שאלה הילכתית

yonidebest

New member
שאלה הילכתית

לגבי התקלחות בשבת, אני יודע שמותר להתקלח עם מים קרים, אבל השאלה היא האם מותר עם מים חמים. העניין הוא, שאני וחברי היינו במלון, והתדיינו אם מותר או אסור להתקלח עם מים חמים בשבת. קודם כל שיערנו איך פועל הדוד החשמלי שיש בבתי מלון. שיערנו והסכמנו שברגע שאתה פותח את הברז של המים החמים, אז מים חמים יוצאים מהדוד ומייד עם יציאת המים החמים, נכנסים מים פושרים/קרים לדוד וכך קורה שע"י שימוש בדוד כזה, וודאי אסור להשתמש בדוד מפני שבעצם אתה מחמם מים ע"י פתיחת הברז. על זה לא היה וויכוח. הוויכוח הוא, שעל פי דעתי, שימוש בדוד הבא הוא מותר על פי ההלכה היהודית. כאשר הינך פותח את הברז של המים החמים, אזי מים חמים יוצאים מהדוד אך אין מים הנכנסים לדוד. במקום שהמים יכנסו מייד עם יציאת המים החמים, ישנו שעון שבת, הממלא את הדוד כל שעה (או 10 דקות, זה לא משנה) את דוד באופן אוטומטי. כך שבדיעבד אינך מכניס מים קרים לדוד ומכאן שאתה לא מחלל את השבת. חברי אמרו לי שאינם חושבים שזה מותר על פי הלכה, לכן אני מבקש את עזרתכם. תוכלו לומר לי, האם שיטה זאת מותרת על פי ההלכה? יונתן
 

מתנדב

New member
אני כרגע מסתכל בהלכה, ויש בזה

מחלוקת שהפוסקים בזמננו חולקים בזה.... רוב הפוסקים אוסרים, לפתוח הברז משום שנכנס מיים צוננים שמתערבים במים החמים שהתערבו מכוח השמש ופעולה זו נחשבת לבישול וזה איסור מדרבנן... אמנם לפי הר' עובדיה יוסף, שכתב בילקוט יוסף, שזה כן מותר... לכן זה תלוי לפי מי אתה הולך לפי הספרדים או לפי האשכנזים, רוב הפוסקים אוסרים את זה, וחלקם מתירים...
 

yonidebest

New member
לא הבנת את שאלתי

אין מדובר בשמש. מדובר בדוד חשמלי. ומה אומר ההלכה לגבי שעון שבת עם הדוד?
 

yonidebest

New member
גם אם...

גם אם הדוד החשמלי מופעל ע"י שעון שבת? על פי איזה רב אתה הולך?
 

פלסטיק

New member
השאלה יותר גדולה

לעניין של חימום או קירור אז הדוד הוא כמו מקרר. גם מקרר אם אתה פותח אותו נכנס אויר חם. אז אני לא רואה הבדל בין השניים בעניין הזה לעומת זאת אל המקרר נכנס אויר "בחינם". מים אל הברז מגיעים כי משאבה חשמלית שאבה אותם. חמים או קרים זה לא משנה, הם נשאבו במשאבה חשמלית של מקורות. למה מותר או אסור לך להשתמש בחשמל לחימום או קירור ומותר לך לשאיבה?
 

מתנדב

New member
פלסטיק, לכן כשהמקרר עובד....

אסור לפתוח את המקרר, צריך לחכות שהמנוע של המקרר יפסיק לעבוד ואז לפתוח את המקרר...
 

asaf2000

New member
הפוך

כשהמקרר לא עובד יש חחש שאם תפתח אותו הוא יתחיל לעבוד כי האויר הקר יוצא לכן צריך לחכות שהמנוע יפעל ואז לפתוח את המקרר.
 

גוססי

New member
צריך להיות הפוך

אם המדחס אינו פועל פתיחת הדלת עלולה לגרום להפעלתו. אם המדחס כבר עובד, פתיחת דלת המקרר לכל היותר יכולה להאריך במעט את משך פעולתו.
 

saar7650

New member
פעולת פתיחת הברז לא גורמת להפעלת

המשאבה. המשאבה עובדת על פי שעון. כשאתה פותח את הברז אתה לא מפעיל פעולה חשמלית כל שהיא. אך כשאתה מפעיל דוד חשמלי בעצם פתיחת ברז המים החמים, נכנסים אל הדוד המים הקרים ומתחממים. כלומר- ע"י פעולת פתיחת הברז גרמת לכניסת מים קרים ולהרתחתם (=בישולם). במידה ויש לך שסתום (יש בתים שיש בדוד שלהם סוגר מיוחד המונע כניסת מים לדוד השמש) מותר לך להשתמש במים.
 

שחיין

New member
ככול הידוע לי אין דבר כזה

א"א לסגור את ברז הכניסה משום שאז לא יצאו המים החמים מהדוד. הדודים בנויים כך שאין אפשרות לרוקן אותם.
 

saar7650

New member
יש דבר כזה

אתה מוזמן לבוא ולבדוק בחלק מהבתים החרדיים.
 

פלסטיק

New member
בודאי שפתיחת הברז מפעילה משאבה

כל פעם כשבמגדל המים במקום ישובך יורד מפלס המים מתחת לרמה מסויימת מופעלת משאבה למלא אותו מחדש לכן אם אתה פותח ברז תוצאת המעשה שלך עשויה להיות הפעלת המשאבה ובניגוד למקרר אתה לא נמצא ליד משאבת מגדל המים ולכן אין לך מושג אם המשאבה פועלת או לא
 

saar7650

New member
פלסטיק יקירי

הייתי במפעל המים ובדקתי זאת. "כל פעם כשבמגדל המים במקום ישובך יורד מפלס המים מתחת לרמה מסויימת מופעלת משאבה למלא אותו מחדש" יש הערכת זמן מסויימת מתי מפלס המים יירד. ועוד קודם לכן השעון מפעיל את המשאבה כך שפתיחת הברז אינה גורמת לשום פעילות חשמלית כל שהיא.
 

saar7650

New member
האמת, שלא שאלתי את זה.

אבל בכל אופן אני מאמין שיש זמן הערכה מסויים. אני אשתדל לבדוק את זה ולהחזיר לך תשובה בלי נדר.
 

saar7650

New member
תיקון טעות

"אבל בכל אופן אני מאמין שיש זמן הערכה מסויים." מאמין=יודע.
 

דוד1000

New member
היתר של הרב עובדיה יוסף להשתמש בדוד

שמש הוא רק לרחוץ כל אבר לחוד. אין שום היתר מאף פוסק להתרחץ כל גופו גם בדוד שמש. וברור שצריך שהמים לא התחממו אפילו מערב שבת בגוף חימום חשמלי.
 
למעלה