פינה שבועית:טכנולוגיה ואמצעי איחסון
מאז ומתמיד האדם שאף לאכסן מידע ולשמור אותו לדור הבא אם בציורים על קירות של מערות,עד להמצאת הנייר וכתיבת ספרים אני יתייחס היום לשיטות טיפה יותר מודרניות
הכל התחיל עם התקליטים שהומצאו כבר ב1887.התקליט היה דיסק שטוח עשוי פלסטיק המסתובב בקצב אחיד עליה חרוט חריץ בצורת ספיראלה אחידה משולי התקליט כלפי המרכז. החריץ נע ימינה ושמאלה בתנועה אופקית לפי המוזיקה המוקלטת בו. בזמן ההשמעה המחט בחריץ יוצרת את הצלילים והם מוגברים. (בהתחלה ע"י אמצעים אקוסטים,כמו השופר של הגרמופון,ואחר כך באמצעים חשמליים,כמו המגברים והרמקולים בפטפון)
אחר כך נוצרו הקלטות שעבדו על עיקרון של סרט ארוך עשוי פלסטיק שבו חומר הניתן למיגנוט בעזרת ה"ראש" של המכשיר שעבד על קריאה של השדות המגנטים שהיו "צרובים" על גבי החומר המגנטי הראש היה "שולח" שדה מגנטי וע"י ההבדלים בין קטע "צרוב" ללא צרוב הוא היה כותב קוד בינארי שתורגם למגברים ולרמקולים (ראו הסבר בהמשך על הדיסק הקשיח)
הדיסק נכנס לשוק בערך בשנות ה80 (הדיסק נקרא גם תקליטור שזה הלחם בסיסים של תקליט ואור) כיצד הוא עובד? המידע על הדיסק לא מתורגם ישירות לאות אנלוגי(לא חשמלי,כלומר גלי קול) אלא לאות דיגיטלי. באמצעות צריבה ע"י ליזר של בורות ומישורים אפשר ליצור קוד בינארי. הקרן של המכשיר שקורא אותו מקרינה ברציפות במסלול ספירלי על הדיסק,כאשר השקע מפזר את הקרן והמישור מחזיר את הקרן,לפי פגיעת הקרן החוזרת מתורגמים ההפסקות וההחזרות ל1 ו0 הבינארים (בפועל שינוי בין החזרה ללא, יוצרת 1 ,ושאין שינוי נוצר 0) בשוק קיימים כמה סוגי טכנולוגיות הcd הdvd והblue ray שעובדים אותו דבר אבל בצפיפות שונה של כתיבה/קריאה של המידע ולכן ההבדלים בנפחים (ואם סוג שונה של קרן,אורך גל שונה) dual layer שתי שכבות של ספירלות של מידע rewritable אפשרות למחוק ולכתוב מחדש מידע על הדיסק
הכונן הקשיח התחיל להימכר בשנות ה80-90 הוא בנוי מכמה פלטות מצופות משטח מגנטי,שמסתובבות במיהרות גבוהה(15k סיבובים לדקה) הפלטות נקראות ונכתבות ע"י ראש קריאה וראש כתיבה בכל צד. הראשים "מרחפים" כמיליונית הסנטימטר מעל הפלטות,כדי לא לשרוט ולא ליצור איתם חיכוך.כל ראש יוצר שדה מגנטי זעיר אשר מוחק וקורא מידע שמאוחסן בצורה בינארית. אפשר להייחס אל זה כשטח בשתי צבעים שונים,והראש "רואה" את ההבדל בצבעים ולצבע אחד הוא קורא 1 ולשני 0 בפועל הראש מזהה את ההבדל בין השטחים ע"י השדה המגנטי שהוא יוצר ואיך הוא מגיב אם השדה המגנטי הקיים של האזור שאותו הוא קורא
אפשר להגיד שרוב השיטות של איחסון המידע הם ע"י יצירת אזור "בצבע אחד" ויצירת אזור "בצבע 0" ושימוש בצורות אנרגיה שונות(אור,חשמל,מגנטיות) בשביל להבדיל בינהם וליצור קוד בינארי
בשנים האחרונות נכנסה גם טכנולוגיית הפלאש,שלצערי אני לא מוצא הסבר טוב לאיך היא עובדת
כפי שידוע כתיבה של כל המידע תופסת הרבה מקום,לכן האדם התחיל להשתמש בדחיסה של המידע,שמתחלקת לשתי סוגים: lossy lossless בעקבות השיטות הרבות לדחיסה נוצרו הפורמטים השונים הנה שתי כתבות של נענע בנושא
שנתיים אני קורא שם,הכתבות הכי טובות שלהם) http://net.nana10.co.il/Article/?ArticleID=547945&TypeID=1&sid=127 http://net.nana10.co.il/Article/?ArticleID=549391&sid=127
ובעתיד? תגדל הצפיפות של המידע שיכתב,יעברו מדואל לייאר למולטי לייר בדיסקים כונני הפלאש והדיסקים הקשיחים ילכו ויגדלו ועוד: http://pcon.co.il/v5/NewsHeadItem.asp?id0=1607 http://hwzone.co.il/news/1167777443/36776/ http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%97%D7%A9%D7%95%D7%91_DNA בגלל שכולם עושים סקרים: 1)כבר עברתם לצריבה של dvd? 2)עם כמה ג'יגה אתם מסתובבים ביום יום(פלאפונים,אמפי,דיסק און קי) 3)כמה גיג'ה יש לכם במחשב? 4)מתכננים לעבור לבלו ריי בעתיד הקרוב? tweeg הפינה פורסמה לבקשת מישהו בשבוע שעבר(הזיכרון שלי גרוע). אני מצטער שעל הטכנולוגיה הכי חשובה(פלאש) לא הסברתי,אני לא מוצא הסבר טוב, ואני מניח שזה די מסובך(סוג כלשהו של מעגלים חשמליים עם טרנזיטורים וטבלאות אמת ספציפיות) טכנולוגיה הhd dvd לא מוזכרת כי היא הפסידה לבלו ריי. סורי על האיחור "בהגשה" ועל פלישה ליום של מישהו אחר מצטער גם שאני לא מגיב כ"כ,האינטרנט שלי טיפה איטי לפעמים. אם למישהו יש עוד רעיונות או בקשות אני אשמח אם למישהו יש שאלות אני פה