פרשת השבוע- מדוע משה לא נכנס בשעתו לארץ?

משיח now

New member
פרשת השבוע- מדוע משה לא נכנס בשעתו לארץ?

בעז"ה לעילוי נשמת החייל בצבאות ה' מנחם מנדל ע"ה בן הרב יוסף חיים שיח' גינזבורג. לעילוי נשמתם של שלושת תלמידי ישיבת חב"ד בקרית גת, שנהרגו בחנוכה בדרכם לשמח את חיילי צה"ל באילת בשמחת החג: התמים לוי הנדל ע"ה, התמים יונתן ביטון ע"ה, התמים משה גולן ע"ה. ולעילוי נשמתה של הגב' שטערנא שרה ע"ה רוזן, שהייתה שליחת חב"ד בסטריט מרילנד, ונהרגה בתאונת דרכים בדרך לביתה. ומי יתן ויתקיים תיכף ומיד ממש "הקיצו ורננו שוכני עפר" והם בתוכם בגאולה האמיתית והשלימה אכי"ר. מדוע משה לא נכנס בשעתו לארץ? ויתעבר ה' בי למענכם (דברים ג,כו) בפרשת ואתחנן מספר משה רבנו על תפילותיו ובקשותיו שיזכה להיכנס לארץ-ישראל, ועל כך שלא נענה – "ויתעבר ה' בי למענכם ולא שמע אליי", ועד שהקב"ה אמר לו שלא יבקש עוד בעניין הזה, "כי לא תעבור את הירדן הזה". אמרו חז"ל, שאילו היו בני-ישראל זוכים, הייתה הכניסה לארץ נעשית על-ידי משה רבנו, ואז הייתה כניסתם לארץ נהפכת לגאולה האמיתית והשלמה, ולא היו גולים עוד לעולם וגם בית-המקדש היה קיים קיום נצחי! בפועל לא זכו לכך והכניסה לארץ הייתה על-ידי יהושע, ולכן זו לא הייתה גאולה שלמה, ולאחר מכן באו הגלות והחורבן. הפרשה וההפטרה נמצא אפוא שפרשת ואתחנן מדגישה את שורש הגלות והחורבן. עם זה, הפטרת הפרשה עוסקת בנחמה הגדולה שהקב"ה מנחם את עם-ישראל – "נחמו נחמו עמי". על הנחמה הזאת אמרו חז"ל שהיא "נחמה בכפליים", על הבית הראשון ועל הבית השני, שכן הגאולה תהיה גאולה נצחית וגם בית-המקדש השלישי יתקיים לנצח. כאן אפוא מתעוררת השאלה, איך ההפטרה מתאימה לתוכנה של הפרשה? הפרשה עוסקת במניעת כניסתו של משה רבנו לארץ ובשורש הגלות והחורבן, ואילו ההפטרה מדברת על הנחמה הגדולה שתהיה בגאולה הנצחית ובבניין בית-המקדש השלישי – והלוא ידוע שההפטרות הן "מעניין הפרשיות, דומה בדומה"?! דרוש שילוב על עניינה של הנחמה הכפולה מוסבר, שלכל אחד משני בתי-המקדש הייתה מעלה ייחודית, ובבית השלישי יתמזגו השתיים. המעלה של הבית הראשון – שהאירה בו התגלות אלוקית עצומה מלמעלה. בבית השני לא הייתה התגלות אלוקית גדולה כזאת (ולכן חסרו בו חמישה דברים), אולם היה בו היתרון של ההזדככות והעלייה שבאה מלמטה, מצד העולם התחתון. כל אחת משתי המעלות הללו כשהיא לעצמה, אין בה קיום נצחי! עם כל מעלתה של ההתגלות האלוקית שבאה מלמעלה, כשאין היא מתחברת עם הזדככות של העולם התחתון – היא עתידה לחלוף ולהיפסק. כמו-כן ההזדככות שבאה מלמטה, אם אין בה העוצמות האין-סופיות של ההתגלות האלוקית שבאה מלמעלה – עתידה אף היא להגיע אל קיצה. בזה ייחודו של הבית השלישי, שבו יתמזגו שתי המעלות הללו, וזו משמעותה של הנחמה הכפולה. משה ויהושע עניין זה מסביר מדוע הכניסה לארץ-ישראל לא הייתה על-ידי משה אלא על-ידי יהושע דווקא: משה עניינו גילוי מלמעלה, ואילו יהושע מייצג את עבודת העולם התחתון. לכן נזקקו למלאכת הכיבוש והחלוקה של הארץ – מכיוון שבירור העולם התחתון כרוך בעבודה ממושכת, הדורשת זמן. נמצא אפוא, שפרשת השבוע טומנת בחובה את המיזוג של מעלת משה רבנו עם היתרון המיוחד של עבודת יהושע, דבר שמביא את הגאולה הנצחית ובניין בית-המקדש הנצחי, שזה גם עניינה של ההפטרה – "נחמו נחמו עמי". ( מתוך ה'דבר מלכות'- שיחת ש"פ ואתחנן של הרבי מליובאוויטש משנת תשנ"א ) יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

