כמות ההנחות הקדומות שלך
מבילה ממש. כמה דוגמאות: - "בכל המרחב אין אלים בודדים או רווקים". אז מה? התורה והנ"ך מציגים עצמם כחידוש מוחלט ביחס לפולחני עמי כנען. ולמען האמת, בשלב מסוים ברור שיהוה נתפס כאל יחיד (לא רווק), ואם אין לך ראיות שמוכיחות את ההיפך למה אתה מוכרח לטעון שהוא לא נתפס כך מלכתחילה? - אפילו אם השימוש בלשון רבים, במקרים בודדים בלבד, מעיד על "התייעצות", אין שום סיבה להניח שיהוה התייעץ עם נשותיו אן פלגשיו. סביר יותר שהוא מדבר עם מלאכיו (כמו שמתארים בפירוט מיכיהו ומחבר ספר איוב, למשל). אבל אפשר גם שזהו "ריבוי מלכותי". - פעם אחת ויחידה מסופר על בני אלהים שהזדווגו עם בנות האדם. גם בהנחה - הסבירה מאוד, לדעתי - שהכוונה למלאכים, זהו מקרה יחיד. אי אפשר להשליך מכאן על תפיסת המלאכים בכלל, לפחות לא בחיבורים מקראיים (להבדיל מ"דת עממית", עד כמה שאפשר בכלל לדעת עליה). המלאכים המקראיים נוטים להיות דוקא די אנמיים וחסרי אופי, ואפילו שמות אין להם (עד שגיע דניאל). - מאיפה הגיעו המלאכים? נראה שאת רוב המחברים המקראיים השאלה הזו כלל לא הטרידה. עובדה היא שבשני הפרקים הקוסמוגוניים המובהקים בתורה אין זכר לבריאת העולם העליון (השווה, למשל, לתיאור המפורט של בריאת המלאכים בספר היובלים). במקום שיש התייחסות לכך מתוארת בריאה ע"י אלהים: "עושה מלאכיו רוחות, משרתיו אש לוהט" (תהלים קד - מזמור די מאוחר, אגב). לפחות למחבר הזה היה ברור לחלוטין שהמלאכים אינם צאצאים של הזדווגות אלהית. (אגב, מוזר שלא ציינת את הכינוי "בני האלהים" או "בני עליון" שמעיד לכאורה על קשר גנטי בין האל-האב למלאכיו. מצד שני, "בני הנביאים" אינם בהכרח בניהם הביולוגיים של נביאים). - למה להרחיק עד יואש ואליהו? הרי כבר אמו של אסא בנתה מפלצת לאשרה. אמנם מכל הטיעונים שהבאת אלה הטובים ביותר, כלומר: התלונות החוזרות ונשנות בספרי הנביאים על עבודת הבעל והאשרה יכולות להעיד על "הדת העממית", שבתורה מייצגת את הדת "המקורית". אבל אפשר לטעון שאותה "דת עממית" מייצגת דוקא את התדרדרותה של הדת "המקורית" המונותיאיסטית-לעילא. באמת אינני יודע. מכל מקום, הפרשנות שהצעת לאזכור נביאי האשרה בסיפור אליהו בהר הכרמל איננה משכנעת ביותר. כיון שהנביאים הנ"ל נזכרים רק פעם אחת בסיפור ואינם ממלאים שום בו תפקיד ממשי (אפילו לא שוחטים אותם), אני נוטה לחשוד שמדובר בתוספת משנית (כי הרי לא יעלה על הדעת שאליהו שחט את נביאי הבעל בלבד ולא את נביאי האשרה). מצד שני, אם זו באמת תוספת, למה לא הוסיפו אזכורים של "נביאי האשרה" לאורך כל הסיפור?