רעיון לקו מטרו M4 - גוש דן 2040

techman1

Member
זהו רעיון לקו מטרו חדש M4 אשר יתחיל בתחנת הראשונים בראשון לציון, ימשיך דרך שכונות ראשון לציון מערב, מתחם ה"אלף", נווה חוף, בת ים, דרום תל אביב, מגדל שלום מאיר, דיזנגוף סנטר, גן העיר, כיכר המדינה, יתפצל למסוף ארלוזורוב ולכיוון רמת גן, ביאליק, הרא"ה ויסתיים בכצנלסון גבעתיים.
הקו מתבסס בעיקרו על מנהרות קיימות ותחנות קיימות, ויכלול 4 תחנות חדשות בראשון לציון ו7 תחנות חדשות בתל אביב.

קו חדש זה אמנם מבוסס בעיקרו על מנהרות קיימות ו10 תחנות קיימות, אך הוא משלים חורים ברשת כמו ראשון לציון מערב ומתחם ה"אלף", חיבור ישיר בין בת ים לתל אביב, תחנות ב"תל אביב הישנה" כמו מגדל שלום מאיר, דיזנגוף סנטר, כיכר המדינה ורחוב ביאליק ברמת גן.

מצורפת מפה שבה תרשים של קו המטרו החדש M4 - הקו הצהוב (ושהBRT הצהוב ישנה את צבעו).

M4-north.jpg
M4-center.jpg
M4-south.jpg
 

Ccyclist

Well-known member
זהו רעיון לקו מטרו חדש M4 אשר יתחיל בתחנת הראשונים בראשון לציון, ימשיך דרך שכונות ראשון לציון מערב, מתחם ה"אלף", נווה חוף, בת ים, דרום תל אביב, מגדל שלום מאיר, דיזנגוף סנטר, גן העיר, כיכר המדינה, יתפצל למסוף ארלוזורוב ולכיוון רמת גן, ביאליק, הרא"ה ויסתיים בכצנלסון גבעתיים.
הקו מתבסס בעיקרו על מנהרות קיימות ותחנות קיימות, ויכלול 4 תחנות חדשות בראשון לציון ו7 תחנות חדשות בתל אביב.

קו חדש זה אמנם מבוסס בעיקרו על מנהרות קיימות ו10 תחנות קיימות, אך הוא משלים חורים ברשת כמו ראשון לציון מערב ומתחם ה"אלף", חיבור ישיר בין בת ים לתל אביב, תחנות ב"תל אביב הישנה" כמו מגדל שלום מאיר, דיזנגוף סנטר, כיכר המדינה ורחוב ביאליק ברמת גן.

מצורפת מפה שבה תרשים של קו המטרו החדש M4 - הקו הצהוב (ושהBRT הצהוב ישנה את צבעו).

צפה בקובץ המצורף 25809
צפה בקובץ המצורף 25810
צפה בקובץ המצורף 25811

הקטע המרכזי שלך דומה מאד להצעתי מלפני כמה שנים לפיצול M1 לשני קווים, האחד על האיילון כמתוכנן והשני דרך מרכז תל אביב כולל דיזינגוף סנטר ואזור מגדל שלום. (יתכן שמגדל שלום קרוב יותר ל"אלנבי - בן יהודה" מאשר להמשך M2, שם מיקמתי את "מגדל שלום" שלי.)

אני רואה את זה כהזדמנות להגדיל את התדירות בשלוחות של M1 (מתוכננות שתיים צפוניות ושתיים דרומיות) משום שלא תהיה תלות בקטע מרכזי משותף. לרגע השתעשעתי בהעתקת הקו הצפוני הלונדוני, אבל בלונדון מפנטזים על הפרדת הקו לשני קווים נפרדים בגלל קשיי התפעול ועדיף ללמוד לקחים ממקומות אחרים.

לא יתכן שהמטרו יכניס רק קו אחד למרכז העיר כמתוכנן (M2). בערים עם מטרו המטרו הוא אמצעי התחבורה המרכזי במרכז העיר.

המפה המצורפת היא פרשנות שלי ומספר שיפורים למערכת הראשונה שהוצעה לפני השינויים שבוצעו בהצעה ביוני של אותה השנה.
 

