שאלה לדתיים

אני ראיתי מאובן של דינוזאור שלם

במוזאון לתולדות מדעי הטבע בניו יורק יש דינוזאור שהתנבן בשלמות ואפילו העור שלו נשמר והפך לאבן. מלבד זאת, בהרי האלפים התגלה אדם שלם שקפא בקרח ונשמר שם עשרת אלפים שנה. אומנם לא ´אדם קדמון´ אבל בפרוש עתיק יותר ממה שאתם אומרים שאמור להיות גיל העולם.
 

אמיר.

New member
על עובדות וכו´.

ראשית רק הערה על עובדות, השערות ומדע. המדע מציע הסברים לתופעות שאנו רואים על פי כללי הלוגיקה המקובלים. מציאת עצם היא עובדה. הסברה הפליאונטולוגי הוא השערה. עד כאן החלק המדעי. מכאן לשאלה שלך. השאלה שלך איננה רלונטית לדיון תיאולוגי יהודי. כל תשובה שלא תתני לא תשנה את ההלכה. לכן אין לי בעיה לומר שמבחינה מדעית היו דינוזאורים ובאופן אישי הם מאד מענינים אותי.
 

korinalir

New member
או סוף סוף

סבבה הבנתי שאתה מאמין גם בדינוזארים וגם בהלכה ואומר שהן הולכות יחד עכשיו איך זה מסתדר עם סיפור אדם וחווה? מה היה קודם?
 
כשאדם וחווה היו בגן עדן

בארץ היו דינוזאורים, ועד שאדם וחווה אכלו את התפוח, ועד שאלוהים גילה את זה והעיף אותם מגן עדן הדינוזאוורים הספיקו למות, להרקב, ולהקבר מתחת לאדמה :) למי שלא הבין ההודעה הזאת הייתה בציניות...
 

chan

New member
תשובה

אין שום סיבה שדינוזאורים והלכה לא ילכו ביחד אף אחד לא אמר שהיה עולם שהתקיים לפני העולם שלנו, ייתכן שהם הושמדו במבול. בכל מקרה הכל תאוריות ואין כל סתירה בין הדינוזאורים לבין הדת.
 
אפשר פירוט?

"שהיה עולם שהתקיים לפני העולם שלנו" עולם = כוכב לכת? אם כן, אז זה לא מסתדר. "ייתכן שהם הושמדו במבול" אבל מעריכים שהדינוזאורים נעלמו הרבה לפני המבול [אם היה...].
 

אמיר.

New member
תסביר לי...

כיצד קיומם או אי קיומם של דינוזאורים אמור להשפיע על קיום מצוות ????? לידיעה - דינוזאורים אינם כשרים. סתם שתדעו אם יציעו לכם סטייק רקס.
 

notafish

New member
קיבלת תשובה בסוף../images/Emo35.gif../images/Emo19.gif

ברצינות - לא הצלחתי לעקוב אחרי מבול התגובות. נראה לי, אבל, שבמקום לצמצם את טווח הדיון מאבולוציה לדיון על עובדות פחות שרויות במחלוקת, פתחת דיון פילוסופי הרבה יותר רחב על מהות הידע והמדע. מה זה אומר, אין לי מושג.
 

רון סי

New member
היא קיבלה תשובה

והתשובה היא: אין לאנשים דתיים שום בעיה עם עצמות דינוזאורים (ואם למישהו דתי יש, אין בעיה להרגיע אותו). הסיבה לכך פורטה בדיון.
 

begone

New member
בואי אני אספר לך סוד

חרדים משתדלים לא לבקר במוזיאונים בהם מוצגים דינוזאורים. אני אף פעם לא ראיתי חרדי במוזיאון מדע, וביקרתי בכמה וכמה מוזיאונים כאלה, בארה"ב ובישראל. חלקם אפילו טוענים שאלוהים *בכוונה* קבר עצמות כאלה בקרקע, בשביל הכיף. הם ממש מוכנים להאמין שאלוהים משחק בקבורת עצמות, להנאתו. אין גבול לטיפשות, באמת שאין. זה מדהים כל פעם מחדש לגלות מה אנשים מסוגלים לעשות בשביל לא להודות בעובדה שהם קיבלו חינוך שגוי, מגיל צעיר מאוד.
 

