שאלה

שאלה

אם אני קם למשל ב- 3 לפנות בוקר ללמוד תורה, אני צריך לברך מחדש ברכות התורה? ואם אני קם בשעה 4, 5 ? מאיזה שעה אני צריך לברך ברכות השחר ומאיזה שעה ברכות התורה ? ואם אני חוזר אחר כך לישון כמה שעות וקם, אני צריך ליטול ידיים בלי ברכה ? תודה.
 
נטילת ידיים וברכות התורה...../images/Emo63.gif

לגבי נטילת ידיים, ספר קצור שו"ע סימן ב - הלכות נטילת ידים (ח) אם השכים ונטל ידיו בעוד לילה כדינו והיה ער עד אור היום, או שהיה ישן אח"כ שנית בעוד לילה, וכן הישן ביום שתין נשמין (שהוא לערך חצי שעה) וכן הניעור כל הלילה ולא ישן שתין נשמין, בכל אלו יש ספק אם צריכין נט"י או לא, לכן יטול ידיו ג´ פעמים בסירוגין כדלעיל סעיף ג´ אבל לא יברך עליהם: ולגבי ברכות התורה, (2) שו"ע אורח חיים סימן מז (יא) שינת קבע ביום על מטתו הוי הפסק וי"א דלא הוי הפסק וכן נהגו: (יב) אף אם למד בלילה הלילה הולך אחר היום שעבר ואינו צריך לחזור ולברך כל זמן שלא ישן: (יג) המשכים קודם אור היום ללמוד מברך ברכת התורה ואינו צריך לחזור ולברך כשילך לבית הכנסת המשכים קודם אור היום מברך כל סדר הברכות חוץ מברכת הנותן לשכוי בינה ופרשת התמיד (ע"ל סי´ א´ סעיף ו´) שימתין מלאומרה עד שיאור היום: הגה ולכתחילה יטול ידיו קודם שיברך ללמוד ואם לא היה לו מים יכול ללמוד ולברך בלא נטילה כמו בשאר ברכות שמברך קודם נטילה כדלעיל סי´ מ"ו (אגור): משנה ברורה סימן מז שלא ישן - ר"ל שינת קבע אבל אם ישן שינת קבע על מטתו(כג) אפילו בתחלת הלילה חשיב הפסק ואפילו הי"א שבסעיף י"א מודו בזה. ואם היה ניעור כל הלילה (כד) י"א דא"צ לברך בבוקר וי"א (כה) דצריך לברך כי קבעו חכמים ברכה זו בכל יום דומיא דשאר ברכות השחר וספק ברכות להקל אך אם אפשר לו יראה לשמוע בה"ת מאחר ויאמר לו שיכוין להוציאו בהברכות והוא יכוין לצאת ויענה אמן ויאמר אח"כ איזה פסוקים כדי שיהא נחשב לו במקום לימוד או יכוין לצאת בברכת אהבה רבה וילמוד תיכף מעט אחר שיסיים תפלתו. ואם היה ישן ביום שינת קבע על מטתו ובלילה שלאחריו היה ניעור כל הלילה פסק הגאון רע"א דבזה לכו"ע צריך לברך בבוקר בה"ת ואין ברכת אהבת עולם של ערבית פוטרת אם לא למד מיד אחר התפלה: (כט) מברך בה"ת - ואף אם חזר וישן אח"כ שינת קבע קודם אור היום או ביום א"צ לחזור ולברך כי מסתמא דעתו של אדם לפטור בברכה זו עד שינת הלילה שאחריו וכ"ז לפי הי"א שבסעיף י"א אבל לפי מה שכתבנו שם דאף בשינת קבע ביום המברך לא הפסיד כ"ש בזה שהיה ישן שינת קבע קודם אור היום דהמברך לא הפסיד: (ל) קודם אור היום- ואפילו במשכים אחר חצות לילה לאיזה ענין ודעתו לחזור ולישן עוד אח"כ שינת קבע אפ"ה יוכל לברך כל אלו הברכות ושוב לא יצטרך לברך אותם כשיקום בבוקר (כו) לבד ברכת אלקי נשמה יאמר בלי חתימה והמעביר שינה יאמר בלי הזכרת השם ואח"כ כשיקום בבוקר יאמר אותן בהזכרת שם ומלכות כראוי. ועיין בביאור הלכה: (לא) בינה- והאחרונים הסכימו שגם ברכה זו יכול לברך אפילו קודם שיאיר היום אך י"א שלכתחלה יש ליזהר לשא לברך אותה קודם שיאיר היום אם לא שמע קול תרנגול ובדיעבד יצא אפילו לא שמע קול תרנגול ודוקא שיברך אותה מחצות לילה ואילך אבל קודם חצות אפילו בדיעבד יחזור ויברך ואפילו (כז) אם שמע קול תרנגול ועיין בביאור הלכה: ברכה והצלחה.
 
למעלה