רשמים מתחבורה ציבורית בקורפו, יוון

הנוסע הצפוני

Well-known member
עלו כאן בפורום פוסטים הסוקרים תח''צ בערים גדולות, לכן החלטתי לתת סקירה מעט שונה של איך נראה תח''צ ביעד שרוב הביקוש בו הוא תיירותי
נתחיל בסקירה כללית של המערכת. האוטובוסים מתחלקים בין החברה העירונית שמפעילה את השירות בעיר קורפו ( KYRKERA) המאכלסת כ 40 אלף תושבים ובעיירות הסמוכות אליה. בשאר האי האוטובוסים מופעלים על ידי החברה הבינעירונית K.T.E.L. היות והעיר הראשית ממוקמת בחוף המזרחי דיי באמצע האי, הקווים מתחלקים לאזור צפוני ואזור דרומי.
במידה ויש קווים עירוניים ובין עירוניים הנוסעים באותו הציר, האוטובוס הבין עירוני עוצר בתחנות שמקבלות שירות על ידי אוטובוס עירוני רק לאיסוף נוסעים מחוץ לעיר או להורדה של נוסעים הבאים לעיר.
האוטובוסים העירוניים פועלים באופן דיי דומה למה שאנחנו מכירים בארץ ובמקומות אחרים בעולם ולכן עיקר הסקירה תתיחס לשירות הבין עירוני. בכל זאת כמה מילים על האוטובוסים העירוניים, הם צבועים בצבע כחול ולבן אחיד, רובם המוחלט מדגם מרצדס CITARO, כולם בעלי מכשירי תיקוף לכרטיסים תקופתיים וניתן גם לרכוש כרטיס במזומן אצל הנהג (ויש גם עודף). כל האוטובוסים בהם לי יצא לעלות היו אם מזגן תקין (לא מובן מאליו ביוון) וכריזה אלקטרונית של התחנות ביוונית ובאנגלית. מכאן נתייחס להבדלים בין המערכות.

מבנה המערכת:
הקווים העירוניים יוצאים מהכיכר המרכזית של העיר קורפו (SAROKO) ומפוזרים על פני מספר תחנות שמקיפות את הכיכר. ישנו גם קו עירוני שמתחיל ומסתיים סביב העיר העתיקה. בכיכר יש גם עמדת קופאי/מודיעין בה ניתן לקנות כרטיסים (או באוטובוס). הקווים הבינעירוניים יוצאים לעומת זאת מהתחנה המרכזית שממוקמת כחצי קילומטר משם ומגיעים אלייה כ 2 או 3 קווים עירוניים. ולכן מי שרוצה לתפוס אוטובוס בין עירוני צריך לתכנן את הזמן בהתאם. אגב בכיוון הנסיעה מהאי לעיר האוטובוס הבינעירוני נכנס עד כיכר SAROKO ומוריד נוסעים בה.
הקווים העירוניים ממוספרים בשיטה הרגילה שאנחנו מכירים במידה ויש חלופות הן מקבלות את האותיות A/B. המספר מופיע בשילוט הקו. לקווים הבינעירוניים יש מספור של אות+מספר (A לקווים הנוסעים צפונה B לקווים הנוסעים דרומה), בתאוריה (מופיע באתר האינטרנט של החברה), אבל אין זכר לזה בתחנות או על גבי האוטובוס עצמו. מספר הקו הוא לפי שם היעד הסופי של הקו.

מיתוג:
בכל יוון הקווים הבינעירוניים מופעלים על ידי מפעיל הגג שנקראת K.T.E.L אבל בכל אי האוטובוסים ממותגים באופן שונה. בקורפו הם ממותגים כ GREEN BUS ולכן באופן לא מפתיע צבע האוטובוסים הוא - לבן :)
אגב גם בלבן אין אחידות, יש אוטובוסים לבנים לגמרי, יש עם מעט פסים ירוקים בצד, יש מעט בצע ירוק תורכיז ועוד הרבה אופציות. הדבר יוצר מעט בעיה לזהות את האוטובוסים מרחוק ולהבדיל ביניהם לאוטובוסים של מפעילי התיירות כגון TUI ו JET2 שעושים העברות לבתי המלון שגם הם רובם לבנים.

צי האוטובוסים:
גם כאן אין אחידות למעט העובדה שכמעט כול האוטובוסים הם תוצרת אירופאית, בעיקר גרמנית (מרצדס, מאן, סטרה) ויש גם וולו. אבל אין אחידות בדגמים ובגדול מדובר באוטובוסי תיירות שההתאמה היחידה שלהם לתח''צ היא שלט אלקטרוני קטן בקדמת האוטובוס לצורך הצגת היעד. חלק גדול מהאוטובוסים דיי חדשים, אך הכל האוטובוסים ללא קשר לשנתון שלהם מתוחזקים היטב, נקיים ונוחים מעוד לנסיעה.

