פיילוט שירות "ערך צבור ישיר" ברכבת ישראל

arseny92

Well-known member
מנהל
הסתבר שזה פועל כבר חודשיים וניתן לעבור בשערי הרציפים ללא טרום תיקוף ערך צבור בתנאי שלא רשומים חוזים פעילים אחרים מלבד ערך צבור ביתרה מספקת מעל 30 יחידות ערך צבור בכרטיס הרב-קו


אומנם לא כתוב פה, אבל שימו לב שאם נכנסתם לאזור המבוקר ללא יתרה מספיקה עד תחנת היעד, אתם לא רק שללא כרטיס, אלא שגם אין לכם אפשרות לטעון עוד ערך צבור כדי להוסיף את החסר (כפי שנהוג למשל ביפן, יש שם מכונות טעינה מיוחדים באזור המבוקר בדיוק בשביל המקרה הזה), ובמידה ותשתמשו באפליקציות טעינה, אירוע הכניסה בערך צבור לא יהיה האירוע האחרון אשר נרשם בכרטיס (אחרון יהיה אירוע הטעינה) ועקב זה תיאבד השרשרת, כלומר לא יהיה ניתן לצאת בשאר יציאה של שום תחנה ותחשבו ללא כרטיס.
 

קבצים מצורפים

  • 1620534998661.png
    1620534998661.png
    KB 152.3 · צפיות: 7

מיקלוש77

Well-known member
כן, זה התחיל בסוף פברואר / תחילת מרץ.
לא ברור למה לא פרסמו את זה, זה דבר מצויין שחוסך זמן יקר והתקהלויות ליד המכונות.

גיליתי את זה במקרה ומאז אני עובר חופשי בלי לבזבז זמן, רק דואג תמיד שיהיה לי מספיק ערך צבור בכרטיס.
 
הסתבר שזה פועל כבר חודשיים וניתן לעבור בשערי הרציפים ללא טרום תיקוף ערך צבור בתנאי שלא רשומים חוזים פעילים אחרים מלבד ערך צבור ביתרה מספקת מעל 30 יחידות ערך צבור בכרטיס הרב-קו


אומנם לא כתוב פה, אבל שימו לב שאם נכנסתם לאזור המבוקר ללא יתרה מספיקה עד תחנת היעד, אתם לא רק שללא כרטיס, אלא שגם אין לכם אפשרות לטעון עוד ערך צבור כדי להוסיף את החסר (כפי שנהוג למשל ביפן, יש שם מכונות טעינה מיוחדים באזור המבוקר בדיוק בשביל המקרה הזה), ובמידה ותשתמשו באפליקציות טעינה, אירוע הכניסה בערך צבור לא יהיה האירוע האחרון אשר נרשם בכרטיס (אחרון יהיה אירוע הטעינה) ועקב זה תיאבד השרשרת, כלומר לא יהיה ניתן לצאת בשאר יציאה של שום תחנה ותחשבו ללא כרטיס.
התבקשתי ע"י עובדי התחנה לעבור בשער ללא תיקוף לפני שבועיים וכך אני נוהג מאז. עד עכשיו לא ראיתי שום הודעה בנושא.
כמה הערות:
- ביפן צג קטן ליד הסבסבת מודיע לך אוטומטית כמה נשאר לך ביתרה לאחר הנסיעה הנוכחית, גם בעת הכניסה לתחנת המוצא וגם ביציאה מתחנת היעד. ברכבת ישראל חייבים לבדוק את זה במכונה לפני הכניסה, או באפליקציה. לא נוח בעיניי
- ברכבת ישראל, כשהיתרה שלך יורדת מתחת סכום מסוים (30 ש"ח אולי?), השערים חוסמים אותך אוטומטית ומודיעים לך שאין לך יתרה לנסיעה, אפילו אם לנסיעה המסוימת שלך דווקא יש לך מספיק. אבל - אם מתקפים ידנית במכונה את הנסיעה ליעד הספציפי לפני המעבר בשערים - הם כן מכניסים אותך.
- הפתרון הנכון לדעתי הוא כמו שארסני אומר, להציב מכונות להשלמת יתרה בצד הפנימי של שערי היציאה, כמו שמקובל ביפן. לא צריך להיות מסובך.
- ביפן יש גם פתרון נוסף והוא שהתחנות בנויות כך שעמדת השירות האנושי כוללת שני חלונות, כלפי חוץ ופנים התחנה, כך שהעובדים בקופת הכרטיסים יכולים גם לסייע לנוסעים היוצאים בהשלמת יתרה במקרה הצורך. בארץ אין עמדות שירות בפנים התחנה אז זה פחות רלוונטי.
- אע"פ שמדובר בשינוי שולי לכאורה, לדעתי יש כאן שיפור משמעותי בחוויית הנוסע. מבחינה פסיכולוגית, כל משוכה שמסירים בפני המשתמשים בתחב"צ מחזקת אצלם את התחושה שהנסיעה בתחב"צ היא דבר טבעי ורצוי ולא 'פשרה' שהם היו צריכים להסתפק בה. בייחוד הדבר נכון לגבי נוסעים יומיומיים שעבורם כל מכשול קטן מצטבר לכדי מטרד מתמשך. טוב עשתה הרכבת גם שביטלה את השוברים, וטוב אם הממשלה הבאה שתקום תבחן מחדש את נושא אבטחת הרכבת.
 

