שאלות...

Blackpanter1י

New member
שאלות...

1. האם בגלל נדר עלולים לחזור בגלגול? 2.לגבי גזל, הבנתי שאי אפשר לכפר על זה למעלה וחייבים לחזור בגלגול, אז מה יהיה עם כל החוזרים בתשובה שבטוח בעברם היו להם גזלות (לפחות לחלקם) שהם לא זוכרים, או שאי אפשר כבר להחזיר אותם? הם יחזרו בגלגול? אז מה שווה כל העבודה פה? זה מוציא לי את כל הרוח מהמפרשים... 3. בקשר מפרשים כמו רש"י וכו' למה כל אחד מפרש בצורה אחרת את הפסוק?
 

Blackpanter1י

New member
נכון, אבל אני יכול גם לפרש

נכון שיש הם את רוח הקודש, אז למה כל אחד אומר משהו אחר? למה אחד אומר על משהו שהוא מותר בשבת, ואחד אומר שלא? אז למי להקשיב?
 
אני לא יודע מי אומר מותר

או אסור מה שכן אני יודע שזה שרב (שמוחזק בעיני רבים וטובים כרב כן)יתיר דבר מסויים או יאסור לא על דעת עצמו אמר את מה שאמר אלא על הבסיס של תורתנו הקדושה ורק על זה . למי להקשיב? על זה נאמר" עשה לך רב והסתלק מן הספק" יש רב שמתיר ויש שאוסר אבל כולם נשענים על אותו בסיס ואסור לשנות מן הבסיס והיא תורתנו הקדושה.
 

Blackpanter1י

New member
אני מתכוון לכל מיני משנות

נגיד משנה כלים וכו' שאחד אומר כן והשני לא... וכך דוגמא לפירוש של פסוקים, למשל פרק תהילים פרק עז, פסוק יט "קוֹל רַעַמְךָ, בַּגַּלְגַּל--הֵאִירוּ בְרָקִים תֵּבֵל; רָגְזָה וַתִּרְעַשׁ הָאָרֶץ." לפי רש"י - כמו כגלגל, קול רעמך כגלגל על הים להום את מחנה מצרים לפי מצודת דוד - האירו - הברקים היו גדולים עד שהאירו בכל העולם וכל הארץ רגזה ורעשה בגלגל - קול רעם בא בגלגלי מרכבות פרעה כמ"ש ויסר את אופן מרכבותיו (שמות יד) ולפי דעתי, "קול רעמך בגלגל" זה קול רעמך בכדור הארץ... אז מה נכון?... תחליט
 

