שאלה לדתיים

מה זאת הוכחה

לפי הגדרתי הוכחה היא הוכחה לוגית פורמלית [להגדרה מדויקת ראה בכול ספר על לוגיקה מתמטית].
 

alond

New member
אפילו לא!

במתמטיקה יש הנחות (אקסיומות). אני יכול להתווכח על ההנחות ועל חלק מהנחות אלה אכן אין הסכמה גורפת!!!
 

alon14

New member
חלק...

...היחידה שאני שמעתי על ויכוחים עליה היתה אקסיומת המקבילים, שלא תופסת בגיאומטריה כדורית או היפרבולית. מישהו מכיר אחרות (ברצינות)?
 

alond

New member
אקסיומת המקבילים אינה אקסיומה.

תסלח לי אם אין לי כוח להכנס לדיון הזה עוד פעם אבל אין לי כוח להסביר מה זה אקסיומה ומה זה אקסיומה של מבנה מסויים. אלה דברים שונים אם כי טיפה דומים.
 

אלדד26

New member
על אקסיומות והוכחות

מתימטיקה אינה מדע, מתימטיקה היא שפה שיש לה חוקי דקדוק, והיא מתבססת על בסיס מסוים של הגדרות (אקסיומות). הוכחה במתימטיקה היא הוכחה אמיתית, בדיוק כמו שמשפט לשוני מסוים יכול להיות נכון תחבירית או שגוי תחבירית. הוכחה מדעית אינה הוכחה מתימטית. המדע עושה שימוש בשפה שלו - המתימטיקה - כדי להראות קשר בין סיבה לבין תוצאה, כדי למצוא גדלים וכו´. אבל הוכחה מדעית אינה אמת אבסולוטית. ההבדל העיקרי בין המתימטיקה לבין המדע הוא שאת המתימטיקה יצרו בני האדם - ולכן הוכחה מתימטית היא נכונה חד משמעית. המדע חוקר את תופעות הטבע, ועל כן לא בהכרח נכון.
 
תגובה לחלק מהשרשור הזה

נכתב שהוכחות כאילו יש רק במתמטיקה, וזה אכן נכון. ולכן מבחינתי לא ניתן להוכיח כלום על המציאות. בקשר לאקסיומות, כאן יש בילבול קטן: אקסיומות, כפי שפעם כתבתי, הן הגדרות עקיפות ]במתמטיקה], אבל הן הנחות כאשר אתה טוען שגם במציאות הן נכונות.
 

alond

New member
אקסיומות הן הנחות. במציאות ובמ"ת.

אין הוכחות במתמטיקה ללא הנחות(אקסיומות). כמובן, מתמטיקה זה בגדול הנחות+לוגיקה...
 

alond

New member
אקסיומות אינן הגדרות.

אני מניח שבאיזשהו אופן אפשר להסתכל עליהן בתור הגדרות אבל זה לא נעשה כך.
 

alond

New member
אני לומד מתמטיקה ולקחתי לא מעט

קורסים בלוגיקה ותורת הקבוצות. פורמלית, זה לא נעשה כך. מעשית, ביום יום של המתמטיקה, מתייחסים לזה כך.
 

alond

New member
אופס! התבלבלתי. לא מתייחסים לזה כך.

התייחסתי למשהו אחר...
 
גם אני

אני עדיין לא לקחתי קורסים בלוגיקה ובתורת הקבוצת חוץ מ"מתמטיקה דיסקרטית" [אני מעדיף אינפי, אלגברה לינארית, מד"ר וכדומה], אבל לפי הבנתי אכן מתייחסים לאקסיומות בתור הגדרות. אם לא איכפת לך אז פרט! אגב, איפה אתה לומד?
 

alond

New member
טכניון

אקסיומות הן טענות. לא הגדרות. יותר מזה אין לי כוח להסביר. אני מקווה שיהיה לך יותר ברור אחרי לוגיקה למדעי המחשב למרות שהייתי ממליץ לקחת לוגיקה של מתמטיקה בשביל הזיוני שכל היותר רציניים (למרות שממה שראיתי אצל חבר שלי, הקורסים די דומים מבחינת חומר. עדיין, אני חושד שברמה התאורטית, הקורס שלנו יותר חזק אבל דברים כאלה גם תלויים במרצה). הממם. קצת חזרתי על עצמי. לא נורא.
 
אני לומד באו"פ

מן הסתם אני אקח לוגיקה מתמטית [אי חייב]... בכול מקרה כשלמדתי מתמטיקה דיסקרטית היה שם פרק שנקרא "לוגיקה מתמטית" שסקר את תורת הפסוקים והפרדיקטים ממה שקראתי שמה קיבלתי את דעתי בקשר לאקסיומות... בכול מקרה אחכה עד שאקח לוגיקה מתמטית...
 
למעלה