arseny92

Well-known member
מנהל
- ברכבת ישראל, כשהיתרה שלך יורדת מתחת סכום מסוים (30 ש"ח אולי?), השערים חוסמים אותך אוטומטית ומודיעים לך שאין לך יתרה לנסיעה, אפילו אם לנסיעה המסוימת שלך דווקא יש לך מספיק. אבל - אם מתקפים ידנית במכונה את הנסיעה ליעד הספציפי לפני המעבר בשערים - הם כן מכניסים אותך.
כפי שנכתב: כדי לעבור בערך צבור ישיר, היתרה חייבת להיות מעל 30.00 גם אם התעריף ליעד הוא פחות (או להשתמש בטרום תיקוף הרגיל), ואם תעריף הנסיעה ליעד הוא יותר מכך, יש לדאוג ליתרה לפני הכניסה.
- הפתרון הנכון לדעתי הוא כמו שארסני אומר, להציב מכונות להשלמת יתרה בצד הפנימי של שערי היציאה, כמו שמקובל ביפן. לא צריך להיות מסובך.
זה היה פועל אילו לא היה את הקטע של אירועי תיקופים (Event) שחייבים להיות בשרשרת ללא ארועי ביניים. אם נרשמה כניסה (Entry), האירוע הבא בכרטיס בתיקוף רכבת חייב להרשם יציאה (Exit), ולא ביטול חוזה (Contract cancel) וטעינת חוזה (Contract load) בין שני האירועים. עד כה ראיתי שרק באוטובוסים משתמשים ב-"זיכרון המטמון" של הכרטיס שנקרא רשומת אירוע מיוחד (Special Event) אשר אליה מועתק התיקוף הראשון במעבר שעתי כך שהמעבר שעתי פועל גם אם עושים טעינה של חוזה כלשהו באמצע נסיעה. אכן לא מסובך, אך רכבת ישראל צריכה עדכון כדי שגם תשתמש ב-"אירוע מיוחד" לצורך רישום עותק אירוע כניסה. אך זה עדיין יכול להיות בעייתי כי גם אז אירוע הכניסה לתחנה עדיין אמור להיות האחרון שנרשם לרשומת אירוע מיוחד ויש מפעילים שמשתמשים ב-"אירוע מיוחד" לרישום בכרטיס אירוע ביקורת כרטוס (Inspection), ואם רכבת ישראל אחת מאלה שרושמים אירוע זה אם יש ביקורת ברכבת, אז אירוע הכניסה יהיה שני ברשומה והשרשרת עדיין תישבר.
 