מידע:
אתר האינטרנט של ה GREEN BUS הוא דיי בסיסי ומאוד קשה לתכנן בו נסיעות. אין אופציה של חיפוש לפי מוצא/יעד ולוחות הזמנים מופיעים לפי מספרי קו שכמו שציינתי אין להם זכר בשטח. לכן תמיד עדיף לשאול במלון איזה קו באמת עובר לידיו. בעוד שלאוטובוסים העירוניים יש נתוני זמן אמת והם מופיעים בגוגל כולל תחנות ולוחות זמנים לאוטובוסים הבינעירוניים אין שום דבר כזה. גם בלוחות הזמנים מופיעה התחנה הראשונה והאחרונה אבל אין כל רשימה של תחנות בדרך או מפה של מסלול הקו. בתחנות עצמן לעומת זאת יש לוח זמנים (והן אכן עדכניים) של זמן ההגעה לתחנה בה מחכים. היות ואין מידע בזמן אמת עובדים לפי כלל האצבע של להגיע לתחנה 10 דק' לפני הזמן המצוין בלו''ז, אם יש עוד נוסעים - האוטובוס לא עבר, אם התחנה ריקה - יש סיכויי שכבר עבר.

לוחות זמנים:
בקווים הבינעירוניים הראשיים התדירות הממוצעת היא פעם בשעה/שעה וחצי כאשר בשעות השיא יש גם פעם בחצי שעה. לוח הזמנים אינו במרווחים קבועים ולכן קשה לזכור את הלו''ז בעל פיי. הצד הטוב הוא שהשירות מתפרס על כל שעות היום מ 6 בבוקר ועד 22 או 23 בלילה. מבחינת דיוק, הם דיי מדייקים למרות שהייתה פעם אחת שהאוטובוס איחר ב 15 דק' וגם לא עצר כי היה מלא. הייתה גם פעם אחת שבנסיעת החזור האוטובוס התמלא לגמרי ולכן יצא 5 דק' לפני הזמן ואין לי מושג אם הוציאו אוטובוס נוסף אחריו. ולכן עדיך להגיע לתחנה המרכזית לפחות 10 דק' מראש. בתחנה המרכזית האוטובוס לא בהכרח יוצא מהרציף שמסומן בשילוט (כי לפעמים מוצאים 2 או 3 במקביל), עדיף לגשת לסדרן שעומד בחוץ, להגיד לו את שם המלון/היעד והוא יפנה לאוטובוס הרלוונטי.

תפעול:
כאן מגיע החלק המעניין, בשעות השיא לא נדיר ששולחים 3 אוטובוסים ביחד כדי לא להשאיר נוסעים בתחנות, באמצע היום לעומת זאת קרה לנו שהגיעו 2 אוטובוסים מלאים ולא עצרו....האוטובוס הבא בעוד שעה וחצי.....
האוטובוסים הבינעירוניים אינם מצוידים במכשירי כרטוס או תיקוף ולכן בכל אוטובוס לכיוון העיר נוסע גם כרטיסן, הוא אוסף תשלום מהנוסעים, יש גם עודף, עוזר להכניס מזוודות לתא המטען ומכריז על שמות התחנות, במיוחד בתי המלון כי אין שילוט אלקטרוני. באחת מנסיעות החזור מהעיר הכרטיסן ירד אחרי 2 תחנות כי האוטובוס כבר היה מלא. באחת התחנות הרחוקות עלה זוג נוסעים, היות ולא היה כרטיסן הם שילמו לנהג וזה רשם להם קבלת תשלום ידנית בכתב יד.

סיכום כללי:
כמובן בהשוואה למה שאנחנו מכירים בארץ המערכת מאוד פשוטה ואפילו מעט פרימיטיבית ויכולה להיות מבלבלת לאנשים שלא מתמצאים בתח''צ, אבל עבור התיירים היא עושה בסך הכל את העבודה, מחירי הנסיעה דיי סבירים (4 יורו מהמלון שלנו לנסיעה של כ חצי שעה בהשוואה ל 50 יורו במונית) ורב המקומיים ממילא לא משתמשים בה.