korinalir

New member
אולי אלוהים הוא כלב גדול? ../images/Emo107.gif

אז הוא משחק בקבורת עצמות
בכל מקרה אני דווקא כן ראיתי כמה דתיים במוזאון המדע בירושלים וגם בארה"ב שהייתי רק לפני חודשיים היו שם דתיים (לא חרדים אמנם) אז זה באמת מפתיע איך זה משתלב. וגם אני זוכרת בבירור שבביה"ס הדתי שלמדתי בתור ילדה לא היתה שום בעיה עם צעצועי דינוזאורים אבל אף פעם לא סיפרו לנו איך זה משתלב עם אדם וחווה זה כעיקרון מה שעורר את השאלה. טוב נו אולי אני לא זוכרת כ"כ הרבה מהגן וכיתה א´ וגם הביה"ס היה דתי יהודי בוושינגטון מה ששונה מאוד מהחינוך הדתי בארץ. אבל עדיין כולם שם חוץ ממני האמינו באלוהים ועשו לנו שתיפת מוח דתית לא רעה אבל גם בארכיאולוגיה. אז איך איך זה מסתדר ביחד? עוד לא קיבלתי תשובה קיבלתי בריחה מהדיון.
 

begone

New member
משהו על חינוך וילדים

אני זוכר, שמאז שהייתי ילד קטן, התייחסתי תמיד לתנ"ך כמו אל ספר מיתולוגיה מהנה ומרחיב אופקים, אבל לא יותר מזה. במקביל קראתי את המיתולוגיה היוונית, את ספרי המתח והמדע הבדיוני, וידעתי שבסופו של דבר - הכל אגדה. תמיד ידעתי להבדיל בין מציאות ובין בדיון. וזה לא משנה אם זה סטיבן קינג או ספר שמות - אני מזהה מה בדיוני ומה מציאותי. כך שאצלי זה תמיד היה ברור - התנ"ך הוא ספר חשוב מאוד מבחינה תרבותית ולאומית, אבל כל מה שכתוב שם ("הם עשו הרע בעיני יהוה, אז הוא חיסל אותם כמו נמלים") תמיד נראה לי כמו סיפורי האחים גרים. כמו משל, קצת אגרסיבי, קצת פשטני, קצת מטיפני, שצריך לקרוא בחשדנות. עד היום אני חושב שסיפור עקידת יצחק, הוא סיפור מרתק ומעניין, אבל אם באמת היה בחור שקוראים לו אברהם והוא באמת ניסה להרוג את הבן שלו בגלל שחשב שזה מה שאלוהים רוצה - אז אברהם הוא אדיוט רצחני ולא יותר מזה. ואם זה ´אבות אבותיי´ - אז אולי עדיף להיוולד איטלקי או צרפתי.
 

korinalir

New member
גם אני תמיד התייחסתי לתנ"ך

כמיתולוגיה ואהבתי אותו כמו שאני מתענינת בהרבה מיתולוגיות ביניהן היוונית, האירית ועוד. בקשר לחינוך שקיבלתי הוא היה תמיד אתאיסטי לחלוטין בבית. המשפחה הקרובה וגם רוב הרחוקה לא מונה אפילו דתי אחד אז זאת אף פעם לא היתה בעיה.
 

begone

New member
יפה מאוד

וזה מוכיח את התובנה שהגעתי אליה לאחרונה: אמונה דתית, בעיקר, זו שאלה של חינוך בגיל מוקדם. אם חטפת ´מנות של אמונה´ בגיל צעיר, זה יהיה קשה להסיר את זה ממך בעתיד.
 

אנדרי ז

New member
אולי משתדלים, אבל לא תמיד מצליחים

בשני הביקורים שלי בלונדון ראיתי חרדים במוזיאונים מהסוג הנ"ל, ויותר מפעם אחת.
 

אנדרי ז

New member
ועוד משהו

אחד הזוגות החרדים שראיתי שם דיברו ביניהם בעברית צחה. כנראה שגם אלה "מתקלקלים" כשהם יוצאים לחו"ל...
 

begone

New member
נו, שוין

אבל בוודאי לא ראית כיתה שלמה של תלמידי ישיבה, שנסעה (כולה, כאחד, באוטובוס ותחת הדרכה) למוזיאון לשם העשרה רשמית. וזאת בניגוד למערכת החינוך החילונית, שמעודדת נסיעה למוזיאונים כחלק מפעילות הלימוד.
 

דוד30

New member
בס"ד. אין שום סתירה לתורה מהדינוזיר

מהדינוזירים. איפה כתוב בתורה שאין דינוזירים.? זה שהוא נראה לפני יותר שנים מכפי שכתוב בתורה. לא סותר כי כתוב בתורה שהעולם נברא ישן
 

גוססי

New member
אבוי! כפירה!

אם אלוהים הסתכל בתורה וברא את העולם, איך יכול היה לברוא דינוזאורים שאינם מוזכרים בה?
 
למעלה