Ccyclist

Well-known member
הסתבר שזה פועל כבר חודשיים וניתן לעבור בשערי הרציפים ללא טרום תיקוף ערך צבור בתנאי שלא רשומים חוזים פעילים אחרים מלבד ערך צבור ביתרה מספקת מעל 30 יחידות ערך צבור בכרטיס הרב-קו


אומנם לא כתוב פה, אבל שימו לב שאם נכנסתם לאזור המבוקר ללא יתרה מספיקה עד תחנת היעד, אתם לא רק שללא כרטיס, אלא שגם אין לכם אפשרות לטעון עוד ערך צבור כדי להוסיף את החסר (כפי שנהוג למשל ביפן, יש שם מכונות טעינה מיוחדים באזור המבוקר בדיוק בשביל המקרה הזה), ובמידה ותשתמשו באפליקציות טעינה, אירוע הכניסה בערך צבור לא יהיה האירוע האחרון אשר נרשם בכרטיס (אחרון יהיה אירוע הטעינה) ועקב זה תיאבד השרשרת, כלומר לא יהיה ניתן לצאת בשאר יציאה של שום תחנה ותחשבו ללא כרטיס.

כרגיל במערכת הרב קו, טלאי על טלאי שבור.

באויסטר הערך הצבור (Credit) נועד מלכתחילה להיות אמצעי משלים לחוזים ולכן אין מצב שהטענת חוזה תחבל בשימוש בערך הצבור. בשיטה דמויית אויסטר נוסע עם חוזה למרכז גוש דן יכול לנסוע באיילון כחלק מהחוזה, אבל אם יסע מהאיילון לרשל"צ או הרצליה תיגבה ממנו השלמת מחיר קטנה ביחס לנסיעה מחוץ לאזור החוזה, משהו בסדר גודל של ₪5-₪10 ואם אינני טועה הגבייה מוגבלת ל Cap יומי המשכלל את החוזה הקיים.

חוסר היכולת להטעין את הערך הצבור באמצע הנסיעה יוצר בעייתיות נוספת שהיה אפשר לפתור בתיכנות נכון מראש. אודה שכנוסע מזדמן בלונדון לתקופות של כמה ימים פה ושם אני פשוט משתמש באשראי מגע (משהו שמערכת הערך הצבור מחבלת באפשרות להפעיל) אז אין לי בעיה של צבירת כסף על כרטיס מוטען מראש. בשהייה של 4-5 ימים ומעלה אני ממליץ על הטענת כרטיס שבועי.

במערכת הלונדונית השערים מזהירים את הנוסע עם האויסטר שהחוזה קרוב לסיום או שיש פחות מ £5 ערך צבור. לפני כעשור מרבית משרדי הכרטיסים במערכת בוטלו, אבל השומר בשערים יכול לסייע לנוסעים עם הכרטיס במכונות.

כבר לפני עשור היתה אפשרות ליצור מצב שהערך הצבור באויסטר יוטען אוטומטית כל פעם שהמאזן ירד אל מתחת ל £5. אם אינני טועה יש אפשרות לצאת עם מאזן שלילי מסויים מנסיעה בודדת ולהטעין את הכרטיס בהמשך. במערכת כמו הרב קו המזוהה שהכרטיס מחובר למספר זהות אני חושב שלא צריכה להיות בעיה לתת מאזן שלילי חד פעמי.
 

