אין משוואות
אין משוואה אחת ומלאה לחלוטין שאומרת... יהודים = באג´ורים רומיולאנים = סינים קלינגונים = רוסים המד"ב של רודנברי לא ניסה להיות אמין מדעית "יותר-מדי", לפחות לא בכל הרלוונטי לאילו גזעים פוגשים בחלל. כל הגזעים היו דמויי-אנוש, ולא רק זה, הן אכן היו בבואה של אספקט אנושי כזה או אחר, כי הסדרה בסופו של דבר התרחשה אי-שם אבל עסקה בנושאים מאוד קרובים ללב. ולעניינו של דבר... בסדרה המקורית ניתן היה לזהות שלוש "מעצמות-על" בים הבינכוכבי, שרודנברי השווה פחות או יותר לשלושת מעצמות העל דאז. ארה"ב בתפקיד הפדרציה, אימפריית הרשע הרוסית בתפקיד אימפריית הרשע הקלינגונית והסינים בתפקיד הרומיולאנים. זאת ברמה הפוליטית. הקלינגונים התגלו כ"סתם מרושעים" וחזותם, כשראו אותם בסדרה, הצטיירה יותר כמו לוחמים מונגולים שבאו לכבוש את היקום (תדמית שהשתנתה פלאים בסדרות "הדור הבא"). הרומיולאנים הרבה יותר מסתוריים ותככניים. בוולקאנים אפשר אמנם למצוא מאפיינים יהודיים, אולם רק בגלל שרודנברי חיפש מאפיינים אקזוטיים, והיהדות בעתיקותה, אכן אקזוטית. ברכת הכהנים הידנית היא גם ברכת הוולקאנים. בסרט השלישי אפשר לראות מגני דוד רבים על ה-robes הוולקאניים. ו... זהו לגבי יהדות בוולקאנים, ככל שאני יודע. בסדרות "הדור הבא" הקלינגונים הפכו ללוחמים סאמוראיים שוחרי-כבוד, סגנון יפאן השוגונית (כולל מלחמות בין בתי-אב וכל מה שצריך בשביל יפאן אותנטית של ימי הביניים). הרומיולאנים נשארו תככנים. יהודים אפשר לראות בכל מקום. את הפרנגי דווקא רודנברי מזהה עם תאוות הבצע האמריקאית, העובדה שתאוות בצע בתדמית המערבית באה בצורה של גמד שעיר עם אזניים ואף גדולים היא אכן עובדה מצערת, ואין ספק ששורש התדמית נעוצים, גם אם שלא במודע, בתדמית "היהודי" מימי הביניים. אבל לא נורא, העיקר הכוונה. הפרנגי, אגב, היו אמורים להיות הגזע החדש ו-המאיים, ב-TREK. המעצמה החדשה בעולם שבו כולם כבר מכירים את הפדרציה, הקלינגונים והרומויולאנים. הם מוזכרים כבר בפרק הראשון של TREK, "מפגש בפארפוינט". אחרי הפרק הראשון איתם, בו הם מצטיירים כמו קופים קטנים ותאבי בצע, הוחלט למצוא אויב אחר, ראוי יותר. הם מצאו את הבורג. לדעתי, טוב שהחליפו, אני לא חושב ש"FIRST CONTACT" היה מצליח כ"כ אם ה"שוס" הגדול הייתה "מלכת הפרנגי"... בבז´ורים אכן ניתן למצוא פיסות נרחבות של תרבות יהודית, בעיקר קטע של "דור שני" לשואה. כלומר, כמובן את "השואה", ואז את הלוחמנות, פטריוטיזם ולאומנות שבאו אחריה - "שוב זה לא יקרה", עד כדי רמיסת ערכים אחרים ואולי בטעות לעשות משהו דומה למישהו אחר, וכד´. מה שנכון-נכון. לא רק הבזו´רים יהודים, אולם. בל נשכח את "המתנחלים". רגע, איך קוראים להם ב"STAR TREK-ית", כן, מאקי. אותם תושבים של איזור החיץ בין הקרדסים לפדרציה, שהחליטו ליישב את המקום ולא לעזוב, ויהי מה. טוב, משוואה אחת כנראה יש, פחות או יותר: ארה"ב = הפדרציה פחות או יותר. למרות שרודנברי יותר קיווה לראות את הצד השמאלי של המשוואה בתור האו"ם...