שער מנדלבאום היה מעבר הגבול בירושלי
אין קשר בין רצועת עזה לבין שער מנדלבאום. שער מנדלבאום היה מעבר הגבול בין ישראל לירדן בירושלים בין השנים 1948 עד למלחמת ששת הימים. השער שימש למעבר דיפלומטים, אנשי כנסיה ותיירים זרים (התיירים הורשו לעבור רק מכיון ירדן לכיון ישראל, התנועה בכיון ההפוך היתה אסורה). בנוסף, פעם בשבועיים עברו דרך שער מנדלבאום השיירות הישראליות להר הצופים. לסיום, אנקדוטה חביבה על שימוש נוסף בשער, פחות פורמאלי ופחות ידוע מסופר בספר ירושלים וכל נתיבותיה בהוצאת יד בן צבי. הספר מצטט חבר בועדת שביתת הנשק: "היינו מחליפים עיתונים כל יום... כל אחד רצה לדעת את העיתונים של הצד השני... אז במקום להתחיל לקנות אותם בלונדון, ועולה לך פי עשר כסף, ולהתחיל לחפש, אז עשינו סידור. כל יום הם אספו לנו את כל העיתונים שלהם ואנחנו אספנו חבילה שלנו. ההחלפה נעשתה במעבר מנדלבאום, וזה נעשה ברוח טובה."