משיח now

New member
ערי מקלט- גם ברוחניות.

ב"ה לעילוי נשמת החייל בצבאות ה' מנחם מנדל ע"ה בן הרב יוסף חיים שיח' גינזבורג. לעילוי נשמתם של שלושת תלמידי ישיבת חב"ד בקרית גת, שנהרגו בחנוכה בדרכם לשמח את חיילי צה"ל באילת בשמחת החג: התמים לוי הנדל ע"ה, התמים יונתן ביטון ע"ה, התמים משה גולן ע"ה. ולעילוי נשמתה של הגב' שטערנא שרה ע"ה רוזן, שהייתה שליחת חב"ד בסטריט מרילנד, ונהרגה בתאונת דרכים בדרך לביתה. ומי יתן ויתקיים תיכף ומיד ממש "הקיצו ורננו שוכני עפר" והם בתוכם בגאולה האמיתית והשלימה אכי"ר. ערי מקלט- גם ברוחניות גם בזמן הזה עומדות לרשותנו 'ערי מקלט', האמורות לכפר על 'הריגת נפש'. אז יבדיל משה שלש ערים... לנס שמה רוצח (דברים ד,מא-מב) בפרשת השבוע1 מספרת התורה על ערי המקלט שקבע משה. ערי המקלט נועדו לקלוט את מי שהרגו בן-אדם ולהגן עליהם מפני 'גואל-הדם', עד זמן משפטם. הגמרא2 מתארת את הדרכים שהובילו לערי המקלט: רוחבן עמד על עשרים ושלוש אמה ובכל פרשת-דרכים הוצב שלט, שעליו נכתב 'מקלט מקלט' - כל זאת כדי להקל על הנמלט למצוא את הדרך לעיר מקלטו. התורה וכל הוראותיה הן, כידוע, נצחיות. מכאן, שמשמעותן הרוחנית של ערי המקלט קיימת בכל תוקפה גם בימינו, אף שבפועל בטלו ערי המקלט כפשוטם של דברים. גם בזמן הזה עומדת לרשותנו 'עיר מקלט', האמורה לכפר על 'הריגת נפש'. הריגה ברוחניות חז"ל אמרו3: "דברי תורה קולטים". לאמור: דברי התורה הם 'ערי המקלט הרוחניות', הקולטים את מי ש'הרג נפש' במובן הרוחני. 'הורג נפש' מבחינה זו הוא מי שניתק את נפשו ממקור חיותה האמיתי - מהתורה ומצוותיה, ש"הם חיינו ואורך ימינו". מי שחטא ועבר על ציוויי התורה, כרת בכך את צינורות החיים של נשמתו. אומרת התורה: אל ייאוש - יש 'מקלט'! אפשר תמיד להימלט אל תוך התורה ולהינצל. הדרכים הסלולות שהובילו לערי המקלט רומזות, שאף הדרך אל התורה היא קלה ורחבה. השלטים שמוקמו בצמתי הדרכים מסמלים, שהקב"ה בעצמו מראה ליהודי את הכיוון שאליו עליו לפנות, והוא מאותת לו: "מקלט מקלט!", "ובחרת בחיים!".4 לצאת לצומת אך כדי לזכות להכוונה ישירה זו של הקב"ה, עלינו לנהוג "מידה כנגד מידה"5, ולעשות כמותו - לצאת ל'פרשת הדרכים', למקום שמצויים בו יהודים ש'הרגו נפש', שנותקו מהתורה, מקור חיותם, להתייצב שם כמו שלט חי, ולהראות את המאור שבתורה. להכריז: "מקלט מקלט!", פנו ימינה, לדרך החיים והתורה! "טעמו וראו כי טוב ה'"!6 יכול אדם לומר, שאינו חפץ להימצא בפרשת הדרכים, שם אורבת הדרך המובילה שמאלה. עליו לזכור, שזה תפקידו וזו שליחותו עלי-אדמות - להציל אפילו יהודי אחד ולהובילו ל'מקלט' התורה. כדאי להתאמץ ידועה אמרת הבעל-שם-טוב7: "נשמה יורדת לעולם-הזה וחיה שבעים-שמונים שנה, וכל זה - כדי לעשות טובה ליהודי בגשמיות ובפרט ברוחניות". מזה מובן שכדאי לעמוד על פרשת הדרכים רק למען הסיכוי להציל יהודי אחד ולהביאו אל התורה. צריך לעמוד כשלט מאיר גם אם אין רואים תוצאות גלויות. אנו צריכים לבצע את תפקידנו, והקב"ה יעשה את שלו. מובטח לנו שהקב"ה ישלם מידה כנגד מידה, ויסייע לנו לחמוק מ'גואל-הדם', הוא יצר הרע, ולבחור תמיד אך ורק בדרך החיים. (מתוך לקוטי שיחות של הרבי מיליובאוויטש כרך ב, עמ' 363) ---------- 1) דברים ד,מא ואילך. 2) בבא בתרא ק,ב. רמב"ם פרק ח מהלכות רוצח ושמירת נפש הלכה ה. מכות י,ב. במדבר רבה כג,יג. תנחומא מסעי יא. 3) מכות י,א. 4) דברים ל,יט. 5) סוטה יא,א. 6) תהילים לד,ט. 7) הובא ב"היום יום" - ה' באייר. יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.
 