קבצים מצורפים

  • 1280_0_db81a00f-799d-4a67-9eee-1c7317c44b2f.jpeg
    1280_0_db81a00f-799d-4a67-9eee-1c7317c44b2f.jpeg
    KB 501.8 · צפיות: 17
נערך לאחרונה ב:

techman1

Member
ובמידה והסיפורים נכונים, ונבתנה תחנת מטרו מתחת למגדל מאיר שלום, אז זה יראה כך:

M4-Meir shalom1.jpg
 
נערך לאחרונה ב:

Bus Nerd

Active member
לא קצת מיותר להכניס עוד קו למרכז תל אביב? הכיסוי שלה עם הרשת המתוכננת מעולה. M2 + הסגול + הירוק מכסים מצויין את רוב השטח, כשרוב מרכז תל אביב נמצא בין 10 ל15 דקות הליכה לקו מתע"ן (או דקות ספורות באוטובוס).
מתחם האלף בראשל"צ יכוסה ע"י הקו החום, שיחבר אותו למשה דיין ששם פוגשים את רכבת ישראל, הקו האדום, והקו הירוק.
בת ים מחוברת לתל אביב עם הקו האדום, רכבת ישראל, וM3 באמצעות החלפה + אוטובוסים.


אם מוסיפים עוד קו, שווה לכסות איזורים במטרופולין שלא מכוסים ע"י הרשת הקיימת, ולא לדחוף עוד קו בתל אביב שהכיסוי בה כבר מצויין.

עוד כמה בעיות טכניות עם ההצעה -
1. בכצנלסון יהיה מאוד קשה לדחוף עוד שני רציפים ומסילות דיור לקצה הקו. שטח הרחוב שם קטן מדי ל cut&cover והתחנה המתוכננת שם תיבנה בכרייה. מאוד קשה לבנות תחנות גדולות בשיטה הזו בקרקע חולית רווית מי תהום, ומאוד קשה לבנות אלמנטים של מסילות דיור (חללים תת קרקעיים גדולים עם 8 מסילות) בשיטת הכרייה.
2. שימוש במנהרות קיימות = פגיעה בתדירות של שאר קווי המטרו
3. שימוש במנהרות קיימות = יצירת קשר בין לוחות הזמנים של קו מטרו, כך שאיחור בקו M3 יכול לגרור איחור בקו M4 המוצע שיוכל לגרור איחור בקו M1 וגם בקו M2 - פגיעה משמעותית באמינות הרשת.

אבל אהבתי את הרעיון של לממש את האגדה האורבנית ולדחוף תחנת מטרו מתחת למגדל שלום (לא יודע אם זה באמת ישים, יש שם חניון למטה)
 
רעיון נחמד, אבל נראה לי שלמעשה מדובר בפיצול/הרחבה של קו M2, או לפחות ככה אפשר לפתח את זה יותר חכם.

אני רואה בעצם שתי חלופות של הקו הזה, שלצורך העניין נקרא להן צפון ודרום (לפי השלוחה הארוכה שלהם):

הקו הצפוני הוא בעצם M2 המתוכנן: מתחיל בסגולה ומסיים בוולפסון (אולי אפשר להאריך אותו עד מתחם האלף)
הקו הדרומי הוא ה-M4 שאתה מציע: מתחיל באזור בר-אילן (ולא כצנלסון) על ציר M2 המתוכנן, באזור כצנלסון פונה צפונה לכיכר המדינה (לדעתי צריך ציר אחד שכולל את 2000 ואת כיכר המדינה, אולי אפילו למשוך עד בזל), מתחבר ל-M2 המתוכנן באזור מגן-דוד וממשיך דרומה כפי שהצעת. ואם כבר מגיעים לראשונים, אולי אפילו למשוך משם עד מכון ויצמן (על מנהרת M1 מערב) או לכיוון לוד (חלופה מהירה יותר לקו החום)?