אגב טיפ למי שמתכנן ביקור באיי יוון ושימוש בתח''צ שם, ניתן להגיע לאתר של המפעיל המקומי בכל אי על ידי החיפוש KTEL+ שם האי בגוגל.
מקווה שהמידע היה מועיל ומעניין :)
 

DanBus43Maalit72

Active member
עלו כאן בפורום פוסטים הסוקרים תח''צ בערים גדולות, לכן החלטתי לתת סקירה מעט שונה של איך נראה תח''צ ביעד שרוב הביקוש בו הוא תיירותי
נתחיל בסקירה כללית של המערכת. האוטובוסים מתחלקים בין החברה העירונית שמפעילה את השירות בעיר קורפו ( KYRKERA) המאכלסת כ 40 אלף תושבים ובעיירות הסמוכות אליה. בשאר האי האוטובוסים מופעלים על ידי החברה הבינעירונית K.T.E.L. היות והעיר הראשית ממוקמת בחוף המזרחי דיי באמצע האי, הקווים מתחלקים לאזור צפוני ואזור דרומי.
במידה ויש קווים עירוניים ובין עירוניים הנוסעים באותו הציר, האוטובוס הבין עירוני עוצר בתחנות שמקבלות שירות על ידי אוטובוס עירוני רק לאיסוף נוסעים מחוץ לעיר או להורדה של נוסעים הבאים לעיר.
האוטובוסים העירוניים פועלים באופן דיי דומה למה שאנחנו מכירים בארץ ובמקומות אחרים בעולם ולכן עיקר הסקירה תתיחס לשירות הבין עירוני. בכל זאת כמה מילים על האוטובוסים העירוניים, הם צבועים בצבע כחול ולבן אחיד, רובם המוחלט מדגם מרצדס CITARO, כולם בעלי מכשירי תיקוף לכרטיסים תקופתיים וניתן גם לרכוש כרטיס במזומן אצל הנהג (ויש גם עודף). כל האוטובוסים בהם לי יצא לעלות היו אם מזגן תקין (לא מובן מאליו ביוון) וכריזה אלקטרונית של התחנות ביוונית ובאנגלית. מכאן נתייחס להבדלים בין המערכות.

מבנה המערכת:
הקווים העירוניים יוצאים מהכיכר המרכזית של העיר קורפו (SAROKO) ומפוזרים על פני מספר תחנות שמקיפות את הכיכר. ישנו גם קו עירוני שמתחיל ומסתיים סביב העיר העתיקה. בכיכר יש גם עמדת קופאי/מודיעין בה ניתן לקנות כרטיסים (או באוטובוס). הקווים הבינעירוניים יוצאים לעומת זאת מהתחנה המרכזית שממוקמת כחצי קילומטר משם ומגיעים אלייה כ 2 או 3 קווים עירוניים. ולכן מי שרוצה לתפוס אוטובוס בין עירוני צריך לתכנן את הזמן בהתאם. אגב בכיוון הנסיעה מהאי לעיר האוטובוס הבינעירוני נכנס עד כיכר SAROKO ומוריד נוסעים בה.
הקווים העירוניים ממוספרים בשיטה הרגילה שאנחנו מכירים במידה ויש חלופות הן מקבלות את האותיות A/B. המספר מופיע בשילוט הקו. לקווים הבינעירוניים יש מספור של אות+מספר (A לקווים הנוסעים צפונה B לקווים הנוסעים דרומה), בתאוריה (מופיע באתר האינטרנט של החברה), אבל אין זכר לזה בתחנות או על גבי האוטובוס עצמו. מספר הקו הוא לפי שם היעד הסופי של הקו.

מיתוג:
בכל יוון הקווים הבינעירוניים מופעלים על ידי מפעיל הגג שנקראת K.T.E.L אבל בכל אי האוטובוסים ממותגים באופן שונה. בקורפו הם ממותגים כ GREEN BUS ולכן באופן לא מפתיע צבע האוטובוסים הוא - לבן :)
אגב גם בלבן אין אחידות, יש אוטובוסים לבנים לגמרי, יש עם מעט פסים ירוקים בצד, יש מעט בצע ירוק תורכיז ועוד הרבה אופציות. הדבר יוצר מעט בעיה לזהות את האוטובוסים מרחוק ולהבדיל ביניהם לאוטובוסים של מפעילי התיירות כגון TUI ו JET2 שעושים העברות לבתי המלון שגם הם רובם לבנים.

צי האוטובוסים:
גם כאן אין אחידות למעט העובדה שכמעט כול האוטובוסים הם תוצרת אירופאית, בעיקר גרמנית (מרצדס, מאן, סטרה) ויש גם וולו. אבל אין אחידות בדגמים ובגדול מדובר באוטובוסי תיירות שההתאמה היחידה שלהם לתח''צ היא שלט אלקטרוני קטן בקדמת האוטובוס לצורך הצגת היעד. חלק גדול מהאוטובוסים דיי חדשים, אך הכל האוטובוסים ללא קשר לשנתון שלהם מתוחזקים היטב, נקיים ונוחים מעוד לנסיעה.

