תזכיר הצעת חוק תובענות ייצוגיות

דור לוי

New member
תזכיר הצעת חוק תובענות ייצוגיות

תזכיר הצעת חוק תובענות ייצוגיות - ההודעה פורסמה במקביל בפורום חוק ומשפט. לכל המעוניין, באתר משרד המשפטים פורסם להערות הציבור תזכיר חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ה - 2005: http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/6AB917CD-2A1B-4055-B77C-E8E9C2D2F6D9/0/tovanot_yetzogiot.pdf הציבור מוזמן להעיר הערות לתזכירי החוק במקרה זה 17/4/2005. ניתן להעביר הערות בדואר אלקטרוני: mailto:[email protected] ראשית תזכורת - אני לא משפטן. ולעניין: קראתי את הצעת החוק שבאה בעקבות פס"ד א.ש.ת. , לדעתי תובענות ייצוגיות, בייחוד במצב הרופס של שלטון החוק בישראל, יכולות להיות כלי אכיפה אזרחית ראשון במעלה. אם אני מבין נכון את הצעת החוק, לכאורה הם מדגישים: סעיף :26 דין המדינה. למען הסר ספק , מוצע לקבוע במפורש כי לעניין החוק המוצע דין המדינה כדין כל אדם . בפועל, בגלל הגבלת האפשרויות לתבוע לרשימת סעיפים בתוספת השניה, הכוללת את הסעיפים הקיימים בנושא תובענות ייצוגיות החלים היום, נחסמת האפשרות לתבוע את המדינה ושאר רשויות השלטון, נחסמות אפשרויות רבות אחרות שהשימוש בתקנה 29 לסדר הדין האזרחי התיר. האם אני צודק? האם לא ראוי להוסיף אפשרות לתבוע לפי חוקים נוספים כמו:
פקודת הנזיקין,
חוק שעות עבודה ומנוחה ובכלל חוקי מגן על עובדים שרק חלקם נכלל בהצעה.
אילו עוד חוקים לדעתכם ראוי להוסיף לתוספת השניה, והאם תנסחו הערות ותשלחו למשרד המשפטים? אם כן, כיצד הייתם מנסחים את הפניה?
 

דור לוי

New member
החוק למניעת תביעות ייצוגיות נגד ...

הביאו לידיעתי בפורום חוק ומשפט כתבה בהארץ themarker מאת אמיר הלמר: החוק למניעת תביעות ייצוגיות נגד המדינה הפרקליטות פירסמה תזכיר הצעת חוק שאמור למסד את תחום התביעות הייצוגיות. קריאה מעמיקה בו מגלה על מי הוא נועד להגן. באופן לא מפתיע, גוף אחד נעדר מרשימת הנתבעים הפוטנציאליים ... מספר ציטוטים: "אבל הכשל הגדול שעליו מסכימים כולם הוא, כפי שמגדיר זאת עו"ד ברק טל ממשרד עורכי הדין יגאל ארנון, המייצג נתבעים בתביעות ייצוגיות ובעיקר את חברת סלקום, הוא "האופן ה'אלגנטי' שבו שלפה את עצמה המדינה מעמדת הנתבעת". עד כמה אלגנטית הדרך שבה עשתה זאת הפרקליטות ניתן ללמוד מכך שבקריאה ראשונית לא ניתן לראות כי כך הם פני הדברים. נהפוך הוא. בסעיף 26 להצעת החוק אפילו נקבע במפורש כי "לעניין חוק זה דין המדינה כדין כל אדם". אלא שבקריאה מעמיקה יותר מתברר איפה הונח המוקש. ... עו"ד דורון לוי ממשרד עמית, פולק, מטלון את בן נפתלי, ארז ושות' בוטה הרבה יותר. לוי מנהל עשר תביעות ייצוגיות, חלקן נגד המדינה, שהיקפן מוערך במיליארדי שקלים, ואין לו ספק כי השמטת עילת ההתעשרות שלא כדין נעשתה במכוון. "משרד המשפטים", הוא אומר, "ממשיך בניסיון הנואל והמביש שלו להשיג למדינה חסינות מפני תביעות ייצוגיות. ברור לפרקליטות כי המדינה והרשויות הציבוריות השונות הן הבריון הכי אלים בסביבה. רשויות ציבוריות עושות בכספי האזרחים כבשלהן במקום לשאוף לתקן את המצב, ותיקון יהיה רק כאשר יתחילו להחזיר כסף. הם ממשיכים בניסיון להשיג להן חסינות". ..." וכמה מילים משלי: כפי שכתבתי לעיל, לא צריך היה להיות משפטן כדי לגלות את התרגיל הזה. לדעתי זה רק מראה כמה ההצעה הזו מגונה.
כאשר היועץ המשפטי קורא לאזרחי המדינה להילחם בשחיתות בכל המישורים.
כאשר הבריונות והאלימות הם תופעה כ"כ נפוצה,
כאשר הפרקליטות כושלת בתפקידה לאכוף את שלטון החוק, ראוי שיסתכלו בפרקליטות בראי - ויראו כיצד הם מעודדים תופעות כוחניות.
 
למעלה