אופירA

New member
מנהל
כל אחד יכול להמציא דברים

אבל לא כל אחד יכול לפרש לאמיתה של תורה! ולאמיתה של תורה יש 70 פנים, אבל כולן לאמיתה של תורה. כלומר: לא כל דבר הוא אמת. יש שקרים. אבל לאמת יכולות להיות 70 פנים, והן כולן פניה של האמת האחת. אז צריך ללמוד איזה פן הוא מצד האמת ואיזה עניין הוא פשוט שקר שמנסה להתחפש לאמת... בעניין הפירושים - את התורה צריך ללמוד. לומדי התורה ידעו מתי פירוש הוא לאמיתה של תורה ומתי הוא סתם המצאה של מדמיין... לגבי ההלכות וחוקי התורה - מי שאינו יודע לפסוק, צריך להישען על פסקיו של רב פוסק ולסמוך עליהם. ההבדלים בין פסקים אינם בבסיסם וביסודם, אלא בצורתם החיצונית ובצורת שיטת הפסיקה, ואדם שהולך עפ"י הוראות של שיטת פסיקה אחת לא יגיע לידי טעות. עפ"י התורה מותרות שיטות פסיקה שונות ונוגדות, ובתנאי שכולן מכוונות לאמיתה של תורה. לגבי הרוח והמפרשים: סימן יהיה מסור בידיך: כל רעיון שמביא אותך לכלל ייאוש, ומוציא לך הרוח מהמפרשים - הוא עצת היצר הרע להכשילך בדרך ה'. נושא הגלגולים וחוקיותם אינו מעניינו של האדם הפשוט, ואינו אמור להביאו למסקנות לגבי מעשיו. ועובדה שהניסיון להבין מה משמעות הדברים הביא אותך לייאוש ולרפיון ידיים, ולא להתחזקות ולהתעלות בעבודת ה'! על היהודי מוטל לעשות מה שביכולתו, ומה שלא בכוחותיו - לא מוטל עליו. אם הוא צריך לתקן - הוא יכול לתקן, ואם אינו יכול לתקן - אין צורך שיתקן. הוראות בדבר התיקון של מעשיו יקבל ממורי הלכה ומורי דרך, כפי יכולתו. יש דבר שצריך לזכור טוב טוב: אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא לבריותיו! מצד אחד, אמנם הוא דורש עבודה קשה ומורכבת מאוד, אך מצד שני הוא אינו בא בטענות על מה שאין ביכולתם לעשות! כעת חודש אלול, והרצאות רבות נישאות על חובתו של היהודי להתקדם ולהתחזק, לעשות חשבון נפשו ולשנות את מצבו הרוחני לטובה. ובפרט כאשר פעמי משיח כ"כ קרובים, התביעה הולכת וגוברת. אבל צריך לזכור שמטרת ההרצאות הללו להוציא את השאנן משאננותו ולעוררו, ולא לייאש את מי שבלאו הכי מתאמץ כמיטב יכולתו ומחפש דרך ללא הרף וללא לאות! אין מטרת ההרצאות הללו לגרום ליהודי להאמין שהקב"ה שונא אותו ומתרחק ממנו בגלל אזלת ידו!!! אם יהודי מגיע לתחושה כזו, הוא צריך לחפש הרצאות מכיוון אחר, הרצאות שמחזקות את האמון שלו בעצמו ובכוחותיו ובאהבתו החמה של רבש"ע. שמעודדות את השמחה ואת הביטחון. מי שלעולם אינו שאנן הוא היצר הרע. תמיד הוא יחפש להסביר ליהודי שהוא חייב לעשות את מה שאינו יכול (וע"י כך להביאו לייאוש). ואילו על הדברים שהוא יכול, היצר הרע יסביר לו שאלו דברים קטנים וחסרי משמעות, ועל כן טפלים ואין טעם להתאמץ בעבורם! והיהודי צריך לדעת שאם הוא מחפש אמת, הוא יודע בעמקי נפשו מה הוא מסוגל ומה הוא לא מסוגל (ומה שאינו יודע, הוא לומד עם הזמן), ואינו צריך לעשות את מה שהוא לא מסוגל ולדמות בנפשו שהוא מסוגל. והוא צריך להאמין שמה שהוא כן מסוגל הוא בעל ערך עצום, ואפילו דברים קטנטנים כמו להאיר פנים לזולתו או לחשוב מחשבות של משמעות בזמן עשיית המצוות השגרתיות. וכל מחשבה של שיפור קל בכיוון של בין אדם לחברו, היא בעלת ערך עצום ומשנה את המקום של היהודי מן הקצה אל הקצה ויכולה להכריעו לכף זכות גמורה. וכן, יהודי צריך להסתכל תמיד על ערך המאמצים שלו להתחזקות, ולא על התוצאות בהשוואה לזולתו.
 

gdisrael

New member
תשובה :

