה . אך קשה לי לפסוק לה אישית היא צריכה לשאול את ה"משפיעה" שלה שמכירה אותה אישית ויכולה להדריך אותה.
 

giingiit

New member
האם בחב"ד לא נהוג שנשים נוהגות

לפי בעליהן? כי אני לא יודעת לאיזה זרם משתייך מאמי האחד, אבל לפי מה שהוא נוהג, כך צריכה לנהוג אשתו ואם אינני טועה, זה נהוג ככה בכל הזרמים. ומה זאת משפיעה? ראיתי שהשתמשת בביטוי זה כמה פעמים והוא לא מוכר לי, האם נשים לא נוהגות להתייעץ עם רב פוסק? אצלנו, כל אשה עושה לה רב, ואם היא נשואה, היא הולכת לפי הרב של בעלה, וכמו כן נוהגת לפי בעלה. אם בעלה הוא ספרדי והיא אשכנזיה היא צריכה לנהוג כמנהג ספרד (למשל אכילת קטניות בפסח וכולי).
 

הרב סגל

New member
בקיום המצוות

הולכים מחיל אל חיל צעד אחר צעד ושלב אחר שלב לכן נראה לי עדיף שהיא תשאל את מי שמכיר\מכירה אותה אישית .
 

הרב סגל

New member
לאריאלה

תרשי לי לומר לך משהוא על הדברים שכתבת לגבי המשפט אחרי 120 ... אני זוכר שכשהייתי ילד קטן הייתי אורח בשבת בבת ים אצל דודתי , התחברתי שם עם ילד "לא דתי" וכאשר הוא לחץ על המעלית כדי לרדת אמרתי "אוווויי" בכזה מין צער ... הוא מיד שאל אותי "מה קרה" ? אמרתי לו אסור ללחוץ על זה בשבת ... הוא שאל אותי ומה קורה למי שלוחץ ? לרגע לא ידעתי ממש מה להשיב לו ..ואז אמרתי לו : תראה יש אחרי שמתים גן עדן וגהינום שזה כזה עונש , אבל אתה לא ידעת ... אבל מעכשיו אל תלחץ ! וירדנו במדרגות .. אך לגופם של דברים אני בטוח שאת יודעת מה שכתוב "שכר מצווה = מצווה ! " כלומר השכר האמיתי של המצווה איננו הגן עדן אלא המצווה בעצמה , שכן מצווה הינה מלשון "צוותה" חיבור , כלומר על ידי שאנו מקימים את המצוה - אנו נהיים בצוותה עם מצווה המצווה שהוא הקב"ה . והרי להיות בצוותה עם ה´ וקשורים ודבוקים איתו - זה ענק יותר מכל מעלה דרגה או שכר איזה שרק יהיה . ולכן אמרו יפה שעה אחת של תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא !! ולכן אנו מברכים את ה´ על כל מצווה "ברוך אתה ...אשר קידשנו במצוותיו וצינו" - את הזכות הזו להידבק באמת האלוקית אין לשום עם , רק לעם הנבחר עם סגולה מכל העמים שלכן הוא עם קדוש , קודש מלשון הבדלה , כלומר מובדל מהעמים ומהחומריות . שבת שלום
 
כבוד הרב צודק

זאת אכן הרמה שאנחנו שואפים אליה. אבל, לצערנו הרב אנחנו עדיין בשלב של החשש ממה יקרה אחרי מאה ועשרים. למדנו שגם זה שלב מצוין שהרי נאמר שאם היצר הרע מגיע לבלבל אותך - תזכיר לו את יום מיתה.
 

הרב סגל

New member
אריאלה וחברי הפורום !

