שאלה מעניינת...

דדי שי

New member
תשובה

בקשר לאווזים, אני לא בטוח שאני יודע למה אתה מתכוון, אבל נראה לי שא. מדובר בברבורים וב. מדובר במיתוס. וכמובן שגם אם זה נכון, אין זה הופך אותם ליצורים הפועלים באופן רציונלי. אבל גם שאר בעלי-החיים היותר אינטליגנטים שמנינו עד כה אינם פועלים באופן רציונלי- הם רק בעלי מידת אינטליגנציה מעט יותר גבוהה מהשאר- גבוהה מספיק כדי לזכות בהתחשבותך. אבל לכל בעלי-החיים (לפחות בעלי-החוליות) יש מידה מסוימת של אינטליגנציה: בעלי-חיים לא היו מסוגלים לעשות דבים כמו לקיים קשרים חברתיים, לצוד או לבנות קינים, בלי שום טיפת שכל. על סמך מה אתה מחליט לבטל כל-כך מהר את יכולתם השכלית של בעלי-החיים אותם אתה נוהג לאכול? לא היה כובש, משעבד או מדכא, שלא הביט על המגזר המדוכא שלו בזלזול כעל "פרימטיבים" ו"ברברים", ו"חסרי תרבות" על מנת לטשטש את העוול שברמיסת זכויותיהם. כמה זמן אתה כבר חקרת את חייהן של הפרות טרם שנחפזת להגדיר את כל עולמן כ"מו, עשב וצואה"? יש ספר על חיי הרגש של בעלי-חיים בשם "כשפילים בוכים". לא קראתי אותו בעצמי, אבל שמעתי שהוא טוב מאוד. אני ממליץ שתקרא אותו לפני שאתה ממהר להניח הנחות על חייהם של בעלי-חיים.
 

yaeltal

New member
2 טענות עיקריות כנגד הגישה

האיאן ראנדית- 1. לגביי בחירת האדם למי לתת זכויות מוסריות וממי לשלול אותן- היא מתעלמת מכך שהיא לא מבדילה בין הזכויות שהיא נותנת לאדם עם מוגבלות שכלית או תינוק לבין אלו של בע"ח. לגביי תינוק יישבת את העניין בכך שיום יבוא והוא יהפוך ליצור בעל תבונה וזה מה שמקנה לו זכויות גם בימי ינקותו, אבל מה לגביי אנשים מוגבלים בשכלם? אני בטוחה שגם אתה נרתע מהמחשבה שאין שום ערך לחיי אדם "חסר תבונה", אבל אתה לא יכול להתעלם מכך שזה מה שעולה מדבריך. 2. העובדה שהאדם ותבונתו הם ה"שיקול" שיש להעדיף יותר מכל שיקול אחר לגביי התנהגות מסוימת, לא מנוגדת לרצון של טבעונים/צמחונים להימנע מאכילת חיות. אם תוכל להוכיח שהימנעות מאכילת בשר פוגעת איכשהו באדם, אז תוכל לטעון שהאדם צריך להעדיף את תועלתו, אבל מבלי שתוכיח את זה, כל הטיעונים על גדולתו של האדם הם לא רלוונטים.
 

yaeltal

New member
קראתי, אבל במשך

כל הדיון הארוך הזה, לא טרחת להגיב על הטיעונים שהושמעו כלפיך בעניין אנשים עם מוגבלויות שכליות. למרות שהנושא הזה עלה כמה פעמים, התחמקת ממנו איכשהוא כל פעם מחדש. כמו שגם התעלמת מהעובדה שאין לך שום הוכחות שאכילת בשר מועילה במשהו לאדם (גם אם תאמר שאין הוכחות לכך שתזונה צמחית בריאה יותר, עדיין לא הראית שאכילת בשר היא בריאה יותר). ועוד בעייה שיש בראייה שלך- נראה שאתה לא ממש יודע לעשות הפרדה בין חשיבה רציונלית לבין התנהגות אינסטינקטיבית (לכאורה לפחות). אם תתבונן בהתנהגותן של חיות, תוכל למצוא לא מעט התנהגויות מורכבות שיש בהן לכאורה הגיון ונעשות לכאורה מתוך "חשיבה", אך הן אינסטינקטיביות. במהלך הדיון, כשנתקלת כל פעם בחיה כזו אמרת "טוב, גם היא תתווסף לרשימת אלו שאני לא אוכל", גם אם אין שום הוכחות לכך שההתנהגות של החיה היא "מחשבתית" ולא "אורגנית". למשל, גם אם אווזים מתאבדים, מי אמר לך שפעולה מחשבתית כלשהי מובילה לזה ולא סיבה גנטית כלשהי? במחשבה שלך שאולי יש חשיבות כלשהי לזה שהם מתאבדים, אתה מציג טענה דיי מגוחכת, והיא שלאווזים יש תודעה. שהם מבינים מה זה אומר אם ימותו ומה משמעות ההתאבדות שלהם. זה לא ממש הגיוני. קשה לפעמים לראות את ההבדלים בין התנהגות אינסטינקטיבית למחשבתית. אם תתבונן למשל בפעילותן של דבורים מקרוב, תראה שהן עובדות בדייקנות כה רבה ובשלבים מסודרים, עושות פעולות שמונעות מהם מחלות וכד´ ואפשר לטעות ולחשוב שיש משהו רציונלי מאחורי המעשים שלהם. ברור שאין. ועוד דבר- הגישה שלך עושה מהרציונל של האדם משהו על-טבעי ומופלא לחלוטין שאין לו שום קשר למאפיינים ביולוגיים או כימיים (בקיצור, אורגניים) כלשהם. נכון, האדם מגיע להישגים אדירים בזכות כוח מחשבתו. אבל התבונה של האדם, מהוללת ככל שתהיה, היא לא איזה כוח עליון שיש לאדם ונחת עליו מבלי שהייתה איזושהיא התפתחות אבולוציונית שהובילה אליו.
 
למעלה