2) לפי מה שידוע לי, תשובה מכפרת על הכל. ואגב, לא על כל גזל חוזרים בגלגול. ולא בטוח שבגלל גזל תזחור בגלגול, אלא - שאם כבר חזרת בגלגול, אז באותו גלגול, תשלם על הגזל מהגלגול הקודם. מעבר לכך, המשפט "אז מה שווה כל העבודה פה" - זה משפט של כסילים ובערים. אין אנו עושים את עבודת השם (כגון, חזרה בתשובה וכהנה, כפי שהזכרת) בשביל לקבל שכר, או חיים נשגבים לאחר המוות. אלא גרידא, בשביל לגרום נחת רוח לבורא עולם, ולעשות רצונו. גם אם היו אומרים לך, שלא משנה מה תעשה, אפילו תהיה גדול כמשה רבינו, תחזור עוד 10 גלגולים, אין זה אומר שאינך צריך לעשות דבר, אלא רק לעשות בגלגול העשירי, ואז לזכות לחיי העולם הבא - כי זה לא מטרת המצוות, אלא - כפי שאמרתי - לעשות רצונו יתברך. 3) שבעים פנים לתורה. ועניין רוח הקדוש רק מחזק זאת. כל אחד שואב את הידיעה עליונה שלו (רוח הקודש) מפן (פנים) אחר של התורה. ולכן, רש"י יכול ברוח הקודש לשאוב את הפירוש שלו על הפסוק מפן א', ומצודת דוד מפן ב'. מעבר לכך, אף אחד לא קבע שכל דבר שנאמר, מפי הצדיק, בין אם זה פירוש הפסוק, ובין אם זה פסק הלכה, נאמר ברוח הקודש. 1) גדולה חכמה מנבואה. 2) יש דברים נסתרים, שאף ברוח הקודש לא מתגלים (לדוגמא, דברים שחז"ל תמהיים עליהם, או מסיימים ב"תיקו" או אף באי-ידיעהץ) 3) אם יש לך רוח הקודש, אין זה אומר שכל צעד שהנך עושה הינו ברוח הקודש. הרמח"ל מסביר, שרוח הקודש, להדביל משאר הדרגות, לא תלוי באדם, אלא תלוי משמיים. אז לכן, לפי רצון שמיים, והקביעה בשמיים, על דבר ספציפי, או אירוע\מאורע ספציפי, אתה מקבל רוח הקודש. מעבר לכך, יש דרגות אף יותר גבוהות מרוח הקודש. אם אני לא טועה, רוח הקודש זו הדרגה הנמוכה ביותר. בקשר ל"פירוש שלך", למה הוא אינו מתקבל - להבדיל מפירושי רבנים, על אף שהם לא מדברים בוודאות ברוח הקודש. מהסיבה הפשוטה, שנשמתך אינה מזוככת כשלהם, שכלך לא ישר כשלהם, דעתך לא כדעת תורה כשלהם, ובכלל - הסיעתא דשמיא בהבנת הדברים, לא כשלהם (העזרה משמיים להבנת הדברים). ולכן לא מסתכמים על פירוש עצמי (שלך) בין אם זה אתה, ובין אם זה אחרים, כשם שמתחייסים לפירושי הרבנים הגדולים. אתה יכול לקבל "גם" את הפירוש שלך, אבל לא כתחליף, ובטח לא באותו משקל כשם פירושיהם של הגדולים, גם מהסיבות שציינתי לעיל (הנ"ל). יתכן שגם פירושך הוא נכון, אך זה לא וודאי (להבדיל מפירושי הגדולים, ואף הם לא חקוקים באבן). אז הסק את המסקנותהברורות, עם השכל שיש לך, גם אם הוא לא כשלהם,ואף אם הוא לא משהו, זה ברור מאליו. בקשר למחוקות במשניות, כמו שאמרתי , יתכן המון אפשרויות : 1) הדברים לא נגלו, ומשמיים נתכוונו שתהיה מחלוקת, כי זה הרצוי בעניין זה. 2) רבי נחמן הקדוש זצק"ל מסביר, שהשורש הרוחני בשמיים, הינו אחד, ורק כאשר הדבר יורד לעולם הנוכחי, הוא מתחלק ל - 2 פנים, ואז ישנה מחלוקת. כאשר יבוא המשיח, הוא כבר יעשה את הסדר, כמובן. ולכן, גם אם יש 2 דעות על נושא אחד, למרות שהם סותרות אחד את השני, כפי שאומרים "אלו ואלו דברים ה' חיים" כי בשכל שלנו זה לא מסתדר, אבל ברוחניות ובאמת (היחידה) זה כן. בביאת המשיח, כפי שכתוב "ביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד" וכי היום השם ושמו לא אחד הם ? כי הרי מציאות השם היא רק אחד ? אבל בהבנה ובתפיסה שלנו, לא כך הדבר (עניין