את משכילה וחכמה
לחץ כחול הוא הלחץ שחוסך בדלק. מבחינת המלצת היצרן, זה תמיד השורה השנייה בטבלה: ה31/33 של השורה הראשונה זה הלחץ הנינוח והרך. ה36/36 של השורה השנייה הוא הערך הכחול. השורה השלישית זה לגלגל הספייר וזה לא רלוונטי.
החיסכון בדלק הוא עקב מניעת ההתפחסות שמאבדת אנרגיה לכן לחצים גבוהים יותר מה36 הם יחסכו בדלקים כלומר זה עדיין עונה להגדרת "הכחול"
כאמור לצד היתרון בדלק יש ללחצים הגבוהים יתרון בהיבט הביצועים למשל יציבות הצמיג בסיבובים ובמהירויות גבוהות אבל זה כמובן לא מתקשר למונח כחול שהחליף את הירוק.
בשרשור ראיתי כי פותח השרשור קיבל המלצה ל31/33 חם. הערך הקר של זה נמצא בתוך העשיריה השלישית. והמרחק מה36 הקר שלי [שהוא המלצת היצרן במקרה הזה וללא חריגות כלשהן] יכול להגיע ל10PSI או אפילו יותר, תלוי בתדירות הניפוח של הצמיגים. יש שמתחילים מ31/33 חם ומנפחים רק פעם בכמה חודשים. יש לפער הזה משמעות גם בדלק, גם בבלאי צמיג וגם ואחיזת כביש.
מטח היה צריך להיות משטח
"הגזמה בניפוח": זה הסעיף הכי מסובך למענה. אני לא בטוח שאינני מגזים אבל אני רוצה לחסוך בדלק, ככל האפשר יותר.
את צודקת לגבי השחיקה המואצת של החריץ המרכזי שקורית כשהלחץ גבוה מדי ואכן אצלי החריץ המרכזי הידקק לאחרונה לתוך "קוביות השחיקה" אבל זה דבר מאד אינדיבידואלי.
ברכב של אשתי אני מנפח גם כן כמו אצלי מעבר לערכים הכחולים. גם אצלה אין בכלל נזקי התייבשות מהתפחסות בדופן ליד החיבור עם הסולייה. הסולייה אצלה נשחקת בקצב איטי. המרכז שחוק מעט יותר אבל עדיין רחוק מאד מקוביות השחיקה למרות שחלפו כ3.5 שנים. היא נוהגת מתון יותר ממני: בבינעירוני 110-120 ובסיבובים צפופים היא איננה ממהרת כמוני.
אני מאתגר את הרכב קצת יותר והרכב שלי גם פשוט זול וצנוע יותר והצלחתי [כבוד מפוקפק] לשחוק את הסולייה במרכז יותר מבהיקף אחרי כמעט 4 שנות שימוש.
היצרן נותן המלצה שמכוונת גם לנוחות ורכות. גם השורה הכחולה מכילה רכיב מסויים של נוחות. אנחנו לא מחפשים נוחות בכלל. המכוניות ניקנות חדשות ואין לנו תלונות על חוסר נוחות. שאלתי את אשתי שהיא פחות "מוטורית" ממני [אבל עדיין נוהגת גם כן בגיר רגיל] ולא מפריע לה העדר נוחות או רכות. מצד שני הרכב יציב יחסית בסיבובים ובמהירויות גבוהות. נדבק היטב לכביש ובמקרה של כביש רטוב הניפוח הכחול מצויין לפילוח המים ולמעבר יחסית בלי לצוף ולהחליק [הידרופלנינג]
מרבית הנזק שמתפתח בצמיגים קורה בדופן וזה "מדלג מעלינו". הדופן בנוייה תמיד חלש מהסולייה [פחות PLIES וגם הרכבם שונה]
תאורתית היות שעקבתי אחרי הבלאי בסולייה, ראיתי מבעוד מועד כי הנזק במרכז מקדים את ההקף ויכולתי לטטר את הלחץ אויר על סמך הנזק והבלאי בסולייה. לא עשיתי זאת כי גם החריצים בצידי הסולייה שחוקים די הרבה אם כי לא הגעתי לקוביות השחיקה בהם. אבל ביצעתי רוטצית צמיגים על פי הנחיות היצרן וכל 4 הצמיגים אצלי הם במצב דומה של שחיקה [הצמיג הרזרבי קטן מהאחרים]
עקב תבנית השחיקה בסולייה אצלי אני מתכוון לכוון אצלי מעתה ועד החלפת הצמיגים ל36 קר. לא יותר.
כעקרון רכבתי הרבה על אופניים ואופנועים. אני רגיל ל"תקשורת טובה" בין הצמיג לכביש והתקשורת הקיימת כאשר הצמיגים מנופחים ללחצים בספקטרום הלחצים הגבוה משביעה את רצוני.
אני זוכר כילד שבאופני כביש פשוטות ניפחתי 100PSI [הרבה הרבה יותר מברכב או באופנוע!] הצמיג באופניים היה משמעותית חלש מזה שברכב והלחץ למרות זאת החזיק מצויין. ולזה אני מוסיף שנים ארוכות של נסיון עם לחצים גבוהים ולעולם לא היו אצלי בעיות שקשורות לעודף לחץ. הפעם עם הפיקנטו לראשונה אני מקבל שחיקה משמעותית גדולה יותר במרכז אחרי כ4 שנים אבל לא היו לי תלונות על האחיזה.
ההערה האחרונה שלך נכונה. [מתחבר לכותרת שלי
]. יצרן הרכב ממליץ משהו כוללני. למעשה היה פעם דיון דומה בפורום האופנועים ושם למדתי כי באתר של יצרן הצמיגים אפשר למצוא כמה יצרן הצמיג הספציפי ממליץ לנפח בכל אופנוע ואופנוע כי יש טבלאות שמדברות על הדגמים השונים של יצרני האופנועים השונים. מנסיוני בדרך כלל ההמלצה שלו זהה או מאד דומה להמלצה של יצרן האופנוע. לא בדקתי האם יש טבלאות דומות לגבי הרכבים למיניהם אבל עקרונית נראה שיש בדרישתך/ הערתך היגיון רב.
בסוף משהו שאיננו קשור: בשרשור הזה הזכרת את הנוסחה של כוח החיכוך כמכפלה של מקדם החיכוך והכוח הנורמלי. אני זוכר שלמדתי את זה בכיתה י"א והנה השבוע התברר לי מילדי שבכיתה ח', שהם למדו את זה. כנראה לומדים קצת מכניקה בפיזיקה כבר בכיתה ח' כיום.