שמונו

Active member
אני חושב שהפתרון האמיתי הוא פתיחת אופציה לתיקוף טרום נסיעה מתוך הערך צבור באפליקציית רב קו אונליין
וברור שזה אפשרי, מכיון שבאפליקציה ניתן לקנות חוזה של נסיעה בודדת ברכבת
 
אני חושב שהפתרון האמיתי הוא פתיחת אופציה לתיקוף טרום נסיעה מתוך הערך צבור באפליקציית רב קו אונליין
וברור שזה אפשרי, מכיון שבאפליקציה ניתן לקנות חוזה של נסיעה בודדת ברכבת
אבל ניתן לקנות חוזה של נסיעה בודדת ברכבת (או חופשי יומי, שבועי חודשי) רק בתשלום מכרטיס אשראי ולא מתוך הערך הצבור שבכרטיס.
 

arseny92

Well-known member
מנהל
אני חושב שהפתרון האמיתי הוא פתיחת אופציה לתיקוף טרום נסיעה מתוך הערך צבור באפליקציית רב קו אונליין
וברור שזה אפשרי, מכיון שבאפליקציה ניתן לקנות חוזה של נסיעה בודדת ברכבת
אין קשר בין רישום חוזה כרטיסיית נסיעה בודדת לבין תיקוף אירוע חוזה שאינו אירוע טעינת החוזה
בוודאי שאפשרי, אך הדרך היא שפיסנטרה תהיה אמורה לקבל אישור נוסף ממשרד התחבורה על מפתח SAM קליפסו אשר באמצעותו נכתבים אירועי רישום בכרטיס
כלומר שכעת הרכיב רשום רק כעמדת טעינת חוזים ופרופילים וצריך שה-"עמדה" המקוונת בשרתיהם תהיה רשומה גם כולידטור בכדי שפיסנטרה תהיה רשאית לפעול לא רק כעמדת טעינה של חוזים ופרופילים אלא גם כולידטור, לרשום פעולות תיקוף וביטול תיקוף בחוזה
ואז יהיה ניתן לבטל תיקוף, כי עם GPS פעיל אשר ישייך למיקום אוטובוס/תחנת רכבת יש לך ולידטור בכיס, ויחסוך התעסקות נהג בקווים מרובי קודים, בכך שהנוסע יבחר את הקוד - לבחור קוד תיקוף ערך צבור 41/42/43/44, 1/2/4/6 או כל קוד בינעירוני אחר לא בולידטור/מכשיר נהג אלא באפליקציה ולרשום את התיקוף בכרטיס וחסל
לשלב NFC HCE ואפשר להיפתר מכרטיס הפלסטיק וצורך לסרוק כל פעם לרישום אירועים, אך לפי נהלי כרטוס נוכחיים לא נראה שילכו בדרך הזו של כרטיס רב-קו מדומה באפליקציה, אלא ירשמו ברב-קו חוזה מח"ר (ett 43) משוייך לפרופיל נוסע באפליקציה, כך שבכל תיקוף ולאחר תמסורת התיקופים הלילית של הולידטורים למסלקה, החיובים ירשמו לאפליקציה
אבל ניתן לקנות חוזה של נסיעה בודדת ברכבת (או חופשי יומי, שבועי חודשי) רק בתשלום מכרטיס אשראי ולא מתוך הערך הצבור שבכרטיס.
פעולת טרום תיקוף או כניסה בערך צבור ישיר איננה פעולת רכישת רישום חוזה, אלא סוג של פעולת תיקוף חוזה בפני החוזה שנבחר לתיקוף (פעולה 4 טרום תיקוף, פעולה 1 תיקוף/כניסה, פעולה 6 מעבר שעתי, פעולה 5 ביקורת, פעולה 7 יציאה) ואינה רושמת חוזה ברשומות חוזים, ועבורה נדרשת הרשאה למסוף לפעול כולידטור
לא בעיה, מכונות ר"י, מטרונית וכל מכשיר נהג רשומות כמכשור כפול (טעינה/תיקוף)
פעולת תיקוף 8 "שימוש אחר" מאפשרת חיוב ערך צבור ומיד רישום רשומת חוזה, אך אינה פעילה לפי הנוהל כי הערך אינו שווה כסף, למרות שניתן באמצעותה לרשום חיוב מוגדל בקיזוז הנחת פרופיל...
 
למעלה