בן הצבי

New member
בשיחות הרבי יש הרי יסודות קבליים,

והלא מורך ורבך הרב קאפח לא הסכים עם הקבלה, ואף לגלג עליה. אז מדוע את כ``כ מצטט את שיחות הרבי, ואף יחי וכו`?
 

משיח now

New member
אני חושב שקצת התבלבלת ביני לבין מישהו אחר...

אין לי שום קשר לרב קאפח, ואתה אולי תצחק עלי אבל אני בקושי יודע מי זה.. ולעניין עצמו- נכון שתורת החסידות נגזרת ומבוססת על לא מעט מושגים קבליים, אלא שישנו הבדל עצום של שמים וארץ בין השתיים! תורת הקבלה נועדה אך ורק ליחידי סגולה, וכאשר אנשים רגילים מהיישוב לומדים קבלה- כולנו יודעים לאיזה תוצאות עגומות הדבר הביא, כאשר רח"ל אפילו אותה זמרת גויה מפורסמת "מתפארת" בכך שלומדת קבלה, ה' ישמרנו ויצילנו! משא"כ בתורת החסידות, ובפרט כמובן בתורת חסידות חב"ד מייסודו של האדמו"ר הזקן, כל האומנות היוצאת דופן שיש בספר התניא, זה שהאדמו"ר הזקן הצליח לקחת מושגים אלוקיים נשגבים ועצומים ביותר, אבל להוריד אותם לכלים של הבנה והשגה ( חב"ד ) באופן שיהיו שווים לכל נפש, ושכל אחד מאיתנו יכול היום ב"ה ללמוד תניא עם פירושים ולהבין משהו בהתאם ליכולתו והשגתו! לכן גם אדמו"רי חב"ד לא הורו מעולם ללמוד קבלה, מכיוון שכל הרבדים הקשורים לפנימיות התורה נמצאים ממילא בתורת חסידות חב"ד, ונדמה לי שראיתי גם לפני כמה שנים קטע וידאו של הרבי, שבו הוא אומר תשובה ברוח זו לנכדו של הרב אשל"ג. שתהיה לכולנו שבת שלום, שבת של נחמה, ישועה וגאולה שלימה בעז"ה. ולהילי, שוב יישר כוח גדול על כל הפורום הנהדר הזה! שבת שלום.
 

משיח now

New member
מי?? אמרתי לך שאתה מתבלבל בניק...

אם כתבת בפרום "דתיים" אז הייתי גם שם. שתהיה לך שבת שלום.
 

100vardit

New member
ישר כח על הדבר תורה

ושבת שלום לכולם... (אני רואה פה הרבה ניקים מוכרים
)
 
ישר כוח על דברי פרשת השבוע!

שבוע עבר בפורום חב"ד.. מקווה שהשבוע נגדל עוד יותר :) שיהיה לכולכם אחלה של סוף שבוע ושבת שלום :)
 
למעלה