פרידה אדלר 14 בספטמבר 1926 Selo-Solotvina, Cze

SABA ARIE 01

New member
פרידה אדלר 14 בספטמבר 1926 Selo-Solotvina, Cze

פרידה אדלר

תאריך לידה: 14 בספטמבר 1926

Selo-Solotvina, Czechoslovakia

פרידה היתה הבכורה של שלוש בנות של משפחה יהודית המתגוררת בכפר שבמחוז צ'כוסלובקיה המזרחי. כשפרידה היתה בת שנתיים, הוריה עברו לליאז ', בלגיה, עיר תעשייתית קתולית, שגם בה היו עולים רבים ממזרח אירופה. פרידה השתתפה בבתי הספר הציבוריים בבלגיה וגדלה בצרפתית.

1933-39: בשנת ליאז 'גרנו בדירה מעל בית קפה ולפני הכנסייה הקתולית. בבית הספר היו לי הרבה חברים קתולים. בבית דיברתי יידיש עם הורי, אבל כשהם לא רצו שאני אבין מה הם אומרים, הם דיברו בהונגרית. אמא שלי, מתרגלת, גרמה לי ללמוד עברית.

1940-1944: הייתי בן 13 כשהגרמנים כבשו את ליאז '. שנתיים לאחר מכן, כפי שהיינו יהודיים, המשפחה שלנו נצטווה להכריז, ואחיותיי ואני לא נכללו בבית הספר. כמה מידידינו הקתולים עזרו לנו להשיג מסמכים מזויפים ושכרו לנו בית בכפר סמוך. ואז, בשם פרננד אלברט, נשלחתי בחזרה לליאז' לעבוד כמשרתת. בכל סוף שבוע חזרתי לכפר על אופניים כדי לראות את משפחתי. בסוף השבוע הראשון של מארס 1944 קיבלתי הודעה: "אל תבוא. ". הגסטפו רק עצר את משפחתי.

פרידה הייתה בבריסל, בלגיה, כאשר העיר שוחררה על ידי חיילים אנגליים וקנדים בתחילת ספטמבר 1944. היא היגרה לארצות הברית במאי 1946.

 

SABA ARIE 01

New member
Chaje Isakovicאדלר- 21 במרץ 1903 Selo-Solotvina,

Chaje Isakovicאדלר
תאריך לידה: 21 במרץ 1903

Selo-Solotvina, Czechoslovakia

בנימין של עשרה ילדים, הועלתה על ידי Chaje במשפחה יהודית דתית דיבר יידיש, בכפר במחוז המזרחי של צ'כוסלובקיה. בהיותה בת שתים עשרה היתה מתלמדת בחייט של גברים. בשנות העשרים נישאה לג'רמי אדלר מסלו-סולוטבינה. יחד עברו לליאז', בלגיה, שם גידלו שלוש בנות. היא המשיכה לעבוד בתופרת.

1933-39: לקוחותיה של חייג'י קראו לה "התופרת הפולנית". גידול ילדים על פי המסורת היהודית בעיר ליאז 'הקתולית ברובה לא היה בעיה. המשפחה דיברה יידיש בבית. חאג 'סידר את ילדיו ללמוד עברית. כאשר פרץ מלחמה בפולין בספטמבר 1939, פחד משום Chaje חזר אליו את התמונות המפחידות של הכפר שלה ההרוס במהלך מלחמת העולם השנייה.

1940-1944: הגרמנים כבשו את בלגיה במאי 1940. כעבור שנתיים, הנאצים נתנו פקודות המשפחה Chaje להכריז. חברים קתולים הצליחו להשיג מסמכים מזויפים למשפחת אדלר ושכרו להם בית בכפר סמוך. ביום ראשון, 5 במרץ 1944, בעוד בעלה ובתה הבכורה היו משם, אנשי הגסטאפו דפקו על דלתו בשעה חמש בבוקר. נאמר להם שמשפחה יהודית גרה בבית. חג'ה ניסה לשכנע אותם שהילדים אינם שלו, בתקווה להצילם, אבל הגסטפו עצר את כולם.