החסד והדין) באמת, בעולם האמת, כן. ובביאת המשיח, "מלאה הארץ דעה את ה'" אז מכיוון שתהיה לנו דעת, להבין את מקור ושורש הדברים, הדברים התבארו ולא יהיו יותר מחלוקות. אבל באמת, כפי שרבי נחמן אומר, אין מחלוקת בין צדיקים. הכל ד-מ-י-ו-ן. אגב, אני לא מבין אותך, א פ י ה מ ק ו ר י ענה לך יפה "70 פנים לתורה" , ואתה כתגובה, הבאת 3 פירושים, ושאלת איך מחליטים ? בבקשה השתמש בשכל, אם אתה שואל כמה זה 1 + 1 , ושואלים אותך 2. בתגובה לתשובה, אתה לא תכתוב "אבל כמה זה 1 + 1" , הוא הסביר לך, 70 פנים לתורה, וכולם נכונים - על אף אם יש סתירה, כי אלו ואלו - דברי ה' חיים. ה' ניסה להעביר לנו מספר רעיונות, דברים, ועובדות, בפסוק אחד, ב - 70 פנים ! ולכן כל דבר, אומר אחרת. אגב, הפירוש שלך, בקשר ל"גלגל", זהו פירוש הפשט, מכיוון שכדור הארץ הינו גלגל (בשל סיבובו), ומכיוון גם שלפי עוד ידיעתם, כל הכוכבים סבבו סביב כדור הארץ (על אף, שבמציאות הרוחנית, אכן זה כך, אז אין סתירה). ובשביל להמחיש את דבריי בקשר לדברים שנאמרו לעיל, על דברים שנגלים ברוח הקודש, איך יש דברים שלאו. זה ידיעות חז"ל, שאי אפשר להסבירם (חידוש הלבנה, נרתיק השמש, קבוצת הכוכבים כימה) שנתגלו רק באמצעות טכנולגיה - לעומת חשיבת הארץ כבמרכז, כאשר כל הכוכבים סובבים סביבה - כנראה שעניין זה, לא נגלה להם. על אף, ששוב, יתכן מאוד, ואכן כך יתייחסו לדברים האלו אף לפני שנתגלו מהלכי הכוכבים, שהם תיארו מציאות רוחנית. הארץ במרכז, סביבו מסתובבים הכוכבים, השמש והירח - זו הינו המציאות הרוחנית (ועל כן, כך נראים הדברים בעין האדם, ומכך אנו שואבים את הרעיונות והמהויות של הדברים בעיקרם). אך ה', במציאות הגשמים, בשביל שכך זה יראה לעין האדם (שיתפוס זאת כך, ובהתרחשות הדברים, ילמד על הכלל, ועל הבריאה, ובכלל על התבונות, הן הגשמיות, והן הרוחניות - שזה העיקר, ולכן על פי העין, באמת הכוכבים מסתובבים סביב כדור הארץ, וכהנה) עשה שזה יהיה בעצם נהפוך הוא, אנחנו סביבם, אך באמת - הם סביבנו. וגם כך אנו לומדים מוסר לא תמיד מה שרואים, זה מה שבאמת מתרחש
וכך, גם אנחנו סביבים, וגם הם סביבנו, מתרחשים בו זמנית (במציאות נפרדת פשוט, מציאות תפיסה אנושית, ומציאות אמפירית) או כפי שאמרתי למעלה, "אלו ואלו, דברי אלוקים חיים", על אף שהפ סותרים, אך השורש הוא 1 ! אגב, רוב הדברים שכתבתי למעלה, הם דברים שעם חשיבה עצמית אפשר להגיע ל - 99 % מהם, אז בבקשה קצת להשתמש בשכל שה' נתן, ולחסוך לכלום את היגיעה והאנחות. כל טוב ושבוע טוב !
 
דגנגדשנעכמ

1 לא בטוח אבל צריך לדעת שכתוב בגמרא "בעבור נדרים מתה אשתו/מתים ילדיו" אז ככה שזה מספיק חמור ה יחליט איך האדם יכפר על זה - חשוב לדעת שלפעמים גם אם האדם חזר בתשובה - עדיין צריך לעבור יסורים כי הנשמה מלוכלכת וצריך לנקות אותה - אז עדיף שהאדם יביא על חצמו יסורים(תעניות-צום) כדי שהשם לא יביא עליו (ראה ספר מנחת יהודה רוחות מספרות ו-סוף ספר חרדים) חוץ מזה יש לנו מצווה מהתורה "את מוצא פיך תשמור" 2 אדם שגזל ולא יכול להחזיר מכל סיבה שהיא יתן כסף לצדקה + אם האדם הגזול נפטר אז לבניו או משהו בסגנון + מה שכתבתי למעלה 3 לכל אחד סגנון אחר ורב אחר ותחום אחר+לתורה יש מספר רבדים -לדוגמא למילה בראשית יש מלא פירושים שאם לא-כן היה צריך להיות כתוב בהתחלה
 
למעלה