למעשה, בחשיבה על בהירות המערכת, אולי אפשר לדבר על אותיות לציון כיוון גאוגרפי לחלופות:
קו M1E הוא כפר-סבא - לוד, M1W הוא רעננה - רחובות (זה בגדול מה שמתוכנן)
קו M2N הוא קו מסגולה דרך כיכר המדינה/בזל לוולפסון/האלף, קו M2S הוא קו מבר-אילן דרך הבימה לראשונים

במקרה של קו M3:
קו M3N הוא הקו מבת-ים להרצליה, קו M3S הוא הקו מבת-ים לנתב"ג (ואולי בעתיד הלאה ללוד, ליהוד ולפתח-תקווה, או אפילו לשוהם ולאלעד?)
או לחילופין (נשמע לי יותר הגיוני, אבל זה לא התכנון):
קו M3E הוא הרצליה - חולון, קו M3W הוא הרצליה - נתב"ג (ואולי בעתיד הלאה ללוד, או אפילו לרחובות?)
 

techman1

Member
לא קצת מיותר להכניס עוד קו למרכז תל אביב? הכיסוי שלה עם הרשת המתוכננת מעולה. M2 + הסגול + הירוק מכסים מצויין את רוב השטח, כשרוב מרכז תל אביב נמצא בין 10 ל15 דקות הליכה לקו מתע"ן (או דקות ספורות באוטובוס).......
רעיון נחמד, אבל נראה לי שלמעשה מדובר בפיצול/הרחבה של קו M2, או לפחות ככה אפשר לפתח את זה יותר חכם.

אני רואה בעצם שתי חלופות של הקו הזה, שלצורך העניין נקרא להן צפון ודרום (לפי השלוחה הארוכה שלהם):.......

בכל מקרה שיש שינויים שצריך לבצע ואילוצים, בישראל שנת 2040-2050 כשהאוכלוסיה תוכפל, יהיה צורך בשדרוגים וחידושים במערכת הסעת ההמונים בגוש דן.
דרך טובה ומהירה היא לבנות קו חדש הוא הסתמכות על מנהרות ותחנות קיימות.
אולי גם נראה קווי רק"ל חדשים בעתיד, קווי BRT, רכבלים, מונוריילם, אין לדעת!
 

Ccyclist

Well-known member
בכל מקרה שיש שינויים שצריך לבצע ואילוצים, בישראל שנת 2040-2050 כשהאוכלוסיה תוכפל, יהיה צורך בשדרוגים וחידושים במערכת הסעת ההמונים בגוש דן.
דרך טובה ומהירה היא לבנות קו חדש הוא הסתמכות על מנהרות ותחנות קיימות.
אולי גם נראה קווי רק"ל חדשים בעתיד, קווי BRT, רכבלים, מונוריילם, אין לדעת!

מטרו אינו רכבת ארצית, רכבת כל 2 דקות דורשת תוואי ייעודי לקו.

בלונדון יש מצב של שימוש משותף במסילות בקווי התת שטח שחולקים קטעים במרבית המעגל המסילתי שסביב מרכז העיר. צירפתי דיאגרמה שמצאתי שמראה את דפוס השירות לפני שינויי תדירות. הקו בטורקיז הוא ענף בקו הדיסטריקט (ירוק) שנפרד לחלוטין מליבת הקו. הדיאגרמה מראה גם את תחנות הדיור הרבות הנחוצות למערכת המסועפת הזו.

הקווים המודרניים ביותר של התחתית - קו היובל וקו ויקטוריה - הם קווים יחידים ללא שלוחות וחלופות. עובדה זו מאפשרת למערכת האיתות החדשה בקו הויקטוריה להריץ את הקו בתדירות של רכבת כל 90 שניות.

תיכנון מערכת חדשה לחלוטין צריך ללמוד ממה שתדיר ומצליח יותר ופחות ממה שמסובך וקשה להפעלה בגלל סיבות היסטוריות. עדיף לרדת מרעיונות מסובכים של שלוחות ושיתופי מסילה.

אני קורא להארכת M2 מזרחה בדרום גוש דן ולהעברת שלוחת נתב"ג של M3 ל M2 במקום שיהיה קו שלוחה.
 

קבצים מצורפים

  • Current-service.jpg
    Current-service.jpg
    KB 100.7 · צפיות: 10
נערך לאחרונה ב:
למעלה