ב -19 במאי 1944, Chaje גורש ממחנה המעצר מכלן לאושוויץ עם שתי בנותיה ואת אחיינו. כעבור יומיים הם הומתו בגז.

 

SABA ARIE 01

New member
ברטה אדלר : 20 ביוני 1928 Selo-Solotvina, Czecho

ברטה אדלר

תאריך לידה: 20 ביוני 1928

Selo-Solotvina, Czechoslovakia

אושוויץ

ברטה היתה הצעירה מבין שלוש הבנות שנולדו למשפחה יהודית דוברי יידיש בכפר במחוז צ'כוסלובקיה המזרחית. זמן קצר לאחר לידתה של ברטה עברו הוריה לליז', עיר תעשייתית גדולה, קתולית ברוסיה, עם עולים רבים ממזרח אירופה.

1933-1939: הוריה של ברטה שלחו אותה לבית ספר יסודי מקומי, שבו רוב חבריה היו קתולים. בבית הספר דיברה ברטה צרפתית. בבית דיברה יידיש. לפעמים דיברו הוריו בהונגרית, שפה שלמדו בילדותם. אמה של ברטה, שהיתה פעילה מאוד, דאגה לברטה ללמוד גם עברית.

1940-44: ברטה הייתה בת 11 כשהגרמנים כבשו את ליאז '. שנתיים לאחר מכן, האדלרים, יחד עם כל היהודים האחרים, נצטוו להכריז על עצמם, וברטה ואחיותיה נשללו מבית הספר. כמה מחבריהם הקתולים עזרו לאדלר להשיג מסמכים מזויפים ושכרו להם בית בכפר סמוך. שם, אביה של ברטה חלה ביום שישי והועבר לבית החולים. ברטה הבטיחה לבקר אותו ביום ראשון להביא לו את קרם הגילוח שלו. ביום ראשון ההוא התעוררה המשפחה בחמש בבוקר על ידי הגסטאפו. גילינו אותם.

בגיל 15, ברטה גורשה לאושוויץ ב -19 במאי 1944. היא הומתה בגז שם יומיים לאחר מכן.
USHMM

 

SABA ARIE 01

New member
רודולף אקהן : 4 ביוני 1922 אמסטרדם, הולנד

רודולף אקהן

תאריך לידה: 4 ביוני 1922

אמסטרדם, הולנד

רודולף, המכונה רודי, ואחיו נולדו באמסטרדם למשפחה יהודית ממוצא ספרדי. המשפחה התגוררה בשכונה נחמדה מדרום לעיר. רודי למד בבית הספר היסודי ומונטסורי קולג '.

1933-1939: בחופשות הקיץ של 1935 שכרו הוריו של רודי בית ליד חוף זנדבורט, ליד אמסטרדם. שם הוא פגש בחורה, אינה, והם נעשו חברים טובים. במהלך הקיץ, הם הבינו שהם הולכים להיות באותו מונטסורי קולג '. רודי, אינה וחבריהם הרבים אהבו להיפגש באחד מבתיהם בלילה ולהקשיב לרשומותיו של פרנק סינטרה, למוסיקה קלאסית ולשירים פופולאריים צרפתיים.

1940 - 1942: גרמניה פלשה להולנד במאי 1940, אך במשך זמן מה נראה כי החיים הנורמליים היו בדרכם. רודי תמיד מצא את חבריו משחקים טניס ולפעמים הם נסעו לרוכבי אופניים ארוכים. בקיץ 1941 הם רכבו על אופניים במשך מספר ימים ורודי שמר יומן של הרפתקאותיהם.

ביום ראשון, 7 ביוני 1942, נעצר רודי בעת פשיטה על רצח גרמני באמסטרדם. רודי נשלח מיד למחנה השמדה, שם מת.


USHMM

 
למעלה