מידע:
אתר האינטרנט של ה GREEN BUS הוא דיי בסיסי ומאוד קשה לתכנן בו נסיעות. אין אופציה של חיפוש לפי מוצא/יעד ולוחות הזמנים מופיעים לפי מספרי קו שכמו שציינתי אין להם זכר בשטח. לכן תמיד עדיף לשאול במלון איזה קו באמת עובר לידיו. בעוד שלאוטובוסים העירוניים יש נתוני זמן אמת והם מופיעים בגוגל כולל תחנות ולוחות זמנים לאוטובוסים הבינעירוניים אין שום דבר כזה. גם בלוחות הזמנים מופיעה התחנה הראשונה והאחרונה אבל אין כל רשימה של תחנות בדרך או מפה של מסלול הקו. בתחנות עצמן לעומת זאת יש לוח זמנים (והן אכן עדכניים) של זמן ההגעה לתחנה בה מחכים. היות ואין מידע בזמן אמת עובדים לפי כלל האצבע של להגיע לתחנה 10 דק' לפני הזמן המצוין בלו''ז, אם יש עוד נוסעים - האוטובוס לא עבר, אם התחנה ריקה - יש סיכויי שכבר עבר.

לוחות זמנים:
בקווים הבינעירוניים הראשיים התדירות הממוצעת היא פעם בשעה/שעה וחצי כאשר בשעות השיא יש גם פעם בחצי שעה. לוח הזמנים אינו במרווחים קבועים ולכן קשה לזכור את הלו''ז בעל פיי. הצד הטוב הוא שהשירות מתפרס על כל שעות היום מ 6 בבוקר ועד 22 או 23 בלילה. מבחינת דיוק, הם דיי מדייקים למרות שהייתה פעם אחת שהאוטובוס איחר ב 15 דק' וגם לא עצר כי היה מלא. הייתה גם פעם אחת שבנסיעת החזור האוטובוס התמלא לגמרי ולכן יצא 5 דק' לפני הזמן ואין לי מושג אם הוציאו אוטובוס נוסף אחריו. ולכן עדיך להגיע לתחנה המרכזית לפחות 10 דק' מראש. בתחנה המרכזית האוטובוס לא בהכרח יוצא מהרציף שמסומן בשילוט (כי לפעמים מוצאים 2 או 3 במקביל), עדיף לגשת לסדרן שעומד בחוץ, להגיד לו את שם המלון/היעד והוא יפנה לאוטובוס הרלוונטי.

תפעול:
כאן מגיע החלק המעניין, בשעות השיא לא נדיר ששולחים 3 אוטובוסים ביחד כדי לא להשאיר נוסעים בתחנות, באמצע היום לעומת זאת קרה לנו שהגיעו 2 אוטובוסים מלאים ולא עצרו....האוטובוס הבא בעוד שעה וחצי.....
האוטובוסים הבינעירוניים אינם מצוידים במכשירי כרטוס או תיקוף ולכן בכל אוטובוס לכיוון העיר נוסע גם כרטיסן, הוא אוסף תשלום מהנוסעים, יש גם עודף, עוזר להכניס מזוודות לתא המטען ומכריז על שמות התחנות, במיוחד בתי המלון כי אין שילוט אלקטרוני. באחת מנסיעות החזור מהעיר הכרטיסן ירד אחרי 2 תחנות כי האוטובוס כבר היה מלא. באחת התחנות הרחוקות עלה זוג נוסעים, היות ולא היה כרטיסן הם שילמו לנהג וזה רשם להם קבלת תשלום ידנית בכתב יד.

סיכום כללי:
כמובן בהשוואה למה שאנחנו מכירים בארץ המערכת מאוד פשוטה ואפילו מעט פרימיטיבית ויכולה להיות מבלבלת לאנשים שלא מתמצאים בתח''צ, אבל עבור התיירים היא עושה בסך הכל את העבודה, מחירי הנסיעה דיי סבירים (4 יורו מהמלון שלנו לנסיעה של כ חצי שעה בהשוואה ל 50 יורו במונית) ורב המקומיים ממילא לא משתמשים בה.

אגב טיפ למי שמתכנן ביקור באיי יוון ושימוש בתח''צ שם, ניתן להגיע לאתר של המפעיל המקומי בכל אי על ידי החיפוש KTEL+ שם האי בגוגל.
מקווה שהמידע היה מועיל ומעניין :)
K.T.E.L הוא סוג של שם גנרי לחברות אוטובוסים בעיקר בינעירונית ברחבי יוון.

לדוגמא ברודוס יש את RODA שמפעילה את הקווים העירוניים בצפון האי וממסופרים במספר בשיטה כמעט זהה לארץ ויש את K.T.E.L Rodoi שמפעילה קווים בינעירוניים למזרח האי והקווים לא ממוספרים(למעט קו 25 העונתי מפליראקי לנמל התעופה).

בכרתים להרקליון וחאניה יש חברות Urban K.T.E.L שמפעילות את הקווים העירוניים בהתאם.


למעט אתונה וסלוניקי שרוכשות אוטובוסים חדשים, בשאר הערים האוטובוסים הם יד שנייה מערים אירופאיות אחרות.
 
למעלה