ראשית מסכים עם דברייך . שנית ועיקר : אשמח מאוד אם תקראו את פרק עשירי בהלכות תשובה בספר "יד החזקה" לרמב"ם ז"ל , שמדבר בעניין זה . יש חשש גדול שמי שיקרא את הפרק "ימשך" לקרוא את כל עשרת הפרקים של הלכות תשובה לרמב"ם ...
 

giingiit

New member
אריאלה, אם מותר להביע דעה על מה

שכתבת, ובאמת כתבת יפה ומכל הלב, אבל עם ישראל לא נוצר מקשה אחת. עם ישראל נולד מתוך שבטים, כשכל שבט יש את המנהגים שלו. בנוסף, נאמר הרי בפרקי אבות "שמע בני למוסר אמך ואל תיטוש תורת אביך". אם זה אותו הדבר לכולם, ואין חשיבות כלל למנהגי אבות, למה לכתוב זאת? אלא מאי, חשוב מאד שכל אחד ישמור על מנהגי אבותיו ולכן לעיתים רחוקות מוצאים אשכנזים ליטאים שהולכים על פי הרב עובדיה יוסף, וחסידים שהולכים על פי הרב קנייבסקי או הרב אליישיב, או ספרדים שהולכים על פי מנהגי אשכנז. מה שאני מנסה להגיד לך אריאלה, שזה בהחלט לגיטימי לכל אחד לרצות לשמור על מנהגיו ולא צריך לזלזל במנהגים. זה שאדם רוצה לשמור את מנהגיו אינו אומר שאוטומטית הוא מזלזל בכל האחרים. אני מכבדת את הרב סגל על תשובותיו, אבל מה לעשות שאני נוהגת על פי מנהגי אשכנז (ליטאיים) ורוצה להמשיך ולנהוג כך, ובאמת עם כל הכבוד לרב, קשה לי לקרוא את עצותיו מהסיבה הזו בעיקר. האם זה אומר שכבוד הרב חסר ערך בעיני? לא ולא. זה אומר שכבוד הרב, כבודו במקומו מונח ושימשיך לתת עצות נפלאות למי שרוצה ללכת בדרכי חב"ד, ואני אמשיך לשמוע את עצת רבניי, ולכתוב מהלב כמוך, ולא אקשיב לעצותיו כי הוא אינו מייצג את הזרם שאליו אני משתייכת. זה לא רע, וזה לא חסר כבוד, ואני אישית לא רוצה להרגיש שאני צריכה להתבייש פה בפורום על שאני רוצה לשמור על מנהגי אשכנז ולא מקבלת את דברי כבוד הרב. אבל אני לא מצפה שתשני משהו אריאלה, בפורום, אלא אני צריכה להתאים עצמי ולכתוב איפה שיתאים לי אם יתאים לי. ושוב, אני מכריזה קבל עם ועדה, שאני ליטאית, רוצה להיות ליטאית, אמשיך להיות ליטאית, ולא מתביישת בזה. ואם לא אתיחס לעצותיו של הרב, זה לא מחוסר כבוד, אלא מפני שעשיתי לי כבר רב ורק לפיו אני הולכת. ואני מציעה לכולם לעשות את אותו הדבר - לאיזה זרם שהם משייכים עצמם, שם לעשות להם רב ורק על פי עצתו ללכת. שיהיה לכולכם שבוע נפלא תמנה
 

הרב סגל

New member
לג´ינגית

אכן יש צורך וחיוב לכל אחד ואחת לעשות לו רב (ואשה יכולה לעשות לה רבנית\משפיעה) כציווי המשנה בפרקי-אבות "עשה לך רב" בעז"ה אכתוב על כך הודעה תחת הכותרת "עשה לך רב" יום טוב !
 

giingiit

New member
אשה צריכה גם היא לעשות לה רב

פוסק, ולא רבנית/משפיעה, כי נשים בכל זאת עדיין אינן יכולות לפסוק בעניני הלכה לנשים אחרות. ואכן, זו מצווה חשובה מאד ואינה מביעה חוסר כבוד.
 

tsvir

New member
כולנ מזרמים שונים

אבל עדיין לדעתי כולנו יכולים לשמוע את דברי הרב בטוחני שיש נקודות בהן הרב יחבר את כולנו משהו משותף
 
למעלה