שורש הפועל- הסיר

צל גשם

New member
שורש הפועל- הסיר

שלום, אני יודעת שהשורש של הִסִיר למשל זה ס.ו.ר. רציתי לדעת אם יש דרך לדעת את השורשים של הפעלים מסוג זה, כמו שאפשר לדעת בקלות ש"אכלתי" זה שורש א.כ.ל, בלי לבדוק במילון, או שיש מילים שפשוט צריך לדעת את השורשים שלהם בע"פ. תודה...
 

גנגי

New member
הסיר - לא בחיריק מלחת ל-ה' אלא בצירה.

יש דרכים לדעת. כל מיני "פטנטים". אבל לצערי אני חייבת לרוץ לענייניי ויש כל כך הרבה מה לומר בעניין, שלא אוכל לעזור כרגע.
 

אלירן259

New member
מציאת שורשי ע"י/ו

שאלה מעניינת, שגם אני אשמח לשמוע תשובה עליה (אולי אלמד משהו חדש). לרוב השורש מתחבא בציווי (בוא, שיר וכו'), אבל יש פעמים שזה לא קורה, בבניין הפעיל: הבין, הכין, הסיר, הזין (בי"נ, כי"נ, סו"ר, זו"נ). אז (שיטה שאני מצאתי) אני מעביר לסביל הפנימי, בניין הופעל: הובן, הוכן. גם אז האותיות לא מקבלות דגש. אילו היו מקבלות דגש, אז זה חפ"נ (כלומר נפלה שם נו"ן), אבל משום שאין הן מקבלות דגש, מה שאמור להיות עה"פ הוא בעצם פה"פ (כלומר, זו האות הראשונה של השורש), ואז "הבין" זו התחילית של בניין הפעיל ועוד אותיות השורש. לא יודע, בגדול...
 

לשונאי10

New member
זה מאוד פשוט:

הכול תבניות: שורשי ע"ו: בהפעיל: הֵ ִי - צירה חיריק: הבין, העיר, הלין, הקים (בו"ן, עו"ר, קו"ם). לעומת הֵ ֵ בגזרת הכפולים: הֵסֵב, הֵגֵן, הֵצֵל... (סב"ב, גנ"ן, צל"ל). בבניין קל: י'ו בעתיד: שר - ישיר, קם - יקום
 

אלירן259

New member
יש לך טעות כאן, ידידי

תודה על ההסבר על ע"ע, מחכים למדי. אבל... איך אני מזהה אם עה"פ היא יו"ד או וי"ו? איך אני מסתכל על מילה ואומר "עה"פ כאן היא וי"ו, לא יו"ד"? הכין שורש כו"נ, שזה על-פי הכלל שציינת, שהה"א של הפעיל בצירה ואחריה בא חיריק. הביך בו"כ, הביש בו"ש. אבל, "הבין", על-פי המילון שברשותי (שויקה): בי"נ. אם יש דגש, כמו ב"הפיל", אז נפלה נו"ן וזו גזרת חפ"נ (והה"א של הפעיל בחיריק). אם אין דגש, והה"א של הפעיל בצירה, אז עה"פ היא או יו"ד או וי"ו. האם יש דרך להבחין בין עה"פ יו"ד או וי"ו? או שנאלץ להיעזר במילון בכל מקרה כזה?
 

לשונאי10

New member
לא הבנתי מה הטעות שלי

בכל מקרה, הגזרה נקראת נחי ע"ו/י ולא בכדיִ - עה"פ עשויה השורשים להיות י/ו. השורש של הבין = בו"ן/בי"ן (ו מקורית). בד"כ המקור הוא ו"יו שורשית (בו"ן, אין לי המושג מדוע מילונך כתב בי"ן, אך המקור הוא ו"יו כאן). על פי רוב בגזרת ע"ו/י עה"פ תהיה ו. במקרים בודדים י היא השורשית, למשל: שרתי (שי"ר, בניין קל) חפ"ן (כמו הפיל) וחפי"ץ (כמו הציב) - הניקוד וההגייה כמו השלמים, רק שנעלמה נ (חפ"ן) או י (חפי"ץ), ולכן בה"א יהיה חיריק: הִפיל מַכיר, הִציב, כמו הִסתיר מַסתיר.
 

אלירן259

New member
OK... (+ שאלה)

תודה. אפרופו גזרות: לה"פ בגזרת חפי"צ תהיה אחת מאלה: "תקע ברג", נכון? (+ יז"ע) לא הבנתי מה בדיוק חסר בשור יצ"ר שמצוין כאן. בבניין קל היו"ד מופיעה בכל ההטיות (יצר, יוצר, ייצור); בבניין נפעל היא הופכת לווי"ו, אבל אז כבר מדובר בגזרה אחרת (נפי"ו, אלה נחי היו"ד, ולא חסרי היו"ד, עליהם אני מדבר). תודה שוב
.
 

לשונאי10

New member
מה שמכונה חפי"ץ - השורשים הנכללים בגזרה:

יצ"ב, יצ"ק, יצ"ע, יצ"ת, יצ"ג, יצ"ר + יז"ע, ובקיצור - בקע"ת ג"ר + יז"ע (או תקע ברג, אם תרצה, אני מעדיף בקעת גר). ב-יצ"ר, אם אינני טועה, ישנם חילופי גזרות בין הבניינים: בנפעל מתנהג כמו נפ"י/ו ובקל - כמו חפי"ץ (אֶצֹּר, למשל).
 

לשונאי10

New member
לא יעזור לך להעביר להופעל

הופעל מתאים לשלוש גזרות (קבוצות של שורשים): ע"ו/י, כפולים ונחי פ"י/ו, למשל: הובך (הו"ך), הוסב (סב"ב), בולד (יל"ד, לכן יש להעביר להפעיל או לקל לפי התבניות. הנה לפי הטבלה הבאה, מתוך ספר ללשון שכָּתבתי:
 

לשונאי10

New member
מצטער על שדיאות ההגהה

ככה זה כשאתה כותב 3 פעמים את ההודעה שלך כי זה לא נקלט במערכת, עד שנמאס לך ואתה עובר למערכת תפוז הישנה. הובך - בו"ך, נולד - יל"ד. מקווה שעכשיו מובן יותר.
 
למעלה